Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Můstek (stanice metra v Praze)
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
(++) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 44: | Řádka 44: | ||
Pražané si častokrát stěžují na spletitost chodeb, bohužel však vzhledem ke [[geologie|geologické]] situaci pod Václavským náměstím nemohly být postaveny tak, jako je tomu například u stanice [[Muzeum (stanice metra v Praze)|Muzeum]]. | Pražané si častokrát stěžují na spletitost chodeb, bohužel však vzhledem ke [[geologie|geologické]] situaci pod Václavským náměstím nemohly být postaveny tak, jako je tomu například u stanice [[Muzeum (stanice metra v Praze)|Muzeum]]. | ||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* [http://www.metroweb.cz/metro/stanice/linka_a/MSA/MSA.htm Popis stanice Můstek A na stránce Metroweb.cz] | * [http://www.metroweb.cz/metro/stanice/linka_a/MSA/MSA.htm Popis stanice Můstek A na stránce Metroweb.cz] | ||
Řádka 49: | Řádka 51: | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Commonscat|Můstek (metro station)}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]] | [[Kategorie:Stanice metra v Praze]] | ||
+ | [[Kategorie:B (linka metra v Praze)]] | ||
+ | [[Kategorie:A (linka metra v Praze)]] |
Aktuální verze z 25. 3. 2022, 09:18
Můstek je nejvytíženější stanice pražského metra. Křižují se zde dvě linky – A a B. Nachází se přímo pod Václavským náměstím a stejnojmennou křižovatkou. Můstek jsou vlastně dvě stanice, každá pro jednu trasu, spojené přestupními chodbami.
Obsah |
Historie
Již v prvních projektech byla zmiňována linka metra pod Václavským náměstím a pod neasanovanou částí Starého Města. Vedení současných linek A i B se objevovalo i v dalších projektech z 20. a 30. let 20. století[1], a tak bylo jasné, že bude nutné v místě jejich křížení vybudovat přestupní stanici. S tím se začalo nakonec v první polovině 70. let; nová stanice umístěná v ose Václavského náměstí byla umístěna 29 m pod povrchem a využit byl rovněž i podchod pod tehdy rušnou dopravní křižovatkou z let šedesátých.
Na lince A byl Můstek tedy otevřen roku 1978, jednalo se tehdy o jedinou raženou sloupovou stanici, a to jak v pražském metru, tak i na úseku I.A. Vybudování stanice stálo 700 milionů tehdejších korun. Na lince B pak mohou cestující Můstek využívat již od roku 1985, tato část stanice byla zprovozněna v rámci otevření úseku metra I.B Vzhledem k tomu bylo nutné do střední lodi stanice Můstek umístit přestupní eskalátory, což do jisté míry zmenšilo prostor pro cestující.
Celá výstavba stanice na lince B v letech 1977 až 1985 stála 552 mil. Kčs a vynutila si přenesení sochy Jungmanna dále od středu náměstí.
Během povodní v srpnu 2002 došlo nejprve k zaplavení dolní části stanice (tj. na lince B), a to ve směru od Náměstí Republiky. Nástupiště se sice naplnilo vodou, avšak hladina nějakou dobu nestoupala výše po přestupních chodbách k nástupišti na lince A, neboť byly uzavřeny tlakové uzávěry. A to jak oba dva v samotných přestupních chodbách, tak i další v kabelovém tunelu. Tam však došlo vzhledem k tlaku k proražení příčky a voda si tak nakonec našla cestu i do vyšší části stanice a odsud do celého úseku I.A.[2][3]
8. dubna 2004 byla ukončena rekonstrukce vestibulu v této části stanice, která souvisela s přestavbou budovy, nad ním stojící. Výhledově se uvažuje i o zprovoznění výtahu pro osoby se sníženou schopností pohybu, podobně, jako tomu bylo například ve stanici Florenc.
Charakteristika stanice na trati A
Stanice je trojlodní, ražená s plnou délkou středního tunelu 167 m a 24 páry sloupů (vzhledem k vysokému vytížení nebyly použity prostupy, což velmi stěžovalo výstavbu jak na lince A tak i na lince B). Nachází se 29 m pod povrchem, má 2 výstupy - jeden vychází eskalátorovým tunelem do podpovrchového vestibulu, který se nachází přímo v polovině Václavského náměstí a druhý vede obdobně pod křižovatku Můstek. Eskalátory zde byly použity nejdříve sovětské, v roce 1993 byly jako první ze všech na lince A vyměněny, a to oba.
Sloupy jsou obložené hnědým dekorativním kamenem, strop střední lodi a stěny za nástupištěm pak hliníkovými eloxovanými výlisky ve žluté a zlatavé barvě.
Charakteristika stanice na trati B
Stanice se nachází pod ulicí 28. října, 10 m pod úrovní nástupiště na trati A, 40,3 m pod povrchem. Je trojlodní sloupová, s převýšenou střední lodí s raženými přestupními chodbami po průměru 5,1 a 9,2 m. Má jen jeden výstup a vestibul, teoreticky je ale možné dobudovat výstup druhý do prostoru Myslbek nebo Černá Růže.
Vestibuly
Stanice Můstek má tři vestibuly
- Vestibul pod Můstkem – je jižním vestibulem stanice Můstek A. Nachází se přesně pod křižovatkou, kde je dnes pěší zóna a částečně pod obchodním domem. Vede z něj sedm výstupů do přilehlých ulic. Východ z metra je umístěn uprostřed něj. Jeho součástí je také středověký Můstek, který dal celé oblasti jméno a skleněná vitráž od Stanislava Kostky, která má symbolizovat spolupráci zemí RVHP.
- Vestibul pod Václavským náměstím – je to severní vestibul stanice Můstek A. Existoval již dříve, jako první podchod v tehdejší ČSSR v 60. letech. V 70. letech sem byl pak výstup z metra dodatečně dostavěn. Na povrch vede odsud celkem 9 výstupů po krátkých eskalátorech a pevných schodištích.
- Vestibul pod Jungmannovým náměstím – je nejmladší ze všech tří vestibulů, je to západní vestibul stanice Můstek B a jediný její přímý výstup. Umístěn je pod tímto náměstím, vede z něj pět výstupů po krátkých eskalátorech do přilehlých ulic. Uprostřed něj je krátký eskalátorový tunel, vedoucí pod jeho úroveň a napojující se na další, který vychází přímo z nástupiště stanice. Mezi oběma eskalátory je úhel 90°. Na jedné stěně vestibulu je umístěna dekorativní keramická stěna s tematikou Prahy.
Přestupní chodby
Stanice se nenacházejí přesně nad sebou (konkrétně Můstek A je mírně východněji od Můstku B), proto jsou spojené dvěma dlouhými přestupními chodbami. První z nich vychází z prostředku nástupiště stanice Můstek B po schodišti, vedeným kolmo k její ose nad její úroveň, a pokračuje tunelem pro pěší až pod stanici Můstek A, do níž je vyveden pomocí několika krátkých eskalátorů, ústících přímo do střední lodi nástupiště stanice. Druhý pak vede z východního konce stanice Můstek B po pevném schodišti přímo pod nástupiště Můstku na lince A a spojuje se tam s přestupní chodbou první.
Pražané si častokrát stěžují na spletitost chodeb, bohužel však vzhledem ke geologické situaci pod Václavským náměstím nemohly být postaveny tak, jako je tomu například u stanice Muzeum.
Reference
- ↑ Projekt sítě podzemních drah z roku 1926
- ↑ Sled povodňových událostí na stránkách metroweb.cz
- ↑ Fotogalerie na stránkách metroweb.cz z 14. srpna pozde večer, kdy voda vnikala do nástupiště na lince A
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |