Dewoitine D.520
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu „== Nejznámější sociální sítě (připojte se) == {{#widget:Google PlusOne|size=medium|lang=cs|count=true}} <facelikebutton style="2" showsend="0"></facelikebutton>“ textem „== 290 sociálních sítí a dalších služeb (při) |
m (Nahrazení textu „{{#widget:Google PlusOne|size=medium|lang=cs|count=true}}{{#widget:Tweet button}}<facelikebutton style="2" showsend="0"></facelikebutton><br /> {{#widget:AddThis |page_name={{PAGENAME}} |page_url={{fullurl:{{PAGENAME}}}} |account_id=my) |
||
Řádka 34: | Řádka 34: | ||
== 290 sociálních sítí a dalších služeb (připojte se) == | == 290 sociálních sítí a dalších služeb (připojte se) == | ||
- | {{#widget:Google PlusOne|size=medium|lang=cs|count=true | + | {{#widget:Google PlusOne|size=medium|lang=cs|count=true}}<br style="clear: both;" /> |
{{#widget:AddThis | {{#widget:AddThis | ||
|page_name={{PAGENAME}} | |page_name={{PAGENAME}} | ||
Řádka 42: | Řádka 42: | ||
|logo_background=FFFFFF | |logo_background=FFFFFF | ||
|logo_color=FFFFFF | |logo_color=FFFFFF | ||
- | |brand= | + | |brand=Multimediaexpo.cz |
- | |options=favorites, | + | |options=favorites, facebook, twitter, email, more |
|offset_top=0 | |offset_top=0 | ||
|offset_left=0 | |offset_left=0 |
Verze z 21. 6. 2014, 10:25
Dewoitine D.520 bylo francouzské stíhací letadlo, které začalo vstupovat do služby jen těsně před vypuknutím druhé světové války.
Na projektu Dewoitine.520 se začalo pracovat v listopadu 1936 v soukromé konstrukční firmě vedené Emilem Dewoitinem. První prototyp D.520 poprvé vzlétl 2. října 1938 a byl poháněn novým kapalinou chlazeným motorem Hispano-Suiza 12Y-21 o výkonu 890 koňských sil (660 kW). Bohužel se však během letových zkoušek podařilo dosáhnout rychlosti jen 480 km/h, což bylo mnohem méně než očekávaných 520 km/h.
Originální prototyp a dva další draky letadla byly v roce 1939 vybaveny novým posuvným krytem a většími ocasními plochami. Tyto prototypy byly vyzbrojeny 20 mm kanónem pálícím skrz dutou hřídel vrtule (tato vlastnost se později objevila v mnoha německých i ruských projektech) a dvěma 7,5 mm kulomety v malých tobolkách pod křídly. Letové zkoušky šly poměrně dobře, takže firma získala v březnu 1939 kontrakt na 200 sériových strojů poháněných novějším motorem Hispano-Suiza 12Y-31.
První sériový letoun D.520 vzlétl 2. listopadu 1939. Měl delší trup, pancéřované pilotní sedadlo a v křídle nesl čtyři kulomety ráže 7,5 mm se 675 náboji na zbraň. Kanón měl 60 nábojů. Bojová rychlost se ustálila na 535 km/h.
Dodávky pokračovaly pomalu, protože se projevoval nedostatek různých agregátů vnitřního vybavení včetně i vrtulí. V době nacistického útoku na Francii proto bylo v bojové pohotovosti jen 79 strojů. Celkové skóre bojů bylo, v této fázi války, 109 prokázaných a 39 pravděpodobně zničených německých letadel při ztrátě 75 vlastních, z toho 54 působením nepřítele.
Obsah |
Specifikace (Dewoitine D.520)
Technické údaje
- Osádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 10,25 m
- Délka: 8,75 m
- Výška: 2,6 m
- Nosná plocha: 16 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 2 090 kg
- Vzletová hmotnost: 2 670 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 2 780 kg
- Pohonná jednotka: 1× kapalinou chlazený, řadový motor Hispano-Suiza 12Y-45
- Výkon pohonné jednotky: 690 kW
Výkony
- Maximální rychlost: 537 km/h ve výšce 7 000 metrů (425 km/h u země)
- Dolet s max. nákladem: 1 250 km
- Dostup: 11 000 m
Výzbroj
290 sociálních sítí a dalších služeb (připojte se)
