Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Šablona:Článek dne/2015/53
Z Multimediaexpo.cz
(+ Optimalizace) |
(+ Optimalizace) |
||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
[[Soubor:Bundesarchiv Bild 183-J05741, Panzer VI 'Tiger I'.jpg|right|160px|Panzerkampfwagen VI – Tiger raného provedení]] | [[Soubor:Bundesarchiv Bild 183-J05741, Panzer VI 'Tiger I'.jpg|right|160px|Panzerkampfwagen VI – Tiger raného provedení]] | ||
'''[[Tiger|Panzerkampfwagen VI Tiger]]''' byl německý těžký [[tank]] vyvinutý za [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. | '''[[Tiger|Panzerkampfwagen VI Tiger]]''' byl německý těžký [[tank]] vyvinutý za [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. | ||
- | Tiger se stal bezesporu nejslavnějším německým tankem druhé světové války a jedním z <u>nejslavnějších tanků historie vůbec</u>. Jeho jméno zaznělo snad v každém válečném filmu a stalo se symbolem německé tankové techniky | + | Tiger se stal bezesporu nejslavnějším německým tankem druhé světové války a jedním z <u>nejslavnějších tanků historie vůbec</u>. Jeho jméno zaznělo snad v každém válečném filmu a stalo se jasným symbolem německé tankové techniky. |
V čelní stěně trupu tanku se nalézal průzor řidiče a napravo od něj polokulovitá střílna trupového kulometu. V zadní části trupu byla umístěna pohonná jednotka. Tou byl dvanáctiválcový benzínový motor Maybach HL 210 P45 o obsahu 21,3 litru a maximálním výkonu 642 koní při 3 000 otáčkách za minutu. Agregát dokázal udělit stroji na silnici rychlost až 45 km/h. Vzhledem k hmotnosti 56,9 tuny to byla rychlost skutečně obdivuhodná. | V čelní stěně trupu tanku se nalézal průzor řidiče a napravo od něj polokulovitá střílna trupového kulometu. V zadní části trupu byla umístěna pohonná jednotka. Tou byl dvanáctiválcový benzínový motor Maybach HL 210 P45 o obsahu 21,3 litru a maximálním výkonu 642 koní při 3 000 otáčkách za minutu. Agregát dokázal udělit stroji na silnici rychlost až 45 km/h. Vzhledem k hmotnosti 56,9 tuny to byla rychlost skutečně obdivuhodná. |
Verze z 15. 5. 2015, 00:26
Panzerkampfwagen VI Tiger byl německý těžký tank vyvinutý za druhé světové války. Tiger se stal bezesporu nejslavnějším německým tankem druhé světové války a jedním z nejslavnějších tanků historie vůbec. Jeho jméno zaznělo snad v každém válečném filmu a stalo se jasným symbolem německé tankové techniky.
V čelní stěně trupu tanku se nalézal průzor řidiče a napravo od něj polokulovitá střílna trupového kulometu. V zadní části trupu byla umístěna pohonná jednotka. Tou byl dvanáctiválcový benzínový motor Maybach HL 210 P45 o obsahu 21,3 litru a maximálním výkonu 642 koní při 3 000 otáčkách za minutu. Agregát dokázal udělit stroji na silnici rychlost až 45 km/h. Vzhledem k hmotnosti 56,9 tuny to byla rychlost skutečně obdivuhodná.
Posádka tanku byla opět pětičlenná ve standardním složení. Radista a řidič seděli v přední části trupu. Oba nastupovali do vozu skrz vlastní kruhové poklopy nad svými stanovišti. V obou poklopech byly zabudovány periskopy. Mimo to sloužil k výhledu velký uzavíratelný průzor přímo před řidičem. Řidič ovládal vozidlo poněkud netradičně pomocí volantu. Pro případ poruchy však měl k dispozici i klasické řídící páky.
Zbývající členové posádky, velitel, střelec a nabíječ, měli své posty uvnitř věže. K nástupu a výstupu jim sloužily dva průlezy v jejím stropu. První z nich, s jednodílným obdélníkovým poklopem, se nacházel v pravé přední části. Druhý, kruhový, byl ve velitelské kupoli. Kupole sloužila veliteli tanku k výhledu a měla po obvodu pět symetricky rozmístěných průzorů vyplněných neprůstřelným sklem.
Věž tanku, dílo firmy Krupp, byla od počátku projektována jako co nejnižší kvůli zmenšení plochy pro zásah nepřátelských projektilů. To znamenalo jisté omezení vertikální pohyblivosti kanonu. Věž byla otáčena elektromotorem. Otáčení ovládal střelec pomocí pedálů.
Čelní stěna věže byla rovná a silná 100 mm. Zbytek věže tvořila jediná ocelová deska o síle 80 mm ohnutá do tvaru podkovy. Zbraní, kterou věž nesla, byl velmi výkonný kanon KwK 36 L/56 ráže 88 mm vzniklý z původně protiletadlového kanonu. Ve své době byl tento kanon špičkovou zbraní, účinný, přesný a s velkým dostřelem. Tank Tiger byl díky němu schopen likvidovat prakticky všechny soudobé protivníky na vzdálenost mnohem větší, než na jakou mohly oni sami zahájit efektivní palbu na něj.