Micubiši F1M

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
(+ Vylepšení)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.)
Řádka 3: Řádka 3:
|typ = [[Průzkumný letoun|průzkumný]] [[létající člun]]
|typ = [[Průzkumný letoun|průzkumný]] [[létající člun]]
|výrobce = Micubiši
|výrobce = Micubiši
-
|image = Soubor:F1m 00637 2g.jpg
+
|image = [[Soubor:F1m 00637 2g.jpg|250px]]
|text = Micubiši F1M2 na hlídce (asi 1943)
|text = Micubiši F1M2 na hlídce (asi 1943)
|konstruktér = Jodži Hatori
|konstruktér = Jodži Hatori
Řádka 14: Řádka 14:
|více uživatelů = [[Thajsko]]
|více uživatelů = [[Thajsko]]
}}
}}
-
 
+
'''Micubiši F1M''' (japonsky: 零式水上観測機, '''Průzkumný hydroplán Typ 0''', ve spojeneckém kódu '''Pete''') byl [[Japonsko|japonský]] průzkumný [[hydroplán]], který používalo [[Japonské císařské námořnictvo]] v době [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. Byl vyvinut pro službu z lodí japonského námořnictva, ze kterých startoval pomocí katapultu. Byl vyráběn v letech [[1940]]–[[1944]] a v počtu 1 118 kusů. Kromě Japonska je používalo i letectvo [[Thajsko|Thajska]].
-
'''Micubiši F1M''' (japonsky: 零式水上観測機, '''Průzkumný hydroplán Typ 0''', ve spojeneckém kódu '''Pete''') byl [[Japonsko|japonský]] průzkumný [[hydroplán]], který používalo [[Japonské císařské námořnictvo]] v době [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. Byl vyvinut pro službu z lodí japonského námořnictva, ze kterých startoval pomocí katapultu. Byl vyráběn v letech [[1940]]–[[1944]] a v počtu 1118 kusů. Kromě Japonska je používalo i letectvo [[Thajsko|Thajska]].
+
==Vývoj==
==Vývoj==
Řádka 52: Řádka 51:
* Rozpětí: 11 m
* Rozpětí: 11 m
* Výška: 4 m
* Výška: 4 m
-
* Nosná plocha: 29,5
+
* Nosná plocha: 29,5 m<sup>2</sup>
* Plošné zatížení: 86,3 kg/m²
* Plošné zatížení: 86,3 kg/m²
-
* Hmotnost prázdného letounu: 1928 kg
+
* Hmotnost prázdného letounu: 1&nbsp;928 kg
-
* Vzletová hmotnost: 2550 kg
+
* Vzletová hmotnost: 2&nbsp;550 kg
-
* Max. vzletová hmotnost: 2856 kg
+
* Max. vzletová hmotnost: 2&nbsp;856 kg
=== Pohonná jednotka ===
=== Pohonná jednotka ===
Řádka 64: Řádka 63:
===Výkony===
===Výkony===
* Nejvyšší rychlost: 368 km/h
* Nejvyšší rychlost: 368 km/h
-
* Dostup: 9440 m
+
* Dostup: 9 440 m
* Stoupavost: 600 m/min
* Stoupavost: 600 m/min
-
* Dolet: 1070 km
+
* Dolet: 1 070 km
===Výzbroj===
===Výzbroj===
-
* 3× 7,7mm kulomet Typ 89 (2 pevné, 1 pohyblivý)
+
* 3× 7,7 mm kulomet Typ 89 (2 pevné, 1 pohyblivý)
-
* 2× 60kg puma pod křídly
+
* 2× 60 kg puma pod křídly
 +
 
 +
== Reference ==
 +
<references/>
 +
== Externí odkazy ==
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{commonscat|Mitsubishi F1M}}{{Letouny Japonského námořnictva druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
-
{{Letouny Japonského námořnictva druhé světové války}}
+
[[Kategorie:Japonská průzkumná letadla]]
[[Kategorie:Japonská průzkumná letadla]]
[[Kategorie:Letadla Micubiši|F1M]]
[[Kategorie:Letadla Micubiši|F1M]]

Aktuální verze z 29. 7. 2013, 12:16

Micubiši F1M
F1m 00637 2g.jpg
Micubiši F1M2 na hlídce (asi 1943)
Základní charakteristika
Určení průzkumný létající člun
Výrobce Micubiši
Konstruktér Jodži Hatori
První let Červen 1936
Zařazen 1941
Vyřazen
Výroba 19401944
Vyrobeno 1118
Varianty
Uživatel Japonské císařské námořnictvo
Thajsko

Micubiši F1M (japonsky: 零式水上観測機, Průzkumný hydroplán Typ 0, ve spojeneckém kódu Pete) byl japonský průzkumný hydroplán, který používalo Japonské císařské námořnictvo v době druhé světové války. Byl vyvinut pro službu z lodí japonského námořnictva, ze kterých startoval pomocí katapultu. Byl vyráběn v letech 19401944 a v počtu 1 118 kusů. Kromě Japonska je používalo i letectvo Thajska.

Obsah

Vývoj

Vývoj letounu začal v roce 1934. Letoun, určený pro katapulty plavidel císařského námořnictva měl být náhradou za tehdy do služby zaváděný typ Nakadžima E8N „Dave“.[1] V roce 1936 byly postaveny prototypy F1M1. Projekt byl později přepracován do podoby F1M2 a do výroby se tato varianta dostala v roce 1940.

Letoun byl jednomotorový dvouplošník s lichoběžníkovými křídly a s hlavním centrálním plovákem pod trupem a dvěma pomocnými plováky pod křídly. Poháněl ho hvězdicový motor Nakadžima Hikari MK1 o výkonu 820 hp. Posádka se skládala z pilota a zadního střelce, který mohl letoun bránit jedním 7,7mm kulometem.

Nasazení

Během války letoun používala řada lodí japonského námořnictva a byl používán pro řadu úkolů, jako je průzkum, stíhání, doprovod konvojů, bombardování, protiponorkový boj, dopravu i záchranu posádek. Na ostrově Attu dokonce existovala stíhací jednotka letounů F1M.[1] Typ byl používán až do konce druhé světové války.

Lodě, nesoucí F1M

Varianty

  • F1M1 - 4 prototypy
  • F1M2 - hlavní verze, dvoumístný průzkumný letoun
  • F1M2-K - dvoumístný cvičný letoun, několik desítek[1]

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 2
  • Délka: 9,5 m
  • Rozpětí: 11 m
  • Výška: 4 m
  • Nosná plocha: 29,5 m2
  • Plošné zatížení: 86,3 kg/m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 1 928 kg
  • Vzletová hmotnost: 2 550 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 2 856 kg

Pohonná jednotka

Výkony

  • Nejvyšší rychlost: 368 km/h
  • Dostup: 9 440 m
  • Stoupavost: 600 m/min
  • Dolet: 1 070 km

Výzbroj

  • 3× 7,7 mm kulomet Typ 89 (2 pevné, 1 pohyblivý)
  • 2× 60 kg puma pod křídly

Reference

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Micubiši F1M [online]. Česká Republika : rev. 2007-12-06, [cit. 2008-01-24]. Dostupné online. (čeština) 

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Micubiši F1M