Tupolev Tu-124

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 3: Řádka 3:
  |typ = [[dopravní letoun]]
  |typ = [[dopravní letoun]]
  |výrobce = [[Tupolev]]
  |výrobce = [[Tupolev]]
-
  |image = Image:Tu124.jpg
+
  |image = [[Soubor:Aeroflot Tupolev Tu-124V at Arlanda, April 1967.jpg|250px]]
-
  |text =  Tu-124 [[ČSA]]
+
  |text =  Tu-124V (duben 1967)
  |konstruktér = [[Andrej Tupolev]]
  |konstruktér = [[Andrej Tupolev]]
  |první let = [[29. březen|29. března]] [[1960 v letectví|1960]]
  |první let = [[29. březen|29. března]] [[1960 v letectví|1960]]
Řádka 10: Řádka 10:
  |vyřazen =
  |vyřazen =
  |výroba =
  |výroba =
-
  |vyrobeno kusů = 165 ks
+
  |vyrobeno kusů = 165 kusů
  |charakter =
  |charakter =
  |cena za kus =
  |cena za kus =
Řádka 16: Řádka 16:
  |hlavní uživatel = [[Aeroflot]]
  |hlavní uživatel = [[Aeroflot]]
  |více uživatelů = [[ČSA]]
  |více uživatelů = [[ČSA]]
-
}}
+
}}'''Tupolev Tu-124''' byl [[Sovětský svaz|sovětský]] [[dopravní letoun|dopravní]] proudový letoun z konce 50. let 20. století.
-
[[Soubor:Tupolew Tu-124 3 view drawing.jpg|250px|right|]]
+
-
'''Tupolev Tu-124''' byl [[Sovětský svaz|sovětský]] [[dopravní letoun|dopravní]] proudový letoun z konce 50. let 20. století.
+
==Vývoj==
==Vývoj==
-
 
Letadlo Tu-124 vycházelo typově ze svého předchůdce [[Tupolev Tu-104|Tu-104]]. Vývoj letounu začal roku [[1959]], první prototyp vzlétl již [[29. březen|29. března]] [[1960 v letectví|1960]]. O dva roky později začaly stroje létat v komerčním provozu. Celkem bylo vyrobeno 165 kusů všech verzí.
Letadlo Tu-124 vycházelo typově ze svého předchůdce [[Tupolev Tu-104|Tu-104]]. Vývoj letounu začal roku [[1959]], první prototyp vzlétl již [[29. březen|29. března]] [[1960 v letectví|1960]]. O dva roky později začaly stroje létat v komerčním provozu. Celkem bylo vyrobeno 165 kusů všech verzí.
Řádka 60: Řádka 57:
==Verze==
==Verze==
-
 
+
[[Soubor:Tupolev Tu-124Sh, Aeroflot AN1917576.jpg|thumb|240px|Přístrojová deska v pilotní kabině]]
 +
[[Soubor:Tupolev Tu-124Sh, Aeroflot AN1084958.jpg|thumb|240px|Kabina pro cestující]]
*'''Tu-124''' – první základní verze pro 44 cestujících
*'''Tu-124''' – první základní verze pro 44 cestujících
*'''Tu-124V''' – verze pro 56 pasažerů (vlastnily ČSA)
*'''Tu-124V''' – verze pro 56 pasažerů (vlastnily ČSA)
Řádka 84: Řádka 82:
*'''Cestovní rychlost:''' 840 km/h
*'''Cestovní rychlost:''' 840 km/h
*'''Dostup:''' 11 600 m
*'''Dostup:''' 11 600 m
-
*'''Dolet:''' 2100 km
+
*'''Dolet:''' 2 100 km
==Reference==
==Reference==
<references/>
<references/>
-
{{commonscat|Tupolev Tu-124}}
+
{{Flickr|Tupolev+Tu-124}}{{Commonscat|Tupolev Tu-124}}{{Článek z Wikipedie}}
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
[[Kategorie:Dopravní letadla]]
[[Kategorie:Dopravní letadla]]
[[Kategorie:Letadla Tupolev]]
[[Kategorie:Letadla Tupolev]]

Aktuální verze z 10. 10. 2018, 20:15

Tupolev Tu-124
Aeroflot Tupolev Tu-124V at Arlanda, April 1967.jpg
Tu-124V (duben 1967)
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Tupolev
Konstruktér Andrej Tupolev
První let 29. března 1960
Zařazen 1962
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 165 kusů
Varianty
Uživatel Aeroflot
ČSA

Tupolev Tu-124 byl sovětský dopravní proudový letoun z konce 50. let 20. století.

Obsah

Vývoj

Letadlo Tu-124 vycházelo typově ze svého předchůdce Tu-104. Vývoj letounu začal roku 1959, první prototyp vzlétl již 29. března 1960. O dva roky později začaly stroje létat v komerčním provozu. Celkem bylo vyrobeno 165 kusů všech verzí.

Několik letounů bylo vyrobeno i pro vojenské účely, další kusy byly k vojenským účelům použity po vyřazení z komerčního civilního provozu.

Služba u ČSA

Tři stroje Tu-124V vlastnily Československé státní aerolinie, v jejichž řadách „malá Tůčka“, jak byly přezdívány, létaly mezi lety 1964 a 1972. Nasazovány byly na krátké a střední evropské a vnitrostátní linky.

Tabulka podle L+K[1]

Poznávací značka Výrobní číslo Ve službě od Ve službě do Poznámka
OK-TEA 4351503 13. listopadu 1964 červen 1972 „Mělník“, prodán do SSSR
OK-TEB 4351504 13. listopadu 1964 18. srpna 1970 „CTX-66 Centrotex Praha“, po havárii v Curychu zrušen
OK-UEC 5351607 březen 1965 červen 1972 „Mladá Boleslav“, prodán do SSSR

Verze

Přístrojová deska v pilotní kabině
Kabina pro cestující
  • Tu-124 – první základní verze pro 44 cestujících
  • Tu-124V – verze pro 56 pasažerů (vlastnily ČSA)
  • Tu-124K – smíšená doprava osob a nákladu (36 cestujících a až 6 tun nákladu)
  • Tu-124K-2 – pouze pro nákladní dopravu
  • Tu-124Š – vojenská varianta

Technické údaje (Tu-124V)

Podle L+K[1]

  • Osádka: 3
  • Kapacita: 56 cestujících
  • Rozpětí: 25,55 m
  • Délka: 30,6 m
  • Výška: 8,1 m
  • Nosná plocha: 119 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 22,5 t
  • Maximální vzletová hmotnost: 38 t
  • Pohon:dvouproudový motor Solovjev D-20P
  • Tah motoru: 52,9 kN
  • Maximální rychlost: 870 km/h
  • Cestovní rychlost: 840 km/h
  • Dostup: 11 600 m
  • Dolet: 2 100 km

Reference

  1. 1,0 1,1 ČSA čtenářům L+K: Tupolev Tu-124V. Letectví a kosmonautika, 1995, roč. LXXI, čís. 9.
Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev Tu-124
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev Tu-124