Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Most
Z Multimediaexpo.cz
Verze z 16. 3. 2012, 11:44
Most je dopravní stavba, která překonává přírodní nebo umělou překážku, kterou může být například vodní plocha (řeka, potok, moře, jezero), terénní nerovnost (údolí, rokle, strž) nebo jiná dopravní stavba.
Obsah |
Historie
Prvními mosty byly nejspíše primitivní lávky z kmenů. Pokrok v technologiích umožnil stavět dřevěné mosty (případně s kamennými pilíři) nebo zavěšené lávky (Incká říše).
V římské říši znali klenbu, díky níž bylo možné stavět mosty z kamene. V blízkosti velkých měst se stavěly akvadukty (některé z těchto staveb stojí dodnes). Po pádu říše stavitelé v nástupnických státech navázali na římské znalosti. Románské mosty přímo vycházely z římských vzorů. Nástup gotiky a rozvoj mocných království konstrukci mostu zdokonalil. Mosty se stavěly s většími oblouky (z této doby pochází nejstarší mosty v ČR). S nástupem renesance došlo k další změně. V 16. století měly lehčí pilíře (Pont Neuf v Paříži), navíc již byly stavěny širší.
Velké změny ve stavbě mostů přinesla industrializace. Rozvoj železnice zvýšil poptávku po těchto stavbách, které musely být levnější a odolnější. Nejprve se stavěly ještě mosty dřevěné a viadukty z kamene a cihel. Postupně byla stále více využívána litina. První most ze železa byl postaven roku 1779 přes řeku Severn v Anglii. Jakmile se však zdokonalila výroba oceli, mohly být stavěny mosty ocelové. Velká poptávka po železničních mostech vedla k tovární výrobě ze standardizovaných dílů (typicky příhradové nosníky).
V 19. století a 20. století dosáhla ocel takové pevnosti, že mohly být budovány mosty řetězové a lanové o velkých rozpětích.
Ve 20. století byl pro konstrukci mostů a viaduktů rozhodující beton, železobeton a předpjatý beton.
Typy mostů
Podle konstrukce
Prvními mosty byly nejspíše vhodně položené a dostatečně silné kmeny – most tohoto druhu je označován jako trám. Takový trám je namáhán současně tlakem (při horním povrchu) a tahem (při spodním povrchu). Střední část průřezu trámu je namáhána méně, proto se zde může ušetřit materiál. (Příkladem je traverza tvaru I nebo nerovnoměrné rozdělení výztuže v železobetonu). Trám se často kombinuje s ostatními konstrukcemi mostů pro zvýšení jejich tuhosti.
Z přírodních materiálů lze na vhodných místech postavit i lanový most, který vyžaduje pevné zakotvení na obou koncích. Lano mostu je namáháno výhradně tahem.
Třetí ze základních mostních konstrukcí je klenba (oblouk). V ideálním případě je klenba namáhána pouze tlakem, v praxi ovšem při nerovnoměrném zatížení nutně dojde i k namáhání tahem. Smělost (plochost) klenby se měří velikostí vodorovné síly (druhá mocnina rozpětí dělená vzepětím klenby, v metrech).
Mosty rozlišujeme podle konstrukce na:
- konzolový most
- visutý most
- obloukový most
- zavěšený most
- pohyblivý most (viz dále)
Podle použitého materiálu
- dřevěné (trám, věšadlo, vzpěradlo)
- kamenné (klenba)
- ocelové (trám – příhradový nosník, klenba, lanový most)
- beton (klenba)
- železobeton (klenba, trám)
- předpjatý beton (trám)
- plast (kompozitní materiál)
Podle účelu
- železniční
- silniční a dálniční
- lávky pro chodce a cyklisty
- přechody pro zvěř (nazývané např. ekodukty)
- pro průmyslové instalace (různé inženýrské sítě např. potrubní a kabelové lávky apod.)
- akvadukty
Pohyblivé mosty
- Podrobnější informace naleznete na stránce: Pohyblivý most
V minulosti měly pohyblivé mosty (zejména padací) převážně obranný účel (přerušení cesty útočníkům). V současné době se pohyblivý most staví většinou tehdy, jestliže překonává vodní tok sloužící jako vodní cesta a nebylo by možné nebo efektivní jej stavět tak vysoký, aby s lodní dopravou nekolidoval.
- sklápěcí most se buď celý nebo po polovinách sklopí do téměř svislé polohy podle vodorovného čepu na opěře nebo pilíři. Známým mostem tohoto typu je Tower Bridge v Londýně. Sklápěcí mosty jsou také velmi typické pro Nizozemsko. Sklápěcí mosty se ale vyskytují v i mnoha dalších, zejména přístavních, městech (např. mosty v Hamburku či v ruském Petrohradu).
- otočný most má na jedné straně svislý otočný čep, podle kterého se most natočí po směru řeky nebo je most vyvážený a otáčí se na středovém pilíři.
- zásuvný most: část mostovky nad trasou plavidel se zasune pod části mostovky u kraje vodního toku.
- zvedací (výtahový) most: příslušný díl mostovky se zvedne svislým pohybem
- ponorný most: mostovka klesne svislým pohybem pod hladinu pod plavební profil
- skládací most: mostovka se složí směrem k jednomu z předmostí
- svinovací most: mostovka se sroluje směrem k jednomu z předmostí
- naklápěcí most (lávka): v základním stavu má mostovka tvar stranového oblouku; před průjezdem lodí se sklopí tak, že oblouk se zvedne nahoru
Zvláštními typy mobilních mostů jsou:
- pontonový most: je tvořen plováky (pontony) nebo na nich položen; má uplatnění například při havarijních situacích (poškození stálého mostu), pro operativní vojenské účely atd.
- mostní dopravník neboli gondolový most funguje na podobném principu jako lanovka
Nejdelší mosty světa
- Podrobnější informace naleznete na stránce: Seznam nejdelších mostů
Nejdelší most na moři se nachází v Číně a je dlouhý 36 kilometrů. Spojuje přístavy Šanghaj a Ning-po. Čínský most je jen o 2,4 kilometru kratší než vůbec nejdelší most na světě, který se nachází nad jezerem Pontchartrain v americkém státě Louisiana, ten měří 38,422 kilometru.
Známé mosty
V České republice
- Karlův most
- Kamenný most v Písku
- Negrelliho viadukt
- Barrandovský most
- Nuselský most
- Mariánský most v Ústí nad Labem
- Žďákovský most
Ve světě
- Avignonský most
- Brooklynský most v New Yorku
- Forth Bridge ve Skotsku
- Golden Gate Bridge v San Francisku
- Galatský most
- Ironbridge v Anglii (nejstarší železný most)
- Most Akaši-Kaikjó
- Most přes Velký Belt
- Most SNP v Bratislavě
- Pont Neuf v Paříži
- Svinesundský most
- Tower Bridge v Londýně
- Viadukt Millau
Externí odkazy
- Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (nakladatelství Libri)
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |