V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Antonov An-70

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 3: Řádka 3:
  |typ = dopravní letoun
  |typ = dopravní letoun
  |výrobce = Antonov
  |výrobce = Antonov
-
  |image = Image:An-50 takeoff.jpg
+
  |image = [[Soubor:Antonov An-70 in 2010 (2).jpg|250px]]
-
  |text = Antonov An-70 při vzletu
+
  |text = Antonov An-70 během pojíždění
  |konstruktér =
  |konstruktér =
  |první let = [[16. prosinec|16. prosince]] [[1994 v letectví|1994]]
  |první let = [[16. prosinec|16. prosince]] [[1994 v letectví|1994]]
Řádka 20: Řádka 20:
==Vývoj==
==Vývoj==
-
Počátky vývoje letounu spadají do poloviny sedmdesátých let 20. století, kdy v tehdejším [[Sovětský svaz|Sovětském svazu]] byly dány specifikace na středně velký dopravní letoun. Roku [[1984]] byly tyto požadavky změněny, letoun měl mít kratší délku vzletu a přistání a větší přepravní prostor. Po rozpadu [[Sovětský svaz|SSSR]]  vypadala situace tak, že se hovořilo o ukončení projektu, ovšem později se nástupnické státy [[Rusko]], [[Ukrajina]] a [[Uzbekistán]] domluvily, a tak [[16. prosinec|16. prosince]] [[1994 v letectví|1994]] mohl vzlétnout první prototyp. Ten byl po srážce s jiným letounem v roce [[1995]] zničen a tak zkoušky byly obnoveny až roku [[1997]]. Na projektu již se účastnily pouze Rusko a Ukrajina, později z tohoto projektu [[Rusko]] odstoupilo a začalo používat k přepravě nákladů letoun [[Iljušin Il-76|Il-76MF]]. O letoun '''An-70''' projevilo zájem již několik zemí, ovšem z obchodů zatím sešlo. Antonov se také zapojil do soutěže na jednotný transportní letoun západní [[Evropa|Evropy]], ovšem v této oblasti hrají svoji úlohu i politické zájmy. [[Německo]], které zvažovalo nákup 75 Antonovů '''An-70''', se nakonec rozhodlo pro dražší [[Airbus A400M]]. O An-70 měla zájem i [[Armáda České republiky]], která měla převzít tři kusy tohoto letounu, jenž je schopen pojmout např. dvě [[Tatra 815|Tatry 815VVN]] s pohonem 6×6,  deset Land Roverů nebo 2 vrtulníky [[Mil Mi-8|Mi-17]]. Tato koupě, která měla být provedena v rámci deblokace ruského zahraničního dluhu, se však neuskutečnila.
+
Počátky vývoje letounu spadají do poloviny sedmdesátých let 20. století, kdy v tehdejším [[Sovětský svaz|Sovětském svazu]] byly dány specifikace na středně velký dopravní letoun. Roku [[1984]] byly tyto požadavky změněny, letoun měl mít kratší délku vzletu a přistání a větší přepravní prostor. Po rozpadu [[Sovětský svaz|SSSR]]  vypadala situace tak, že se hovořilo o ukončení projektu, ovšem později se nástupnické státy [[Rusko]], [[Ukrajina]] a [[Uzbekistán]] domluvily, a tak [[16. prosinec|16. prosince]] [[1994 v letectví|1994]] mohl vzlétnout první prototyp. Ten byl po srážce s jiným letounem v roce [[1995]] zničen a tak zkoušky byly obnoveny až roku [[1997]]. Na projektu již se účastnily pouze Rusko a Ukrajina, později z tohoto projektu [[Rusko]] odstoupilo a začalo používat k přepravě nákladů letoun [[Iljušin Il-76|Il-76MF]]. O letoun '''An-70''' projevilo zájem již několik zemí, ovšem z obchodů zatím sešlo. Antonov se také zapojil do soutěže na jednotný transportní letoun západní [[Evropa|Evropy]], ovšem v této oblasti hrají svoji úlohu i politické zájmy. [[Německo]], které zvažovalo nákup 75 Antonovů '''An-70''', se nakonec rozhodlo pro dražší [[Airbus A400M]]. O An-70 měla zájem i [[Armáda České republiky]], která měla převzít tři kusy tohoto letounu, jenž je schopen pojmout např. dvě [[Tatra 815|Tatry 815VVN]] s pohonem 6×6,  deset Land Roverů nebo 2 vrtulníky [[Mil Mi-8|Mi-17]]. Tato koupě, která měla být provedena v rámci deblokace ruského zahraničního dluhu, se však neuskutečnila.
 +
[[Soubor:Antonov AN-70 at Paris Air Show 2013 5.jpg|thumb|230px|Motory Progress D-27 s protiběžnými dmychadlovými vrtulemi Aerosila SV-27]]
 +
[[Soubor:Cockpit of Antonov An-70.jpg|thumb|230px|Kokpit letounu Antonov An-70]]
==Verze letounu==
==Verze letounu==
-
[[Image:An-70-engine.jpg|thumb|Jeden z motorů Progress D-27]]
+
*'''An-70''' základní verze
-
*'''An-70''' - základní verze
+
*'''An-70-100''' verze s dvoučlennou osádkou
-
*'''An-70-100''' - verze s dvoučlennou osádkou
+
*'''An-77''' exportní verze
-
*'''An-77''' exportní verze
+
*'''An-70T''' obchodní verze
-
*'''An-70T''' - obchodní verze
+
== Hlavní technické údaje ==
== Hlavní technické údaje ==
Řádka 35: Řádka 36:
* '''Délka:''' 40,73 m
* '''Délka:''' 40,73 m
* '''Výška:''' 16,38 m
* '''Výška:''' 16,38 m
-
* '''Nosná plocha:''' 204
+
* '''Nosná plocha:''' 204 m<sup>2</sup>
-
* '''Hmotnost prázdného stroje:''' 73 t
+
* '''Hmotnost prázdného stroje:''' 73 tun
-
* '''Maximální vzletová hmotnost:''' 135 t
+
* '''Maximální vzletová hmotnost:''' 135 tun
* '''Pohonná jednotka:''' 4× [[turbovrtulový motor]] Progress D-27
* '''Pohonná jednotka:''' 4× [[turbovrtulový motor]] Progress D-27
** '''Výkonu pohonné jednotky:''' 10&nbsp;295 kW
** '''Výkonu pohonné jednotky:''' 10&nbsp;295 kW
Řádka 44: Řádka 45:
* '''Cestovní rychlost:''' 750 km/h
* '''Cestovní rychlost:''' 750 km/h
* '''Dostup:''' 12&nbsp;000 m
* '''Dostup:''' 12&nbsp;000 m
-
* '''Dolet:''' 1350–7800 km v závislosti na hmotnosti nákladu
+
* '''Dolet:''' 1 350 – 7 800 km v závislosti na hmotnosti nákladu
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
Řádka 50: Řádka 51:
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Antonov+An-70}}{{Commonscat|Antonov An-70}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Transportní letadla]]
[[Kategorie:Transportní letadla]]
[[Kategorie:Letadla Antonov]]
[[Kategorie:Letadla Antonov]]

Aktuální verze z 20. 6. 2017, 14:04

Antonov An-70
Antonov An-70 in 2010 (2).jpg
Antonov An-70 během pojíždění
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Antonov
Konstruktér
První let 16. prosince 1994
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Ukrajina

Antonov An-70 je ukrajinský čtyřmotorový turbovrtulový dopravní letoun pro vojenské i civilní účely.

Obsah

Vývoj

Počátky vývoje letounu spadají do poloviny sedmdesátých let 20. století, kdy v tehdejším Sovětském svazu byly dány specifikace na středně velký dopravní letoun. Roku 1984 byly tyto požadavky změněny, letoun měl mít kratší délku vzletu a přistání a větší přepravní prostor. Po rozpadu SSSR vypadala situace tak, že se hovořilo o ukončení projektu, ovšem později se nástupnické státy Rusko, Ukrajina a Uzbekistán domluvily, a tak 16. prosince 1994 mohl vzlétnout první prototyp. Ten byl po srážce s jiným letounem v roce 1995 zničen a tak zkoušky byly obnoveny až roku 1997. Na projektu již se účastnily pouze Rusko a Ukrajina, později z tohoto projektu Rusko odstoupilo a začalo používat k přepravě nákladů letoun Il-76MF. O letoun An-70 projevilo zájem již několik zemí, ovšem z obchodů zatím sešlo. Antonov se také zapojil do soutěže na jednotný transportní letoun západní Evropy, ovšem v této oblasti hrají svoji úlohu i politické zájmy. Německo, které zvažovalo nákup 75 Antonovů An-70, se nakonec rozhodlo pro dražší Airbus A400M. O An-70 měla zájem i Armáda České republiky, která měla převzít tři kusy tohoto letounu, jenž je schopen pojmout např. dvě Tatry 815VVN s pohonem 6×6, deset Land Roverů nebo 2 vrtulníky Mi-17. Tato koupě, která měla být provedena v rámci deblokace ruského zahraničního dluhu, se však neuskutečnila.

Motory Progress D-27 s protiběžnými dmychadlovými vrtulemi Aerosila SV-27
Kokpit letounu Antonov An-70

Verze letounu

  • An-70 – základní verze
  • An-70-100 – verze s dvoučlennou osádkou
  • An-77 – exportní verze
  • An-70T – obchodní verze

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 5
  • Kapacita přepravovaných vojáků: 170
  • Rozpětí: 44,06 m
  • Délka: 40,73 m
  • Výška: 16,38 m
  • Nosná plocha: 204 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 73 tun
  • Maximální vzletová hmotnost: 135 tun
  • Pohonná jednotka:turbovrtulový motor Progress D-27
    • Výkonu pohonné jednotky: 10 295 kW

Výkony

  • Cestovní rychlost: 750 km/h
  • Dostup: 12 000 m
  • Dolet: 1 350 – 7 800 km v závislosti na hmotnosti nákladu

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Antonov An-70
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Antonov An-70