V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Facebook

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(Statistiky: Aktualizace)
(+ CENZURA je dnes jeho základním prvkem !)
Řádka 13: Řádka 13:
== Možnosti systému ==
== Možnosti systému ==
 +
[[Soubor:Sprosta smradlava cenzura Facebooku-27-04-2019-1.png|thumb|240px|CENZURA je dnes jeho základním prvkem ! Facebook klidně blokuje uživatele stále znovu a znovu za 1 stejný příspěvek, který neodpovídá totalitním [[1984 (román)|zásadám komunity]].]]
Po registraci v systému má uživatel možnost vyplnit svůj detailní profil. Poté se může připojovat k různým sociálním sítím nebo skupinám a získávat nové přátele. Pokud jiný uživatel souhlasí s tím, že je váš přítel, můžete vidět také jeho profil. Systém umožňuje komunikaci mezi uživateli pomocí zpráv nebo diskusních fór. Další funkčnost obstarávají aplikace. Ty nejdůležitější pocházejí přímo z dílen Facebooku. Facebook ale také poskytuje otevřené [[API]], které může kdokoli využít a napsat si vlastní rozšiřující aplikaci. Hlavní síla Facebooku je v propojenosti jednotlivých komponent, většina textu slouží jako hypertextové odkazy k dalšímu obsahu. Rovněž aplikací pro Facebook je už přes deset tisíc a s nimi má [[social networking]] hned jiný rozměr.
Po registraci v systému má uživatel možnost vyplnit svůj detailní profil. Poté se může připojovat k různým sociálním sítím nebo skupinám a získávat nové přátele. Pokud jiný uživatel souhlasí s tím, že je váš přítel, můžete vidět také jeho profil. Systém umožňuje komunikaci mezi uživateli pomocí zpráv nebo diskusních fór. Další funkčnost obstarávají aplikace. Ty nejdůležitější pocházejí přímo z dílen Facebooku. Facebook ale také poskytuje otevřené [[API]], které může kdokoli využít a napsat si vlastní rozšiřující aplikaci. Hlavní síla Facebooku je v propojenosti jednotlivých komponent, většina textu slouží jako hypertextové odkazy k dalšímu obsahu. Rovněž aplikací pro Facebook je už přes deset tisíc a s nimi má [[social networking]] hned jiný rozměr.

Verze z 29. 4. 2019, 10:53

Ústředí Facebooku v Palo Alto v Kalifornii

Facebook je rozsáhlý společenský webový systém sloužící hlavně k tvorbě sociálních sítí, komunikaci mezi uživateli, sdílení multimediálních dat, udržování vztahů a zábavě. Se svými více než 750 miliony aktivních uživatelů (18. srpna 2011) [1] je jednou z největších společenských sítí na světě. Je plně přeložen do více než třiceti pěti jazyků.

Obsah

Historie

Popularita Facebooku velmi rychle roste

Facebook byl založen Markem Zuckerbergem, bývalým studentem Harvardské univerzity. Původně byl tento systém omezen jenom pro studenty Harvardské univerzity. Během dvou měsíců byl rozšířen na některé další. Do konce roku se připojovaly další univerzity rapidním tempem. Nakonec byl přístup otevřen pro všechny uživatele s univerzitní e-mailovou adresou (.edu, ac.uk, ...). Od 27. února 2006 se začaly do systému připojovat některé velké společnosti. Od 11. srpna 2006 se může připojit kdokoli starší 13 let. Uživatelé se v systému mohou připojovat k různým sociálním sítím, například v rámci jedné školy, firmy nebo geografické lokace.

Začátkem prosince 2007 se stal Facebook se svými 57 milióny aktivními členy stránkou s největším počtem uživatelů mezi studentskými weby. Od září 2006 do září 2007 se Facebook dostal z 60. na 7. pozici mezi nejnavštěvovanějšími stránkami světa. V USA je Facebook jedničkou pro on-line sdílení fotografií s více než 60 milióny nahraných fotografií týdně [2]. Společnost Facebook Inc. vydělává hlavně na reklamách na stránkách, které jsou přesně cíleny podle zájmů uživatele. Hodnota společnosti byla v roce 2006 odhadována na 100 miliónů USD [3]. Podle serveru TechCrunch, mělo v roce 2005 na Facebooku profil 85 % studentů amerických univerzit, z nichž se 60 % přihlašovalo denně, 85 % alespoň týdně a 93 % alespoň jednou měsíčně [4].

Jméno serveru vzniklo z papírových letáků zvaných Facebooks, které se rozdávají prvákům na amerických univerzitách. Tyto letáky slouží k bližšímu seznámení studentů mezi sebou.

Možnosti systému

CENZURA je dnes jeho základním prvkem ! Facebook klidně blokuje uživatele stále znovu a znovu za 1 stejný příspěvek, který neodpovídá totalitním zásadám komunity.

Po registraci v systému má uživatel možnost vyplnit svůj detailní profil. Poté se může připojovat k různým sociálním sítím nebo skupinám a získávat nové přátele. Pokud jiný uživatel souhlasí s tím, že je váš přítel, můžete vidět také jeho profil. Systém umožňuje komunikaci mezi uživateli pomocí zpráv nebo diskusních fór. Další funkčnost obstarávají aplikace. Ty nejdůležitější pocházejí přímo z dílen Facebooku. Facebook ale také poskytuje otevřené API, které může kdokoli využít a napsat si vlastní rozšiřující aplikaci. Hlavní síla Facebooku je v propojenosti jednotlivých komponent, většina textu slouží jako hypertextové odkazy k dalšímu obsahu. Rovněž aplikací pro Facebook je už přes deset tisíc a s nimi má social networking hned jiný rozměr.

Fotografie (Photos)

Tato aplikace umožňuje sdílet fotografie mezi přáteli. Upload fotek je velmi pohodlně řešen přes aplet, pomocí kterého si přímo můžete vybrat fotky na disku, aplikace se postará o upload a zmenšení fotografií. Jedna galerie může mít maximálně 60 fotek, ale počet galerií na jednoho užvatele není omezen. Na fotkách můžete jednoduše označovat své přátele, kteří pak dostanou oznámení, že se na dané fotce nacházejí.

Videa (Video)

Tato aplikace je určená pro sdílení videa mezi přáteli. Jedno video může mít maximálně 1024 MB a může být maximálně 20 minut dlouhé. Videa se dají jednoduše prohlížet pomocí technlogie Flash a jako ve fotkách zde můžete "tagovat" svoje přátele.

Události (Events)

Tato aplikace je určena pro plánování událostí s vašimi přáteli. Umožňuje nastavit hodně podrobností o akci, zvát přátele na akce nebo akci udělat veřejnou. K akci lze přidávat další multimediální obsah.

Zeď (Wall)

Každý uživatel má v profilu The Wall, na kterou mu ostatní mohou psát vzkazy. Na Wall se dá vkládat i další multimediální obsah.

Dárky (Gifts)

Uživatelé si mezi sebou mohou posílat dárky, které představují pěkné vektorové obrázky. Jeden dárek stojí $1.

Bazar (Marketplace)

Bazar slouží k vkládání inzerátů, výměně a prodeji různých věcí. Tato služba je mezi uživateli velmi rozšířená.

Šťouchnutí (Poke)

Každý uživatel může své přátele jenom tak "šťouchnout". Je to funkce bez viditelného užitku, ač velmi oblíbená mezi uživateli. "Šťouchnutí" se interpretuje různě, především jako snahu o upoutání pozornosti. Existuje spousta podobných aplikací jako např. X Me dovolující libovolnou akci jako "Obejmutí"(Hug), "Polibek"(Kiss) nebo "Zlechtání"(Tickle). Další podobné aplikace dovolují uživatelům si mezi sebou posílat různé předměty jako různé druhy alkoholu (Booze Mail), rybičky v akváriu (My Aquarium) nebo třeba různé druhy mimozemšťanů (My Solar System).

Friends For Sale

Friends For Sale má 2,7 milionu aktivních uživatelů [5]. U jejího zrodu stáli dva studenti, Alexander Le a Siqi Chen [6], během 3 měsíců se tato aplikace stala s 300% růstem 10. nejoblíbenější na celém Facebooku, má na 300 milionů zhlédnutých stránek měsíčně [7].

Další aplikace

Aplikací je nepřeberné množství, zde jsou příklady, co třeba některé aplikace umí: Import RSS, import skladeb z Last.fm, různé druhy testů, mapka zemí, které daný uživatel navštívil, přání k Vánocům, různé hry, ...

Technické detaily

Mark Zuckerberg, zakladatel a CEO

Jádro Facebooku je postavené na softwarovém balíku LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP). Systém ale používá mnoho dalších technologií jako AJAX, Java nebo Flash.

Pro tvorbu aplikací pro Facebook byl vytvořen jazyk FBML (Facebook Markup Language), který je extenzí HTML a zajišťuje konzistenci aplikací a bezpečnost. Je také možné používat upravený JavaScript pod názvem FBJS (Facebook JavaScript). Pro dotazy k databázi se používá FQL (Facebook Query Language).

Statistiky

  • Aktivních uživatelů: 2 miliardy++ (6/2015) [1]
  • Průměr nových uživatelů za den: 450 000
  • Zhlédnuté stránky: Přes 70 miliard za měsíc
  • Vyhledávání: Přes 500 triliónů za měsíc
  • Velikost indexu vyhledávání: 200 GB
  • Největší země: USA, Kanada, Spojené království
Další země seřazené podle počtu uživatelů: Austrálie, Turecko, Švédsko, Norsko, Jižní Afrika, Francie, Hong Kong.
  • Největší sociální sítě: Londýn, UK: 1 760 596 a Toronto, Kanada: 966 092
  • Pořadí v návštěvnosti všech webových aplikací na světě: 3. [2]
  • Fotografií: 150++ miliard fotografií (denně se nahraje na Facebook 200 milionů fotografií) [3]

Podle studie doktorandů z Princetonu má Facebook mezi lety 2015 a 2017 přijít až o 80 % uživatelů,[4] výzkumníci své závěry o vzestupech a pádech sociálních sítí odvodili od případu sociální sítě Myspace a aplikovali na ně model šíření nakažlivých chorob. Data o vyhledávání názvu sociálních sítí čerpali ze služby Google Trends. Výsledky výzkumu byly po zveřejnění podrobeny kritice vzhledem k zjednodušení problému – významná část uživatelů při opakovaných návštěvách sociální sítě již adresu nemusí vyhledávat (pamatuje si ji sám uživatel či jeho webový prohlížeč), případně uživatel se k sociální síti připojuje pomocí aplikace na chytrém telefonu a tudíž název sítě prostřednictvím vyhledávače Google nehledá. Společnost Facebook na tuto analýzu zareagovala podobnou zprávou, kde pomocí počtu „lajků“ facebookových stránkách univerzit či dat z Google Scholar vyvodil, že Princetonu bude ubývat počet studentů, až univerzita zcela zanikne. Facebook dále poukázal na snižující se frekvenci vyhledávání slova „air“ (anglicky vzduch), z čehož po vzoru princetonské studie spočítal, že kolem roku 2060 na Zemi žádný vzduch nebude.[5][6]

Problémy Facebooku

Problémy Facebooku vyplývají z koncentrace citlivých osobních dat a spousty aplikací, které k nim mají přístup. Aplikace může napsat kdokoli a poté data použít ke svým účelům. Facebook byl zakázán v některých pracovištích a školách pro sdílení nevhodného obsahu. Facebook je blokován například v Sýrii údajně z důvodu pomlouvání vládních autorit přes Facebook [8]. Facebook také nechtěně umožnil pomocí aplikace Beacon ostatním přátelům zjistit, co daný uživatel nakupuje na internetu [9].

Galerie ikon

Zdroje

  1. Statistika [online]. Facebook, [cit. 2013-01-21]. Dostupné online. (anglicky) 
  2. Alexa.com – facebook.com (anglicky)
  3. BERGEN, Jennifer. Facebook stores 10,000x more photos than the Library of Congress. Geek.com [online]. 20. září 2011 [cit. 2012-06-21]. Dostupné online.  ( ) 
  4. Facebook je nemocný, do pár let může skončit. Metro, leden 2014, čís. 15, s. 10. Dostupné online. ISSN 1211-7811.  
  5. SLÍŽEK, David. Za pár let všichni odejdou z Facebooku. Skončí Princeton. A dojde vzduch. Lupa.cz [online]. . Dostupné online.  
  6. LAUSCHMANN, Jindřich. Facebook kontruje satirou: Hrozí, že Princeton do pár let úplně zanikne. Tyinternety.cz [online]. . Dostupné online.  

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Facebook
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Facebook