V pondělí 16. září 2024 začala naše další
nová soutěž o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte rychle soutěžit o lákavé ceny !!

Tatra 810

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor: Tatra810.jpg|thumb|Tatra T-810]]
+
[[File:Tatra T-810 Czech Army 01.jpg|thumb|240px|Tatra T-810 ve službě Armády ČR]]
-
[[Soubor: Tatra T-810.jpg|thumb|Tatra T-810 v terénu]]
+
[[Soubor:Tatra T-810 Czech Army 02.jpg|thumb|240px|Tatra ANTS]]
 +
[[Soubor:Crane_AD10_on_TATRA_810.jpg|thumb|240px|Autojeřáb AD10 TATRA 810]]
'''Tatra 810''' je třínápravové vojenské nákladní vozidlo z dílen kopřivnické [[Tatra|Tatry]], které nahradilo v [[Armáda České republiky|Armádě České republiky]] legendární [[Praga V3S|Pragu V3S]], jenž byla zavedena do armády v 50. letech minulého století a sloužila v hojném počtu až do roku [[2008]]. Automobil je především určen pro přepravu osob, materiálu a vlečení přívěsů jak na silnici tak i v obtížných terénních podmínkách.
'''Tatra 810''' je třínápravové vojenské nákladní vozidlo z dílen kopřivnické [[Tatra|Tatry]], které nahradilo v [[Armáda České republiky|Armádě České republiky]] legendární [[Praga V3S|Pragu V3S]], jenž byla zavedena do armády v 50. letech minulého století a sloužila v hojném počtu až do roku [[2008]]. Automobil je především určen pro přepravu osob, materiálu a vlečení přívěsů jak na silnici tak i v obtížných terénních podmínkách.
-
Nová Tatra 810 se od svých předchůdců liší v mnoha aspektech, především nemá klasický tatrovácký vzduchem chlazený motor a ani jiné charakteristické prvky. Oproti stařičké [[Praga V3S|"vejtřasce"]] dosahuje Tatra 810 téměř dvojnásobně vyšší rychlosti, jízda je pohodlnější, dojezdová vzdálenost je delší o 200 kilometrů, snížila se i spotřeba o 3,5 l/100km a nechybí pochopitelně ani [[Klimatizace|klimatizace]], což oceňují především vojáci v zahraničních misích, kde je klimatické podnebí často velmi nehostinné. Vozidlo disponuje poměrně dobrou pasivní ochranou proti účinkům střepin ručních granátů, protipěchotních min a střelby až do ráže 7,62 mm, dále také možností montáže dodatečných pancéřových prvků, centrálním huštěním všech pneumatik, ochranným rámem, ochranou proti prostředkům elektromagnetického průzkumu a speciální povrchovou úpravou pro dezaktivaci a odmoření. Mezi prostředky aktivní ochrany patří možnost instalace [[Lafeta|lafety]] lehkého [[Kulomet|kulometu]] [[Univerzální kulomet vzor 59|UK vz.59]] v pevně zabudovaném otočném střelišti ve stropě [[Kabina|kabiny]].
+
Nová Tatra 810 se od svých předchůdců liší v mnoha aspektech, především nemá klasický tatrovácký vzduchem chlazený motor a ani jiné charakteristické prvky. Oproti stařičké [[Praga V3S|"vejtřasce"]] dosahuje Tatra 810 téměř dvojnásobně vyšší rychlosti, jízda je pohodlnější, dojezdová vzdálenost je delší o 200 kilometrů, snížila se i spotřeba o 3,5 l/100 km a nechybí pochopitelně ani [[Klimatizace|klimatizace]], což oceňují především vojáci v zahraničních misích, kde je klimatické podnebí často velmi nehostinné. Vozidlo disponuje poměrně dobrou pasivní ochranou proti účinkům střepin ručních granátů, protipěchotních min a střelby až do ráže 7,62 mm, dále také možností montáže dodatečných pancéřových prvků, centrálním huštěním všech pneumatik, ochranným rámem, ochranou proti prostředkům elektromagnetického průzkumu a speciální povrchovou úpravou pro dezaktivaci a odmoření. Mezi prostředky aktivní ochrany patří možnost instalace [[Lafeta|lafety]] lehkého [[Kulomet|kulometu]] [[Univerzální kulomet vzor 59|UK vz.59]] v pevně zabudovaném otočném střelišti ve stropě [[Kabina|kabiny]].
Armáda původně chtěla ve druhé polovině devadesátých let obměnit vozový park vozidly ROSS R210 6x6. Společnost Roudnické strojírny a slévárny vyrábějící tato vozidla však roku [[1998]] zkrachovala a licenci s veškerou dokumentací roku [[2002]] odkoupila Tatra. Vozidlo prošlo velmi významnou modernizaci  a o tři roky později bylo představeno veřejnosti. První Tatrovky z celkového počtu 556 kusů armáda převzala 28. března [[2008]] ve vojenském zásobovacím středisku v Novém Jičíně. Hodnota kontraktu byla 2,6 mld Kč.
Armáda původně chtěla ve druhé polovině devadesátých let obměnit vozový park vozidly ROSS R210 6x6. Společnost Roudnické strojírny a slévárny vyrábějící tato vozidla však roku [[1998]] zkrachovala a licenci s veškerou dokumentací roku [[2002]] odkoupila Tatra. Vozidlo prošlo velmi významnou modernizaci  a o tři roky později bylo představeno veřejnosti. První Tatrovky z celkového počtu 556 kusů armáda převzala 28. března [[2008]] ve vojenském zásobovacím středisku v Novém Jičíně. Hodnota kontraktu byla 2,6 mld Kč.
==Uživatelé==
==Uživatelé==
-
*[[Armáda České republiky|Armáda České republiky]] – 556 kusů
+
* [[Armáda České republiky]] – 588 kusů
 +
* Civilní uživatelé – jen 40 kusů "civilů" T810C Euro V (do konce roku 2013)
 +
* Armáda KSA
==Technické údaje==
==Technické údaje==
-
*Délka: 7490 mm
+
* [[Délka]]: 7 490 mm (7 790 delší [[rozvor]])
-
*Šířka: 2550 mm
+
* [[Šířka]]: 2 550 mm
-
*Výška: 3320 mm
+
* [[Výška]]: 3 320 mm (civilní 3 125)
-
*Pohotovostní hmotnost: 7300 kg
+
* [[Rozvor]]: 3 150 / 1 200 mm; (3450 / 1200 mm vybrané verze)
-
*Užitečná hmotnost: 5700 kg
+
* Pohotovostní [[hmotnost]]: 7300 [[kg]] (civilní 7600)
-
*Celková hmotnost: 13 000 kg
+
* Užitečná hmotnost: 5 700 kg (civilní 7500)
-
*Dojezd: 800 km
+
* Celková hmotnost: 13 000 kg (civilní 15500)
-
*Objem nádrže: 320  
+
* [[Dojezd]]: 800 [[km]]
-
*Spotřeba paliva na 100 km: 28,5 l
+
* [[Objem]] [[nádrž]]e: 320 [[litr|litrů]]; (civilní verze 220 l a 20 l [[AdBlue]])
-
*Maximální rychlost: 106 km/h
+
* Spotřeba paliva na 100 km: 28,5 liltrů
-
*Hloubka brodu: 1200 mm  
+
* Maximální [[rychlost]] : 105 [[Kilometr za hodinu|km/h]] (omezeno elektronicky)
-
*Převodovka: ZF 6S 1000 T0
+
** Civilní verze má omezovač rychlosti: 90 km/h (vozy pro záchranné sbory : 105 km/h)
-
*Motor: Renault Dxi7
+
* Hloubka [[brod]]u: max 1200 mm včetně vlny; (civilní verze max 750 mm)
-
*Počet válců: 6 v řadě
+
* [[Převodovka]]: ZF Ecolite 6S 1000 TO (civil s PTO NL/10B či C i 1005, produkce ZF Maďarsko), přídavná sestupná Steyr VG 750/270 (produkce např. ZF Passau)
-
*Maximální výkon: 177 kW
+
* [[Motor]]: [[Renault]] DXi7 240 EC01 (Euro III), R6, [[vrtání]] 108 x [[zdvih]] 130 mm; (civilní verze Euro V DXi-7 260 EUV TR25 - záchranné sbory : TR0 bez redukce výkonu [[OBD]] [[SCR]]) - alianční motor Renault DXi7, [[Volvo]] D7E, [[Deutz]] 2013 vyráběný v německém [[Kolín nad Rýnem|Kóln am Main]]
 +
* Maximální [[výkon]]: 177 [[kW]] / 2300 [[ot/min]], točivý moment 920 [[Nm]] / 1200–1700; (civilní verze 198 kW / 2000–2300, 1010 Nm / 1200–1700 ot/min)
 +
* [[Kabina]] : "střední" (z řady délek 1,8-2-2,2 m) Renault Midlum Global 2m (výroba pro Renault Midlum, [[Volvo]] FL a [[DAF]] LF ve francouzském Blainville sur Orne), úprava [[SVOS]] [[Přelouč]]. Některé moduly a díly jsou shodné s širší verzí kabiny použité na vozech Renault Premium / Kerax.
 +
* [[Naviják]]: hydraulický Seal SPH-80 délka lana 60 [[m]]
==Externí odkazy==
==Externí odkazy==
-
*[http://technet.idnes.cz/podivejte-se-na-vyrobu-a-testovani-vojenske-tatry-810-nastupce-vejtrasky-1o2-/tec_reportaze.asp?c=A081022_120822_tec_reportaze_rja Podívejte se na výrobu a testování vojenské Tatry 810, nástupce „vejtřasky“]
+
* [http://technet.idnes.cz/podivejte-se-na-vyrobu-a-testovani-vojenske-tatry-810-nastupce-vejtrasky-1o2-/tec_reportaze.asp?c=A081022_120822_tec_reportaze_rja Podívejte se na výrobu a testování vojenské Tatry 810, nástupce „vejtřasky“]
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Tatra+810}}{{Commonscat|Tatra 810}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Nákladní automobily]]
[[Kategorie:Nákladní automobily]]
[[Kategorie:Automobily Tatra|810]]
[[Kategorie:Automobily Tatra|810]]
[[Kategorie:Vojenské automobily]]
[[Kategorie:Vojenské automobily]]

Aktuální verze z 5. 6. 2016, 13:27

Tatra T-810 ve službě Armády ČR
Tatra ANTS
Autojeřáb AD10 TATRA 810

Tatra 810 je třínápravové vojenské nákladní vozidlo z dílen kopřivnické Tatry, které nahradilo v Armádě České republiky legendární Pragu V3S, jenž byla zavedena do armády v 50. letech minulého století a sloužila v hojném počtu až do roku 2008. Automobil je především určen pro přepravu osob, materiálu a vlečení přívěsů jak na silnici tak i v obtížných terénních podmínkách.

Nová Tatra 810 se od svých předchůdců liší v mnoha aspektech, především nemá klasický tatrovácký vzduchem chlazený motor a ani jiné charakteristické prvky. Oproti stařičké "vejtřasce" dosahuje Tatra 810 téměř dvojnásobně vyšší rychlosti, jízda je pohodlnější, dojezdová vzdálenost je delší o 200 kilometrů, snížila se i spotřeba o 3,5 l/100 km a nechybí pochopitelně ani klimatizace, což oceňují především vojáci v zahraničních misích, kde je klimatické podnebí často velmi nehostinné. Vozidlo disponuje poměrně dobrou pasivní ochranou proti účinkům střepin ručních granátů, protipěchotních min a střelby až do ráže 7,62 mm, dále také možností montáže dodatečných pancéřových prvků, centrálním huštěním všech pneumatik, ochranným rámem, ochranou proti prostředkům elektromagnetického průzkumu a speciální povrchovou úpravou pro dezaktivaci a odmoření. Mezi prostředky aktivní ochrany patří možnost instalace lafety lehkého kulometu UK vz.59 v pevně zabudovaném otočném střelišti ve stropě kabiny.

Armáda původně chtěla ve druhé polovině devadesátých let obměnit vozový park vozidly ROSS R210 6x6. Společnost Roudnické strojírny a slévárny vyrábějící tato vozidla však roku 1998 zkrachovala a licenci s veškerou dokumentací roku 2002 odkoupila Tatra. Vozidlo prošlo velmi významnou modernizaci a o tři roky později bylo představeno veřejnosti. První Tatrovky z celkového počtu 556 kusů armáda převzala 28. března 2008 ve vojenském zásobovacím středisku v Novém Jičíně. Hodnota kontraktu byla 2,6 mld Kč.

Uživatelé

  • Armáda České republiky – 588 kusů
  • Civilní uživatelé – jen 40 kusů "civilů" T810C Euro V (do konce roku 2013)
  • Armáda KSA

Technické údaje

  • Délka: 7 490 mm (7 790 delší rozvor)
  • Šířka: 2 550 mm
  • Výška: 3 320 mm (civilní 3 125)
  • Rozvor: 3 150 / 1 200 mm; (3450 / 1200 mm vybrané verze)
  • Pohotovostní hmotnost: 7300 kg (civilní 7600)
  • Užitečná hmotnost: 5 700 kg (civilní 7500)
  • Celková hmotnost: 13 000 kg (civilní 15500)
  • Dojezd: 800 km
  • Objem nádrže: 320 litrů; (civilní verze 220 l a 20 l AdBlue)
  • Spotřeba paliva na 100 km: 28,5 liltrů
  • Maximální rychlost : 105 km/h (omezeno elektronicky)
    • Civilní verze má omezovač rychlosti: 90 km/h (vozy pro záchranné sbory : 105 km/h)
  • Hloubka brodu: max 1200 mm včetně vlny; (civilní verze max 750 mm)
  • Převodovka: ZF Ecolite 6S 1000 TO (civil s PTO NL/10B či C i 1005, produkce ZF Maďarsko), přídavná sestupná Steyr VG 750/270 (produkce např. ZF Passau)
  • Motor: Renault DXi7 240 EC01 (Euro III), R6, vrtání 108 x zdvih 130 mm; (civilní verze Euro V DXi-7 260 EUV TR25 - záchranné sbory : TR0 bez redukce výkonu OBD SCR) - alianční motor Renault DXi7, Volvo D7E, Deutz 2013 vyráběný v německém Kóln am Main
  • Maximální výkon: 177 kW / 2300 ot/min, točivý moment 920 Nm / 1200–1700; (civilní verze 198 kW / 2000–2300, 1010 Nm / 1200–1700 ot/min)
  • Kabina : "střední" (z řady délek 1,8-2-2,2 m) Renault Midlum Global 2m (výroba pro Renault Midlum, Volvo FL a DAF LF ve francouzském Blainville sur Orne), úprava SVOS Přelouč. Některé moduly a díly jsou shodné s širší verzí kabiny použité na vozech Renault Premium / Kerax.
  • Naviják: hydraulický Seal SPH-80 délka lana 60 m

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tatra 810
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tatra 810