Tupolev Tu-124
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = [[dopravní letoun]] | |typ = [[dopravní letoun]] | ||
|výrobce = [[Tupolev]] | |výrobce = [[Tupolev]] | ||
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Aeroflot Tupolev Tu-124V at Arlanda, April 1967.jpg|250px]] |
- | |text = Tu- | + | |text = Tu-124V (duben 1967) |
|konstruktér = [[Andrej Tupolev]] | |konstruktér = [[Andrej Tupolev]] | ||
|první let = [[29. březen|29. března]] [[1960 v letectví|1960]] | |první let = [[29. březen|29. března]] [[1960 v letectví|1960]] | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
|vyřazen = | |vyřazen = | ||
|výroba = | |výroba = | ||
- | |vyrobeno kusů = 165 | + | |vyrobeno kusů = 165 kusů |
|charakter = | |charakter = | ||
|cena za kus = | |cena za kus = | ||
Řádka 16: | Řádka 16: | ||
|hlavní uživatel = [[Aeroflot]] | |hlavní uživatel = [[Aeroflot]] | ||
|více uživatelů = [[ČSA]] | |více uživatelů = [[ČSA]] | ||
- | }} | + | }}'''Tupolev Tu-124''' byl [[Sovětský svaz|sovětský]] [[dopravní letoun|dopravní]] proudový letoun z konce 50. let 20. století. |
- | + | ||
- | '''Tupolev Tu-124''' byl [[Sovětský svaz|sovětský]] [[dopravní letoun|dopravní]] proudový letoun z konce 50. let 20. století. | + | |
==Vývoj== | ==Vývoj== | ||
- | |||
Letadlo Tu-124 vycházelo typově ze svého předchůdce [[Tupolev Tu-104|Tu-104]]. Vývoj letounu začal roku [[1959]], první prototyp vzlétl již [[29. březen|29. března]] [[1960 v letectví|1960]]. O dva roky později začaly stroje létat v komerčním provozu. Celkem bylo vyrobeno 165 kusů všech verzí. | Letadlo Tu-124 vycházelo typově ze svého předchůdce [[Tupolev Tu-104|Tu-104]]. Vývoj letounu začal roku [[1959]], první prototyp vzlétl již [[29. březen|29. března]] [[1960 v letectví|1960]]. O dva roky později začaly stroje létat v komerčním provozu. Celkem bylo vyrobeno 165 kusů všech verzí. | ||
Řádka 60: | Řádka 57: | ||
==Verze== | ==Verze== | ||
- | + | [[Soubor:Tupolev Tu-124Sh, Aeroflot AN1917576.jpg|thumb|240px|Přístrojová deska v pilotní kabině]] | |
+ | [[Soubor:Tupolev Tu-124Sh, Aeroflot AN1084958.jpg|thumb|240px|Kabina pro cestující]] | ||
*'''Tu-124''' – první základní verze pro 44 cestujících | *'''Tu-124''' – první základní verze pro 44 cestujících | ||
*'''Tu-124V''' – verze pro 56 pasažerů (vlastnily ČSA) | *'''Tu-124V''' – verze pro 56 pasažerů (vlastnily ČSA) | ||
Řádka 84: | Řádka 82: | ||
*'''Cestovní rychlost:''' 840 km/h | *'''Cestovní rychlost:''' 840 km/h | ||
*'''Dostup:''' 11 600 m | *'''Dostup:''' 11 600 m | ||
- | *'''Dolet:''' | + | *'''Dolet:''' 2 100 km |
==Reference== | ==Reference== | ||
<references/> | <references/> | ||
- | {{ | + | {{Flickr|Tupolev+Tu-124}}{{Commonscat|Tupolev Tu-124}}{{Článek z Wikipedie}} |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
[[Kategorie:Dopravní letadla]] | [[Kategorie:Dopravní letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Tupolev]] | [[Kategorie:Letadla Tupolev]] |
Aktuální verze z 10. 10. 2018, 20:15
Tupolev Tu-124 | ||
Tu-124V (duben 1967) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Tupolev | |
Konstruktér | Andrej Tupolev | |
První let | 29. března 1960 | |
Zařazen | 1962 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 165 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | Aeroflot | |
ČSA |
Tupolev Tu-124 byl sovětský dopravní proudový letoun z konce 50. let 20. století.
Obsah |
Vývoj
Letadlo Tu-124 vycházelo typově ze svého předchůdce Tu-104. Vývoj letounu začal roku 1959, první prototyp vzlétl již 29. března 1960. O dva roky později začaly stroje létat v komerčním provozu. Celkem bylo vyrobeno 165 kusů všech verzí.
Několik letounů bylo vyrobeno i pro vojenské účely, další kusy byly k vojenským účelům použity po vyřazení z komerčního civilního provozu.
Služba u ČSA
Tři stroje Tu-124V vlastnily Československé státní aerolinie, v jejichž řadách „malá Tůčka“, jak byly přezdívány, létaly mezi lety 1964 a 1972. Nasazovány byly na krátké a střední evropské a vnitrostátní linky.
Tabulka podle L+K[1]
Poznávací značka | Výrobní číslo | Ve službě od | Ve službě do | Poznámka |
OK-TEA | 4351503 | 13. listopadu 1964 | červen 1972 | „Mělník“, prodán do SSSR |
OK-TEB | 4351504 | 13. listopadu 1964 | 18. srpna 1970 | „CTX-66 Centrotex Praha“, po havárii v Curychu zrušen |
OK-UEC | 5351607 | březen 1965 | červen 1972 | „Mladá Boleslav“, prodán do SSSR |
Verze
- Tu-124 – první základní verze pro 44 cestujících
- Tu-124V – verze pro 56 pasažerů (vlastnily ČSA)
- Tu-124K – smíšená doprava osob a nákladu (36 cestujících a až 6 tun nákladu)
- Tu-124K-2 – pouze pro nákladní dopravu
- Tu-124Š – vojenská varianta
Technické údaje (Tu-124V)
Podle L+K[1]
- Osádka: 3
- Kapacita: 56 cestujících
- Rozpětí: 25,55 m
- Délka: 30,6 m
- Výška: 8,1 m
- Nosná plocha: 119 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 22,5 t
- Maximální vzletová hmotnost: 38 t
- Pohon: 2× dvouproudový motor Solovjev D-20P
- Tah motoru: 52,9 kN
- Maximální rychlost: 870 km/h
- Cestovní rychlost: 840 km/h
- Dostup: 11 600 m
- Dolet: 2 100 km
Reference
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |