Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(++) |
||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Lockheed Martin F-22A Raptor JSOH. | + | [[Soubor:Lockheed Martin F-22A Raptor JSOH.png|thumb|230px|Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor]] |
[[Soubor:F-22 supersonic 090622-N-7780S-014.jpg|thumb|230px|F-22 při překročení zvukové bariéry]] | [[Soubor:F-22 supersonic 090622-N-7780S-014.jpg|thumb|230px|F-22 při překročení zvukové bariéry]] | ||
'''Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor''' je americký [[stíhací letoun]] používající technologii [[stealth]]. Raptor byl vyvíjen především jako letoun pro získání vzdušné nadvlády, ale je schopen i protizemních útoků, elektronického boje a špiónážních misí. [[US Air Force]] považuje F-22 Raptor za základní prvek své bojové síly. | '''Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor''' je americký [[stíhací letoun]] používající technologii [[stealth]]. Raptor byl vyvíjen především jako letoun pro získání vzdušné nadvlády, ale je schopen i protizemních útoků, elektronického boje a špiónážních misí. [[US Air Force]] považuje F-22 Raptor za základní prvek své bojové síly. | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
==Vývoj== | ==Vývoj== | ||
- | V roce 1981 zadalo US Air Force požadavky na vývoj nového stíhacího letounu pro vybojování vzdušné převahy a pro pokročilý taktický stíhací letoun (ATF). Nový typ měl ve službě nahradit letouny typu [[McDonnell Douglas F-15 Eagle|F-15E]]. Tento bojový letoun nové generace měl být především protiváhou [[Sovětský | + | V roce 1981 zadalo US Air Force požadavky na vývoj nového stíhacího letounu pro vybojování vzdušné převahy a pro pokročilý taktický stíhací letoun (ATF). Nový typ měl ve službě nahradit letouny typu [[McDonnell Douglas F-15 Eagle|F-15E]]. Tento bojový letoun nové generace měl být především protiváhou [[Sovětský svaz|sovětským]] stíhacím letounům [[Suchoj Su-27]]. |
Nový stroj měl využívat řadu technologických novinek, například kompozitní materiály, pokročilý systém řízení fly-by-wire, výkonné motory a prvky technologie stealth. | Nový stroj měl využívat řadu technologických novinek, například kompozitní materiály, pokročilý systém řízení fly-by-wire, výkonné motory a prvky technologie stealth. | ||
- | V roce [[1986]] USAF vyzvalo letecké výrobce k podání nabídek. Ještě téhož roku vybralo dvě konsorcia, první tvořily společnosti | + | V roce [[1986]] USAF vyzvalo letecké výrobce k podání nabídek. Ještě téhož roku vybralo dvě konsorcia, první tvořily společnosti Lockheed/Boeing/General Dynamics a druhé [[Northrop]]/[[McDonnell Douglas]], pro 50 měsíců trvající zkoušky technologických postupů, které vyvrcholily v testy prototypů YF-22 a [[Northrop YF-23]]. |
Dne 23. dubna [[1991]] letectvo zvolilo za vítěze letoun Lockheed YF-22. Uvažovalo se o stavbě 650 sériových kusů. | Dne 23. dubna [[1991]] letectvo zvolilo za vítěze letoun Lockheed YF-22. Uvažovalo se o stavbě 650 sériových kusů. | ||
Řádka 32: | Řádka 32: | ||
* '''Pohonná jednotka''': 2× [[dvouproudový motor]] [[Pratt & Whitney F119]] | * '''Pohonná jednotka''': 2× [[dvouproudový motor]] [[Pratt & Whitney F119]] | ||
** '''Suchý tah''': 104 kN každý | ** '''Suchý tah''': 104 kN každý | ||
- | ** '''Tah s [[ | + | ** '''Tah s [[Přídavné spalování|forsáží]]''': nad 156 kN každý |
* '''Zásoba paliva''': 8 200 kg ve vnitřních nádržích, 11 900 kg s dvěma přídavnými nádržemi | * '''Zásoba paliva''': 8 200 kg ve vnitřních nádržích, 11 900 kg s dvěma přídavnými nádržemi | ||
Řádka 51: | Řádka 51: | ||
* 4 se středním a dlouhým doletem | * 4 se středním a dlouhým doletem | ||
* 1-3 rakety vzduch vzduch | * 1-3 rakety vzduch vzduch | ||
+ | |||
+ | == Galerie == | ||
+ | * '''[[:Kategorie:Aircraft Lockheed Martin F-22 Raptor|Mnoho fotografií – Lockheed Martin F-22 Raptor]]''' | ||
== YouTube == | == YouTube == | ||
- | {| border="4" width=" | + | {| border="4" width="442" align="left" |
| {{#widget:YouTube|id=nAXZS6xmvwg}} | | {{#widget:YouTube|id=nAXZS6xmvwg}} | ||
|- align="center" | |- align="center" | ||
| '''F-22 Raptor (HD) – Quonset Pt. Air Show 2009 (anglicky)''' | | '''F-22 Raptor (HD) – Quonset Pt. Air Show 2009 (anglicky)''' | ||
|} | |} | ||
- | {| border="4" width=" | + | {| border="4" width="442" align="right" |
| {{#widget:YouTube|id=Nc04qQTY6bs}} | | {{#widget:YouTube|id=Nc04qQTY6bs}} | ||
|- align="center" | |- align="center" |
Aktuální verze z 20. 11. 2021, 11:33
Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor je americký stíhací letoun používající technologii stealth. Raptor byl vyvíjen především jako letoun pro získání vzdušné nadvlády, ale je schopen i protizemních útoků, elektronického boje a špiónážních misí. US Air Force považuje F-22 Raptor za základní prvek své bojové síly.
Letoun prošel velice zdlouhavým vývojem, během kterého se měnilo jeho označení. Byl to F-22, F/A-22, až byl nakonec přijat do služby jako F-22A.
Letoun vyvinula společnost Lockheed Martin, která vyrábí trup, kostru letounu, zbraňové systémy a stará se i o kompletaci celého letounu. Partnerem při výrobě typu je Boeing Integrated Defense Systems, který vyrábí křídla, ocasní část trupu, dodává avioniku a veškeré vybavení pro výcvik a údržbu letounů.
F-22 Raptor je považován za jeden z nejlepších letounů pro vybojování vzdušné převahy. Americké letectvo tvrdí, že na světě není používán ani vyvíjen stíhací letoun, ktërý by byl srovnatelný s F-22.
Obsah |
Vývoj
V roce 1981 zadalo US Air Force požadavky na vývoj nového stíhacího letounu pro vybojování vzdušné převahy a pro pokročilý taktický stíhací letoun (ATF). Nový typ měl ve službě nahradit letouny typu F-15E. Tento bojový letoun nové generace měl být především protiváhou sovětským stíhacím letounům Suchoj Su-27.
Nový stroj měl využívat řadu technologických novinek, například kompozitní materiály, pokročilý systém řízení fly-by-wire, výkonné motory a prvky technologie stealth.
V roce 1986 USAF vyzvalo letecké výrobce k podání nabídek. Ještě téhož roku vybralo dvě konsorcia, první tvořily společnosti Lockheed/Boeing/General Dynamics a druhé Northrop/McDonnell Douglas, pro 50 měsíců trvající zkoušky technologických postupů, které vyvrcholily v testy prototypů YF-22 a Northrop YF-23.
Dne 23. dubna 1991 letectvo zvolilo za vítěze letoun Lockheed YF-22. Uvažovalo se o stavbě 650 sériových kusů.
Specifikace
Zdroje:F-22 Raptor Team web site,[1] Lockheed Martin[2]
Technické údaje
- Posádka: 1
- Rozpětí: 13,56 m
- Délka: 18,9 m
- Výška: 5,08 m
- Nosná plocha: 78,04 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 19 700 kg
- Vzletová hmotnost: 29 300 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 38 000 kg
- Pohonná jednotka: 2× dvouproudový motor Pratt & Whitney F119
- Suchý tah: 104 kN každý
- Tah s forsáží: nad 156 kN každý
- Zásoba paliva: 8 200 kg ve vnitřních nádržích, 11 900 kg s dvěma přídavnými nádržemi
Výkony
- Maximální rychlost:
- V letové hladině: 2 410 km/h
- Supercruise: 1 963 km/h
- Dostup: 19 812 m
- Akční rádius: 759 km
- Maximální dolet: 2 960 km se 2 přídavnými nádržemi
- Přeletový dolet: 3 219 km
- Plošné zatížení: 375 kg/m²
- Poměr tah / hmotnost: 1,26 se vzletovou hmotností a 50% paliva
Výzbroj
- 1 x 20mm kanon
- 4-6 řízených střel s krátkým doletem
- 4 se středním a dlouhým doletem
- 1-3 rakety vzduch vzduch
Galerie
YouTube
F-22 Raptor (HD) – Quonset Pt. Air Show 2009 (anglicky) |
2010 MCAS Miramar Air Show – F-22 Raptor (HD, anglicky) |
Reference
- ↑ "Flight Test Data." F-22 Raptor team. Retrieved: 18 April 2006.
- ↑ "F-22 Raptor Specifications." Lockheed Martin. Retrieved: 24 September 2010.
Externí odkazy
- GlobalSecurity.org - F-22 Raptor (anglicky)
- NASA.gov - Lockheed Martin F-22 Raptor (anglicky)
- Ausairpower.net - Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor (anglicky)
- CodeOne - F-22 Design Evolution (anglicky)
- The Advent, Evolution, and New Horizons of United States Stealth Aircraft (anglicky)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |