Blohm & Voss BV 141

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Aktualizace)
 
Řádka 1: Řádka 1:
{{Letadlo
{{Letadlo
  |název =  Blohm&Voss Bv 141
  |název =  Blohm&Voss Bv 141
-
  |typ = [[experimentální letoun|experimentální]] [[průzkumný letoun|průzkumný]] a [[Bombardér|bombardovací letoun]]
+
  |typ = [[Experimentální letadlo|experimentální]] [[průzkumný letoun|průzkumný]]<br />a [[Bombardér|bombardovací letoun]]
-
  |výrobce = [[Blohm & Voss|Blohm & Voss Schiffswerft und Maschinenfabrik]]
+
  |výrobce = Blohm & Voss  
-
  |image = Image:Blohm und Voss Bv141.jpg
+
  |image = [[Soubor:Bundesarchiv Bild 146-1980-117-02, Aufklärungsflugzeug Blohm - Voß BV 141.jpg|250px]]<br />[[Soubor:Bundesarchiv Bild 146-1980-117-01, Aufklärungsflugzeug Blohm - Voß BV 141.jpg|250px]]
-
  |text = Blohm & Voss Ha 141
+
  |text = Blohm & Voss Bv 141
  |konstruktér =   
  |konstruktér =   
  |první let = [[25. únor]]a [[1938 v letectví|1938]]
  |první let = [[25. únor]]a [[1938 v letectví|1938]]
-
  |vyrobeno kusů = 38
+
  |vyrobeno kusů = 28
  |hlavní uživatel = [[Luftwaffe]]
  |hlavní uživatel = [[Luftwaffe]]
  |více uživatelů =  
  |více uživatelů =  
}}
}}
-
'''Blohm & Voss BV 141''' byl německý [[průzkumný letoun|průzkumný]] a [[Bombardér|bombardovací letoun]], který byl pozoruhodný svým nesymetrickým tvarem. Vznikl jako soukromá iniciativa továrny Blohm & Voss. První prototyp vzlétl [[25. únor]]a [[1938 v letectví|1938]]. Poté následovala výroba několika prototypů a po ní začala montáž předsériových strojů. U těchto letounů se ukázalo, že stávající motor [[BMW 132]] je málo výkonný a tak roku [[1941]] začala výroba verze s motorem [[BMW 801]]. Letouny byly postupně zkoušeny, ovšem k jejich bojovému nasazení nedošlo.  
+
'''Blohm & Voss BV 141''' byl německý jednomotorový [[průzkumný letoun|průzkumný]] a [[Bombardér|bombardovací letoun]], který byl pozoruhodný svým nesymetrickým tvarem.
-
== Technické údaje ==
+
== Vznik ==
-
[[Image:Blohm und Voss Bv141 rear.jpg|thumb|Zadní pohled na BV 141]]
+
Na začátku roku 1937 obeslalo RLM společnosti [[Arado]] a [[Focke-Wulf]] objednávkou na vyhotovení projektu víceúčelového [[letoun]]u určeného pro taktický průzkum, který by byl schopen i lehkého bombardování. Přesto, že firma Hamburger Flugzeugbau (později přejmenovaná na Blohm & Voss) nedostala z RLM žádnou objednávku, její hlavní konstruktér ing. Vogt přistoupil k soukromé realizaci projektu, který chtěl v tomto konkurzu představit.
-
*Rozpětí: 17,46 m  
+
 
-
*Délka: 13,90 m  
+
Jeden z požadavků, co nejdokonalejší výhled tříčlenné posádky z [[kokpit|kabiny]], vyřešil ing. Vogt asymetrickým tvarem konstrukce. Prodloužil motorovou gondolu o ocasní nosník a vlastní [[trup letadla|trup]] společně s kabinou umístil po její pravé straně. Vedení RLM, rozhodnuté pro projekt firmy Arado, nepřikládalo řešení ing. Vogta větší význam. Avšak nový šéf Technisches Amtu RLM [[Ernst Udet]] podpořil myšlenku ing. Vogta a Hamburger Flugzeugbau zahájil stavbu prototypu.
-
*Výška: 3,65 m  
+
 
-
*Nosná plocha: 53 m²
+
== Vývoj ==
-
*Hmotnost prázdného stroje: 4700 kg
+
[[Soubor:Bundesarchiv Bild 101I-602-B1227-17A, Aufklärungsflugzeug Blohm - Voß BV 141.jpg|thumb|230px|BV 141]]
-
*Vzletová hmotnost: 5700 kg  
+
První [[prototyp]] '''Ha-141-0''' (D-ORJE) vzlétl [[25. únor]]a [[1938 v letectví|1938]]. Zanedlouho se na tovární [[letiště]] HFB osobně dostavil Udet, který usedl za řízení nového stroje. Pod dojmem dobrých letových vlastností objednal po přistání další tři prototypy. Po změně názvu výrobce obdržel Ha-141-0 označení '''BV 141''' a po dlouhém jednání byl uznán jako jeden ze tří prototypů zaplacených RLM. První vyrobený letoun tak obdržel další označení '''BV 141 V2''' a stal se oficiálně druhým prototypem.
-
*Motor: 1× [[BMW 801]]
+
 
 +
První oficiální prototyp '''BV 141 V1''' (Werk-Nr.171, D-OTTO) provedl svůj [[první let]] až v září 1938, který se od svého předchůdce lišil úplně jiným tvarem trupové gondoly. Ta byla na přání RLM unifikovaná s gondolou prototypu [[Focke-Wulf Fw 189]]. Změnou prošel také tvar ocasního nosníku a ocasních ploch. Již 5. října byl BV 141 V1 poškozen během přistání vinou poškození hydraulického vysouvání [[podvozek letadla|podvozku]]. Později byl tento letoun přepracován na verzi '''BV 141 B-1''' (GL+AG).
 +
[[Soubor:Bundesarchiv Bild 183-2005-0725-526, Aufklärungsflugzeug Blohm - Voß BV 141.jpg|thumb|230px|BV 141 před startem]]
 +
Do letových testů se tak zapojil prototyp '''BV 141 V3''' (Werk-Nr.359, D-OLGA) s instalovanou silnější pohonnou jednotkou [[BMW 132]] N o výkonu 636 kW. Výzbroj vzorového stroje pro sériovou výrobu se skládala ze dvou pevných kulometů MG 17 umístěných v křídle a dvou pohyblivých kulometů MG 15 pro ochranu zadní polosféry. Pozorovatel měl k dispozici automatické kamery. Pod křídlem se nacházely čtyři závěsníky ETC 50 pro čtveřici 50 kg [[letecká puma|pum]], nebo kontejnery pro vytvoření dýmové clony. Pro zlepšení stability bylo zvětšeno [[rozpětí křídel|rozpětí]] a délka ocasního nosníku.
 +
 
 +
Po uskutečnění dalších zkušebních letů objednalo RLM další prototypy označené BV 141 A-01 až A-05, přičemž stroje dostaly rovněž čísla prototypů. Například BV 141 A-01 s [[imatrikulace (letectví)|imatrikulací]] D-OLLE byl známý také jako '''BV 141 V4'''. Již na začátku zkušebních letů tohoto letounu došlo opět k poruše hydraulického mechanismu zatahování podvozku a letoun byl během přistání poškozen. Tato nehoda způsobila zpoždění výzkumného programu v e-Stelle v Rechlinu. Stroj byl později přestavěn na verzi B-1 (GL+AH).
 +
 
 +
[[Soubor:Bundesarchiv Bild 101I-602-B1226-09, Aufklärungsflugzeug Blohm - Voß BV 141.jpg|thumb|230px|Kameraman v kokpitu BV 141]]
 +
Výroba pokračovala dalšími čtyřmi stroji verze A-0, které nesly také označení '''V5''' (Werk-Nr.361, BL+AB), '''V6''' (Werk-Nr.362, BL+AC), '''V7''' (Werk-Nr.363, BL+AD) a '''V8''' (Werk-Nr.364, BL+AE). Oficiální zkoušky prototypu V5 byly ukončeny v lednu 1940. Dne 4. dubna 1940 pak došlo k zamítnutí [[sériová výroba|sériové výroby]] BV 141 A.
 +
 
 +
U těchto devíti letounů se ukázalo, že stávající devítiválcový [[hvězdicový motor]] [[BMW 132]] je pro tento stroj málo výkonný, proto ing. Vogt již během letových testů BV 141 A začal pracovat na zdokonalené variantě BV 141 B s čtrnáctiválcovým dvouhvězdicovým motorem [[BMW 801]] o vzletovém výkonu 1147 kW. Instalace nové pohonné jednotky si vynutila změnu tvaru ocasního nosníku a ocasních ploch. Použity byly také nové konce křídel se zkosenou odtokovou hranou.
 +
 
 +
Dne 9. ledna 1941 byl zalétán první z pěti BV 141 předsériové verze B-0, '''BV 141 V9''' (Werk-Nr.0110001, NC+OZ). V této době získala společnost Blohm & Voss objednávku na pět strojů '''BV 141 B-0'''.
 +
 
 +
Další z prototypů '''BV 141 V10''' (Werk-Nr.0210002, NC+RA) vykonal první let 1. června 1941. Na podzim byl přemístěn do školy průzkumného letectva v Grossenheinu v Sasku.
 +
 
 +
Poslední prototyp '''BV 141 V13''' (NC+RD) byl dohotoven 15. května 1943.
 +
 +
Také verze BV 141 B nebyla zařazena do sériové výroby.
 +
Důvodem byla urgentní potřeba motorů BMW 801 pro stíhačky [[Focke-Wulf Fw 190|Fw 190]], to, že verze se silnějším motorem se objevila až v době, kdy již byla rozběhnuta výroba Fw 189, a&nbsp;také vzhled letadla. Přesto byly dodány všechny objednané kusy.
 +
 
 +
Několik vraků BV 141 našla postupující spojenecká vojska; jeden z nich Britové poslali do Anglie na prozkoumání.
 +
 
 +
Do dneška se nezachoval žádný exemplář tohoto "pravděpodobně nejasymetričtějšího letadla, které kdy letělo".<ref>Yenne, Bill: ''Nejhorší letadla světa'', Ottovo nakl., [[Praha]], 2000, str. 64</ref>
 +
 
 +
== Technické údaje (údaje platí pro BV 141B-02 (V10)) ==
 +
[[Soubor:Blohm und Voss BV 141 B 3-view.png|right|240px|Nákres]]
 +
* Rozpětí: 17,46 m  
 +
* Délka: 13,90 m  
 +
* Výška: 3,65 m  
 +
* Nosná plocha: 52.9 m<sup>2</sup>
 +
* Hmotnost prázdného stroje: 4700 kg
 +
* Vzletová hmotnost: 5700 kg  
 +
* Motor: 1× [[BMW 801]]
**Výkon motoru: 1160 kW
**Výkon motoru: 1160 kW
-
*Maximální rychlost: 438 km/h
+
* Maximální rychlost: 438 km/h
-
*Dostup: 10&nbsp;000 m
+
* Dostup: 10&nbsp;000 m
-
*Dolet: 1200 km
+
* Dolet: 1 200 km
*Výzbroj: 2× [[kulomet MG 17]], 2× [[kulomet MG 15]], pumy do hmotnosti 200 kg
*Výzbroj: 2× [[kulomet MG 17]], 2× [[kulomet MG 15]], pumy do hmotnosti 200 kg
 +
 +
== Reference ==
 +
<references />
 +
== Literatura ==
 +
* {{Citace monografie | příjmení = Murawski | jméno = Marek | odkaz na autora = | příjmení2 = | jméno2 = | odkaz na autora2 = | titul = Letadla Luftwaffe 1933-45 část 1 | vydavatel = Intermodel | místo = Hostomice | rok = 1997 | počet stran = 239 | isbn = 80-901976-2-0}}
 +
== Externí odkazy ==
 +
* [http://www.vrcurassow.com/2dvrc/sscuracao/BlohmundVoss.html Blohm & Voss BV 141 (anglicky)]
-
{{Německé vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Blohm+Voss+BV+141}}{{Commonscat|Blohm & Voss BV 141}}{{Německé vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Německá průzkumná letadla]]
[[Kategorie:Německá průzkumná letadla]]
-
[[Kategorie:Experimentální letadla]]
+
[[Kategorie:Německá experimentální letadla]]
[[Kategorie:Letadla Blohm & Voss|BV 141]]
[[Kategorie:Letadla Blohm & Voss|BV 141]]

Aktuální verze z 3. 2. 2025, 17:43

Blohm&Voss Bv 141
Bundesarchiv Bild 146-1980-117-02, Aufklärungsflugzeug Blohm - Voß BV 141.jpg
Bundesarchiv Bild 146-1980-117-01, Aufklärungsflugzeug Blohm - Voß BV 141.jpg
Blohm & Voss Bv 141
Základní charakteristika
Určení experimentální průzkumný
a bombardovací letoun
Výrobce Blohm & Voss
Konstruktér
První let 25. února 1938
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 28
Varianty
Uživatel Luftwaffe

Blohm & Voss BV 141 byl německý jednomotorový průzkumný a bombardovací letoun, který byl pozoruhodný svým nesymetrickým tvarem.

Obsah

Vznik

Na začátku roku 1937 obeslalo RLM společnosti Arado a Focke-Wulf objednávkou na vyhotovení projektu víceúčelového letounu určeného pro taktický průzkum, který by byl schopen i lehkého bombardování. Přesto, že firma Hamburger Flugzeugbau (později přejmenovaná na Blohm & Voss) nedostala z RLM žádnou objednávku, její hlavní konstruktér ing. Vogt přistoupil k soukromé realizaci projektu, který chtěl v tomto konkurzu představit.

Jeden z požadavků, co nejdokonalejší výhled tříčlenné posádky z kabiny, vyřešil ing. Vogt asymetrickým tvarem konstrukce. Prodloužil motorovou gondolu o ocasní nosník a vlastní trup společně s kabinou umístil po její pravé straně. Vedení RLM, rozhodnuté pro projekt firmy Arado, nepřikládalo řešení ing. Vogta větší význam. Avšak nový šéf Technisches Amtu RLM Ernst Udet podpořil myšlenku ing. Vogta a Hamburger Flugzeugbau zahájil stavbu prototypu.

Vývoj

BV 141

První prototyp Ha-141-0 (D-ORJE) vzlétl 25. února 1938. Zanedlouho se na tovární letiště HFB osobně dostavil Udet, který usedl za řízení nového stroje. Pod dojmem dobrých letových vlastností objednal po přistání další tři prototypy. Po změně názvu výrobce obdržel Ha-141-0 označení BV 141 a po dlouhém jednání byl uznán jako jeden ze tří prototypů zaplacených RLM. První vyrobený letoun tak obdržel další označení BV 141 V2 a stal se oficiálně druhým prototypem.

První oficiální prototyp BV 141 V1 (Werk-Nr.171, D-OTTO) provedl svůj první let až v září 1938, který se od svého předchůdce lišil úplně jiným tvarem trupové gondoly. Ta byla na přání RLM unifikovaná s gondolou prototypu Focke-Wulf Fw 189. Změnou prošel také tvar ocasního nosníku a ocasních ploch. Již 5. října byl BV 141 V1 poškozen během přistání vinou poškození hydraulického vysouvání podvozku. Později byl tento letoun přepracován na verzi BV 141 B-1 (GL+AG).

BV 141 před startem

Do letových testů se tak zapojil prototyp BV 141 V3 (Werk-Nr.359, D-OLGA) s instalovanou silnější pohonnou jednotkou BMW 132 N o výkonu 636 kW. Výzbroj vzorového stroje pro sériovou výrobu se skládala ze dvou pevných kulometů MG 17 umístěných v křídle a dvou pohyblivých kulometů MG 15 pro ochranu zadní polosféry. Pozorovatel měl k dispozici automatické kamery. Pod křídlem se nacházely čtyři závěsníky ETC 50 pro čtveřici 50 kg pum, nebo kontejnery pro vytvoření dýmové clony. Pro zlepšení stability bylo zvětšeno rozpětí a délka ocasního nosníku.

Po uskutečnění dalších zkušebních letů objednalo RLM další prototypy označené BV 141 A-01 až A-05, přičemž stroje dostaly rovněž čísla prototypů. Například BV 141 A-01 s imatrikulací D-OLLE byl známý také jako BV 141 V4. Již na začátku zkušebních letů tohoto letounu došlo opět k poruše hydraulického mechanismu zatahování podvozku a letoun byl během přistání poškozen. Tato nehoda způsobila zpoždění výzkumného programu v e-Stelle v Rechlinu. Stroj byl později přestavěn na verzi B-1 (GL+AH).

Kameraman v kokpitu BV 141

Výroba pokračovala dalšími čtyřmi stroji verze A-0, které nesly také označení V5 (Werk-Nr.361, BL+AB), V6 (Werk-Nr.362, BL+AC), V7 (Werk-Nr.363, BL+AD) a V8 (Werk-Nr.364, BL+AE). Oficiální zkoušky prototypu V5 byly ukončeny v lednu 1940. Dne 4. dubna 1940 pak došlo k zamítnutí sériové výroby BV 141 A.

U těchto devíti letounů se ukázalo, že stávající devítiválcový hvězdicový motor BMW 132 je pro tento stroj málo výkonný, proto ing. Vogt již během letových testů BV 141 A začal pracovat na zdokonalené variantě BV 141 B s čtrnáctiválcovým dvouhvězdicovým motorem BMW 801 o vzletovém výkonu 1147 kW. Instalace nové pohonné jednotky si vynutila změnu tvaru ocasního nosníku a ocasních ploch. Použity byly také nové konce křídel se zkosenou odtokovou hranou.

Dne 9. ledna 1941 byl zalétán první z pěti BV 141 předsériové verze B-0, BV 141 V9 (Werk-Nr.0110001, NC+OZ). V této době získala společnost Blohm & Voss objednávku na pět strojů BV 141 B-0.

Další z prototypů BV 141 V10 (Werk-Nr.0210002, NC+RA) vykonal první let 1. června 1941. Na podzim byl přemístěn do školy průzkumného letectva v Grossenheinu v Sasku.

Poslední prototyp BV 141 V13 (NC+RD) byl dohotoven 15. května 1943.

Také verze BV 141 B nebyla zařazena do sériové výroby. Důvodem byla urgentní potřeba motorů BMW 801 pro stíhačky Fw 190, to, že verze se silnějším motorem se objevila až v době, kdy již byla rozběhnuta výroba Fw 189, a také vzhled letadla. Přesto byly dodány všechny objednané kusy.

Několik vraků BV 141 našla postupující spojenecká vojska; jeden z nich Britové poslali do Anglie na prozkoumání.

Do dneška se nezachoval žádný exemplář tohoto "pravděpodobně nejasymetričtějšího letadla, které kdy letělo".[1]

Technické údaje (údaje platí pro BV 141B-02 (V10))

Nákres
  • Rozpětí: 17,46 m
  • Délka: 13,90 m
  • Výška: 3,65 m
  • Nosná plocha: 52.9 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 4700 kg
  • Vzletová hmotnost: 5700 kg
  • Motor: 1× BMW 801
    • Výkon motoru: 1160 kW
  • Maximální rychlost: 438 km/h
  • Dostup: 10 000 m
  • Dolet: 1 200 km
  • Výzbroj: 2× kulomet MG 17, 2× kulomet MG 15, pumy do hmotnosti 200 kg

Reference

  1. Yenne, Bill: Nejhorší letadla světa, Ottovo nakl., Praha, 2000, str. 64

Literatura

  • MURAWSKI, Marek. Letadla Luftwaffe 1933-45 část 1. Hostomice : Intermodel, 1997. 239 s. ISBN 80-901976-2-0.  

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Blohm & Voss BV 141
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Blohm & Voss BV 141