Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Věra Chytilová
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(++) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Vera Chytilova.jpg|thumb|Věra Chytilová na 42. [[Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary|MFF KV]]]] | + | [[Soubor:Vera Chytilova.jpg|thumb|230px|Věra Chytilová na 42. [[Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary|MFF KV]]]] |
- | Prof. Mgr. '''Věra Chytilová''' (* [[2. únor]]a [[1929]], Ostrava) | + | [[Profesor|Prof.]] [[Magistr|Mgr.]] '''Věra Chytilová''' (* [[2. únor]]a [[1929]], [[Ostrava]], † [[12. březen|12. března]] [[2014]]<ref>{{Citace elektronického periodika |
+ | |autor =Novinky | ||
+ | |titul =Zemřela Věra Chytilová | ||
+ | |periodikum = Novinky.cz | ||
+ | |datum vydání = 2014-03-12 | ||
+ | |datum přístupu = 2014-03-12 | ||
+ | |http://www.novinky.cz/kultura/330177-zemrela-vera-chytilova.html | ||
+ | }} </ref>, [[Praha]]) byla významná česká [[film]]ová [[režisér]]ka, pedagožka FAMU. Kritika jí řadí mezi osobnosti tzv. [[česká nová vlna|české nové vlny]], která se prosadila v rámci silných mužských osobností v 60. letech 20. století. Typickým znakem filmů této generace filmařů byly dlouhé improvizované dialogy neherců, absurdní humor, zdánlivě nearanžované scény, zobrazení milostného poblouznění a přirozené lidskosti bez přikrašlování. Roku [[2000]] získala cenu [[Český lev]] za dlouholetý umělecký přínos českému filmu. | ||
- | + | == Rodina == | |
+ | Otec František Chytil byl nájemcem nádražních restaurací, bojoval v první světové válce, byl raněn a upadl do ruského zajetí. Díky svému bratrovi se stal legionářem. Matka Štěpánka vedla s manželem několik restaurací. Své dětství strávila Věra Chytilová společně s o šest let starším bratrem Juliánem na Moravě. Jejím prvním mužem byl fotograf [[Karel Ludwig]], druhým pak kameraman [[Jaroslav Kučera (kameraman)|Jaroslav Kučera]], s kterým má dceru [[Tereza Kučerová|Terezu Kučerovou]], výtvarnici, animátorku a herečku a syna [[Štěpán Kučera (kameraman)|Štěpána Kučeru]], kameramana. | ||
- | V roce 2006 neúspěšně kandidovala do Senátu ve volebním obvodu Praha 2 za [[Strana Rovnost Šancí|Stranu Rovnost Šancí | + | == Veřejné působení == |
+ | Roku [[1996]] bez úspěchu kandidovala do senátu na [[Senátní obvod č. 78 - Zlín|Zlínsku]] jako nestraník na kandidátce [[Česká strana sociálně demokratická|ČSSD]]. V roce 2006 neúspěšně kandidovala do Senátu ve [[Senátní obvod č. 26|volebním obvodu Praha 2]] za [[Strana Rovnost Šancí|Stranu Rovnost Šancí]]. | ||
- | + | Věra Chytilová se aktivně zapojila do diskusí proti umístění radaru.<ref>http://www.ct24.cz/vysilani/2007/07/16/207452801360716-11:31-pred-polednem/</ref> V roce 2007 připojila svůj podpis k dalším padesáti českým osobnostem, ve kterém žádaly prezidenta republiky a předsedy obou komor parlamentu o vypsání referenda k této problematice. | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | == | + | == Režisérka a vyučující na FAMU == |
- | + | Od přelomu 40. a 50. let minulého století žije v Praze. Studovala dva roky [[architektura|architekturu]] v [[Brno|Brně]], po odchodu z fakulty pracovala jako kreslička, laborantka, manekýnka. Před kamerou se objevila v malé roličce ve filmu ''[[Císařův pekař a pekařův císař]]''. Prošla několika profesemi filmového odvětví; za kamerou začínala na [[Barrandov]]ě jako klapka, odtud se vypracovala až na pomocnou režisérku. V letech 1957 až 1962 vystudovala [[Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění|FAMU]] v ročníku Otakara Vávry obor filmová režie, na který byla přijata jako jediná žena. Jejími kolegy byli Jiří Menzel, Evald Schorm, Juraj Jakubisko a Jan Schmidt. Spolu s nimi je řazena k osobnostem evropského formátu. V srpnu roku 1968 odmítla emigrovat do Francie. Kvůli televizní inscenaci Kamarádi (1971) nemohla šest let pracovat. StB se několikrát neúspěšně pokoušela přimět ji ke spolupráci. Režisér Jiří Menzel oceňuje, že si vždy dokázala zachovat morální postoje, např. odmítla podepsat Antichartu. Po roce 1989 začala učit na FAMU, od roku 2003 je profesorkou, v roce 2005 se stala vedoucí katedry režie, v současnosti (2013) na katedře působí jako pedagog. | |
+ | Absolvovala hraným středometrážním snímkem o životě manekýnky ''[[Strop (film)|Strop]]''. Debutovala dokumentem ''[[Pytel blech]]''. Tyto snímky byly inspirované cinema-verité. Až do poloviny 70. letech 20. století byly ústředními postavami jejích filmů ženy. Pomocí nich se snažila zachytit obecná témata, nerozlišovala, co se má týkat mužů a co žen. Právě v tom byla a je průkopnická. Spolupracovala s významnými osobnostmi uměleckého života (výtvarnice a scenáristka Ester Krumbachová a další, např. Vlachová, Fischerová). | ||
+ | |||
+ | == Charakteristika tvorby == | ||
+ | Od počátku své režijní činnosti provokovala vyostřenými etickými dilematy a bouráním formálních klišé. Je typická výrazným autorským rukopisem (experimentuje, je novátorská), témata jejích filmů jsou zásadní (existenciální), provokující (emancipace žen) a vyvolávající otázky a úvahy (mužská agrese a machismus ve filmu Pasti, pasti, pastičky). | ||
+ | |||
+ | Její tvorba nenabízí pozitivní obrazy ženství (a mužství), je svázaná genderovými stereotypy a mýty, zobrazuje status quo. V některých snímcích jsou sice hrdinky nekonvenční (Sedmikrásky – film vyvolal interpelaci v Národním shromáždění), v jiných (Pasti, pasti, pastičky a Hezké chvilky bez záruky) však ženy kalkulují nebo jsou zoufalé, nejsou tedy hybatelkami, ale spíše oběťmi (do jisté míry aktivními). Faunovo velmi pozdní odpoledne lze vnímat jako karikování mužů. Téma nevázaného sexu a jeho následků je věnováno Kopytem sem, kopytem tam, jemně moralizující a odrážející realitu doby. Sama Chytilová hodnotí Pasti, pasti, pastičky jako film o mužské agresi, o systému tutlajícím zločiny, o korupci. „O co tedy jde? Především o mužský machismus, násilnictví, sklony k nadřazenosti a naproti tomu o postavení žen. Dále mimo jiné i o prznění krajiny obrovskými reklamami, o ničení životního prostředí, …“<ref>Chytilová, V., Pilát T. 2010 Věra Chytilová zblízka. Nakladatelství XYZ, s.r.o. Praha. s.430</ref> Hra o jablko (první film po zákazu činnosti) pojednává o mužském egoismu, odkaz na biblické téma evokuje souboj pohlaví. Chytilová se nevěnuje jen tématům vztahovým, ale také kritickému zobrazení společnosti (Panelstory). | ||
+ | |||
+ | Jak o ní řekl režisér Jan Schmidt, „pokud šlo o to prosadit se a nebát, byla Věra Chytilová mistr“.<ref>Lukešová, I., Lukeš, J. 2009. Vzdor a soucit Věry Chytilové. Dominik Centrum s.r.o. Plzeň. s. 25</ref> V období komunismu neváhala riskovat pronásledování, jen aby mohla svobodně tvořit. Vždy dokázala prosadit sebe a své názory. Je vnímána jako silná osobnost, známá svojí tvrdohlavou houževnatostí, jako průkopnice ženské filmové režie. Svou osobností i prací provokuje, odkrývá kontroverzní společenská témata, bourá zavedené stereotypy. Zejména její rané filmy jsou vnímány jako symbolický obraz tehdejší doby viděné ženskýma očima. Chytilová proto bývá často spojována s feminismem. Když měla v 70. letech 20. století poskytnout rozhovor pro německý feministický magazín, prohlásila, že se necítí být na mužích závislá, protože si vždy bude dělat, co sama chce. | ||
+ | |||
+ | Věra Chytilová se aktivně zapojila do organizace KIWI (Kino Women International) - Mezinárodní organizace filmařek, filmových umělkyň, teoretiček a publicistek z celého světa. Nelly Pavlásková a Věra Chytilová zajistily vznik organizace v tehdejším Československu. Postupně se přidala například Milena Dvorská, Helena Třeštíková, Ester Krumbachová, Eva Švankmajerová. Pavlásková vzpomíná na festival konaný 6. listopadu 1989: „…Všichni byli spokojení, jenom někteří chlapi měli řeči, že se jako ženy oddělujeme…“<ref>Chytilová, V., Pilát T. 2010 Věra Chytilová zblízka. Nakladatelství XYZ, s.r.o. Praha.</ref> V 90. letech 20. století se organizace rozpadla. | ||
+ | |||
+ | Vedle klasické filmové tvorby se Chytilová věnuje i dokumentaristice. Poukazuje na nerovné postavení žen v ČR, jejich malé zastoupení v politice, na domácím násilí a vleklé soudní spory o děti. Dokument problémy konstatuje, jejich řešením se nezabývá. | ||
+ | |||
+ | Dokumenty v rámci cyklu České milování zobrazují letité téma Chytilové, obzvláště problém žen týraných muži. Dokument O lásce žárlivé je kritikou lidské nepoučitelnosti, ukazuje stereotypy ve způsobech chování. Chytilová si všímá situace, kdy týraná žena nemá zastání (odsoudí ji mužský soud). Ukazuje i týraného muže, ovšem zdůrazňuje, že ženy jsou týrány mnohem častěji. | ||
+ | V politickém i uměleckém kontextu v období po listopadu 1989 představuje umělecky, esteticky i společensky „podvratný“ tón. Zdůrazňuje nutnost vlastních myšlenek diváka k pochopení předkládaných obrazů, čímž se blíží k pozici prezentované Laurou Mulvey. Prezentuje ženy jako osobnosti mimo ideologii a moc. | ||
+ | |||
+ | Život Chytilové je protkán touhou po seberealizaci, kterou by jí žádný vztah nemohl poskytnout, jak sama říká.<ref>Lukešová, I., Lukeš, J. 2009. Vzdor a soucit Věry Chytilové. Dominik Centrum s.r.o. Plzeň. s. 31</ref> Příčinu pocitu nenaplnění vlastního života u žen vidí v nedostatečném ocenění jejich domácí role. Sama se rodinného života nevzdala a s pomocí najaté pracovní síly v domácnosti se snažila propojit s ním kariéru. Chytilová vnímá život jako rozhodování, kdy je občas nutné obětovat některé sny pro jiné. To se snažila znázornit ve snímku O něčem jiném, který je označován za jedno z klíčových děl České nové vlny. | ||
+ | V celé její tvorbě se prolíná hraný film s dokumentem. | ||
+ | |||
+ | == Ocenění == | ||
+ | Za svá díla obdržela řadu ocenění: | ||
+ | * Bronzová medaile MFF Benátky (1962): Pytel blech | ||
+ | * Cena FICC v Oberhausenu (1963): Strop | ||
+ | * Velká cena MFF Mannheim (1963): O něčem jiném | ||
+ | * Velká cena Bergamo MFF (1966): Sedmikrásky | ||
+ | * Stříbrný Hugo na MFF v Chicagu: Hra o jablko | ||
+ | * Francouzské vyznamenání Řád umění a literatury (1992) | ||
+ | * Medaile za zásluhy 1998 | ||
+ | * Český lev za dlouholetý umělecký přínos českému filmu 2000 | ||
+ | * Cena za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii (Karlovy Vary 2000) | ||
+ | |||
+ | == Filmografie == | ||
+ | === Režie === | ||
+ | * ''[[O láskách týraných]]'' ([[2009]], [[TV Barrandov]], cyklus České milování) | ||
+ | * ''[[Hezké chvilky bez záruky]]'' ([[2006]]) | ||
+ | * ''[[Pátrání po Ester]]'' ([[2005]]) | ||
+ | * ''[[Trója v proměnách času]]'' ([[2003]]) | ||
+ | * ''[[Vyhnání z ráje (film)|Vyhnání z ráje]]'' ([[2001]]) | ||
+ | * ''[[Vzlety a pády]]'' ([[2000]]) | ||
+ | * ''[[Pasti, pasti, pastičky]]'' ([[1998]]) | ||
+ | * ''[[Dědictví aneb Kurvahošigutntag]]'' ([[1992]]) | ||
+ | * ''[[Mí Pražané mi rozumějí]]'' ([[1991]]) | ||
+ | * ''[[T. G. M. - osvoboditel]]'' ([[1990]]) | ||
+ | * ''[[Kopytem sem, kopytem tam]]'' ([[1988]]) | ||
+ | * ''[[Šašek a královna]]'' ([[1987]]) | ||
+ | * ''[[Prague (film)|Prague]]'' ([[1985]]) | ||
+ | * ''[[Vlčí bouda]]'' ([[1985]]) | ||
+ | * ''[[Praha - neklidné srdce Evropy]]'' ([[1984]]) | ||
+ | * ''[[Faunovo velmi pozdní odpoledne]]'' ([[1983]]) | ||
+ | * ''[[Chytilová versus Forman]]'' ([[1981]]) | ||
+ | * ''[[Kalamita (film)|Kalamita]]'' ([[1981]]) | ||
+ | * ''[[Panelstory]]'' ([[1979]]) | ||
+ | * ''[[Čas je neúprosný]]'' ([[1978]]) | ||
+ | * ''[[Hra o jablko]]'' ([[1976]]) | ||
+ | * ''Kamaradi'' ([[1971]]) | ||
+ | * ''[[Ovoce stromů rajských jíme]]'' ([[1969]]) | ||
+ | * ''[[Sedmikrásky]]'' ([[1966]]) | ||
+ | * ''[[Perličky na dně]]'' ([[1965]]) | ||
+ | * ''[[O něčem jiném]]'' ([[1963]]) | ||
+ | * ''[[Pytel blech]]'' ([[1962]]) | ||
+ | * ''[[Strop (film)|Strop]]'' ([[1962]]) | ||
+ | * ''[[Žurnál FAMU]]'' ([[1961]]) | ||
+ | * ''[[Pan Ká]]'' ([[1960]]) | ||
+ | * ''[[Zelená ulice]]'' ([[1960]]) | ||
+ | * ''[[Dům na Ořechovce]]'' ([[1959]]) | ||
+ | |||
+ | === Literatura === | ||
+ | * Kolektiv: Věra Chytilová mezi námi. Sborník k životnímu jubileu (Camera obscura, Příbram, Nostalghia.cz, Česká Lípa, 3. vydání, 2006). ISBN 80-903678-1-X http://www.cameraobscura.wz.cz/chytilova/. | ||
+ | * Chytilová, V., Pilát T. 2010 Věra Chytilová zblízka. Nakladatelství XYZ, s.r.o. Praha. | ||
+ | * Lukešová, I., Lukeš, J. 2009. Vzdor a soucit Věry Chytilové. Dominik Centrum s.r.o. Plzeň. | ||
+ | * Pavel Melounek: Čeští filmaři, něžní barbaři. (Nakladatelství Bohemia, Praha, 1996). ISBN 80-85803-22-4 | ||
+ | * Josef Škvorecký: Všichni ti bystří mladí muži a ženy. (Horizont, Praha, 1.vydání, 1991). ISBN 80-7012-055-X | ||
+ | * Marta Marková: Femina, Portréty českých žen (Nakladatelství Barrister & Principal, Brno, 1998). ISBN 80-85947-27-7 | ||
+ | * Zlatá šedesátá - Československý filmový zázrak http://www.zlatasedesata.cz/profil/vera-chytilova/ | ||
+ | * Cinepur, Iva Baslarová: Menstruační bolest v podbřišku české kinematografie (auth/el/1423/jaro2010/GEN133/um/Listicky-Baslarova.doc) | ||
+ | |||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
==Externí odkazy== | ==Externí odkazy== | ||
- | * | + | * [http://www.csfd.cz/tvurce/2847-vera-chytilova/ ČSFD.cz – Věra Chytilová] |
+ | * [http://www.kinobox.cz/osoba/19599-vera-chytilova Kinobox.cz – Věra Chytilová] | ||
* {{Imdb osoba|id=0161615|jméno=Věra Chytilová}} | * {{Imdb osoba|id=0161615|jméno=Věra Chytilová}} | ||
- | + | ||
- | + | ||
{{Článek z Wikipedie}} | {{Článek z Wikipedie}} | ||
- | [[Kategorie:Český režisér | + | {{DEFAULTSORT:Chytilová, Věra}} |
+ | [[Kategorie:Český režisér]] | ||
+ | [[Kategorie:Čeští profesoři]] | ||
+ | [[Kategorie:Pedagogové filmové tvorby]] | ||
+ | [[Kategorie:Čeští vysokoškolští pedagogové]] | ||
+ | [[Kategorie:Absolventi Akademie múzických umění v Praze]] | ||
+ | [[Kategorie:Nositelé Medaile Za zásluhy (Česko)]] | ||
+ | [[Kategorie:Držitelky Českého lva]] | ||
+ | [[Kategorie:Ženy]] |
Aktuální verze z 10. 6. 2021, 09:06
Prof. Mgr. Věra Chytilová (* 2. února 1929, Ostrava, † 12. března 2014[1], Praha) byla významná česká filmová režisérka, pedagožka FAMU. Kritika jí řadí mezi osobnosti tzv. české nové vlny, která se prosadila v rámci silných mužských osobností v 60. letech 20. století. Typickým znakem filmů této generace filmařů byly dlouhé improvizované dialogy neherců, absurdní humor, zdánlivě nearanžované scény, zobrazení milostného poblouznění a přirozené lidskosti bez přikrašlování. Roku 2000 získala cenu Český lev za dlouholetý umělecký přínos českému filmu.
Obsah |
Rodina
Otec František Chytil byl nájemcem nádražních restaurací, bojoval v první světové válce, byl raněn a upadl do ruského zajetí. Díky svému bratrovi se stal legionářem. Matka Štěpánka vedla s manželem několik restaurací. Své dětství strávila Věra Chytilová společně s o šest let starším bratrem Juliánem na Moravě. Jejím prvním mužem byl fotograf Karel Ludwig, druhým pak kameraman Jaroslav Kučera, s kterým má dceru Terezu Kučerovou, výtvarnici, animátorku a herečku a syna Štěpána Kučeru, kameramana.
Veřejné působení
Roku 1996 bez úspěchu kandidovala do senátu na Zlínsku jako nestraník na kandidátce ČSSD. V roce 2006 neúspěšně kandidovala do Senátu ve volebním obvodu Praha 2 za Stranu Rovnost Šancí.
Věra Chytilová se aktivně zapojila do diskusí proti umístění radaru.[2] V roce 2007 připojila svůj podpis k dalším padesáti českým osobnostem, ve kterém žádaly prezidenta republiky a předsedy obou komor parlamentu o vypsání referenda k této problematice.
Režisérka a vyučující na FAMU
Od přelomu 40. a 50. let minulého století žije v Praze. Studovala dva roky architekturu v Brně, po odchodu z fakulty pracovala jako kreslička, laborantka, manekýnka. Před kamerou se objevila v malé roličce ve filmu Císařův pekař a pekařův císař. Prošla několika profesemi filmového odvětví; za kamerou začínala na Barrandově jako klapka, odtud se vypracovala až na pomocnou režisérku. V letech 1957 až 1962 vystudovala FAMU v ročníku Otakara Vávry obor filmová režie, na který byla přijata jako jediná žena. Jejími kolegy byli Jiří Menzel, Evald Schorm, Juraj Jakubisko a Jan Schmidt. Spolu s nimi je řazena k osobnostem evropského formátu. V srpnu roku 1968 odmítla emigrovat do Francie. Kvůli televizní inscenaci Kamarádi (1971) nemohla šest let pracovat. StB se několikrát neúspěšně pokoušela přimět ji ke spolupráci. Režisér Jiří Menzel oceňuje, že si vždy dokázala zachovat morální postoje, např. odmítla podepsat Antichartu. Po roce 1989 začala učit na FAMU, od roku 2003 je profesorkou, v roce 2005 se stala vedoucí katedry režie, v současnosti (2013) na katedře působí jako pedagog.
Absolvovala hraným středometrážním snímkem o životě manekýnky Strop. Debutovala dokumentem Pytel blech. Tyto snímky byly inspirované cinema-verité. Až do poloviny 70. letech 20. století byly ústředními postavami jejích filmů ženy. Pomocí nich se snažila zachytit obecná témata, nerozlišovala, co se má týkat mužů a co žen. Právě v tom byla a je průkopnická. Spolupracovala s významnými osobnostmi uměleckého života (výtvarnice a scenáristka Ester Krumbachová a další, např. Vlachová, Fischerová).
Charakteristika tvorby
Od počátku své režijní činnosti provokovala vyostřenými etickými dilematy a bouráním formálních klišé. Je typická výrazným autorským rukopisem (experimentuje, je novátorská), témata jejích filmů jsou zásadní (existenciální), provokující (emancipace žen) a vyvolávající otázky a úvahy (mužská agrese a machismus ve filmu Pasti, pasti, pastičky).
Její tvorba nenabízí pozitivní obrazy ženství (a mužství), je svázaná genderovými stereotypy a mýty, zobrazuje status quo. V některých snímcích jsou sice hrdinky nekonvenční (Sedmikrásky – film vyvolal interpelaci v Národním shromáždění), v jiných (Pasti, pasti, pastičky a Hezké chvilky bez záruky) však ženy kalkulují nebo jsou zoufalé, nejsou tedy hybatelkami, ale spíše oběťmi (do jisté míry aktivními). Faunovo velmi pozdní odpoledne lze vnímat jako karikování mužů. Téma nevázaného sexu a jeho následků je věnováno Kopytem sem, kopytem tam, jemně moralizující a odrážející realitu doby. Sama Chytilová hodnotí Pasti, pasti, pastičky jako film o mužské agresi, o systému tutlajícím zločiny, o korupci. „O co tedy jde? Především o mužský machismus, násilnictví, sklony k nadřazenosti a naproti tomu o postavení žen. Dále mimo jiné i o prznění krajiny obrovskými reklamami, o ničení životního prostředí, …“[3] Hra o jablko (první film po zákazu činnosti) pojednává o mužském egoismu, odkaz na biblické téma evokuje souboj pohlaví. Chytilová se nevěnuje jen tématům vztahovým, ale také kritickému zobrazení společnosti (Panelstory).
Jak o ní řekl režisér Jan Schmidt, „pokud šlo o to prosadit se a nebát, byla Věra Chytilová mistr“.[4] V období komunismu neváhala riskovat pronásledování, jen aby mohla svobodně tvořit. Vždy dokázala prosadit sebe a své názory. Je vnímána jako silná osobnost, známá svojí tvrdohlavou houževnatostí, jako průkopnice ženské filmové režie. Svou osobností i prací provokuje, odkrývá kontroverzní společenská témata, bourá zavedené stereotypy. Zejména její rané filmy jsou vnímány jako symbolický obraz tehdejší doby viděné ženskýma očima. Chytilová proto bývá často spojována s feminismem. Když měla v 70. letech 20. století poskytnout rozhovor pro německý feministický magazín, prohlásila, že se necítí být na mužích závislá, protože si vždy bude dělat, co sama chce.
Věra Chytilová se aktivně zapojila do organizace KIWI (Kino Women International) - Mezinárodní organizace filmařek, filmových umělkyň, teoretiček a publicistek z celého světa. Nelly Pavlásková a Věra Chytilová zajistily vznik organizace v tehdejším Československu. Postupně se přidala například Milena Dvorská, Helena Třeštíková, Ester Krumbachová, Eva Švankmajerová. Pavlásková vzpomíná na festival konaný 6. listopadu 1989: „…Všichni byli spokojení, jenom někteří chlapi měli řeči, že se jako ženy oddělujeme…“[5] V 90. letech 20. století se organizace rozpadla.
Vedle klasické filmové tvorby se Chytilová věnuje i dokumentaristice. Poukazuje na nerovné postavení žen v ČR, jejich malé zastoupení v politice, na domácím násilí a vleklé soudní spory o děti. Dokument problémy konstatuje, jejich řešením se nezabývá.
Dokumenty v rámci cyklu České milování zobrazují letité téma Chytilové, obzvláště problém žen týraných muži. Dokument O lásce žárlivé je kritikou lidské nepoučitelnosti, ukazuje stereotypy ve způsobech chování. Chytilová si všímá situace, kdy týraná žena nemá zastání (odsoudí ji mužský soud). Ukazuje i týraného muže, ovšem zdůrazňuje, že ženy jsou týrány mnohem častěji. V politickém i uměleckém kontextu v období po listopadu 1989 představuje umělecky, esteticky i společensky „podvratný“ tón. Zdůrazňuje nutnost vlastních myšlenek diváka k pochopení předkládaných obrazů, čímž se blíží k pozici prezentované Laurou Mulvey. Prezentuje ženy jako osobnosti mimo ideologii a moc.
Život Chytilové je protkán touhou po seberealizaci, kterou by jí žádný vztah nemohl poskytnout, jak sama říká.[6] Příčinu pocitu nenaplnění vlastního života u žen vidí v nedostatečném ocenění jejich domácí role. Sama se rodinného života nevzdala a s pomocí najaté pracovní síly v domácnosti se snažila propojit s ním kariéru. Chytilová vnímá život jako rozhodování, kdy je občas nutné obětovat některé sny pro jiné. To se snažila znázornit ve snímku O něčem jiném, který je označován za jedno z klíčových děl České nové vlny. V celé její tvorbě se prolíná hraný film s dokumentem.
Ocenění
Za svá díla obdržela řadu ocenění:
- Bronzová medaile MFF Benátky (1962): Pytel blech
- Cena FICC v Oberhausenu (1963): Strop
- Velká cena MFF Mannheim (1963): O něčem jiném
- Velká cena Bergamo MFF (1966): Sedmikrásky
- Stříbrný Hugo na MFF v Chicagu: Hra o jablko
- Francouzské vyznamenání Řád umění a literatury (1992)
- Medaile za zásluhy 1998
- Český lev za dlouholetý umělecký přínos českému filmu 2000
- Cena za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii (Karlovy Vary 2000)
Filmografie
Režie
- O láskách týraných (2009, TV Barrandov, cyklus České milování)
- Hezké chvilky bez záruky (2006)
- Pátrání po Ester (2005)
- Trója v proměnách času (2003)
- Vyhnání z ráje (2001)
- Vzlety a pády (2000)
- Pasti, pasti, pastičky (1998)
- Dědictví aneb Kurvahošigutntag (1992)
- Mí Pražané mi rozumějí (1991)
- T. G. M. - osvoboditel (1990)
- Kopytem sem, kopytem tam (1988)
- Šašek a královna (1987)
- Prague (1985)
- Vlčí bouda (1985)
- Praha - neklidné srdce Evropy (1984)
- Faunovo velmi pozdní odpoledne (1983)
- Chytilová versus Forman (1981)
- Kalamita (1981)
- Panelstory (1979)
- Čas je neúprosný (1978)
- Hra o jablko (1976)
- Kamaradi (1971)
- Ovoce stromů rajských jíme (1969)
- Sedmikrásky (1966)
- Perličky na dně (1965)
- O něčem jiném (1963)
- Pytel blech (1962)
- Strop (1962)
- Žurnál FAMU (1961)
- Pan Ká (1960)
- Zelená ulice (1960)
- Dům na Ořechovce (1959)
Literatura
- Kolektiv: Věra Chytilová mezi námi. Sborník k životnímu jubileu (Camera obscura, Příbram, Nostalghia.cz, Česká Lípa, 3. vydání, 2006). ISBN 80-903678-1-X http://www.cameraobscura.wz.cz/chytilova/.
- Chytilová, V., Pilát T. 2010 Věra Chytilová zblízka. Nakladatelství XYZ, s.r.o. Praha.
- Lukešová, I., Lukeš, J. 2009. Vzdor a soucit Věry Chytilové. Dominik Centrum s.r.o. Plzeň.
- Pavel Melounek: Čeští filmaři, něžní barbaři. (Nakladatelství Bohemia, Praha, 1996). ISBN 80-85803-22-4
- Josef Škvorecký: Všichni ti bystří mladí muži a ženy. (Horizont, Praha, 1.vydání, 1991). ISBN 80-7012-055-X
- Marta Marková: Femina, Portréty českých žen (Nakladatelství Barrister & Principal, Brno, 1998). ISBN 80-85947-27-7
- Zlatá šedesátá - Československý filmový zázrak http://www.zlatasedesata.cz/profil/vera-chytilova/
- Cinepur, Iva Baslarová: Menstruační bolest v podbřišku české kinematografie (auth/el/1423/jaro2010/GEN133/um/Listicky-Baslarova.doc)
Reference
- ↑ Novinky. Zemřela Věra Chytilová. Novinky.cz [online]. 2014-03-12 [cit. 2014-03-12].
- ↑ http://www.ct24.cz/vysilani/2007/07/16/207452801360716-11:31-pred-polednem/
- ↑ Chytilová, V., Pilát T. 2010 Věra Chytilová zblízka. Nakladatelství XYZ, s.r.o. Praha. s.430
- ↑ Lukešová, I., Lukeš, J. 2009. Vzdor a soucit Věry Chytilové. Dominik Centrum s.r.o. Plzeň. s. 25
- ↑ Chytilová, V., Pilát T. 2010 Věra Chytilová zblízka. Nakladatelství XYZ, s.r.o. Praha.
- ↑ Lukešová, I., Lukeš, J. 2009. Vzdor a soucit Věry Chytilové. Dominik Centrum s.r.o. Plzeň. s. 31
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |