Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Terst
Z Multimediaexpo.cz
(+ Aktualizace) |
(++) |
||
Řádka 80: | Řádka 80: | ||
; Okolí | ; Okolí | ||
- | * Nejvýznamnější je [[zámek Miramare]], který dal v letech | + | * Nejvýznamnější je [[zámek Miramare]], který dal v letech 1856–1860 zbudovat budoucí mexický císař Maxmilián I. Mexický ve stylu tudorovské gotiky pro svou manželku [[Charlotta Belgická|Charlottu Belgickou]]; nachází se na pobřeží na severním okraji města. |
* [[Duino (hrad)|Zámek Duino-Aurisina]] - bývalá rezidence patriarchů akvilejských, nyní v majetku [[Česká linie Thurn-Taxisů|české větve rodu]] [[Thurn-Taxisové|Thurn-Taxisů]]; přístupný veřejnosti | * [[Duino (hrad)|Zámek Duino-Aurisina]] - bývalá rezidence patriarchů akvilejských, nyní v majetku [[Česká linie Thurn-Taxisů|české větve rodu]] [[Thurn-Taxisové|Thurn-Taxisů]]; přístupný veřejnosti | ||
* [[Mariánský poutní kostel Monte Grisa]] - poutní kostel Panny Marie z let 1959–1964, podle projektu arch. [[Antonio Guacci|Antonia Guacciho]] ve stylu [[brutalismus|brutalismu]] ve tvaru komolého jehlanu | * [[Mariánský poutní kostel Monte Grisa]] - poutní kostel Panny Marie z let 1959–1964, podle projektu arch. [[Antonio Guacci|Antonia Guacciho]] ve stylu [[brutalismus|brutalismu]] ve tvaru komolého jehlanu | ||
Řádka 86: | Řádka 86: | ||
== Hospodářství == | == Hospodářství == | ||
- | Terst sice přišel o část svého někdejšího významu, je však jedním z nejbohatších italských měst a vévodí žebříčkům [[kvalita života|kvality života]].<ref>[http://www.ilsole24ore.com/art/SoleOnLine4/Italia/2009/12/qualita-vita-2009.shtml?uuid=8055d2d4-ec79-11de-8611-3bf5bd190b43&DocRulesView=Libero Trieste batte Aosta: è prima nella qualità della vita] ilSole24ore.it, 19. 12. 2009.</ref> Svůj význam si drží [[loděnice]], zejména výroba lodních motorů. Své laboratoře tu mají také telekomunikační firmy ( | + | Terst sice přišel o část svého někdejšího významu, je však jedním z nejbohatších italských měst a vévodí žebříčkům [[kvalita života|kvality života]].<ref>[http://www.ilsole24ore.com/art/SoleOnLine4/Italia/2009/12/qualita-vita-2009.shtml?uuid=8055d2d4-ec79-11de-8611-3bf5bd190b43&DocRulesView=Libero Trieste batte Aosta: è prima nella qualità della vita] ilSole24ore.it, 19. 12. 2009.</ref> Svůj význam si drží [[loděnice]], zejména výroba lodních motorů. Své laboratoře tu mají také telekomunikační firmy (Alcatel). Sídlí zde několik [[káva|kávových]] koncernů, z nichž nejznámější je Illy. |
- | V 19. století se s obchodem rozmohlo také [[banka|bankovnictví]] a [[pojišťovnictví]] (Lloyd Adriatico, | + | V 19. století se s obchodem rozmohlo také [[banka|bankovnictví]] a [[pojišťovnictví]] (Lloyd Adriatico, Generali). Město je domovem lodní společnosti Italia Marittima (dříve Lloyd Triestino), jedné z nejstarších dosud fungujících na světě. |
== Doprava == | == Doprava == | ||
- | |||
Město je dálničním přivaděčem napojeno na [[Dálnice A4 (Itálie)|dálnici A4]] ([[Turín]]–slovinská hranice), další [[Evropská silnice|silniční tahy]] vedou do [[Lublaň|Lublaně]] a do chorvatské [[Rijeka|Rijeky]]. | Město je dálničním přivaděčem napojeno na [[Dálnice A4 (Itálie)|dálnici A4]] ([[Turín]]–slovinská hranice), další [[Evropská silnice|silniční tahy]] vedou do [[Lublaň|Lublaně]] a do chorvatské [[Rijeka|Rijeky]]. | ||
+ | [[Soubor:Trieste tram 407.JPG|thumb|240px|Vůz unikátní Opicinské tramvaje na konečné v centru města]] | ||
Železnice dorazila do Terstu od [[Vídeň|Vídně]] již roku 1857. Po rozpadu mocnářství, kdy přístav ztratil na významu, se octl také mimo hlavní železniční trasy, neboť místní [[hlavové nádraží]] ''Trieste Centrale'' leží na odbočce z tranzitního tahu mezi Itálií a státy bývalé [[Jugoslávie]]. Terst má tedy časté vlakové spojení pouze s [[Benátky|Benátkami]] a [[Udine]], několik spojů zajíždí do [[Milán]]a, [[Řím]]a a dalších měst, avšak mezinárodní spoje chybějí. Autobusy je suplují jen částečně (do [[Koper]]u či dále na [[Balkán]], vnitrostátní autobusová doprava není v Itálii rozšířena). Dostupnost veřejnou dopravou proto není zdaleka ideální. | Železnice dorazila do Terstu od [[Vídeň|Vídně]] již roku 1857. Po rozpadu mocnářství, kdy přístav ztratil na významu, se octl také mimo hlavní železniční trasy, neboť místní [[hlavové nádraží]] ''Trieste Centrale'' leží na odbočce z tranzitního tahu mezi Itálií a státy bývalé [[Jugoslávie]]. Terst má tedy časté vlakové spojení pouze s [[Benátky|Benátkami]] a [[Udine]], několik spojů zajíždí do [[Milán]]a, [[Řím]]a a dalších měst, avšak mezinárodní spoje chybějí. Autobusy je suplují jen částečně (do [[Koper]]u či dále na [[Balkán]], vnitrostátní autobusová doprava není v Itálii rozšířena). Dostupnost veřejnou dopravou proto není zdaleka ideální. | ||
Řádka 99: | Řádka 99: | ||
Městskou dopravu zajišťují hlavně [[autobus]]y. | Městskou dopravu zajišťují hlavně [[autobus]]y. | ||
- | ==== Opicinská tramvaj | + | |
+ | ==== Opicinská tramvaj ==== | ||
Kuriozitou města dlouho byla [[Opicinská tramvaj]], uvedená do provozu roku [[1902]]. Jde o jakýsi smíšený typ [[tramvaj]]e a [[lanová dráha|lanovky]], která mezi centrem Terstu a obcí [[Opicina]] překonávala výškový rozdíl 326 m za stoupání až 26 %. | Kuriozitou města dlouho byla [[Opicinská tramvaj]], uvedená do provozu roku [[1902]]. Jde o jakýsi smíšený typ [[tramvaj]]e a [[lanová dráha|lanovky]], která mezi centrem Terstu a obcí [[Opicina]] překonávala výškový rozdíl 326 m za stoupání až 26 %. | ||
Verze z 21. 10. 2024, 05:58
Terst (italsky: Trieste; chorvatsky a slovinsky Trst; furlansky a německy: Triest; latinsky: Tergeste) je přístavní město u Jaderského moře v Itálii, přímo na hranici se Slovinskem. Je hlavním městem autonomní oblasti Friuli-Venezia Giulia a provincie Trieste. Na konci roku 2007 mělo 208 000 obyvatel.
Terst býval nejdůležitějším přístavem Rakouska-Uherska, což mu vtisklo středoevropský a zároveň mnohonárodnostní ráz, kdy zde vedle převládajících Italů žily komunity většiny národů a náboženství monarchie.
Obsah |
Historie
Místo bylo osídleno již v neolitu, v 1. tisíciletí př. n. l. zde žili Venetové a Ilyrové.
Římská kolonizace zde proběhla v 1. století př. n. l., Tergeste připomíná již Strabón[1] v době Augustově.
Po pádu Říma bylo město v rukou Byzance, následně jej roku 788 získali Frankové, později o něj usilovala Benátská republika. Od 6. století zde sídlilo biskupství; nejznámějším biskupem byl v 15. století humanista Aeneas Silvius Piccolomini, pozdější papež Pius II.
Terst s přilehlým vnitrozemím se stal součástí Habsburské monarchie v roce 1382, v jejímž rámci zachoval svoji autonomii až do 18. století. Rozvoj města se urychlil poté, co císař Karel VI. v roce 1719 prohlásil Terst svobodným přístavem, a jeho význam vzrostl tím, že se v r. 1730 stal centrem správy Přímoří. V roce 1775 se Terst stal součástí dědičných zemí a krátce nato byl spojen s oblastí Goricí a Gradišky.
V důsledku napoleonských válek Habsburská monarchie o celé Přímoří přišla nejdříve ve prospěch napoleonského italského království a následně se Terst stal v roce 1809 součástí Ilyrských provincií, které byly přímo spravovány Francií. Porážkou Napoleona Rakousko v r. 1813 znovu získalo tuto oblast a tři roky poté ji přeměnilo na Ilyrské království. Po roce 1825 byl Terst se svým bezprostředním okolím odloučen od místní správy a podřízen přímo koruně. V roce 1849 bylo Ilyrské království zrušeno a Terst se stal sídlem místodržícího pro celou korunní zemi Přímoří. Ta se skládala se z markrabství Istrie (včetně ostrovů Kvarnerského zálivu), okněžněného hrabství Gorice a Gradiška a od nich odděleného Terstu. V souvislosti s rakousko-uherským vyrovnáním získal Terst samosprávu a bylo zde i vrchní zemské hejtmanství.
Z hlediska hospodářského byl Terst největším a nejvýznamnějším přístavem Rakousko-Uherska Zatímco koncem 19. století byl jedním z největších měst monarchie, dnes má méně obyvatel než před 100 lety. Po druhé světové válce, kdy Terst okupovala Třetí Říše, byl nárokován Jugoslávií, na rozdíl od Istrie však zůstal italský – v rámci Svobodného území Terst se totiž nacházel v zóně A, která po zániku tohoto státního útvaru v roce 1954 připadla Itálii.
Kultura
Kolem roku 1900 byl Terst jedním z literárních center Evropy. Svá díla tu psal James Joyce, Italo Svevo, Umberto Saba, Rainer Maria Rilke a další. Pochází odtud také několik spisovatelů slovinského jazyka. Město má hned tři literární muzea: joyceovské, svevovské, třetí je věnováno Petrarcovi a Piccolominimu.
Terst byl městem mnoha jazyků, kultur a náboženství – vedle Italů zde žila početná komunita Němců, Slovinců, Srbů a Židů. Slovinská menšina existuje dodnes, nově přicházejí imigranti např. z Albánie.
Od 19. století působily ve městě obchodní školy, univerzita byla založena teprve roku 1924.
Pamětihodnosti
- Staré město
- Pozůstatky římského divadla (amfiteátru) a baziliky, z 1. století n. l.
- Náměstí Piazza Unità d'Italia (náměstí Jednoty Itálie) s paláci z 19. století: severní strana: Budova bývalého místodržitelství; druhá nejstarší kavárna Caffè degli Specchi z roku 1839 - v současnosti největší a nejvýznamnější ve městě, i pro spojení s čokoládovnou Peratoner; východní strana: radnice (Palazzo del Municipio), jižní strana: budova bývalé námořní společnosti Lloyd
- Hrad San Giusto, středověký hrad s hranolovou věží, fortifikace a bastiony z 15.-17. století; uvnitř muzejní expozice historických zbraní a lapidárium římských památek. Na hradbách ochoz s panoramatickým výhledem na město a okolí.
- Gotická pětilodní katedrála San Giusto, jižně od hradu, stojí na základech římského chrámu Jupitera a Junony, v apsidách dvou bočních lodí byzantsko-románské mozaiky, v apsidě severní lodí chrámový poklad s relikviářovým oltářem
- Kostel Santa Maria Maggiore - trojlodní barokní bazilika jezuitů z 2. poloviny 17. století, fresky a vnitřní vybavení z let 1672–1717; barokní poutní oltář s obrazem Panny Marie Matky Boží, oltáře sv. Ignáce, Františka Xaverského a mučedníků z Terstu
- Kostel San Silvestro - románská bazilika s kampanilou; v letech 2018–2020 zavřená pro rekonstrukci
- Kostel sv. Antonína (Chiesa di Sant'Antonio Thaumaturgo), monumentální stavba v klasicistním stylu, obrácená průčelím do Canale Grande, z let 1800–1815, podle plánů architekta Petra Nobile, rekonstruovaná v letech 2017–2020.
- Budova Burzy - klasicistní stavba se sloupovým portikem, z roku 1805
- Centrála pojišťovací společnosti Riunioni Adriatica, neorenesanční budova z roku 1884, jejíž pobočka sídlila v pražském paláci Adria
- Řecký ortodoxní chrám sv. Mikuláše (Chiesa San Nicolo) - stavba z roku 1715, s cenným ikonostasem, obrazy a vnitřním zařízením z 19. století
- srbský pravoslavný chrám sv. Spyridona, bazilika na půdorysu řeckého kříže s 5 kupolemi, nástěnné malby, vybudováno v roce 1869
- Luteránský kostel - neogotická trojlodní bazilika, obklopená hřbitovem; komunita luteránů ustavena roku 1717[2]
- Židovská synagoga - monumentální stavba z roku 1912; centrum židovské komunity, činné zde od 12. století[3]
- Muzea
- Tři desítky státních nebo městských muzeí a galerií. Patří mezi ně: Židovské muzeum, literární Muzeum Jamese Joyce a Itala Sveva, Divadelní muzeum Carla Schmidla, Národní muzeum Antarktidy, Muzeum přírodní historie, Muzeum pošt a telegrafu střední Evropy, Muzeum historie vlasti, Muzeum národního odporu, muzeum kávy, Muzeum řecko-východní komunity, Muzeum Istrie, Rijeky a Chorvatů, Muzeum obchodní a živnostenské komory, Muzeum moderního umění Ugo Carrá, Galerie moderního umění, Aquarium s živou mořskou faunou a flórou, a dále
- Museo civico e lapidario - městské muzeum se zbrojnicí, sbírkou obrazů, soch a nábytku a lapidárium římských a středověkých kamenných fragmentů; sídlí na hradě a v kasematech jeho opevnění
- Museo Sartorio - městské historické muzeum v renesančním paláci podnikatelské rodiny Sartorio
- Museo Morpurgo - městské historické muzeum, kompletně zachované vybavení z období historismu 19. století v paláci čtyř generací židovské rodiny bankéřů Morpurgo
- Museo del mare - Muzeum námořní historie, připomíná mj. Josefa Ressela, který zde zkonstruoval svůj lodní šroub (od 30. 4. 2019 je muzeum v rekonstrukci)
- Divadla
- Teatro Verdi budova byla postavena roku 1798 v neoklasicistním stylu, v současnosti vedle milánské Scaly nejvýznamnější operní dům v Itálii.
- Teatro Rossetti - financoval zdejší advokát Domenico Rosetti, jehož bronzový pomník stojí u vchodu do Městského parku (Giardino pubblico)
- Okolí
- Nejvýznamnější je zámek Miramare, který dal v letech 1856–1860 zbudovat budoucí mexický císař Maxmilián I. Mexický ve stylu tudorovské gotiky pro svou manželku Charlottu Belgickou; nachází se na pobřeží na severním okraji města.
- Zámek Duino-Aurisina - bývalá rezidence patriarchů akvilejských, nyní v majetku české větve rodu Thurn-Taxisů; přístupný veřejnosti
- Mariánský poutní kostel Monte Grisa - poutní kostel Panny Marie z let 1959–1964, podle projektu arch. Antonia Guacciho ve stylu brutalismu ve tvaru komolého jehlanu
- Archeologický park Muggia Vecchia - na místě středověkého Castrum Munglae, v sousedství je také archeologická lokalita Monte Castellier di Elleri
Hospodářství
Terst sice přišel o část svého někdejšího významu, je však jedním z nejbohatších italských měst a vévodí žebříčkům kvality života.[4] Svůj význam si drží loděnice, zejména výroba lodních motorů. Své laboratoře tu mají také telekomunikační firmy (Alcatel). Sídlí zde několik kávových koncernů, z nichž nejznámější je Illy.
V 19. století se s obchodem rozmohlo také bankovnictví a pojišťovnictví (Lloyd Adriatico, Generali). Město je domovem lodní společnosti Italia Marittima (dříve Lloyd Triestino), jedné z nejstarších dosud fungujících na světě.
Doprava
Město je dálničním přivaděčem napojeno na dálnici A4 (Turín–slovinská hranice), další silniční tahy vedou do Lublaně a do chorvatské Rijeky.
Železnice dorazila do Terstu od Vídně již roku 1857. Po rozpadu mocnářství, kdy přístav ztratil na významu, se octl také mimo hlavní železniční trasy, neboť místní hlavové nádraží Trieste Centrale leží na odbočce z tranzitního tahu mezi Itálií a státy bývalé Jugoslávie. Terst má tedy časté vlakové spojení pouze s Benátkami a Udine, několik spojů zajíždí do Milána, Říma a dalších měst, avšak mezinárodní spoje chybějí. Autobusy je suplují jen částečně (do Koperu či dále na Balkán, vnitrostátní autobusová doprava není v Itálii rozšířena). Dostupnost veřejnou dopravou proto není zdaleka ideální.
Terstský přístav je v současnosti významný pro nákladní dopravu, fungují však také trajektové linky do několika přístavů Jaderského moře včetně albánské Drače. Západně od města leží letiště Trieste-Ronchi dei Legionari, které je spíše regionálního významu.
Městskou dopravu zajišťují hlavně autobusy.
Opicinská tramvaj
Kuriozitou města dlouho byla Opicinská tramvaj, uvedená do provozu roku 1902. Jde o jakýsi smíšený typ tramvaje a lanovky, která mezi centrem Terstu a obcí Opicina překonávala výškový rozdíl 326 m za stoupání až 26 %.
Dne 14. srpna 2016 se na horním úseku trati v Conconellu srazily opicinské tramvaje 404 a 405 na přejezdové smyčce. Oba vozy byly vážně poškozeny a osm cestujících a oba řidiči byli zraněni (6 z nich muselo do nemocnice).
Vzhledem k tomu, že v provozuschopném stavu byly pouze tři vozy, byl provoz na lince přerušen a nahrazen autobusovou dopravou. Jeden z vozů byl odstaven v dolní části ulice Via Commerciale a čekal na znovuotevření linky.
Dva poškozené vozy byly do začátku roku 2017 opraveny a v prosinci 2017 se regionální rada rozhodla dát na obnovu tramvajové tratě 3 miliony euro.
Aktuálně však opicinská tramvaj stále není v provozu. Dva z vozů jsou pod širým nebem ve vozovně, třetí zůstává opuštěný na ulici v Terstu...
Panorama
Partnerská města
Galerie
YouTube
Warm Autumn in Trieste, Italy – Walking Tour (4K) |
Terst – Pěší prohlídka (říjen 2023, 4K) |
Reference
- ↑ Geografia, V, 1, 9; VII, 5, 2.
- ↑ [1]
- ↑ Webové stránky komunity: [2]
- ↑ Trieste batte Aosta: è prima nella qualità della vita ilSole24ore.it, 19. 12. 2009.
Externí odkazy
- (italsky) Oficiální stránky
- (italsky) Trieste Città della Scienza
- (italsky) Trieste cultura
|
|
Friuli-Venezia Giulia • Obce v provincii Trieste |
---|
Duino-Aurisina • Monrupino • Muggia • San Dorligo della Valle • Sgonico • Terst |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |