Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Ligier
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
(+ Galerie mikrovozů a JS2) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 30: | Řádka 30: | ||
Nej_nejrychl. kol = [[Jacques Laffite]] (9)| | Nej_nejrychl. kol = [[Jacques Laffite]] (9)| | ||
Nej_kol = ?| | Nej_kol = ?| | ||
- | }} | + | }}'''Ligier''' je [[Francie|francouzský]] [[automobil]]ový výrobce, založený bývalým závodníkem a [[Ragby|ragbistou]] [[Guy Ligier]]em. |
- | '''Ligier''' je [[Francie|francouzský]] [[automobil]]ový výrobce, založený bývalým závodníkem a [[Ragby|ragbistou]] [[Guy Ligier]]em. | + | |
Společnost vstoupila na trh vozem [[Ligier JS2]], silničním závodním automobilem s šestiválcem [[Maserati]], který poháněl i Citroën [[Citroën SM|SM]]. JS2 byl považován za výborně navržené auto s dobrým poměrem hmotnosti a výkonu. Zajímavé je, že poslední verze Citroënu SM byla vyráběna v továrně Ligieru ve francouzském [[Vichy]]. Energetická krize v roce [[1973]] zapříčinila konec výroby JS2 a Ligier změnil své zaměření na [[Mikrovůz|mikrovozy]], např. [[Ligier JS6]] s [[moped]]ovým motorkem. Dnešní Ligier patří společnosti [[Piaggio]]. | Společnost vstoupila na trh vozem [[Ligier JS2]], silničním závodním automobilem s šestiválcem [[Maserati]], který poháněl i Citroën [[Citroën SM|SM]]. JS2 byl považován za výborně navržené auto s dobrým poměrem hmotnosti a výkonu. Zajímavé je, že poslední verze Citroënu SM byla vyráběna v továrně Ligieru ve francouzském [[Vichy]]. Energetická krize v roce [[1973]] zapříčinila konec výroby JS2 a Ligier změnil své zaměření na [[Mikrovůz|mikrovozy]], např. [[Ligier JS6]] s [[moped]]ovým motorkem. Dnešní Ligier patří společnosti [[Piaggio]]. | ||
== Ligier ve Formuli 1 == | == Ligier ve Formuli 1 == | ||
- | Ligier je známý především pro svou účast v závodech [[Formule 1|F1]] v letech [[Formule 1 v roce 1976|1976]] | + | [[Soubor:Ligier JS43 front Honda Collection Hall.jpg|thumb|240px|Poslední vůz Ligieru [[Ligier JS43|JS43]], se kterým [[Olivier Panis]] dokázal roku 1996 vyhrát [[Grand Prix Monaka 1996|velkou cenu Monaka]].]] |
+ | [[File:Andrea de Cesaris 1984 Dallas.jpg|thumb|240px|[[Andrea de Cesaris]] řídí monopost [[Ligier JS23|JS23]] ve [[Grand Prix USA 1984|velké ceně USA 1984]].]] | ||
+ | Ligier je známý především pro svou účast v závodech [[Formule 1|F1]] v letech [[Formule 1 v roce 1976|1976]]–[[Formule 1 v roce 1996|1996]]. V roce 1976 vstoupil do seriálu s dvanáctiválcem [[Matra]], se kterým roku [[1977]] dokázal [[Jacques Laffite]] vyhrát [[Grand Prix Švédska 1977|velkou cenu Švédska]]. Toto vítězství je považováno za první čistě francouzské vítězství ve Formuli 1. | ||
Roku [[1979]] Ligier ukončil spolupráci s [[Matra|Matrou]] a vyvinul nový vůz s motorem Cosworth, [[Ligier JS11]]. S tímto vozem vyhrál [[Jacques Laffite|Laffite]] první dva závody šampionátu. Posléze však [[WilliamsF1|Williams]] a [[Scuderia Ferrari|Ferrari]] nasadili nové, [[Aerodynamika|aerodynamicky]] upravené vozy a zbytek sezóny již nebyl pro Ligier tak úspěšný. | Roku [[1979]] Ligier ukončil spolupráci s [[Matra|Matrou]] a vyvinul nový vůz s motorem Cosworth, [[Ligier JS11]]. S tímto vozem vyhrál [[Jacques Laffite|Laffite]] první dva závody šampionátu. Posléze však [[WilliamsF1|Williams]] a [[Scuderia Ferrari|Ferrari]] nasadili nové, [[Aerodynamika|aerodynamicky]] upravené vozy a zbytek sezóny již nebyl pro Ligier tak úspěšný. | ||
- | + | ||
- | JS11 a jeho následovníci učinili z Ligier jednu z nejúspěšnějších stájí počátku osmdesátých let. Ovšem ačkoli byl tým sponzorován významnými společnostmi jako je [[Talbot (automobilka)|Talbot]], [[SEITA]], nebo [[Francaise des Jeux]], jeho sláva začala upadat už roku [[1982]]. V roce [[1985]] se sice podařil menší comeback díky turbo motoru od Renaultu, ale do předních pozic se stáj už nikdy nedostala. Když pak Renault v roce [[1986]] opustil prostředí sportu, Ligier se ocitl bez stálého dodavatele motorů. Postupně se tak u něj vystřídaly krátkodobé spolupráce s výrobci Alfa Romeo, [[Megatron]], [[Judd]], Ford, Lamborghini a [[Mugen-Honda]]. | + | JS11 a jeho následovníci učinili z Ligier jednu z nejúspěšnějších stájí počátku osmdesátých let. Ovšem ačkoli byl tým sponzorován významnými společnostmi jako je [[Talbot (automobilka)|Talbot]], [[SEITA]], nebo [[Francaise des Jeux]], jeho sláva začala upadat už roku [[1982]]. V roce [[1985]] se sice podařil menší comeback díky turbo motoru od Renaultu, ale do předních pozic se stáj už nikdy nedostala. Když pak Renault v roce [[1986]] opustil prostředí sportu, Ligier se ocitl bez stálého dodavatele motorů. Postupně se tak u něj vystřídaly krátkodobé spolupráce s výrobci Alfa Romeo, [[Megatron]], [[Judd]], Ford, Lamborghini a [[Mugen-Honda]]. |
- | + | ||
Během posledních let své existence měl Ligier velice malou podporu fanoušků a finanční problémy. Paradoxně byl Ligier v této době úspěšnější než v letech minulých. To se přisuzuje zejména talentu aerodynamika [[Frank Dernie|Franka Dernieho]], vývojáře slavného [[WilliamsF1|Williamse]] [[Alan Jones|Alana Jonese]], který pravidelně porážel Ligier v sedmdesátých letech. Samotný majitel [[Guy Ligier]] se ke konci soustředil spíš na svůj osobní profit než na úspěch celého týmu. Byl také známý svými divokými cholerickými výbuchy a aspoň tím tak výrazně přispěl k charakteru dnešní F1. Po další nepovedené sezoně [[1992]], kdy se Ligieru nedařilo i přesto, že jezdil na stejném motoru jako tehdy dominantní Williams, Guy Ligier prodal stáj [[Cyril de Rouvre|Cyrilu de Rouvremu]]. V dalších čtyřech letech pak dosáhl osmi pódiových umístění, což ostře kontrastuje s neschopností obsadit stupně vítězů v letech [[1987]]-[[1992]]. | Během posledních let své existence měl Ligier velice malou podporu fanoušků a finanční problémy. Paradoxně byl Ligier v této době úspěšnější než v letech minulých. To se přisuzuje zejména talentu aerodynamika [[Frank Dernie|Franka Dernieho]], vývojáře slavného [[WilliamsF1|Williamse]] [[Alan Jones|Alana Jonese]], který pravidelně porážel Ligier v sedmdesátých letech. Samotný majitel [[Guy Ligier]] se ke konci soustředil spíš na svůj osobní profit než na úspěch celého týmu. Byl také známý svými divokými cholerickými výbuchy a aspoň tím tak výrazně přispěl k charakteru dnešní F1. Po další nepovedené sezoně [[1992]], kdy se Ligieru nedařilo i přesto, že jezdil na stejném motoru jako tehdy dominantní Williams, Guy Ligier prodal stáj [[Cyril de Rouvre|Cyrilu de Rouvremu]]. V dalších čtyřech letech pak dosáhl osmi pódiových umístění, což ostře kontrastuje s neschopností obsadit stupně vítězů v letech [[1987]]-[[1992]]. | ||
+ | |||
Monopost [[Ligier JS43|JS43]] s motorem [[Mugen-Honda]] se v roce [[1996]] ukázal jako solidní vůz, téměř srovnatelný s novými Williamsy. [[Olivier Panis|Olivieru Panisovi]] se s ním dokonce podařilo dosáhnout vítězství ve [[Grand Prix Monaka 1996|velké ceně Monaka]], ačkoli šlo o závod kde pouze čtyři vozy dokončily plnou vzdálenost. | Monopost [[Ligier JS43|JS43]] s motorem [[Mugen-Honda]] se v roce [[1996]] ukázal jako solidní vůz, téměř srovnatelný s novými Williamsy. [[Olivier Panis|Olivieru Panisovi]] se s ním dokonce podařilo dosáhnout vítězství ve [[Grand Prix Monaka 1996|velké ceně Monaka]], ačkoli šlo o závod kde pouze čtyři vozy dokončily plnou vzdálenost. | ||
+ | |||
Po této sezoně byl tým prodán [[Alain Prost|Alainu Prostovi]] a pro sezonu [[1997]] se tak přejmenoval na [[Prost Grand Prix]]. Ač byla stáj výrazně sponzorována mnoha francouzskými společnostmi, nedokázala se výrazně prosadit a v roce [[2002]] vyhlásila [[bankrot]]. | Po této sezoně byl tým prodán [[Alain Prost|Alainu Prostovi]] a pro sezonu [[1997]] se tak přejmenoval na [[Prost Grand Prix]]. Ač byla stáj výrazně sponzorována mnoha francouzskými společnostmi, nedokázala se výrazně prosadit a v roce [[2002]] vyhlásila [[bankrot]]. | ||
Tým tradičně používal čísla 25 a 26 | Tým tradičně používal čísla 25 a 26 | ||
- | == Galerie == | + | == Galerie mikrovozů a JS2 == |
<gallery> | <gallery> | ||
- | + | File:Ligier Nova 01.jpg|Ligier Nova | |
- | + | File:Ligier Nova 02.jpg|Ligier Nova | |
- | + | Soubor:Ligier Quadéo - Bellegarde-sur-Valserine, 2017.jpg|Ligier Quadéo | |
- | + | Soubor:Ligier JS60.jpg|Ligier JS60 | |
- | + | </gallery> | |
+ | <gallery> | ||
+ | File:Ligier_JS2_vl_red.jpg|Ligier JS2 | ||
+ | File:Ligier_JS2_v_red.jpg|Ligier JS2 | ||
+ | File:1974 Ligier JS2 pic1.JPG|Ligier JS2 | ||
+ | File:1974 Ligier JS2 pic2.JPG|Ligier JS2 | ||
</gallery> | </gallery> | ||
== Ligier JS49 (2005) == | == Ligier JS49 (2005) == |
Aktuální verze z 21. 1. 2023, 10:30
Ligier je francouzský automobilový výrobce, založený bývalým závodníkem a ragbistou Guy Ligierem. Společnost vstoupila na trh vozem Ligier JS2, silničním závodním automobilem s šestiválcem Maserati, který poháněl i Citroën SM. JS2 byl považován za výborně navržené auto s dobrým poměrem hmotnosti a výkonu. Zajímavé je, že poslední verze Citroënu SM byla vyráběna v továrně Ligieru ve francouzském Vichy. Energetická krize v roce 1973 zapříčinila konec výroby JS2 a Ligier změnil své zaměření na mikrovozy, např. Ligier JS6 s mopedovým motorkem. Dnešní Ligier patří společnosti Piaggio.
Obsah |
Ligier ve Formuli 1
Ligier je známý především pro svou účast v závodech F1 v letech 1976–1996. V roce 1976 vstoupil do seriálu s dvanáctiválcem Matra, se kterým roku 1977 dokázal Jacques Laffite vyhrát velkou cenu Švédska. Toto vítězství je považováno za první čistě francouzské vítězství ve Formuli 1. Roku 1979 Ligier ukončil spolupráci s Matrou a vyvinul nový vůz s motorem Cosworth, Ligier JS11. S tímto vozem vyhrál Laffite první dva závody šampionátu. Posléze však Williams a Ferrari nasadili nové, aerodynamicky upravené vozy a zbytek sezóny již nebyl pro Ligier tak úspěšný.
JS11 a jeho následovníci učinili z Ligier jednu z nejúspěšnějších stájí počátku osmdesátých let. Ovšem ačkoli byl tým sponzorován významnými společnostmi jako je Talbot, SEITA, nebo Francaise des Jeux, jeho sláva začala upadat už roku 1982. V roce 1985 se sice podařil menší comeback díky turbo motoru od Renaultu, ale do předních pozic se stáj už nikdy nedostala. Když pak Renault v roce 1986 opustil prostředí sportu, Ligier se ocitl bez stálého dodavatele motorů. Postupně se tak u něj vystřídaly krátkodobé spolupráce s výrobci Alfa Romeo, Megatron, Judd, Ford, Lamborghini a Mugen-Honda.
Během posledních let své existence měl Ligier velice malou podporu fanoušků a finanční problémy. Paradoxně byl Ligier v této době úspěšnější než v letech minulých. To se přisuzuje zejména talentu aerodynamika Franka Dernieho, vývojáře slavného Williamse Alana Jonese, který pravidelně porážel Ligier v sedmdesátých letech. Samotný majitel Guy Ligier se ke konci soustředil spíš na svůj osobní profit než na úspěch celého týmu. Byl také známý svými divokými cholerickými výbuchy a aspoň tím tak výrazně přispěl k charakteru dnešní F1. Po další nepovedené sezoně 1992, kdy se Ligieru nedařilo i přesto, že jezdil na stejném motoru jako tehdy dominantní Williams, Guy Ligier prodal stáj Cyrilu de Rouvremu. V dalších čtyřech letech pak dosáhl osmi pódiových umístění, což ostře kontrastuje s neschopností obsadit stupně vítězů v letech 1987-1992.
Monopost JS43 s motorem Mugen-Honda se v roce 1996 ukázal jako solidní vůz, téměř srovnatelný s novými Williamsy. Olivieru Panisovi se s ním dokonce podařilo dosáhnout vítězství ve velké ceně Monaka, ačkoli šlo o závod kde pouze čtyři vozy dokončily plnou vzdálenost.
Po této sezoně byl tým prodán Alainu Prostovi a pro sezonu 1997 se tak přejmenoval na Prost Grand Prix. Ač byla stáj výrazně sponzorována mnoha francouzskými společnostmi, nedokázala se výrazně prosadit a v roce 2002 vyhlásila bankrot. Tým tradičně používal čísla 25 a 26
Galerie mikrovozů a JS2
Ligier JS49 (2005)
V roce 2005 se Ligier vrátil na trh s „gentlemanským“ vozem, sportovním prototypem JS49.
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |