Ve čtvrtek 13. března 2025 se podařilo týmu Multimediaexpo.cz
dokončit zcela nový balíček 900 000 fotografií na plných 100 procent !!
Nedostižná hranice 4 000 000 fotografií se února 2026 už nedožije...
FFresh emotion happy.png

Kruhová topologie

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Schéma)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Kruhová_topologie.PNG|thumb|Zapojení počítačů v kruhu]]
+
[[Soubor:RingNetwork.png|thumb|240px|Schéma zapojení počítačů v kruhu]]
-
 
+
V [[počítačové sítě|počítačových sítích]] pojem '''kruhová topologie''' označuje zapojení kde je jeden uzel připojen k další dvěma uzlům tak, že vytvoří kruh. '''Kruhová topologie''' je méně efektivní než [[hvězdicová topologie]], protože v ní musí data projít přes mnoho uzlů než se dostanou ke svému cíli. Například pokud má daná kruhová síť osm počítačů, musí data z prvního počítače projít na čtvrtý počítač přes počítače dva a tři PC 1 -> PC 2 -> PC 3 -> PC 4). Mohou také jít opačným směrem, tedy z prvního počítače přes osmý, sedmý, šestý, pátý na čtvrtý (PC 1 -> PC 8 -> PC 7 -> PC 6 -> PC 5 -> PC 4). Tato metoda je pomalejší, protože data musí projít přes více počítačů. '''Kruhová topologie''' má také nevýhodu v tom, že pokud zkolabuje jeden uzel, zkolabuje celá síť, protože k funkčnosti potřebuje, aby byl celý okruh v pořádku.
V [[počítačové sítě|počítačových sítích]] pojem '''kruhová topologie''' označuje zapojení kde je jeden uzel připojen k další dvěma uzlům tak, že vytvoří kruh. '''Kruhová topologie''' je méně efektivní než [[hvězdicová topologie]], protože v ní musí data projít přes mnoho uzlů než se dostanou ke svému cíli. Například pokud má daná kruhová síť osm počítačů, musí data z prvního počítače projít na čtvrtý počítač přes počítače dva a tři PC 1 -> PC 2 -> PC 3 -> PC 4). Mohou také jít opačným směrem, tedy z prvního počítače přes osmý, sedmý, šestý, pátý na čtvrtý (PC 1 -> PC 8 -> PC 7 -> PC 6 -> PC 5 -> PC 4). Tato metoda je pomalejší, protože data musí projít přes více počítačů. '''Kruhová topologie''' má také nevýhodu v tom, že pokud zkolabuje jeden uzel, zkolabuje celá síť, protože k funkčnosti potřebuje, aby byl celý okruh v pořádku.
   
   
Řádka 21: Řádka 20:
*Protože jsou všechny stanice navzájem propojené, musí se kvůli přidání nového uzlu dočasně vypnout celá síť
*Protože jsou všechny stanice navzájem propojené, musí se kvůli přidání nového uzlu dočasně vypnout celá síť
 +
== Související články ==
 +
* [[Hvězdicová topologie]]
 +
* [[Sběrnicová topologie]]
 +
* [[Stromová topologie]]
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
-
*[[:en:Spatial Reuse Protocol]] (anglická Wikipedie)
 
-
*[[:en:fiber distributed data interface]] (anglická Wikipedie)
 
-
*[[:en:Resilient Packet Ring]] (anglická Wikipedie)
 
-
 
-
=== Ostatní topologie ===
 
-
*[[Hvězdicová topologie]]
 
-
*[[Sběrnicová topologie]]
 
{{Článek z Wikipedie}}
{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Počítačové sítě]]
[[Kategorie:Počítačové sítě]]

Aktuální verze z 13. 3. 2025, 11:26

Schéma zapojení počítačů v kruhu

V počítačových sítích pojem kruhová topologie označuje zapojení kde je jeden uzel připojen k další dvěma uzlům tak, že vytvoří kruh. Kruhová topologie je méně efektivní než hvězdicová topologie, protože v ní musí data projít přes mnoho uzlů než se dostanou ke svému cíli. Například pokud má daná kruhová síť osm počítačů, musí data z prvního počítače projít na čtvrtý počítač přes počítače dva a tři PC 1 -> PC 2 -> PC 3 -> PC 4). Mohou také jít opačným směrem, tedy z prvního počítače přes osmý, sedmý, šestý, pátý na čtvrtý (PC 1 -> PC 8 -> PC 7 -> PC 6 -> PC 5 -> PC 4). Tato metoda je pomalejší, protože data musí projít přes více počítačů. Kruhová topologie má také nevýhodu v tom, že pokud zkolabuje jeden uzel, zkolabuje celá síť, protože k funkčnosti potřebuje, aby byl celý okruh v pořádku.

Technoligie Token ring je Kruhovou topologií jen na logické úrovni, fyzicky se jedná o topologii hvězdicovou topologii.

V mnoha kruhoých sítích se přidává „protiběžný okruh“. Tato „duálně kruhová“ síť zahrnuje Spatial Reuse Protocol, fiber distributed data interface, a Resilient Packet Ring.

Obsah

Výhody a nevýhody kruhové topologie

Výhody

  • Přenos dat je relativně jednoduchý, protože packety se posílají jedním směrem.
  • Přidání dalšího uzlu má jen malý dopad na šířku pásma.
  • Nevznikají kolize
  • Náklady jsou menší než u hvězdicové topologie

Nevýhody

  • Data musí projít přes každý počítač mezi odesilatelem a příjemcem, což zvyšuje dobu trvání přenosu
  • Pokud se zhroutí jeden uzel, zhroutí se s ním celá síť a data nemohou být správně přenášena
  • Je těžké najít a odstranit závadu
  • Protože jsou všechny stanice navzájem propojené, musí se kvůli přidání nového uzlu dočasně vypnout celá síť

Související články

Externí odkazy