Diana (továrna)
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(Velké vylep.) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | '''Diana''' je název [[továrna|továrny]], který na území [[Protektorát Čechy a Morava|Protektorátu Čechy a Morava]] vyráběla stíhací letouny [[Messerschmitt Bf 109]]. Původní továrna umístěná v [[Dolní Rakousko|dolnorakouském]] [[Wiener Neustadt]]u musela být v roce [[1944]] z důvodu zvyšujícího se počtu spojeneckých náletů přestěhována. Náhradou za ni měly být tři nepoužívané železniční tunely na nedokončené trati z [[Tišnov]]a do [[Křižanov]]a. První tunel, který se označuje A nebo Jednička, je dlouhý 633 metrů a nachází se jižně od [[Dolní Loučky|Dolních Louček]]. Zde se vyráběly trupy Bf 109. | + | '''Diana''' je název [[továrna|továrny]], který na území [[Protektorát Čechy a Morava|Protektorátu Čechy a Morava]] vyráběla stíhací letouny [[Messerschmitt Bf 109]]. Původní továrna umístěná v [[Dolní Rakousko|dolnorakouském]] [[Wiener Neustadt]]u musela být v roce [[1944]] z důvodu zvyšujícího se počtu spojeneckých náletů přestěhována. Náhradou za ni měly být tři nepoužívané železniční tunely na nedokončené trati z [[Tišnov]]a do [[Křižanov]]a. První tunel, který se označuje A nebo Jednička, je dlouhý 633 metrů a nachází se jižně od [[Dolní Loučky|Dolních Louček]]. Zde se vyráběly trupy [[Messerschmitt Bf 109|Bf 109]]. |
- | Druhý tunelu, B či Dvojka, se nachází východně od [[Lubné]] a měří 213 metrů. Třetí tunel, C nebo Trojka, se nacházela nedaleko Dvojky, jižněji po trati a dosáhl délky 531 metrů. V Dvojce a Trojce se vyráběla křídla. | + | |
+ | Druhý tunelu, B či Dvojka, se nachází východně od [[Lubné]] a měří 213 metrů. | ||
+ | |||
+ | Třetí tunel, C nebo Trojka, se nacházela nedaleko Dvojky, jižněji po trati a dosáhl délky 531 metrů. V Dvojce a Trojce se vyráběla křídla. | ||
+ | |||
+ | == Fotogalerie == | ||
+ | <gallery> | ||
+ | Soubor:Loucsky tunel (vychod)1.jpg|Východní portál Loučského tunelu | ||
+ | Soubor:Tunel u Lubneho1.jpg|Severní portál Lubenského tunelu | ||
+ | Soubor:Tovarna u tunelu u Lubneho1.jpg|Zbytky po továrně u Lubenského tunelu | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | == Literatura == | ||
+ | * Vladimír Ustohal – Tunely pro Messerschmitty | ||
+ | * VANĚK, Miroslav. Diana. Továrna na smrt 1944–1945. Brno : Nakladatelství a vydavatelství Spolek přátel československého opevnění, 2003. 304 s. ISBN 80-86463-15-X. | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
Řádka 6: | Řádka 20: | ||
* [http://www.klicnik.org/diana.html Web věnující se Dianě] | * [http://www.klicnik.org/diana.html Web věnující se Dianě] | ||
- | |||
- | |||
- | |||
{{Článek z Wikipedie}} | {{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Okres Brno-venkov]] | [[Kategorie:Okres Brno-venkov]] | ||
[[Kategorie:Podzemní továrny]] | [[Kategorie:Podzemní továrny]] |
Aktuální verze z 12. 1. 2016, 14:50
Diana je název továrny, který na území Protektorátu Čechy a Morava vyráběla stíhací letouny Messerschmitt Bf 109. Původní továrna umístěná v dolnorakouském Wiener Neustadtu musela být v roce 1944 z důvodu zvyšujícího se počtu spojeneckých náletů přestěhována. Náhradou za ni měly být tři nepoužívané železniční tunely na nedokončené trati z Tišnova do Křižanova. První tunel, který se označuje A nebo Jednička, je dlouhý 633 metrů a nachází se jižně od Dolních Louček. Zde se vyráběly trupy Bf 109.
Druhý tunelu, B či Dvojka, se nachází východně od Lubné a měří 213 metrů.
Třetí tunel, C nebo Trojka, se nacházela nedaleko Dvojky, jižněji po trati a dosáhl délky 531 metrů. V Dvojce a Trojce se vyráběla křídla.
Fotogalerie
Literatura
- Vladimír Ustohal – Tunely pro Messerschmitty
- VANĚK, Miroslav. Diana. Továrna na smrt 1944–1945. Brno : Nakladatelství a vydavatelství Spolek přátel československého opevnění, 2003. 304 s. ISBN 80-86463-15-X.
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |