Vittorio Veneto (1934)
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
(+ Vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox Válečná loď | {{Infobox Válečná loď | ||
- | | | + | | typ =[[bitevní loď]] |
- | | | + | | třída =[[třída Vittorio Veneto]] |
- | | | + | | obrázek = RNVittorio Veneto-Battle of Cape Spartivento.jpg |
- | | | + | | vlajka = Flag of Italy (1861-1946) crowned.png |
- | | | + | | popis = Boční salva bitevní lodi Vittorio Veneto<br />v bitvě u mysu Spartivento |
| zahájení stavby =1934 | | zahájení stavby =1934 | ||
- | | spuštěna na vodu =22. července 1937 | + | | spuštěna na vodu =22. července 1937 |
- | |uvedena do služby =28. dubna 1940 | + | | uvedena do služby =28. dubna 1940 |
- | | | + | | osud =vyřazen 1948 |
- | | | + | | výtlak =41 167 tun (standardní)<br />45 752 tun (plný) |
- | | | + | | délka =237,76 m |
- | | | + | | šířka =32,92 m |
- | | | + | | pohon = 8 kotlů Yarrow<br />4 turbínová soustrojí Bellezo<br />4 šrouby |
- | | | + | | výkon pohonu =139 561 hp |
- | | | + | | rychlost = 30 uzlů |
- | | | + | | dosah =1770 nám. mil při 30 uzlech |
- | | | + | | posádka =1 830 |
- | | | + | | pancíř =boky až 350 mm<br />čela věží 350 mm<br />boky věží 200 mm<br />můstek 260 mm<br />muniční sklady 162 mm<br />pohon 110 mm |
- | | | + | | výzbroj =9× 381 mm (3×3)<br />12× 152 mm (4×3)<br />12× 90 mm<br />20× 37 mm<br />16× 20 mm |
- | | | + | | letadla =3 |
- | }} | + | }}'''Vittorio Veneto''' byla italská [[bitevní loď]], kterou používala [[Regia Marina]] za [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. Loď patřila do první dvojice bitevních lodí [[třída Vittorio Veneto|třídy Vittorio Veneto]]. Byla postavena v loděnici ''Cantieri Riuniti dell'Adriatico v ''[[Terst]]u. Jednalo se o elegantní, dobře pancéřovanou a silně vyzbrojenou loď. Loď vstoupila do služby v dubnu roku 1940 a brzy se zapojila do bojů ve [[Středomoří]]. Během války byla protiletadlová výzbroj lodi zesílena o přidaných 16 kusů 20mm kanónů. |
- | + | ||
- | '''Vittorio Veneto''' byla italská [[bitevní loď]], kterou používala [[Regia Marina]] za [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. Loď patřila do první dvojice bitevních lodí [[třída Vittorio Veneto|třídy Vittorio Veneto]]. Byla postavena v loděnici ''Cantieri Riuniti dell'Adriatico v ''[[Terst]]u. Jednalo se o elegantní, dobře pancéřovanou a silně vyzbrojenou loď. Loď vstoupila do služby v dubnu roku 1940 a brzy se zapojila do bojů ve [[Středomoří]]. Během války byla protiletadlová výzbroj lodi zesílena o přidaných 16 kusů 20mm kanónů. | + | |
V době úspěšného britského [[Útok na Taranto|útoku na Taranto]] byl ''Vittorio Veneto'' jednou z napadených lodí, britům se ho však nepodařilo poškodit. Její první bitvou byla srážka u [[Bitva u mysu Spartivento|u mysu Spartivento]]. V březnu 1941 loď bojovala v dramatické [[Bitva u Matapanu|bitvě u Matapanu]], ve které byla poškozena leteckým torpédem. Loď nabrala mnoho vody, ale byla schopná doplout do Tarentu k opravě, která trvala do srpna 1941. Loď poté znovu poškodilo torpédo z britské ponorky ''Urge'' a znovu ji vyřadilo až do března roku 1942. V červnu 1942 se loď zapojila do bojů spojených se spojeneckou [[Operace Vigorous|Operací Vigorous]]. | V době úspěšného britského [[Útok na Taranto|útoku na Taranto]] byl ''Vittorio Veneto'' jednou z napadených lodí, britům se ho však nepodařilo poškodit. Její první bitvou byla srážka u [[Bitva u mysu Spartivento|u mysu Spartivento]]. V březnu 1941 loď bojovala v dramatické [[Bitva u Matapanu|bitvě u Matapanu]], ve které byla poškozena leteckým torpédem. Loď nabrala mnoho vody, ale byla schopná doplout do Tarentu k opravě, která trvala do srpna 1941. Loď poté znovu poškodilo torpédo z britské ponorky ''Urge'' a znovu ji vyřadilo až do března roku 1942. V červnu 1942 se loď zapojila do bojů spojených se spojeneckou [[Operace Vigorous|Operací Vigorous]]. |
Aktuální verze z 28. 10. 2015, 22:46
Boční salva bitevní lodi Vittorio Veneto | |
Základní údaje | |
---|---|
Typ: | bitevní loď |
Třída: | třída Vittorio Veneto |
Číslo trupu: | |
Jméno podle: | |
Objednána: | |
Zahájení stavby: | 1934 |
Spuštěna na vodu: | 22. července 1937 |
Uvedena do služby: | 28. dubna 1940 |
Osud: | vyřazen 1948 |
Poloha vraku: | |
Cena: | |
Předchůdce: | |
Následovník: | |
Poznámka: | |
Takticko-technická data | |
Výtlak: | 41 167 tun (standardní) 45 752 tun (plný) |
Délka: | 237,76 m |
Šířka: | 32,92 m |
Ponor: | {{{ponor}}} |
Pohon: | 8 kotlů Yarrow 4 turbínová soustrojí Bellezo 4 šrouby 139 561 hp |
Palivo: | |
Rychlost: | 30 uzlů |
Dosah: | 1770 nám. mil při 30 uzlech |
Posádka: | 1 830 |
Pancíř: | boky až 350 mm čela věží 350 mm boky věží 200 mm můstek 260 mm muniční sklady 162 mm pohon 110 mm |
Výzbroj: | 9× 381 mm (3×3) 12× 152 mm (4×3) 12× 90 mm 20× 37 mm 16× 20 mm |
Elektronika: | |
Letadla: | 3 |
Ostatní: |
V době úspěšného britského útoku na Taranto byl Vittorio Veneto jednou z napadených lodí, britům se ho však nepodařilo poškodit. Její první bitvou byla srážka u u mysu Spartivento. V březnu 1941 loď bojovala v dramatické bitvě u Matapanu, ve které byla poškozena leteckým torpédem. Loď nabrala mnoho vody, ale byla schopná doplout do Tarentu k opravě, která trvala do srpna 1941. Loď poté znovu poškodilo torpédo z britské ponorky Urge a znovu ji vyřadilo až do března roku 1942. V červnu 1942 se loď zapojila do bojů spojených se spojeneckou Operací Vigorous.
V září 1943, po italské kapitulaci, se loď vzdala spojencům a byla až do konce války internována v Egyptě. Po válce loď získala Velká Británie, v roce 1948 ji ale vrátila k sešrotování.
Prameny
- Ivo Pejčoch, Zdeněk Novák, Tomáš Hájek. Válečné lodě 4. Naše vojsko (1993). ISBN 80-206-0357-3
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |