V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Ligier

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
(+ Galerie mikrovozů a JS2)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 30: Řádka 30:
   Nej_nejrychl. kol =  [[Jacques Laffite]] (9)|
   Nej_nejrychl. kol =  [[Jacques Laffite]] (9)|
   Nej_kol =  ?|
   Nej_kol =  ?|
-
}}
+
}}'''Ligier''' je [[Francie|francouzský]] [[automobil]]ový výrobce, založený bývalým závodníkem a [[Ragby|ragbistou]] [[Guy Ligier]]em.
-
'''Ligier''' je [[Francie|francouzský]] [[automobil]]ový výrobce, založený bývalým závodníkem a [[Ragby|ragbistou]] [[Guy Ligier]]em.
+
Společnost vstoupila na trh vozem [[Ligier JS2]], silničním závodním automobilem s šestiválcem [[Maserati]], který poháněl i Citroën [[Citroën SM|SM]]. JS2 byl považován za výborně navržené auto s dobrým poměrem hmotnosti a výkonu. Zajímavé je, že poslední verze Citroënu SM byla vyráběna v továrně Ligieru ve francouzském [[Vichy]]. Energetická krize v roce [[1973]] zapříčinila konec výroby JS2 a Ligier změnil své zaměření na [[Mikrovůz|mikrovozy]], např. [[Ligier JS6]] s [[moped]]ovým motorkem. Dnešní Ligier patří společnosti [[Piaggio]].
Společnost vstoupila na trh vozem [[Ligier JS2]], silničním závodním automobilem s šestiválcem [[Maserati]], který poháněl i Citroën [[Citroën SM|SM]]. JS2 byl považován za výborně navržené auto s dobrým poměrem hmotnosti a výkonu. Zajímavé je, že poslední verze Citroënu SM byla vyráběna v továrně Ligieru ve francouzském [[Vichy]]. Energetická krize v roce [[1973]] zapříčinila konec výroby JS2 a Ligier změnil své zaměření na [[Mikrovůz|mikrovozy]], např. [[Ligier JS6]] s [[moped]]ovým motorkem. Dnešní Ligier patří společnosti [[Piaggio]].
== Ligier ve Formuli 1 ==
== Ligier ve Formuli 1 ==
-
Ligier je známý především pro svou účast v závodech [[Formule 1|F1]] v letech [[Formule 1 v roce 1976|1976]]-[[Formule 1 v roce 1996|1996]]. V roce 1976 vstoupil do seriálu s dvanáctiválcem [[Matra]], se kterým roku [[1977]] dokázal [[Jacques Laffite]] vyhrát [[Grand Prix Švédska 1977|velkou cenu Švédska]]. Toto vítězství je považováno za první čistě francouzské vítězství ve Formuli 1.
+
[[Soubor:Ligier JS43 front Honda Collection Hall.jpg|thumb|240px|Poslední vůz Ligieru [[Ligier JS43|JS43]], se kterým [[Olivier Panis]] dokázal roku 1996 vyhrát [[Grand Prix Monaka 1996|velkou cenu Monaka]].]]
 +
[[File:Andrea de Cesaris 1984 Dallas.jpg|thumb|240px|[[Andrea de Cesaris]] řídí monopost [[Ligier JS23|JS23]] ve [[Grand Prix USA 1984|velké ceně USA 1984]].]]
 +
Ligier je známý především pro svou účast v závodech [[Formule 1|F1]] v letech [[Formule 1 v roce 1976|1976]][[Formule 1 v roce 1996|1996]]. V roce 1976 vstoupil do seriálu s dvanáctiválcem [[Matra]], se kterým roku [[1977]] dokázal [[Jacques Laffite]] vyhrát [[Grand Prix Švédska 1977|velkou cenu Švédska]]. Toto vítězství je považováno za první čistě francouzské vítězství ve Formuli 1.
Roku [[1979]] Ligier ukončil spolupráci s [[Matra|Matrou]] a vyvinul nový vůz s motorem Cosworth, [[Ligier JS11]]. S tímto vozem vyhrál [[Jacques Laffite|Laffite]] první dva závody šampionátu. Posléze však [[WilliamsF1|Williams]] a [[Scuderia Ferrari|Ferrari]] nasadili nové, [[Aerodynamika|aerodynamicky]] upravené vozy a zbytek sezóny již nebyl pro Ligier tak úspěšný.
Roku [[1979]] Ligier ukončil spolupráci s [[Matra|Matrou]] a vyvinul nový vůz s motorem Cosworth, [[Ligier JS11]]. S tímto vozem vyhrál [[Jacques Laffite|Laffite]] první dva závody šampionátu. Posléze však [[WilliamsF1|Williams]] a [[Scuderia Ferrari|Ferrari]] nasadili nové, [[Aerodynamika|aerodynamicky]] upravené vozy a zbytek sezóny již nebyl pro Ligier tak úspěšný.
-
[[Image:Andrea de Cesaris 1984 Dallas.jpg|thumb|left|[[Andrea de Cesaris]] řídí monopost [[Ligier JS23|JS23]] ve [[Grand Prix USA 1984|velké ceně USA 1984]].]]
+
 
-
JS11 a jeho následovníci učinili z Ligier jednu z nejúspěšnějších stájí počátku osmdesátých let. Ovšem ačkoli byl tým sponzorován významnými společnostmi jako je [[Talbot (automobilka)|Talbot]], [[SEITA]], nebo [[Francaise des Jeux]], jeho sláva začala upadat už roku [[1982]]. V roce [[1985]] se sice podařil menší comeback díky turbo motoru od Renaultu, ale do předních pozic se stáj už nikdy nedostala. Když pak Renault v roce [[1986]] opustil prostředí sportu, Ligier se ocitl bez stálého dodavatele motorů. Postupně se tak u něj vystřídaly krátkodobé spolupráce s výrobci Alfa Romeo, [[Megatron]], [[Judd]], Ford, Lamborghini a [[Mugen-Honda]].
+
JS11 a jeho následovníci učinili z Ligier jednu z nejúspěšnějších stájí počátku osmdesátých let. Ovšem ačkoli byl tým sponzorován významnými společnostmi jako je [[Talbot (automobilka)|Talbot]], [[SEITA]], nebo [[Francaise des Jeux]], jeho sláva začala upadat už roku [[1982]]. V roce [[1985]] se sice podařil menší comeback díky turbo motoru od Renaultu, ale do předních pozic se stáj už nikdy nedostala. Když pak Renault v roce [[1986]] opustil prostředí sportu, Ligier se ocitl bez stálého dodavatele motorů. Postupně se tak u něj vystřídaly krátkodobé spolupráce s výrobci Alfa Romeo, [[Megatron]], [[Judd]], Ford, Lamborghini a [[Mugen-Honda]].
-
[[Image:Ligier JS43.jpg|thumb|right|Poslední vůz Ligieru [[Ligier JS43|JS43]], se kterým [[Olivier Panis]] dokázal roku 1996 vyhrát [[Grand Prix Monaka 1996|velkou cenu Monaka]].]]
+
 
Během posledních let své existence měl Ligier velice malou podporu fanoušků a finanční problémy. Paradoxně byl Ligier v této době úspěšnější než v letech minulých. To se přisuzuje zejména talentu aerodynamika [[Frank Dernie|Franka Dernieho]], vývojáře slavného [[WilliamsF1|Williamse]] [[Alan Jones|Alana Jonese]], který pravidelně porážel Ligier v sedmdesátých letech. Samotný majitel [[Guy Ligier]] se ke konci soustředil spíš na svůj osobní profit než na úspěch celého týmu. Byl také známý svými divokými cholerickými výbuchy a aspoň tím tak výrazně přispěl k charakteru dnešní F1. Po další nepovedené sezoně [[1992]], kdy se Ligieru nedařilo i přesto, že jezdil na stejném motoru jako tehdy dominantní Williams, Guy Ligier prodal stáj [[Cyril de Rouvre|Cyrilu de Rouvremu]]. V dalších čtyřech letech pak dosáhl osmi pódiových umístění, což ostře kontrastuje s neschopností obsadit stupně vítězů v letech [[1987]]-[[1992]].
Během posledních let své existence měl Ligier velice malou podporu fanoušků a finanční problémy. Paradoxně byl Ligier v této době úspěšnější než v letech minulých. To se přisuzuje zejména talentu aerodynamika [[Frank Dernie|Franka Dernieho]], vývojáře slavného [[WilliamsF1|Williamse]] [[Alan Jones|Alana Jonese]], který pravidelně porážel Ligier v sedmdesátých letech. Samotný majitel [[Guy Ligier]] se ke konci soustředil spíš na svůj osobní profit než na úspěch celého týmu. Byl také známý svými divokými cholerickými výbuchy a aspoň tím tak výrazně přispěl k charakteru dnešní F1. Po další nepovedené sezoně [[1992]], kdy se Ligieru nedařilo i přesto, že jezdil na stejném motoru jako tehdy dominantní Williams, Guy Ligier prodal stáj [[Cyril de Rouvre|Cyrilu de Rouvremu]]. V dalších čtyřech letech pak dosáhl osmi pódiových umístění, což ostře kontrastuje s neschopností obsadit stupně vítězů v letech [[1987]]-[[1992]].
 +
Monopost [[Ligier JS43|JS43]] s motorem [[Mugen-Honda]] se v roce [[1996]] ukázal jako solidní vůz, téměř srovnatelný s novými Williamsy. [[Olivier Panis|Olivieru Panisovi]] se s ním dokonce podařilo dosáhnout vítězství ve [[Grand Prix Monaka 1996|velké ceně Monaka]], ačkoli šlo o závod kde pouze čtyři vozy dokončily plnou vzdálenost.
Monopost [[Ligier JS43|JS43]] s motorem [[Mugen-Honda]] se v roce [[1996]] ukázal jako solidní vůz, téměř srovnatelný s novými Williamsy. [[Olivier Panis|Olivieru Panisovi]] se s ním dokonce podařilo dosáhnout vítězství ve [[Grand Prix Monaka 1996|velké ceně Monaka]], ačkoli šlo o závod kde pouze čtyři vozy dokončily plnou vzdálenost.
 +
Po této sezoně byl tým prodán [[Alain Prost|Alainu Prostovi]] a pro sezonu [[1997]] se tak přejmenoval na [[Prost Grand Prix]]. Ač byla stáj výrazně sponzorována mnoha francouzskými společnostmi, nedokázala se výrazně prosadit a v roce [[2002]] vyhlásila [[bankrot]].
Po této sezoně byl tým prodán [[Alain Prost|Alainu Prostovi]] a pro sezonu [[1997]] se tak přejmenoval na [[Prost Grand Prix]]. Ač byla stáj výrazně sponzorována mnoha francouzskými společnostmi, nedokázala se výrazně prosadit a v roce [[2002]] vyhlásila [[bankrot]].
Tým tradičně používal čísla 25 a 26
Tým tradičně používal čísla 25 a 26
-
== Galerie ==
+
== Galerie mikrovozů a JS2 ==
<gallery>
<gallery>
-
Image:Ligier Nova 01.jpg|Ligier Nova
+
File:Ligier Nova 01.jpg|Ligier Nova
-
Image:Ligier Nova 02.jpg|Ligier Nova
+
File:Ligier Nova 02.jpg|Ligier Nova
-
Image:Ligier_JS2_vl_red.jpg|Ligier JS2
+
Soubor:Ligier Quadéo - Bellegarde-sur-Valserine, 2017.jpg|Ligier Quadéo
-
Image:Ligier_JS2_v_red.jpg|Ligier JS2
+
Soubor:Ligier JS60.jpg|Ligier JS60
-
Image:Ligier JS2 h red.jpg|Ligier JS2
+
</gallery>
 +
<gallery>
 +
File:Ligier_JS2_vl_red.jpg|Ligier JS2
 +
File:Ligier_JS2_v_red.jpg|Ligier JS2
 +
File:1974 Ligier JS2 pic1.JPG|Ligier JS2
 +
File:1974 Ligier JS2 pic2.JPG|Ligier JS2
</gallery>
</gallery>
== Ligier JS49 (2005) ==
== Ligier JS49 (2005) ==

Aktuální verze z 21. 1. 2023, 10:30

Ligier je francouzský automobilový výrobce, založený bývalým závodníkem a ragbistou Guy Ligierem. Společnost vstoupila na trh vozem Ligier JS2, silničním závodním automobilem s šestiválcem Maserati, který poháněl i Citroën SM. JS2 byl považován za výborně navržené auto s dobrým poměrem hmotnosti a výkonu. Zajímavé je, že poslední verze Citroënu SM byla vyráběna v továrně Ligieru ve francouzském Vichy. Energetická krize v roce 1973 zapříčinila konec výroby JS2 a Ligier změnil své zaměření na mikrovozy, např. Ligier JS6 s mopedovým motorkem. Dnešní Ligier patří společnosti Piaggio.

Obsah

Ligier ve Formuli 1

Poslední vůz Ligieru JS43, se kterým Olivier Panis dokázal roku 1996 vyhrát velkou cenu Monaka.

Ligier je známý především pro svou účast v závodech F1 v letech 19761996. V roce 1976 vstoupil do seriálu s dvanáctiválcem Matra, se kterým roku 1977 dokázal Jacques Laffite vyhrát velkou cenu Švédska. Toto vítězství je považováno za první čistě francouzské vítězství ve Formuli 1. Roku 1979 Ligier ukončil spolupráci s Matrou a vyvinul nový vůz s motorem Cosworth, Ligier JS11. S tímto vozem vyhrál Laffite první dva závody šampionátu. Posléze však Williams a Ferrari nasadili nové, aerodynamicky upravené vozy a zbytek sezóny již nebyl pro Ligier tak úspěšný.

JS11 a jeho následovníci učinili z Ligier jednu z nejúspěšnějších stájí počátku osmdesátých let. Ovšem ačkoli byl tým sponzorován významnými společnostmi jako je Talbot, SEITA, nebo Francaise des Jeux, jeho sláva začala upadat už roku 1982. V roce 1985 se sice podařil menší comeback díky turbo motoru od Renaultu, ale do předních pozic se stáj už nikdy nedostala. Když pak Renault v roce 1986 opustil prostředí sportu, Ligier se ocitl bez stálého dodavatele motorů. Postupně se tak u něj vystřídaly krátkodobé spolupráce s výrobci Alfa Romeo, Megatron, Judd, Ford, Lamborghini a Mugen-Honda.

Během posledních let své existence měl Ligier velice malou podporu fanoušků a finanční problémy. Paradoxně byl Ligier v této době úspěšnější než v letech minulých. To se přisuzuje zejména talentu aerodynamika Franka Dernieho, vývojáře slavného Williamse Alana Jonese, který pravidelně porážel Ligier v sedmdesátých letech. Samotný majitel Guy Ligier se ke konci soustředil spíš na svůj osobní profit než na úspěch celého týmu. Byl také známý svými divokými cholerickými výbuchy a aspoň tím tak výrazně přispěl k charakteru dnešní F1. Po další nepovedené sezoně 1992, kdy se Ligieru nedařilo i přesto, že jezdil na stejném motoru jako tehdy dominantní Williams, Guy Ligier prodal stáj Cyrilu de Rouvremu. V dalších čtyřech letech pak dosáhl osmi pódiových umístění, což ostře kontrastuje s neschopností obsadit stupně vítězů v letech 1987-1992.

Monopost JS43 s motorem Mugen-Honda se v roce 1996 ukázal jako solidní vůz, téměř srovnatelný s novými Williamsy. Olivieru Panisovi se s ním dokonce podařilo dosáhnout vítězství ve velké ceně Monaka, ačkoli šlo o závod kde pouze čtyři vozy dokončily plnou vzdálenost.

Po této sezoně byl tým prodán Alainu Prostovi a pro sezonu 1997 se tak přejmenoval na Prost Grand Prix. Ač byla stáj výrazně sponzorována mnoha francouzskými společnostmi, nedokázala se výrazně prosadit a v roce 2002 vyhlásila bankrot. Tým tradičně používal čísla 25 a 26

Galerie mikrovozů a JS2

Ligier JS49 (2005)

V roce 2005 se Ligier vrátil na trh s „gentlemanským“ vozem, sportovním prototypem JS49.

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Ligier