V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Z Multimediaexpo.cz

< Lockheed Martin(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(++)
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Lockheed Martin F-22A Raptor JSOH.jpg|thumb|230px|Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor]]
+
[[Soubor:Lockheed Martin F-22A Raptor JSOH.png|thumb|230px|Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor]]
[[Soubor:F-22 supersonic 090622-N-7780S-014.jpg|thumb|230px|F-22 při překročení zvukové bariéry]]
[[Soubor:F-22 supersonic 090622-N-7780S-014.jpg|thumb|230px|F-22 při překročení zvukové bariéry]]
'''Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor''' je americký [[stíhací letoun]] používající technologii [[stealth]]. Raptor byl vyvíjen především jako letoun pro získání vzdušné nadvlády, ale je schopen i protizemních útoků, elektronického boje a špiónážních misí. [[US Air Force]] považuje F-22 Raptor za základní prvek své bojové síly.
'''Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor''' je americký [[stíhací letoun]] používající technologii [[stealth]]. Raptor byl vyvíjen především jako letoun pro získání vzdušné nadvlády, ale je schopen i protizemních útoků, elektronického boje a špiónážních misí. [[US Air Force]] považuje F-22 Raptor za základní prvek své bojové síly.
Řádka 10: Řádka 10:
==Vývoj==
==Vývoj==
-
V roce 1981 zadalo US Air Force požadavky na vývoj nového stíhacího letounu pro vybojování vzdušné převahy a pro pokročilý taktický stíhací letoun (ATF). Nový typ měl ve službě nahradit letouny typu [[McDonnell Douglas F-15 Eagle|F-15E]]. Tento bojový letoun nové generace měl být především protiváhou [[Sovětský Svaz|sovětským]] stíhacím letounům [[Suchoj Su-27]].
+
V roce 1981 zadalo US Air Force požadavky na vývoj nového stíhacího letounu pro vybojování vzdušné převahy a pro pokročilý taktický stíhací letoun (ATF). Nový typ měl ve službě nahradit letouny typu [[McDonnell Douglas F-15 Eagle|F-15E]]. Tento bojový letoun nové generace měl být především protiváhou [[Sovětský svaz|sovětským]] stíhacím letounům [[Suchoj Su-27]].
Nový stroj měl využívat řadu technologických novinek, například kompozitní materiály, pokročilý systém řízení fly-by-wire, výkonné motory a prvky technologie stealth.
Nový stroj měl využívat řadu technologických novinek, například kompozitní materiály, pokročilý systém řízení fly-by-wire, výkonné motory a prvky technologie stealth.
-
V roce [[1986]] USAF vyzvalo letecké výrobce k podání nabídek. Ještě téhož roku vybralo dvě konsorcia, první tvořily společnosti [[Lockheed]]/Boeing/[[General Dynamics]] a druhé [[Northrop]]/[[McDonnell Douglas]], pro 50 měsíců trvající zkoušky technologických postupů, které vyvrcholily v testy prototypů YF-22 a [[Northrop/McDonnell Douglas YF-23]].  
+
V roce [[1986]] USAF vyzvalo letecké výrobce k podání nabídek. Ještě téhož roku vybralo dvě konsorcia, první tvořily společnosti Lockheed/Boeing/General Dynamics a druhé [[Northrop]]/[[McDonnell Douglas]], pro 50 měsíců trvající zkoušky technologických postupů, které vyvrcholily v testy prototypů YF-22 a [[Northrop YF-23]].  
Dne 23. dubna [[1991]] letectvo zvolilo za vítěze letoun Lockheed YF-22. Uvažovalo se o stavbě 650 sériových kusů.
Dne 23. dubna [[1991]] letectvo zvolilo za vítěze letoun Lockheed YF-22. Uvažovalo se o stavbě 650 sériových kusů.
Řádka 32: Řádka 32:
* '''Pohonná jednotka''': 2× [[dvouproudový motor]] [[Pratt & Whitney F119]]  
* '''Pohonná jednotka''': 2× [[dvouproudový motor]] [[Pratt & Whitney F119]]  
** '''Suchý tah''': 104 kN každý
** '''Suchý tah''': 104 kN každý
-
** '''Tah s [[forsáž]]í''': nad 156 kN každý
+
** '''Tah s [[Přídavné spalování|forsáží]]''': nad 156 kN každý
* '''Zásoba paliva''': 8 200 kg ve vnitřních nádržích, 11 900 kg s dvěma přídavnými nádržemi
* '''Zásoba paliva''': 8 200 kg ve vnitřních nádržích, 11 900 kg s dvěma přídavnými nádržemi
Řádka 51: Řádka 51:
* 4 se středním a dlouhým doletem
* 4 se středním a dlouhým doletem
* 1-3 rakety vzduch vzduch
* 1-3 rakety vzduch vzduch
 +
 +
== Galerie ==
 +
* '''[[:Kategorie:Aircraft Lockheed Martin F-22 Raptor|Mnoho fotografií – Lockheed Martin F-22 Raptor]]'''
== YouTube ==
== YouTube ==
-
{| border="4" width="444" align="left"
+
{| border="4" width="442" align="left"
|  {{#widget:YouTube|id=nAXZS6xmvwg}}
|  {{#widget:YouTube|id=nAXZS6xmvwg}}
|- align="center"
|- align="center"
| '''F-22 Raptor (HD) – Quonset Pt. Air Show 2009 (anglicky)'''  
| '''F-22 Raptor (HD) – Quonset Pt. Air Show 2009 (anglicky)'''  
|}
|}
-
{| border="4" width="444" align="right"
+
{| border="4" width="442" align="right"
|  {{#widget:YouTube|id=Nc04qQTY6bs}}
|  {{#widget:YouTube|id=Nc04qQTY6bs}}
|- align="center"
|- align="center"

Aktuální verze z 20. 11. 2021, 11:33

Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
F-22 při překročení zvukové bariéry

Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor je americký stíhací letoun používající technologii stealth. Raptor byl vyvíjen především jako letoun pro získání vzdušné nadvlády, ale je schopen i protizemních útoků, elektronického boje a špiónážních misí. US Air Force považuje F-22 Raptor za základní prvek své bojové síly.

Letoun prošel velice zdlouhavým vývojem, během kterého se měnilo jeho označení. Byl to F-22, F/A-22, až byl nakonec přijat do služby jako F-22A.

Letoun vyvinula společnost Lockheed Martin, která vyrábí trup, kostru letounu, zbraňové systémy a stará se i o kompletaci celého letounu. Partnerem při výrobě typu je Boeing Integrated Defense Systems, který vyrábí křídla, ocasní část trupu, dodává avioniku a veškeré vybavení pro výcvik a údržbu letounů.

F-22 Raptor je považován za jeden z nejlepších letounů pro vybojování vzdušné převahy. Americké letectvo tvrdí, že na světě není používán ani vyvíjen stíhací letoun, ktërý by byl srovnatelný s F-22.

Obsah

Vývoj

V roce 1981 zadalo US Air Force požadavky na vývoj nového stíhacího letounu pro vybojování vzdušné převahy a pro pokročilý taktický stíhací letoun (ATF). Nový typ měl ve službě nahradit letouny typu F-15E. Tento bojový letoun nové generace měl být především protiváhou sovětským stíhacím letounům Suchoj Su-27.

Nový stroj měl využívat řadu technologických novinek, například kompozitní materiály, pokročilý systém řízení fly-by-wire, výkonné motory a prvky technologie stealth.

V roce 1986 USAF vyzvalo letecké výrobce k podání nabídek. Ještě téhož roku vybralo dvě konsorcia, první tvořily společnosti Lockheed/Boeing/General Dynamics a druhé Northrop/McDonnell Douglas, pro 50 měsíců trvající zkoušky technologických postupů, které vyvrcholily v testy prototypů YF-22 a Northrop YF-23.

Dne 23. dubna 1991 letectvo zvolilo za vítěze letoun Lockheed YF-22. Uvažovalo se o stavbě 650 sériových kusů.

Specifikace

Zdroje:F-22 Raptor Team web site,[1] Lockheed Martin[2]

F22a3view.png

Technické údaje

  • Posádka: 1
  • Rozpětí: 13,56 m
  • Délka: 18,9 m
  • Výška: 5,08 m
  • Nosná plocha: 78,04 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 19 700 kg
  • Vzletová hmotnost: 29 300 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 38 000 kg
  • Pohonná jednotka: 2× dvouproudový motor Pratt & Whitney F119
    • Suchý tah: 104 kN každý
    • Tah s forsáží: nad 156 kN každý
  • Zásoba paliva: 8 200 kg ve vnitřních nádržích, 11 900 kg s dvěma přídavnými nádržemi

Výkony

  • Maximální rychlost:
    • V letové hladině: 2 410 km/h
    • Supercruise: 1 963 km/h
  • Dostup: 19 812 m
  • Akční rádius: 759 km
  • Maximální dolet: 2 960 km se 2 přídavnými nádržemi
  • Přeletový dolet: 3 219 km
  • Plošné zatížení: 375 kg/m²
  • Poměr tah / hmotnost: 1,26 se vzletovou hmotností a 50% paliva

Výzbroj

  • 1 x 20mm kanon
  • 4-6 řízených střel s krátkým doletem
  • 4 se středním a dlouhým doletem
  • 1-3 rakety vzduch vzduch

Galerie

YouTube

F-22 Raptor (HD) – Quonset Pt. Air Show 2009 (anglicky)
2010 MCAS Miramar Air Show – F-22 Raptor (HD, anglicky)


Reference

  1. "Flight Test Data." F-22 Raptor team. Retrieved: 18 April 2006.
  2. "F-22 Raptor Specifications." Lockheed Martin. Retrieved: 24 September 2010.

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
F-22 Raptor