Jašima (bitevní loď)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 8. 7. 2014, 10:49

Japonská bitevní loď Jašima v roce 1897

Japonská bitevní loď Jašima v roce 1897

Základní údaje Japonská bitevní loď Jašima v roce 1897
Typ: predreadnought
Třída: třída Fudži
Číslo trupu:
Jméno podle:
Objednána: ve finančním roce 1896
v loděnicích Armstrong Whitworth, Velká Británie
Zahájení stavby: 28. prosince 1894
Spuštěna na vodu: 28. února 1896
Uvedena do služby: 9. září 1897
Osud: narazila na minu u přístavu Port Arthur 15. května 1904
Poloha vraku:
Cena:
Předchůdce:
Následovník:
Poznámka:
Takticko-technická data
Výtlak: 12 320 t
Délka: 126 m (412 stop)
Šířka: 22,3 m (73,3 stop)
Ponor: 8,1 m (26,6 stop)
Pohon: 2 motory, 2 hřídele
13 500 shp
Palivo: uhlí, 1 200 tun
Rychlost: 18,5 uzlů (34 km/h)
Dosah: 10 000 námořních mil při 10 uzlech
  (18 500 km při 18 km/h)
Posádka: 741
Pancíř: 356 mm na dělových věžích
457 mm pancéřová obšívka
64 mm paluba
457 mm velitelská věž
Výzbroj: 4 × 305 mm (12 palců) (2×2)
10 × 152 mm (6 palce)
16 × 12lbr
4 × 2,5lbr
5 torpédometů
Elektronika:
Letadla:
Ostatní:

Jašima (japonsky: 八島) byla bitevní loď typu predreadnought japonského Císařského námořnictva. Společně se sesterskou lodí Fudži náležela k třídě Fudži. Byla jednou z šesti japonských bitevních lodí (Šikišima, Jašima, Hacuse, Fudži, Asahi a Mikasa), které tvořily hlavní námořní údernou sílu Japonska v rusko-japonské válce v letech 1904-1905. Kariéra Jašimy byla velmi krátká.

Historie

Jašima a její sesterská loď Fudži byly první dvě japonské bitevní lodě. Protože samo Japonsko ještě nebylo schopno stavět velké, moderní válečné lodě, byla Jašima objednána v roce 1894 v britských loděnicích Armstrong Whitworth.

Potopení bitevní lodi Jašima na dobové pohlednici

Jašima byla dodána v roce 1897 a po vypuknutí rusko-japonské války spadala pod velení kontradmirála Našiba Tokiokiho.

14. května 1904 admirál Našiba vyplul na moře s bitevními loděmi Hacuse (vlajková loď), Šikišima a Jašima, křižníkem Kasagi a kurýrním plavidlem Tacuta, aby pomohl japonským silám při blokádě přístavu Port Arthur. Ráno 15. května dorazila eskadra na vzdálenost 15 mil od Port Arthuru. Zde Našiba nařídil křižovat severovýchodním směrem před vjezdem do přístavu. Tento kurs ho ale zavedl přímo do minového pole, které zde položila ruská minonoska Amur. Minové pole leželo dále od přístavu, než jak jeho polohu naplánoval velící ruský admirál Vitgeft, protože kapitán Amuru jeho rozkaz neuposlechl.[1] Téměř současně bitevní lodě Hacuse a Jašima narazily na miny a Hacuse se okamžitě potopila přímo před zraky přihlížejících Rusů. Jašima se na hladině udržela ještě několik hodin, a tak se dokázala vzdálit z dohledu Port Arthuru, než se také potopila.[1] Ztráta Jašimy byla více než rok japonským námořnictvem před veřejností utajována.[1] Šlo o jednu z největších námořních ztrát, kterou Japonsko v této válce utrpělo – během jednoho okamžiku přišlo o třetinu svých nejmocnějších lodí.[1]

Zdroje

  • Gibbons, Tony: The Complete Encyclopedia of Battleships and Battlecruisers
  • Burt, R.A.: Japanese Battleships, 1897-1945

Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.