V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Tupolev Tu-154

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ šablona FLICKR...)
m (1 revizi)

Verze z 16. 10. 2013, 11:37

Tupolev Tu-154
Image:Tupolev Tu-154.jpg
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Tupolev
Konstruktér Andrej Tupolev
První let 4. října 1968
Zařazen 1972
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 935 ks
Varianty
Uživatel Aeroflot
ČSA


Tupolev Tu-154 je sovětský, resp. ruský dopravní třímotorový proudový letoun, který létá od počátku 70 let 20. století. Byl vyvinut jako letoun, který měl nahradit na linkách stroje Tupolev Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp stroje vzlétl 4. října 1968, poté byl testován a na pravidelný letecký provoz byl nasazen roku 1972. Letoun zakoupily Československé státní aerolinie, používala je letecká služba Federálního ministerstva vnitra pro vládní lety a donedávna létaly poslední kusy u letecva Armády České republiky.

Obsah

Verze letounu

  • Tu-154 – první verze s motory Kuzněcov NK-8-2
  • Tu-154A – verze s motory Kuzněcov NK-2U
  • Tu-154B – verze s konstrukčními změnami, s motory NK-8-2U a s vyšší nosností
  • Tu-154B2 – modernizovaná verze Tu-154B
  • Tu-154S – transportní verze Tu-154B
  • Tu-155 – experimentální letoun s motory na metanolové palivo
  • Tu-156 – experimentální letoun s motory na metanolové palivo
  • Tu 154M (Tu-164) – verze s motory Aviadvigatel D-30KU-154-II
  • Tu-154M2 – dvoumotorová verze s motory PS-90A, ve fázi projektu

Technické údaje

Tupolev Tu-154 vládní letky České republiky na letišti Praha-Ruzyně

Tupolev Tu-154M (užívaný AČR, dva letouny evidenčních čísel 1016 a 1003)

  • Osádka: 5
  • Rozpětí: 37,55 m
  • Délka: 47,90 m
  • Výška: 11,40 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 55 300 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 100 000 kg
  • Pohonné jednotky: 3× Solovjev D-30KU-154-II
  • Maximální tah motorů: 104 kN
  • Maximální náklad: 18 000 kg
  • Maximální počet přepravovaných osob: 116
  • Maximální cestovní rychlost: 935 km/h
  • Praktický dostup: 12 500 m
  • Maximální zásoba paliva: 39 750 kg
  • Taktický dolet (s maximální zásobou paliva a 5 450 kg nákladu): 6 600 km
  • Taktický dolet (s maximálním nákladem): 3 700 km

Nehody

Letadla Tu-154 měla zatím 63 vážných nehod, z toho v 36 případech došlo k úplnému zničení a ztrátám na životech. Šest z těchto nehod bylo způsobeno vojenskou akcí nebo terorismem (úmyslné sestřelením Izraelem, neúmyslné Ukrajinou), několik špatnými podmínkami na zimní ranveji (včetně srážky se sněžnými pluhy), několik přetížením nákladem a několik srážkami.

Vyskytly se i případy mechanických problémů, případ, kdy došlo palivo, požár v nákladovém prostoru a chyba pilota.

Významná je nehoda 10. dubna 2010, kdy havarovalo letadlo tohoto typu polské delegace letící uctít oběti Katyňského masakru při pokusu přistát na ‎Smolenské letecké základně. Při této nehodě zahynuli všichni na palubě, včetně polského prezidenta Lecha Kaczyńského, jeho manželky a mnoha vysokých politických i vojenských polských představitelů.

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev Tu-154
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev Tu-154