Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Antonov An-70
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = dopravní letoun | |typ = dopravní letoun | ||
|výrobce = Antonov | |výrobce = Antonov | ||
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Antonov An-70 in 2010 (2).jpg|250px]] |
- | |text = Antonov An-70 | + | |text = Antonov An-70 během pojíždění |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[16. prosinec|16. prosince]] [[1994 v letectví|1994]] | |první let = [[16. prosinec|16. prosince]] [[1994 v letectví|1994]] | ||
Řádka 20: | Řádka 20: | ||
==Vývoj== | ==Vývoj== | ||
- | Počátky vývoje letounu spadají do poloviny sedmdesátých let 20. století, kdy v tehdejším [[Sovětský svaz|Sovětském svazu]] byly dány specifikace na středně velký dopravní letoun. Roku [[1984]] byly tyto požadavky změněny, letoun měl mít kratší délku vzletu a přistání a větší přepravní prostor. Po rozpadu [[Sovětský svaz|SSSR]] vypadala situace tak, že se hovořilo o ukončení projektu, ovšem později se nástupnické státy [[Rusko]], [[Ukrajina]] a [[Uzbekistán]] domluvily, a tak [[16. prosinec|16. prosince]] [[1994 v letectví|1994]] mohl vzlétnout první prototyp. Ten byl po srážce s jiným letounem v roce [[1995]] zničen a tak zkoušky byly obnoveny až roku [[1997]]. Na projektu již se účastnily pouze Rusko a Ukrajina, později z tohoto projektu [[Rusko]] odstoupilo a začalo používat k přepravě nákladů letoun [[Iljušin Il-76|Il-76MF]]. O letoun '''An-70''' projevilo zájem již několik zemí, ovšem z obchodů zatím sešlo. Antonov se také zapojil do soutěže na jednotný transportní letoun západní [[Evropa|Evropy]], ovšem v této oblasti hrají svoji úlohu i politické zájmy. [[Německo]], které zvažovalo nákup 75 Antonovů '''An-70''', se nakonec rozhodlo pro dražší [[Airbus A400M]]. O An-70 měla zájem i [[Armáda České republiky]], která měla převzít tři kusy tohoto letounu, jenž je schopen pojmout např. dvě [[Tatra 815|Tatry 815VVN]] s pohonem 6×6, deset Land Roverů nebo 2 vrtulníky [[Mil Mi-8|Mi-17]]. Tato koupě, která měla být provedena v rámci deblokace ruského zahraničního dluhu, se však neuskutečnila. | + | Počátky vývoje letounu spadají do poloviny sedmdesátých let 20. století, kdy v tehdejším [[Sovětský svaz|Sovětském svazu]] byly dány specifikace na středně velký dopravní letoun. Roku [[1984]] byly tyto požadavky změněny, letoun měl mít kratší délku vzletu a přistání a větší přepravní prostor. Po rozpadu [[Sovětský svaz|SSSR]] vypadala situace tak, že se hovořilo o ukončení projektu, ovšem později se nástupnické státy [[Rusko]], [[Ukrajina]] a [[Uzbekistán]] domluvily, a tak [[16. prosinec|16. prosince]] [[1994 v letectví|1994]] mohl vzlétnout první prototyp. Ten byl po srážce s jiným letounem v roce [[1995]] zničen a tak zkoušky byly obnoveny až roku [[1997]]. Na projektu již se účastnily pouze Rusko a Ukrajina, později z tohoto projektu [[Rusko]] odstoupilo a začalo používat k přepravě nákladů letoun [[Iljušin Il-76|Il-76MF]]. O letoun '''An-70''' projevilo zájem již několik zemí, ovšem z obchodů zatím sešlo. Antonov se také zapojil do soutěže na jednotný transportní letoun západní [[Evropa|Evropy]], ovšem v této oblasti hrají svoji úlohu i politické zájmy. [[Německo]], které zvažovalo nákup 75 Antonovů '''An-70''', se nakonec rozhodlo pro dražší [[Airbus A400M]]. O An-70 měla zájem i [[Armáda České republiky]], která měla převzít tři kusy tohoto letounu, jenž je schopen pojmout např. dvě [[Tatra 815|Tatry 815VVN]] s pohonem 6×6, deset Land Roverů nebo 2 vrtulníky [[Mil Mi-8|Mi-17]]. Tato koupě, která měla být provedena v rámci deblokace ruského zahraničního dluhu, se však neuskutečnila. |
+ | [[Soubor:Antonov AN-70 at Paris Air Show 2013 5.jpg|thumb|230px|Motory Progress D-27 s protiběžnými dmychadlovými vrtulemi Aerosila SV-27]] | ||
+ | [[Soubor:Cockpit of Antonov An-70.jpg|thumb|230px|Kokpit letounu Antonov An-70]] | ||
==Verze letounu== | ==Verze letounu== | ||
- | + | *'''An-70''' – základní verze | |
- | *'''An-70''' | + | *'''An-70-100''' – verze s dvoučlennou osádkou |
- | *'''An-70-100''' | + | *'''An-77''' – exportní verze |
- | *'''An-77''' | + | *'''An-70T''' – obchodní verze |
- | *'''An-70T''' | + | |
== Hlavní technické údaje == | == Hlavní technické údaje == | ||
Řádka 35: | Řádka 36: | ||
* '''Délka:''' 40,73 m | * '''Délka:''' 40,73 m | ||
* '''Výška:''' 16,38 m | * '''Výška:''' 16,38 m | ||
- | * '''Nosná plocha:''' 204 | + | * '''Nosná plocha:''' 204 m<sup>2</sup> |
- | * '''Hmotnost prázdného stroje:''' 73 | + | * '''Hmotnost prázdného stroje:''' 73 tun |
- | * '''Maximální vzletová hmotnost:''' 135 | + | * '''Maximální vzletová hmotnost:''' 135 tun |
* '''Pohonná jednotka:''' 4× [[turbovrtulový motor]] Progress D-27 | * '''Pohonná jednotka:''' 4× [[turbovrtulový motor]] Progress D-27 | ||
** '''Výkonu pohonné jednotky:''' 10 295 kW | ** '''Výkonu pohonné jednotky:''' 10 295 kW | ||
Řádka 44: | Řádka 45: | ||
* '''Cestovní rychlost:''' 750 km/h | * '''Cestovní rychlost:''' 750 km/h | ||
* '''Dostup:''' 12 000 m | * '''Dostup:''' 12 000 m | ||
- | * '''Dolet:''' | + | * '''Dolet:''' 1 350 – 7 800 km v závislosti na hmotnosti nákladu |
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
Řádka 50: | Řádka 51: | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Antonov+An-70}}{{Commonscat|Antonov An-70}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Transportní letadla]] | [[Kategorie:Transportní letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Antonov]] | [[Kategorie:Letadla Antonov]] |
Aktuální verze z 20. 6. 2017, 14:04
Antonov An-70 | ||
Antonov An-70 během pojíždění | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Antonov | |
Konstruktér | ||
První let | 16. prosince 1994 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | Ukrajina | |
Antonov An-70 je ukrajinský čtyřmotorový turbovrtulový dopravní letoun pro vojenské i civilní účely.
Obsah |
Vývoj
Počátky vývoje letounu spadají do poloviny sedmdesátých let 20. století, kdy v tehdejším Sovětském svazu byly dány specifikace na středně velký dopravní letoun. Roku 1984 byly tyto požadavky změněny, letoun měl mít kratší délku vzletu a přistání a větší přepravní prostor. Po rozpadu SSSR vypadala situace tak, že se hovořilo o ukončení projektu, ovšem později se nástupnické státy Rusko, Ukrajina a Uzbekistán domluvily, a tak 16. prosince 1994 mohl vzlétnout první prototyp. Ten byl po srážce s jiným letounem v roce 1995 zničen a tak zkoušky byly obnoveny až roku 1997. Na projektu již se účastnily pouze Rusko a Ukrajina, později z tohoto projektu Rusko odstoupilo a začalo používat k přepravě nákladů letoun Il-76MF. O letoun An-70 projevilo zájem již několik zemí, ovšem z obchodů zatím sešlo. Antonov se také zapojil do soutěže na jednotný transportní letoun západní Evropy, ovšem v této oblasti hrají svoji úlohu i politické zájmy. Německo, které zvažovalo nákup 75 Antonovů An-70, se nakonec rozhodlo pro dražší Airbus A400M. O An-70 měla zájem i Armáda České republiky, která měla převzít tři kusy tohoto letounu, jenž je schopen pojmout např. dvě Tatry 815VVN s pohonem 6×6, deset Land Roverů nebo 2 vrtulníky Mi-17. Tato koupě, která měla být provedena v rámci deblokace ruského zahraničního dluhu, se však neuskutečnila.
Verze letounu
- An-70 – základní verze
- An-70-100 – verze s dvoučlennou osádkou
- An-77 – exportní verze
- An-70T – obchodní verze
Hlavní technické údaje
- Osádka: 5
- Kapacita přepravovaných vojáků: 170
- Rozpětí: 44,06 m
- Délka: 40,73 m
- Výška: 16,38 m
- Nosná plocha: 204 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 73 tun
- Maximální vzletová hmotnost: 135 tun
- Pohonná jednotka: 4× turbovrtulový motor Progress D-27
- Výkonu pohonné jednotky: 10 295 kW
Výkony
- Cestovní rychlost: 750 km/h
- Dostup: 12 000 m
- Dolet: 1 350 – 7 800 km v závislosti na hmotnosti nákladu
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |