Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
SKOT
Z Multimediaexpo.cz
(+ Fotografie) |
(+ MOJE Fotka, výrazné vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Bojové vozidlo | {{Bojové vozidlo | ||
- | | | + | | Jméno= SKOT - OT-64 |
- | | | + | | image= [[Soubor:OT-64 SKOT.jpg|250px]]<br />[[Soubor:Static demonstration techniques Army Czech Republic-2018-053.JPG|250px]] |
- | | | + | | titulek= OT-64 (2005 a 2018) |
- | | | + | | posádka= 2 osoby |
- | | | + | | délka= 7,45 m |
- | | | + | | výška= 2,7 m |
- | | | + | | šířka= 2,5 m |
- | | | + | | hmotnost= 13 tun |
- | | | + | | pancíř= |
- | | | + | | hl. zbraň= 1x velkorážní kulomet KPVT ráže 14,5 mm<br />nebo kulomet NSV ráže 12,7 mm |
| sek. zbraně= 1x SGMT ráže 7,62 mm nebo kulomet PKT | | sek. zbraně= 1x SGMT ráže 7,62 mm nebo kulomet PKT | ||
- | | | + | | motor= Tatra T-928-14, vznětový,<br />vzduchem chlazený |
| síla motoru= 180 hp | | síla motoru= 180 hp | ||
- | | | + | | suspension= |
- | |max. rychlost= 100 km/h na silnici, 10 km/h ve vodě | + | | max. rychlost= 100 km/h na silnici, 10 km/h ve vodě |
- | | | + | | pw_ratio= |
- | | | + | | dojezd= 740 km |
}} | }} | ||
- | |||
'''Obrněný transportér OT-64 ''' (SKOT je [[akronym]] slov: '''S'''''třední'' '''K'''''olový'' '''O'''''brněný'' '''T'''''ransportér'' či '''Ś'''''redni'' '''K'''''ołowy'' '''O'''''pancerzony'' '''T'''''ransporter'') byl společný československo-polský projekt obojživelného [[Obrněný transportér|obrněného transportéru]], který patřil v době svého vzniku ke světové špičce. První práce na vývoji začala roku [[1959]], v tomtéž roce byl postaven první prototyp, který dostal název '''SKOT'''. První zkušební série byla vyrobena roku [[1961]] a do armád obou spolupracujících států byl stroj zařazen roku [[1964]]. Výroba probíhala v [[Polsko|Polsku]], přičemž řada komponentů (například motor [[Tatra]] a převodovka [[Praga]]) byla dodávána z [[Československo|Československa]]. | '''Obrněný transportér OT-64 ''' (SKOT je [[akronym]] slov: '''S'''''třední'' '''K'''''olový'' '''O'''''brněný'' '''T'''''ransportér'' či '''Ś'''''redni'' '''K'''''ołowy'' '''O'''''pancerzony'' '''T'''''ransporter'') byl společný československo-polský projekt obojživelného [[Obrněný transportér|obrněného transportéru]], který patřil v době svého vzniku ke světové špičce. První práce na vývoji začala roku [[1959]], v tomtéž roce byl postaven první prototyp, který dostal název '''SKOT'''. První zkušební série byla vyrobena roku [[1961]] a do armád obou spolupracujících států byl stroj zařazen roku [[1964]]. Výroba probíhala v [[Polsko|Polsku]], přičemž řada komponentů (například motor [[Tatra]] a převodovka [[Praga]]) byla dodávána z [[Československo|Československa]]. | ||
Transportér měl pohon všech osmi kol, centrální huštění pneumatik, dvě řiditelné přední nápravy a další moderní agregáty. Výzbroj tvořil 14,5mm velkorážní [[kulomet]] KPVT se spřaženým kulometem SGMT ráže 7,62 mm, nebo 12,7 mm protiletadlový kulomet NSV a 7,62 mm kulomet PKT. Dodnes se užívá v zahraničních misích většinou jako zdravotní verze. Další uživatelé: [[Alžírsko]], [[Kambodža]], [[Indie]], [[Irák]], [[Libye]], [[Maroko]], [[Sierra Leone]], [[Súdán]], [[Sýrie]], [[Tanzanie]], [[Uganda]], [[Uruguay]]. Dva stroje, upravené na [[Hasičský vůz|hasičská vozidla]], mají civilní uživatele. | Transportér měl pohon všech osmi kol, centrální huštění pneumatik, dvě řiditelné přední nápravy a další moderní agregáty. Výzbroj tvořil 14,5mm velkorážní [[kulomet]] KPVT se spřaženým kulometem SGMT ráže 7,62 mm, nebo 12,7 mm protiletadlový kulomet NSV a 7,62 mm kulomet PKT. Dodnes se užívá v zahraničních misích většinou jako zdravotní verze. Další uživatelé: [[Alžírsko]], [[Kambodža]], [[Indie]], [[Irák]], [[Libye]], [[Maroko]], [[Sierra Leone]], [[Súdán]], [[Sýrie]], [[Tanzanie]], [[Uganda]], [[Uruguay]]. Dva stroje, upravené na [[Hasičský vůz|hasičská vozidla]], mají civilní uživatele. | ||
- | == Verze vozidla OT-64 | + | == Verze vozidla OT-64 == |
- | *OT- | + | * OT-64A – základní neozbrojená verze |
- | *OT- | + | * ŚKOT-1 – Polské označení základní verze (Średni kolowy opancerzony transporter). Na rozdíl od čs. verze měla polská na střeše na otočné [[lafeta|lafetě]] nainstalovaný 7,62mm kulomet. Část vozidel byla také vybavena odpalovacím zařízením pro [[9K11 Maljutka|PTŘS AT-3 Sagger]]. |
- | *DTP-64 – | + | * ŚKOT-2 – Polská verze se 7,62mm nebo 12,7mm kulometem na otočné lafetě ve střední části korby. Kulometčík byl z boků a zezadu chráněn pancéřovými štíty. |
- | *OT-64 | + | * OT-64-2A/ŚKOT-2A – Verze, která se liší od základu pouze věží, jež je popsána výše, a menšími drobnostmi popsanými v textu. |
- | *OT- | + | * ŚKOT-2AP – Polská verze s novou věží s náměrem až +89,5°. Část vozidel byla vybavena odpalovacím zařízením pro PTŘS AT-3 Sagger. |
+ | * DTP-64/ŚKOT WPT – Jedná se o opravárenské verze s [[jeřáb (stroj)|jeřábem]], [[naviják]]y a speciální opravárenskou výstrojí. | ||
+ | * OT-64 ZDRAV – Sanitní provedení obrněného transportéru OT-64 vyrobené v počtu 1 kusu | ||
+ | ** Tato verze měla demontovanou [[dělová věž|věž]], vnitřní vybavení pak bylo přizpůsobeno pro práci lékaře. Uvnitř bylo možné převážet 5 sedících nebo 2 pacienty ležící na nosítkách upevněných na speciální nosný rám. | ||
+ | * OT-64R2/R2M/R3MT/R4MT – Velitelské a spojovací verze na bázi OT-64. Prostor výsadku byl rozdělen na velitelské stanoviště se čtyřmi muži a pracoviště dvou radistů. Vnitřek je vybaven hlukovou i tepelnou izolací, elektronickým a spojovacím zařízením Na korbě jsou antény a několik přepravních kontejnerů. V osmistěnu bez věže je v přední a bočních stěnách 5 průzorů, na jeho střeše se pak nachází průlez s dvojicí, do stran otevíraných, poklopů. | ||
+ | * Verze OT64-R2 – Velitelské pracoviště velitele motostřeleckého praporu. | ||
+ | * OT-64UMU – Speciální verze na bázi OT-64 určená k povrchovému minování prostorů (UMU - univerzální minový ukladač). Tato verze byla vybavena [[pozemní mina|protitankovými minami]] uvnitř vozidla a skluzem S-III pro pokládání min ústícím ze zadních dveří na pravé straně. | ||
== Technické údaje == | == Technické údaje == | ||
- | * Motor: osmiválcový, vzduchem chlazený, vznětový Tatra T-928-14 o objemu 11 760 | + | * Motor: osmiválcový, vzduchem chlazený, vznětový Tatra T-928-14 o objemu 11 760 cm<sup>3</sup> |
- | * Převodovka:Praga Wilson s předvoličem 5+1 | + | * Převodovka: Praga Wilson s předvoličem 5+1 |
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
+ | * [https://www.valka.cz/CZK-POL-OT-64-SKOT-t12597 Valka.cz – SKOT] | ||
+ | |||
{{FlickrTag|OT-64}}{{Commons|SKOT}}{{Článek z Wikipedie}} | {{FlickrTag|OT-64}}{{Commons|SKOT}}{{Článek z Wikipedie}} |
Aktuální verze z 19. 5. 2019, 14:23
Obrněný transportér OT-64 (SKOT je akronym slov: Střední Kolový Obrněný Transportér či Średni Kołowy Opancerzony Transporter) byl společný československo-polský projekt obojživelného obrněného transportéru, který patřil v době svého vzniku ke světové špičce. První práce na vývoji začala roku 1959, v tomtéž roce byl postaven první prototyp, který dostal název SKOT. První zkušební série byla vyrobena roku 1961 a do armád obou spolupracujících států byl stroj zařazen roku 1964. Výroba probíhala v Polsku, přičemž řada komponentů (například motor Tatra a převodovka Praga) byla dodávána z Československa.
Transportér měl pohon všech osmi kol, centrální huštění pneumatik, dvě řiditelné přední nápravy a další moderní agregáty. Výzbroj tvořil 14,5mm velkorážní kulomet KPVT se spřaženým kulometem SGMT ráže 7,62 mm, nebo 12,7 mm protiletadlový kulomet NSV a 7,62 mm kulomet PKT. Dodnes se užívá v zahraničních misích většinou jako zdravotní verze. Další uživatelé: Alžírsko, Kambodža, Indie, Irák, Libye, Maroko, Sierra Leone, Súdán, Sýrie, Tanzanie, Uganda, Uruguay. Dva stroje, upravené na hasičská vozidla, mají civilní uživatele.
Verze vozidla OT-64
- OT-64A – základní neozbrojená verze
- ŚKOT-1 – Polské označení základní verze (Średni kolowy opancerzony transporter). Na rozdíl od čs. verze měla polská na střeše na otočné lafetě nainstalovaný 7,62mm kulomet. Část vozidel byla také vybavena odpalovacím zařízením pro PTŘS AT-3 Sagger.
- ŚKOT-2 – Polská verze se 7,62mm nebo 12,7mm kulometem na otočné lafetě ve střední části korby. Kulometčík byl z boků a zezadu chráněn pancéřovými štíty.
- OT-64-2A/ŚKOT-2A – Verze, která se liší od základu pouze věží, jež je popsána výše, a menšími drobnostmi popsanými v textu.
- ŚKOT-2AP – Polská verze s novou věží s náměrem až +89,5°. Část vozidel byla vybavena odpalovacím zařízením pro PTŘS AT-3 Sagger.
- DTP-64/ŚKOT WPT – Jedná se o opravárenské verze s jeřábem, navijáky a speciální opravárenskou výstrojí.
- OT-64 ZDRAV – Sanitní provedení obrněného transportéru OT-64 vyrobené v počtu 1 kusu
- Tato verze měla demontovanou věž, vnitřní vybavení pak bylo přizpůsobeno pro práci lékaře. Uvnitř bylo možné převážet 5 sedících nebo 2 pacienty ležící na nosítkách upevněných na speciální nosný rám.
- OT-64R2/R2M/R3MT/R4MT – Velitelské a spojovací verze na bázi OT-64. Prostor výsadku byl rozdělen na velitelské stanoviště se čtyřmi muži a pracoviště dvou radistů. Vnitřek je vybaven hlukovou i tepelnou izolací, elektronickým a spojovacím zařízením Na korbě jsou antény a několik přepravních kontejnerů. V osmistěnu bez věže je v přední a bočních stěnách 5 průzorů, na jeho střeše se pak nachází průlez s dvojicí, do stran otevíraných, poklopů.
- Verze OT64-R2 – Velitelské pracoviště velitele motostřeleckého praporu.
- OT-64UMU – Speciální verze na bázi OT-64 určená k povrchovému minování prostorů (UMU - univerzální minový ukladač). Tato verze byla vybavena protitankovými minami uvnitř vozidla a skluzem S-III pro pokládání min ústícím ze zadních dveří na pravé straně.
Technické údaje
- Motor: osmiválcový, vzduchem chlazený, vznětový Tatra T-928-14 o objemu 11 760 cm3
- Převodovka: Praga Wilson s předvoličem 5+1
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |