V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Aiči H9A

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 3: Řádka 3:
|typ = [[cvičný letoun|cvičný]] [[létající člun]]
|typ = [[cvičný letoun|cvičný]] [[létající člun]]
|výrobce = [[Aiči Kókúki]]
|výrobce = [[Aiči Kókúki]]
-
|image = Soubor:H9A-1s.jpg
+
|image = [[Soubor:H9A-1s.jpg|250px]]
|první let = [[září]] [[1940 v letectví|1940]]  
|první let = [[září]] [[1940 v letectví|1940]]  
|zaveden = [[1942]]
|zaveden = [[1942]]
Řádka 32: Řádka 32:
* Výška: 5,25 m
* Výška: 5,25 m
* Nosná plocha: 63,3 m²
* Nosná plocha: 63,3 m²
-
* Hmotnost prázdného letounu: 4900 kg
+
* Hmotnost prázdného letounu: 4 900 kg
-
* Vzletová hmotnost: 7500 kg
+
* Vzletová hmotnost: 7 500 kg
=== Pohonná jednotka ===
=== Pohonná jednotka ===
Řádka 41: Řádka 41:
===Výkony===
===Výkony===
* Nejvyšší rychlost: 315 km/h
* Nejvyšší rychlost: 315 km/h
-
* Dostup: 6800 m
+
* Dostup: 6 800 m
* Stoupavost: 4,5 m/s
* Stoupavost: 4,5 m/s
-
* Dolet: 2150 km
+
* Dolet: 2 150 km
===Výzbroj===
===Výzbroj===
-
* 2× 7,7mm pohyblivý [[kulomet]] Typ 92
+
* 2× 7,7 mm pohyblivý [[kulomet]] Typ 92
* 250 kg pum
* 250 kg pum
 +
== Externí odkazy ==
-
{{Letouny Japonského námořnictva druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|Aichi H9A}}{{Letouny Japonského námořnictva druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Japonská průzkumná letadla]]
[[Kategorie:Japonská průzkumná letadla]]
[[Kategorie:Letadla Aiči|H9A]]
[[Kategorie:Letadla Aiči|H9A]]

Aktuální verze z 10. 12. 2013, 10:40

Aiči H9A
H9A-1s.jpg
Základní charakteristika
Určení cvičný létající člun
Výrobce Aiči Kókúki
Konstruktér
První let září 1940
Zařazen 1942
Vyřazen 1945
Výroba
Vyrobeno 31
Varianty
Uživatel Japonské císařské námořnictvo

Aiči H9A (japonsky: 二式練習飛行艇, Nišiki renšú hikótei; Cvičný létající člun Typ 2) byl létající člun, který Japonské císařské námořnictvo používalo v prvních letech druhé světové války k výcviku. Spojenci se o existenci typu dověděli až na konci války, a proto od nich neměl přidělené kódové označení.

Obsah

Historie

Vývoj

Námořnictvo ho objednalo jako letoun pro pokročilý výcvik osádek pro létající čluny Kawaniši H8K. Práce na projektu začala v lednu 1940 a první prototyp vzlétl v září téhož roku.

Letoun byl koncipován jako dvoumotorový létající člun s křídlem umístěným na vzpěrách nad trupem (parasol). Byl vyzbrojen dvěma 7,7mm kulomety, po jednom v předním a hřbetním střelišti. Unesl až 250 kg pum. Posádka byla pětičlenná a skládala se z pilota, druhého pilota, palubního technika, radisty a pozorovatele. Dále unesl až tři studenty.

Nasazení

Kromě výcviku byl používán i v řadě jiných rolí, jako bylo pobřežní hlídkování, doprava, výcvik parašutistů či spojování.

Varianty

  • H9A prototyp - 3 kusy, postaveny v továrně firmy Aiči
  • H9A1 - 24 kusů, sériová verze, postaveny v továrně firmy Aiči
  • H9A - 4 kusy, postavené v továrně Nippon Hikóki

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 5 + 3 studenti
  • Rozpětí: 24,0 m
  • Délka: 16,95 m
  • Výška: 5,25 m
  • Nosná plocha: 63,3 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 4 900 kg
  • Vzletová hmotnost: 7 500 kg

Pohonná jednotka

Výkony

  • Nejvyšší rychlost: 315 km/h
  • Dostup: 6 800 m
  • Stoupavost: 4,5 m/s
  • Dolet: 2 150 km

Výzbroj

  • 2× 7,7 mm pohyblivý kulomet Typ 92
  • 250 kg pum

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Aiči H9A