V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Maglev

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 20: Řádka 20:
Obdobně [[Japonci]] tento druh dopravy zkouší od 70. let. Dnes, od roku [[1996]], je japonský [[JR-Maglev]] provozován na zkušební trati v [[Prefektura Jamanaši|prefektuře Jamanaši]], která je vedena převážně v tunelech.
Obdobně [[Japonci]] tento druh dopravy zkouší od 70. let. Dnes, od roku [[1996]], je japonský [[JR-Maglev]] provozován na zkušební trati v [[Prefektura Jamanaši|prefektuře Jamanaši]], která je vedena převážně v tunelech.
-
V letech 1984 až 1991 byla v provozu zkušební magnetická městská dráha v Berlíně, takzvaná [[Magnetická dráha Berlín|M-Bahn]], fungující na podobném principu.
+
V letech 1984 až 1991 byla v provozu zkušební magnetická městská dráha v Berlíně, takzvaná [[Magnetická dráha v Berlíně|M-Bahn]], fungující na podobném principu.
== Princip levitace ==<!--během času asi jinam-->
== Princip levitace ==<!--během času asi jinam-->
Řádka 27: Řádka 27:
Výroba dostatečně výkonných elektromagnetů s nepatrnou energetickou spotřebou je umožněna [[supravodivost]]í některých materiálů po ochlazení kapalným [[dusík]]em. Zajímavé je, že dodnes neexistuje spolehlivá vědecká teorie vysvětlující tento jev. Dosud známá teorie supravodivosti hovoří o tom, že vibrace [[krystalová mřížka|krystalové mříže]] způsobí vznik [[Cooperův pár|Cooperových párů]] [[elektron]]ů. Teorie funguje na kapalném [[helium|heliu]] a dalších látkách tak spolehlivě, že za ni byla udělena [[Nobelova cena]]. Zároveň však předpovídá, že k těmto jevům nemůže docházet při teplotách větších než 23 [[kelvin]]ů, na což by kapalný dusík nestačil. Za vyšších teplot musí Cooperovy páry vznikat jiným způsobem, dosud přesně neobjasněným.
Výroba dostatečně výkonných elektromagnetů s nepatrnou energetickou spotřebou je umožněna [[supravodivost]]í některých materiálů po ochlazení kapalným [[dusík]]em. Zajímavé je, že dodnes neexistuje spolehlivá vědecká teorie vysvětlující tento jev. Dosud známá teorie supravodivosti hovoří o tom, že vibrace [[krystalová mřížka|krystalové mříže]] způsobí vznik [[Cooperův pár|Cooperových párů]] [[elektron]]ů. Teorie funguje na kapalném [[helium|heliu]] a dalších látkách tak spolehlivě, že za ni byla udělena [[Nobelova cena]]. Zároveň však předpovídá, že k těmto jevům nemůže docházet při teplotách větších než 23 [[kelvin]]ů, na což by kapalný dusík nestačil. Za vyšších teplot musí Cooperovy páry vznikat jiným způsobem, dosud přesně neobjasněným.
-
== Vizte též ==
+
== Související články ==
-
* [[Magnetická dráha Berlín]]
+
* [[Maglev v Šanghaji]]
 +
* [[Magnetická dráha v Berlíně]]
* [[Transrapid]]
* [[Transrapid]]
* [[vysokorychlostní dráha]]
* [[vysokorychlostní dráha]]
Řádka 42: Řádka 43:
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Maglev}}{{Commonscat|Magnetic levitation trains}}{{Vysokorychlostní vlaky}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Magnetické dráhy|*]]
[[Kategorie:Magnetické dráhy|*]]

Aktuální verze z 21. 4. 2015, 23:07

Transrapid v Německu
Transrapid v Šanghaji
JR-Maglev (MLX01) v Japonsku

Maglev – zkráceně z magnetické levitace – je nejmodernější, nejrychlejší a nejdražší druh kolejové dopravy.

Poznámka: Anglickou zkratku maglev začal v 60. letech používat fyzik Howard T. Coffey, v angličtině se používá jak pro fyzikální jev, magnetic levitation, tak pro technologii dopravních systémů, založených na jejím principu.

Vlak se pohybuje na polštáři magnetického pole, které je vytvářeno soustavou supravodivých magnetů, zabudovaných v trati i ve vlaku. Tento vlak má tedy, místo kol, speciální systém magnetů, včetně lineárních motorů a pohybuje se několik centimetrů nad kolejnicí. V Evropě se používá vzdálenost okolo pěti centimetrů, v Japonsku kvůli geologické aktivitě okolo 100 mm.

Tratě pro Maglev jsou poměrně nákladné a musejí být z bezpečnostních důvodů stavěny na mostech, nebo v tunelech, což rozvoj této technologie také prodražuje.

Rychlost vlaků není teoreticky téměř nijak omezená, rychlostní rekord (2005) dosahuje 583 km/h, který vytvořili Japonci. V praxi je rychlost limitovaná spotřebou energie a aerodynamickým odporem, tento problém se snaží vyřešit projekt Swissmetro tím, že navrhuje provozovat dráhu v tunelech zbavených vzduchu až ke hranici vakua. Takové řešení bylo navrženo i pro tzv. transatlantický tunel.

Obsah

Maglev v provozu

Transrapid je německý systém, realizovaný na několika zkušebních tratích od 70. let, dnes u Lathenu v Emslandu (Dolní Sasko), a od prosince 2002 v Šanghaji jako příměstská dráha mezi městem a letištěm.

Obdobně Japonci tento druh dopravy zkouší od 70. let. Dnes, od roku 1996, je japonský JR-Maglev provozován na zkušební trati v prefektuře Jamanaši, která je vedena převážně v tunelech.

V letech 1984 až 1991 byla v provozu zkušební magnetická městská dráha v Berlíně, takzvaná M-Bahn, fungující na podobném principu.

Princip levitace

Vznášení vlaku nad kolejemi je zajištěno odpudivou nebo přitažlivou silou elektromagnetů (magnetická levitace). Někteří výrobci užívají klasické elektromagnety, jiní zvolili elektromagnety se supravodivými cívkami.

Výroba dostatečně výkonných elektromagnetů s nepatrnou energetickou spotřebou je umožněna supravodivostí některých materiálů po ochlazení kapalným dusíkem. Zajímavé je, že dodnes neexistuje spolehlivá vědecká teorie vysvětlující tento jev. Dosud známá teorie supravodivosti hovoří o tom, že vibrace krystalové mříže způsobí vznik Cooperových párů elektronů. Teorie funguje na kapalném heliu a dalších látkách tak spolehlivě, že za ni byla udělena Nobelova cena. Zároveň však předpovídá, že k těmto jevům nemůže docházet při teplotách větších než 23 kelvinů, na což by kapalný dusík nestačil. Za vyšších teplot musí Cooperovy páry vznikat jiným způsobem, dosud přesně neobjasněným.

Související články

dále:

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Maglev
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Maglev
Vysokorychlostní vlaky >> 249 km/h

AGV • AVE • ETR 401 • ETR 450 • CRH • ETR 460 • ETR 480 • ETR 500 • ETR 600 • ETR 610 • Eurostar • ICE • KTXRENFE S-120 • Šinkansen • Talgo • TGV • Thalys • V 250 • Zefiro