V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Obrněný vůz Kubuś

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Image:Warsaw Uprising - Kubuś.jpg|thumb|Kubuś připravovaný k boji.]]
+
[[File:Warsaw Uprising - Kubuś.jpg|thumb|230px|Kubuś připravovaný k boji]]
'''Kubuś''' (''Kubík'') byl improvizovaný [[obrněný vůz]] (resp. malý [[obrněný transportér]]) polské konstrukce, vyprodukovaný za [[druhá světová válka|druhé světové války]] v jediném exempláři [[Varšavské povstání|varšavskými povstalci]]. Zprovozněn byl [[23. srpen|23. srpna]] a účastnil se bojů až do [[6. září]], kdy byl posádkou na ústupu zneschopněn boje a opuštěn.  
'''Kubuś''' (''Kubík'') byl improvizovaný [[obrněný vůz]] (resp. malý [[obrněný transportér]]) polské konstrukce, vyprodukovaný za [[druhá světová válka|druhé světové války]] v jediném exempláři [[Varšavské povstání|varšavskými povstalci]]. Zprovozněn byl [[23. srpen|23. srpna]] a účastnil se bojů až do [[6. září]], kdy byl posádkou na ústupu zneschopněn boje a opuštěn.  
Řádka 5: Řádka 5:
== Stavba ==
== Stavba ==
-
[[Image:MWP Kubus 3.JPG|thumb|right|Kubuś - originál v [[Muzeum Polské armády|Muzeu Polské armády]].]]
+
[[File:MWP Kubus 3.JPG|thumb|230px|Kubuś - originál v [[Muzeum Polské armády|Muzeu Polské armády]].]]
O jeho zbudování bylo rozhodnuto [[8. srpen|8. srpna]], výroba probíhala od [[10. srpen|10. srpna]] za extrémně těžkých podmínek v automobilce ''[[Lilpop, Rau i Loewenstein]]'', konstruktérem byl [[Walerian Bielecki]] „Jan“. Vana byla převzata z vozu [[Chevrolet 157]] o nosnosti 3 tun. Jméno obdržel podle [[krycí jméno|krycího jména]] manželky vrchního inženýra „Globuse“, která padla v průběhu výroby vozu.
O jeho zbudování bylo rozhodnuto [[8. srpen|8. srpna]], výroba probíhala od [[10. srpen|10. srpna]] za extrémně těžkých podmínek v automobilce ''[[Lilpop, Rau i Loewenstein]]'', konstruktérem byl [[Walerian Bielecki]] „Jan“. Vana byla převzata z vozu [[Chevrolet 157]] o nosnosti 3 tun. Jméno obdržel podle [[krycí jméno|krycího jména]] manželky vrchního inženýra „Globuse“, která padla v průběhu výroby vozu.
Řádka 15: Řádka 15:
[[6. září]] byl na ústupu, během kterého ho povstalci nemohli vzít s sebou, vyřazen vlastní posádkou z boje.<ref>http://www.achtungpanzer.com/pol/kubus.htm</ref>
[[6. září]] byl na ústupu, během kterého ho povstalci nemohli vzít s sebou, vyřazen vlastní posádkou z boje.<ref>http://www.achtungpanzer.com/pol/kubus.htm</ref>
-
[[Image:MPW Kubus 1.JPG|thumb|Kubuś - replika v [[Muzeum varšavského povstání|Muzeu varšavského povstání]]]]
+
[[File:MPW Kubus 1.JPG|thumb|230px|Kubuś - replika v [[Muzeum varšavského povstání|Muzeu varšavského povstání]]]]
== Související odkazy ==
== Související odkazy ==
* [[Varšavské povstání]]
* [[Varšavské povstání]]
Řádka 28: Řádka 28:
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|Kubuś (Warsaw Uprising vehicle)}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Varšavské povstání]]
[[Kategorie:Varšavské povstání]]
[[Kategorie:Obrněné transportéry]]
[[Kategorie:Obrněné transportéry]]
[[Kategorie:Zemská armáda]]
[[Kategorie:Zemská armáda]]

Aktuální verze z 11. 1. 2019, 16:26

Kubuś připravovaný k boji

Kubuś (Kubík) byl improvizovaný obrněný vůz (resp. malý obrněný transportér) polské konstrukce, vyprodukovaný za druhé světové války v jediném exempláři varšavskými povstalci. Zprovozněn byl 23. srpna a účastnil se bojů až do 6. září, kdy byl posádkou na ústupu zneschopněn boje a opuštěn.

V současné době existují dva exempláře: částečně zrestaurovaný originál, který se nachází v Muzeu Polské armády ve Varšavě a je nejstarším dochovaným originálem obrněného vozu polské konstrukce, a kopie vyrobená Juliuszem Siudzińským, vystavená od roku 2004 v Muzeu varšavského povstání. Replika je kompletní a pojízdná a účastní se občas i různých slavností a jízd.

Obsah

Stavba

Kubuś - originál v Muzeu Polské armády.

O jeho zbudování bylo rozhodnuto 8. srpna, výroba probíhala od 10. srpna za extrémně těžkých podmínek v automobilce Lilpop, Rau i Loewenstein, konstruktérem byl Walerian Bielecki „Jan“. Vana byla převzata z vozu Chevrolet 157 o nosnosti 3 tun. Jméno obdržel podle krycího jména manželky vrchního inženýra „Globuse“, která padla v průběhu výroby vozu.

Výsledná konstrukce byla schopná ochránit osádku před lehkými zbraněmi a ručními granáty, rozhodně ale nebyla připravena odolávat protitankovým zbraním či jiné obrněné technice. Plně obsazený vůz zahrnoval velitele vozu (Tadeusz Zieliński „Miś”), šoféra a až deset mužů výsadku. Výzbroj tvořil kulomet DP, plamenomet vzoru K a osobní zbraně a ruční granáty osádky.

Nasazení

Vůz byl zprovozněn 23. srpna, jeho nejdůležitější akce byly dva útoky na Varšavskou univerzitu (23. srpna a 2. září), které podporoval společně s SdKfz 251/1 Ausf. D „Jaś“/„Szary Wilk“ (především pro tento úkol byl vlastně postaven).[1] Oba pokusy skončily neúspěchem, neboť oba transportéry sice splnily svůj účel a dokázaly dopravit výsadky na vytipovaná místa univerzitního areálu, ovšem síla těchto výsadků nebyla dostatečná k tomu, aby zadaný úkol splnila.[2]

6. září byl na ústupu, během kterého ho povstalci nemohli vzít s sebou, vyřazen vlastní posádkou z boje.[3]

Související odkazy

Reference

  1. http://www.achtungpanzer.com/pol/kubus.htm
  2. http://www.valka.cz/newdesign/v900/clanek_12059.html
  3. http://www.achtungpanzer.com/pol/kubus.htm

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Obrněný vůz Kubuś