24 hodin Le Mans
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Masivní vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | + | [[Soubor:Lemans Circuit Bugatti.JPG|thumb|250px|Cílová rovinka okruhu Sarthe a okruhu Bugatti.]] | |
- | [[Soubor:Lemans Circuit Bugatti.JPG|thumb | + | |
'''24 hodin Le Mans''' ([[francouzština|francouzsky]] ''24 Heures du Mans'') je slavný vytrvalostní [[závod]] sportovních prototypů a GT vozů konaný každoročně od roku [[1923]] (s výjimkou válečných let) poblíž [[město|města]] [[Le Mans]] ve [[Francie|Francii]] na okruhu de la Sarthe. Je pořádán [[Automobile Club de I'Ouest]] (ACO). Tento závod se jezdí na trati skládající se z uzavřených veřejných [[silnice|silnic]] a nebyl míněn jen jako test schopností vozů a posádek být rychlí, ale také vydržet nasazení trvající 24 hodin. | '''24 hodin Le Mans''' ([[francouzština|francouzsky]] ''24 Heures du Mans'') je slavný vytrvalostní [[závod]] sportovních prototypů a GT vozů konaný každoročně od roku [[1923]] (s výjimkou válečných let) poblíž [[město|města]] [[Le Mans]] ve [[Francie|Francii]] na okruhu de la Sarthe. Je pořádán [[Automobile Club de I'Ouest]] (ACO). Tento závod se jezdí na trati skládající se z uzavřených veřejných [[silnice|silnic]] a nebyl míněn jen jako test schopností vozů a posádek být rychlí, ale také vydržet nasazení trvající 24 hodin. | ||
== Záměr == | == Záměr == | ||
Řádka 9: | Řádka 8: | ||
== Závod == | == Závod == | ||
=== Vozy === | === Vozy === | ||
+ | [[Soubor:GT03.jpg|thumb|250px|Vozy tříd LM GT1 a LM GT2]] | ||
Startovní pole je obvykle složeno většinou z několika desítek vozů, které se dělí do několika skupin. Na konci se vyhlašuje jak celkové pořadí, tak pořadí jednotlivých skupin. | Startovní pole je obvykle složeno většinou z několika desítek vozů, které se dělí do několika skupin. Na konci se vyhlašuje jak celkové pořadí, tak pořadí jednotlivých skupin. | ||
- | Rozdělení skupin a jejich technické specifikece se s léty měnily. V současné době jsou vypisovány čtyři kategorie: LM P1, LM P2, LM GT1 a LM GT2. Ovšem od roku 2011 bude pouze jedna kategorie LM GT a její technické předpisy nevyhovují pro GT2. | + | Rozdělení skupin a jejich technické specifikece se s léty měnily. V současné době jsou vypisovány čtyři kategorie: LM P1, LM P2, LM GT1 a LM GT2. Ovšem od roku 2011 bude pouze jedna kategorie LM GT a její technické předpisy nevyhovují pro GT2. První dvě jsou kategorie prototypů (LM P - Le Mans Prototypes), zhotovovaných kusově výhradně pro závodní účely. Tyto kategorie se vzájemně liší hmotností vozu, výkonem motoru atd. Druhé dvě jsou kategorie vozů GT (Grand Tourismo), které jsou odvozené ze sériových typů. Také se dělí na "slabší" a "silnější". |
== Jezdci == | == Jezdci == | ||
Původně nebyla stanovena žádná pravidla ohledně toho, kolik jezdců může obsahovat posádka jednoho vozu a kolik toho mohou jezdci odjezdit. Ačkoliv v prvních desetiletích prakticky všechny týmy využívaly dvou jezdců, někteří jezdci se pokoušeli o zdolání celého závodu sami v nadějí, že ušetří čas, který jiní potřebují na střídání jezdců v boxech. Jednočlenné posádky však byly brzy zakázány. | Původně nebyla stanovena žádná pravidla ohledně toho, kolik jezdců může obsahovat posádka jednoho vozu a kolik toho mohou jezdci odjezdit. Ačkoliv v prvních desetiletích prakticky všechny týmy využívaly dvou jezdců, někteří jezdci se pokoušeli o zdolání celého závodu sami v nadějí, že ušetří čas, který jiní potřebují na střídání jezdců v boxech. Jednočlenné posádky však byly brzy zakázány. | ||
Řádka 16: | Řádka 16: | ||
Další změny v pravidlech přinesla devadesátá léta. Díky vyšší rychlosti vozů a tím většího zatížení jedců bylo rozhodnuto, že žádný z jedců nemůže souvisle řídit více než čtyři hodiny a více než čtrnáct hodin celkově. To vše ve snaze ulehčit posádkám již tak náročný závod. | Další změny v pravidlech přinesla devadesátá léta. Díky vyšší rychlosti vozů a tím většího zatížení jedců bylo rozhodnuto, že žádný z jedců nemůže souvisle řídit více než čtyři hodiny a více než čtrnáct hodin celkově. To vše ve snaze ulehčit posádkám již tak náročný závod. | ||
== Vítězové Le Mans == | == Vítězové Le Mans == | ||
- | [[Soubor:Circuit de la Sarthe track map.png|thumb| | + | [[Soubor:Circuit de la Sarthe track map.png|thumb|230px|Okruh de la Sarthe s okruhem Bugatti v šedé barvě.]] |
- | [[Soubor:LeMans PitStop2.JPG|thumb| | + | [[Soubor:LeMans PitStop2.JPG|thumb|230px|Pit stop okruhu Sarthe.]] |
- | [[Soubor:1929 Bentley front 34 left 2.jpg|thumb| | + | [[Soubor:1929 Bentley front 34 left 2.jpg|thumb|230px|Bentley 6.6, 1929]] |
- | [[Soubor:Jaguar XKD 606 1956.jpg|thumb| | + | [[Soubor:Jaguar XKD 606 1956.jpg|thumb|230px|Jaguar D-Type, 1956]] |
- | [[Soubor:Porsche 917C.jpg|thumb| | + | [[Soubor:Porsche 917C.jpg|thumb|230px|Porsche 917 Coupé, 1970]] |
- | [[Soubor:MAZDA787B.jpg|thumb| | + | [[Soubor:MAZDA787B.jpg|thumb|230px|Mazda 787B, 1991]] |
- | [[Soubor:Rothmans_Porsche_962C_(17)_(Chassis_006)_1987_24_Hours_of_Le_Mans_winner.jpg|thumb| | + | [[Soubor:Rothmans_Porsche_962C_(17)_(Chassis_006)_1987_24_Hours_of_Le_Mans_winner.jpg|thumb|230px|Porsche 956 C v [[Porsche-Museum]]]] |
- | [[Soubor:Porsche 911 GT1 '98.jpg|thumb| | + | [[Soubor:Porsche 911 GT1 '98.jpg|thumb|230px|Porsche 911 GT1 '98, 1998]] |
- | [[Soubor:2 Audi R8.jpg|thumb| | + | [[Soubor:2 Audi R8.jpg|thumb|230px|Audi R8, 2004]] |
- | [[Soubor:Audi R10 1.JPG|thumb| | + | [[Soubor:Audi R10 1.JPG|thumb|230px|[[Audi R10]], 2006.]] |
- | {| | + | {| class="wikitable" |
- | |- | + | |- |
! Rok | ! Rok | ||
! Posádka | ! Posádka | ||
- | ! Vůz | + | ! Vůz |
|- | |- | ||
- | + | | 1923 | |
- | | A. Lagache | + | | A. Lagache {{Flagicon|Francie}} / R. Leonard {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | [[Chenard-Walcker]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1924 | |
- | | J. Duff | + | | J. Duff {{Flagicon|Spojené království}}/ F. Clement {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | [[Bentley]] 3.0 |
|- | |- | ||
- | + | | 1925 | |
- | | G. de Courcelles | + | | G. de Courcelles {{Flagicon|Francie}} / A. Rossignol {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | [[La Lorraine]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1926 | |
- | | R. Bloch | + | | R. Bloch {{Flagicon|Francie}} / A. Rossignol {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | La Lorraine |
|- | |- | ||
- | + | | 1927 | |
- | | D. Benjafield | + | | D. Benjafield {{Flagicon|Spojené království}} / S. Davis {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | Bentley 3.0 |
|- | |- | ||
- | + | | 1928 | |
- | | W. Barnato | + | | W. Barnato {{Flagicon|Spojené království}} / B. Rubin {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | Bentley 4.4 |
|- | |- | ||
- | + | | 1929 | |
- | | W. Barnato | + | | W. Barnato {{Flagicon|Spojené království}} / Sir Birkin {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | Bentley 6.6 |
|- | |- | ||
- | + | | 1930 | |
- | | W. Barnato | + | | W. Barnato {{Flagicon|Spojené království}} / G. Kidston {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | Bentley 6.6 |
|- | |- | ||
- | + | | 1931 | |
- | | Earl Howe | + | | Earl Howe {{Flagicon|Spojené království}} / Sir Birkin {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | [[Alfa Romeo 8C]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1932 | |
- | | [[Raymond Sommer|R. Sommer]] | + | | [[Raymond Sommer|R. Sommer]] {{Flagicon|Francie}} / L. Chinetti {{Flagicon|Itálie}} |
- | | | + | | Alfa Romeo 8C |
|- | |- | ||
- | + | | 1933 | |
- | | [[ | + | | R. Sommer {{Flagicon|Francie}} / [[Tazio Nuvolari|T. Nuvolari]] {{Flagicon|Itálie}} |
- | | | + | | Alfa Romeo 8C |
|- | |- | ||
- | + | | 1934 | |
- | | L. Chinetti | + | | L. Chinetti {{Flagicon|Itálie}} / [[Philippe Étancelin|P. Étancelin]] {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | Alfa Romeo 8C |
|- | |- | ||
- | + | | 1935 | |
- | | J.S. Hindmarsh | + | | J.S. Hindmarsh {{Flagicon|Spojené království}} / L. Fontes {{Flagicon|Španělsko}} |
- | | | + | | [[Lagonda]] M45R |
|- | |- | ||
- | + | | 1936 | |
| align="center" | závod se nekonal | | align="center" | závod se nekonal | ||
- | + | | | |
|- | |- | ||
- | + | | 1937 | |
- | | [[Jean-Pierre Wimille|J.P. Wimille]] | + | | [[Jean-Pierre Wimille|J.P. Wimille]] {{Flagicon|Francie}} / R. Benoist {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | [[Bugatti 57|Bugatti 57 GSC]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1938 | |
- | | [[Eugène Chaboud|E. Chaboud]] | + | | [[Eugène Chaboud|E. Chaboud]] {{Flagicon|Francie}} / J. Tremoulet {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | [[Delahaye]] 135M |
|- | |- | ||
- | + | | 1939 | |
- | | [[ | + | | J.P. Wimille {{Flagicon|Francie}} / [[Pierre Veyron|P. Veyron]] {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | Bugatti 57 GSC |
|- | |- | ||
- | + | | 1940-48 | |
| align="center" | [[Druhá světová válka|závody se nekonaly]] | | align="center" | [[Druhá světová válka|závody se nekonaly]] | ||
- | + | | | |
|- | |- | ||
- | + | | 1949 | |
- | | L. Chinetti | + | | L. Chinetti {{Flagicon|Itálie}} / Lord Selsdon {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | [[Ferrari]] 166 MM |
|- | |- | ||
- | + | | 1950 | |
- | | [[Louis Rosier|L. Rosier]] | + | | [[Louis Rosier|L. Rosier]] {{Flagicon|Francie}} / [[Jean-Louis Rosier|J.-L. Rosier]] {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | [[Talbot (automobilka)|Talbot]] Lago |
|- | |- | ||
- | + | | 1951 | |
- | | [[Peter Walker | + | | [[Peter Walker|P. Walker]] {{Flagicon|Spojené království}} / [[Peter Whitehead|P. Whitehead]] {{Flagicon|Spojené království}} |
- | + | | [[Jaguar XK 120C]] | |
|- | |- | ||
- | + | | 1952 | |
- | | [[Hermann Lang|H. Lang]] | + | | [[Hermann Lang|H. Lang]] {{Flagicon|Německo}} / [[Fritz Riess|F. Riess]] {{Flagicon|Německo}} |
- | | | + | | [[Mercedes 300 SL]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1953 | |
- | | T. Rolt | + | | [[Tony Rolt|T. Rolt]] {{Flagicon|Spojené království}} / [[Duncan Hamilton|D. Hamilton]] {{Flagicon|Spojené království}} |
- | + | | Jaguar XK 120C | |
|- | |- | ||
- | + | | 1954 | |
- | | [[José Froilán González|J. F. González]] | + | | [[José Froilán González|J. F. González]] {{Flagicon|Argentina}} / [[Maurice Trintignant|M. Trintignant]] {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | [[Ferrari 375]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1955 | |
- | | [[Mike Hawthorn|M. Hawthorn]] | + | | [[Mike Hawthorn|M. Hawthorn]] {{Flagicon|Spojené království}} / [[Ivor Bueb|I. Bueb]] {{Flagicon|Spojené království}} |
- | + | | [[Jaguar D-Type]] | |
|- | |- | ||
- | + | | 1956 | |
- | | [[Ron Flockhart|R. Flockhart]] | + | | [[Ron Flockhart|R. Flockhart]] {{Flagicon|Spojené království}} / [[Ninian Sanderson|N. Sanderson]] {{Flagicon|Spojené království}} |
- | + | | Jaguar D-Type | |
|- | |- | ||
- | + | | 1957 | |
- | | R. Flockhart | + | | R. Flockhart {{Flagicon|Spojené království}} / I. Bueb {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | Jaguar D-Type |
|- | |- | ||
- | + | | 1958 | |
- | | [[Olivier Gendebien|O. Gendebien]] | + | | [[Olivier Gendebien|O. Gendebien]] {{Flagicon|Belgie}} / [[Phil Hill|P. Hill]] {{Flagicon|USA}} |
- | | | + | | [[Ferrari Testa Rossa|Ferrari 250]]TR58 |
|- | |- | ||
- | + | | 1959 | |
- | | [[Carroll Shelby|C. Shelby]] | + | | [[Carroll Shelby|C. Shelby]] {{Flagicon|USA}} / [[Roy Salvadori|R. Salvadori]] {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | [[Aston Martin DB5|Aston Martin DBR1]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1960 | |
- | | [[ | + | | O. Gendebien {{Flagicon|Belgie}} / [[Paul Frère|P. Frère]] {{Flagicon|Belgie}} |
- | | | + | | Ferrari 250TR60 |
|- | |- | ||
- | + | | 1961 | |
- | | | + | | O. Gendebien {{Flagicon|Belgie}} / P. Hill {{Flagicon|USA}} |
- | + | | Ferrari 250TR61 | |
|- | |- | ||
- | + | | 1962 | |
- | + | | O. Gendebien {{Flagicon|Belgie}} / P. Hill {{Flagicon|USA}} | |
- | | | + | | [[Ferrari 330|Ferrari 330LM]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1963 | |
- | | L. Scarfiotti | + | | [[Ludovice Scarfiotti|L. Scarfiotti]] {{Flagicon|Itálie}} / [[Lorenzo Bandini|L. Bandini]] {{Flagicon|Itálie}} |
- | | | + | | [[Ferrari 275 GTB|Ferrari 275P]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1964 | |
- | | J. Guichet | + | | [[Jean Guichet|J. Guichet]] {{Flagicon|Francie}} / [[Nino Vaccarella|N. Vaccarella]] {{Flagicon|Itálie}} |
- | | | + | | Ferrari 275P |
|- | |- | ||
- | + | | 1965 | |
- | | [[Jochen Rindt|J. Rindt]] | + | | [[Jochen Rindt|J. Rindt]] {{Flagicon|Rakousko}} / [[Masten Gregory|M. Gregory]] {{Flagicon|USA}} |
- | | | + | | Ferrari 275ML |
|- | |- | ||
- | + | | 1966 | |
- | | [[Bruce McLaren|B. McLaren]] | + | | [[Bruce McLaren|B. McLaren]] {{Flagicon|Nový Zéland}} / [[Chris Amon|C. Amon]] {{Flagicon|Nový Zéland}} |
- | | | + | | [[Ford GT40]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1967 | |
- | | D. Gurney | + | | [[Dan Gurney|D. Gurney]] {{Flagicon|USA}} / [[A.J. Foyt]] {{Flagicon|USA}} |
- | | | + | | Ford GT40 |
|- | |- | ||
- | + | | 1968 | |
- | | | + | | [[Pedro Rodríguez de la Vega|P. Rodriguez]] {{Flagicon|Mexiko}} / [[Lucien Bianchi|L. Bianchi]] {{Flagicon|Belgie}} |
- | | | + | | Ford GT40 |
|- | |- | ||
- | + | | 1969 | |
- | | [[Jacky Ickx|J. Ickx]] | + | | [[Jacky Ickx|J. Ickx]] {{Flagicon|Belgie}} / [[Jackie Oliver|J. Oliver]] {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | Ford GT40 |
|- | |- | ||
- | + | | 1970 | |
- | | [[Hans Herrmann|H. Herrmann]] | + | | [[Hans Herrmann|H. Herrmann]] {{Flagicon|Německo}} / [[Richard Attwood|R. Attwood]] {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | [[Porsche 917]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1971 | |
- | | H. Marko | + | | [[Helmut Marko|H. Marko]] {{Flagicon|Rakousko}} / [[Gijs van Lennep|G. v. Lennep]] {{Flagicon|Nizozemsko}} |
- | + | | Porsche 917 | |
|- | |- | ||
- | + | | 1972 | |
- | | [[Henri Pescarolo|H. Pescarolo]] | + | | [[Henri Pescarolo|H. Pescarolo]] {{Flagicon|Francie}} / [[Graham Hill|G. Hill]] {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | [[Matra]] [[Simca]] MS670 |
|- | |- | ||
- | + | | 1973 | |
- | | [[ | + | | H. Pescarolo {{Flagicon|Francie}} / [[Gérard Larrousse|G. Larrousse]] {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | Matra Simca MS670 B |
|- | |- | ||
- | + | | 1974 | |
- | | | + | | H. Pescarolo {{Flagicon|Francie}} / G. Larrousse {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | Matra Simca MS670 B |
|- | |- | ||
- | + | | 1975 | |
- | | [[Jacky Ickx|J. Ickx]] | + | | [[Jacky Ickx|J. Ickx]] {{Flagicon|Belgie}} / [[Derek Bell|D. Bell]] {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | [[Mirage Ford M 8]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1976 | |
- | | [[ | + | | J. Ickx {{Flagicon|Belgie}} / [[Gijs van Lennep|G. v. Lennep]] {{Flagicon|Nizozemsko}} |
- | | | + | | [[Porsche 936]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1977 | |
- | | [[ | + | | J. Ickx {{Flagicon|Belgie}} / [[Jürgen Barth|J. Barth]] / [[Hurley Haywood|H. Haywood]] {{Flagicon|USA}} |
- | | | + | | Porsche 936 |
|- | |- | ||
- | + | | 1978 | |
- | | J.-P. | + | | [[Jean-Pierre Jaussaud|J.-P. Jaussaud]] {{Flagicon|Francie}} / [[Didier Pironi|D. Pironi]] {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | [[Renault]] Alpine A442 |
|- | |- | ||
- | + | | 1979 | |
- | | [[Klaus Ludwig|K. Ludwig]] | + | | [[Klaus Ludwig|K. Ludwig]] {{Flagicon|Německo}} / [[Bill Whittington|B.Whittington]] {{Flagicon|USA}} / [[Don Whittington|D. Whittington]] {{Flagicon|USA}} |
- | | | + | | [[Porsche 935]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1980 | |
- | | J.-P. | + | | J.-P. Jaussaud {{Flagicon|Francie}} / [[Jean Rondeau|J. Rondeau]] {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | Rondeau Ford M379 B |
|- | |- | ||
- | + | | 1981 | |
- | | | + | | J. Ickx {{Flagicon|Belgie}} / D. Bell {{Flagicon|Spojené království}} |
- | + | | Porsche 936 | |
|- | |- | ||
- | + | | 1982 | |
- | | | + | | J. Ickx {{Flagicon|Belgie}} / D. Bell {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | [[Porsche 956]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1983 | |
- | | V. Schuppan | + | | [[Vern Schuppan|V. Schuppan]] {{Flagicon|Austrálie}} / [[Hurley Haywood|H. Haywood]] {{Flagicon|USA}} / [[Al Holbert|A. Holbert]] {{Flagicon|USA}} |
- | | | + | | Porsche 956 |
|- | |- | ||
- | + | | 1984 | |
- | | | + | | K. Ludwig {{Flagicon|Německo}} / H. Pescarolo {{Flagicon|Francie}} |
- | + | | Joest-Porsche 956 | |
|- | |- | ||
- | + | | 1985 | |
- | | [[ | + | | K. Ludwig {{Flagicon|Německo}} / [[Paolo Barilla|P. Barilla]] {{Flagicon|Itálie}} / [[John Winter|J. Winter]] {{Flagicon|Německo}} |
- | | | + | | Joest-Porsche 956 |
|- | |- | ||
- | + | | 1986 | |
- | | [[ | + | | D. Bell {{Flagicon|Spojené království}} / [[Hans-Joachim Stuck|H.-J. Stuck]] {{Flagicon|Německo}} / A. Holbert {{Flagicon|USA}} |
- | | | + | | [[Porsche 962|Porsche 962 C]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1987 | |
- | + | | D. Bell {{Flagicon|Spojené království}} / H.-J. Stuck {{Flagicon|Německo}} / A. Holbert {{Flagicon|USA}} | |
- | | | + | | Porsche 962 C |
|- | |- | ||
- | + | | 1988 | |
- | | J. Dumfries | + | | [[Johnny Dumfries|J. Dumfries]] {{Flagicon|Spojené království}} / [[Andy Wallace|A. Wallace]] {{Flagicon|Spojené království}} / [[Jan Lammers|J. Lammers]] {{Flagicon|Nizozemsko}} |
- | | | + | | [[Jaguar XJR|Jaguar XJR-9LM]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1989 | |
- | | [[Jochen Mass|J. Mass]] | + | | [[Jochen Mass|J. Mass]] {{Flagicon|Německo}} / [[Manuel Reuter|M. Reuter]] {{Flagicon|Německo}} / [[Stanley Dickens|S. Dickens]] {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | [[Sauber]] [[Mercedes-Benz|Mercedes]] C9 |
|- | |- | ||
- | + | | 1990 | |
- | | [[Martin Brundle|M. Brundle]] | + | | [[Martin Brundle|M. Brundle]] {{Flagicon|Spojené království}} / [[John Nielsen|J. Nielsen]] {{Flagicon|Dánsko}} / [[Price Dobb|P.Cobb]] {{Flagicon|USA}} |
- | | | + | | Jaguar XJR 12 |
|- | |- | ||
- | + | | 1991 | |
- | | [[Johnny Herbert|J. Herbert]] | + | | [[Johnny Herbert|J. Herbert]] {{Flagicon|Spojené království}} / [[Bertrand Gachot|B. Gachot]] {{Flagicon|Belgie}} / [[Volker Weidler|V. Weidler]] {{Flagicon|Německo}} |
- | | | + | | [[Mazda 787|Mazda 787B]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1992 | |
- | | D. Warwick | + | | [[Derek Warwick|D. Warwick]] {{Flagicon|Spojené království}} / [[Marc Blundell|M. Blundell]] {{Flagicon|Spojené království}} / [[Yannick Dalmas|Y. Dalmas]] {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | [[Peugeot 905]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1993 | |
- | | G. Brabham | + | | [[Geoff Brabham|G. Brabham]] {{Flagicon|Austrálie}} / [[Éric Hélary|E. Hélary]] {{Flagicon|Francie}} / [[Christophe Bouchut|C. Bouchut]] {{Flagicon|Francie}} |
- | | | + | | Peugeot 905 |
|- | |- | ||
- | + | | 1994 | |
- | | [[ | + | | Y. Dalmas {{Flagicon|Francie}} / [[Hurley Haywood|H. Haywood]] {{Flagicon|USA}} / [[Mauro Baldi|M. Baldi]] {{Flagicon|Itálie}} |
- | | | + | | Dauer-Porsche 962LM |
|- | |- | ||
- | + | | 1995 | |
- | | [[ | + | | Y. Dalmas {{Flagicon|Francie}} / [[JJ Lehto]] {{Flagicon|Finsko}} / [[Masanori Sekiya|M. Sekiya]] {{Flagicon|Japonsko}} |
- | | | + | | [[McLaren F1]] GTR [[BMW]]-V12 |
|- | |- | ||
- | + | | 1996 | |
- | | [[ | + | | M. Reuter {{Flagicon|Německo}} / [[Davy Jones|D. Jones]] {{Flagicon|USA}} / [[Alexander Wurz|A. Wurz]] {{Flagicon|Rakousko}} |
- | | | + | | Joest TWR-Porsche WSC |
|- | |- | ||
- | + | | 1997 | |
- | | [[Michele Alboreto|M. Alboreto]] | + | | [[Michele Alboreto|M. Alboreto]] {{Flagicon|Itálie}} / [[Stefan Johansson|S. Johansson]] {{Flagicon|Švédsko}} / [[Tom Kristensen|T. Kristensen]] {{Flagicon|Dánsko}} |
- | | | + | | Joest TWR-Porsche WSC |
|- | |- | ||
- | + | | 1998 | |
- | | [[Stéphane Ortelli|S. Ortelli]] | + | | [[Stéphane Ortelli|S. Ortelli]] {{Flagicon|Itálie}} / [[Laurent Aiello|L. Aiello]] {{Flagicon|Francie}} / [[Allan McNish|A. McNish]] {{Flagicon|Skotsko}} |
- | | | + | | [[Porsche 911 GT1]] |
|- | |- | ||
- | + | | 1999 | |
- | | P. Martini | + | | P. Martini {{Flagicon|Itálie}} / Y. Dalmas {{Flagicon|Francie}} / [[Joachim Winkelhock|J. Winkelhock]] {{Flagicon|Německo}} |
- | | | + | | [[BMW]] V12 LMR |
|- | |- | ||
- | + | | 2000 | |
- | | | + | | [[Frank Biela|F. Biela]] {{Flagicon|Německo}} / [[Tom Kristensen|T. Kristensen]] {{Flagicon|Dánsko}} /[[Emanuele Pirro|E. Pirro]] {{Flagicon|Itálie}} |
- | | | + | | [[Audi R8]] |
|- | |- | ||
- | + | | 2001 | |
- | + | | F. Biela {{Flagicon|Německo}} / T. Kristensen {{Flagicon|Dánsko}} /E. Pirro {{Flagicon|Itálie}} | |
- | | | + | | Audi R8 |
|- | |- | ||
- | + | | 2002 | |
- | + | | F. Biela {{Flagicon|Německo}} / T. Kristensen {{Flagicon|Dánsko}} /E. Pirro {{Flagicon|Itálie}} | |
- | | | + | | Audi R8 |
|- | |- | ||
- | + | | 2003 | |
- | | [[Rinaldo Capello|R. Capello]] | + | | [[Rinaldo Capello|R. Capello]] {{Flagicon|Itálie}} / T. Kristensen {{Flagicon|Dánsko}} / G. Smith {{Flagicon|Spojené království}} |
- | | | + | | Bentley Speed 8 GT |
|- | |- | ||
- | + | | 2004 | |
- | | S. Ara | + | | S. Ara {{Flagicon|Japonsko}} / R. Capello {{Flagicon|Itálie}} / T. Kristensen {{Flagicon|Dánsko}} |
- | | | + | | Audi R8 |
|- | |- | ||
- | + | | 2005 | |
- | | [[ | + | | T. Kristensen {{Flagicon|Dánsko}} / [[Marco Werner|M. Werner]] {{Flagicon|Německo}} / JJ Lehto {{Flagicon|Finsko}} |
- | | | + | | Audi R8 |
|- | |- | ||
- | + | | 2006 | |
- | | | + | | Frank Biela {{Flagicon|Německo}} / Emanuel Pirro {{Flagicon|Itálie}} / M. Werner {{Flagicon|Německo}} |
- | | | + | | Audi R10 TDI |
|- | |- | ||
- | + | | 2007 | |
- | | | + | | Frank Biela {{Flagicon|Německo}} / Emanuel Pirro {{Flagicon|Itálie}} / M. Werner {{Flagicon|Německo}} |
- | | | + | | Audi R10 TDI |
+ | |- | ||
+ | | 2008 | ||
+ | | T. Kristensen {{Flagicon|DNK}} / [[Allan McNish|A. McNish]] {{Flagicon|Skotsko}} / R. Capello {{Flagicon|ITA}} | ||
+ | | Audi R10 TDI | ||
+ | |- | ||
+ | | 2009 | ||
+ | | [[David Brabham|D. Brabham]] {{Flagicon|AUS}} / [[Marc Gené|M. Gené]] {{Flagicon|ESP}} / [[Alexander Wurz|A. Wurz]] {{Flagicon|AUT}} | ||
+ | | [[Peugeot 908|Peugeot 908 HDi FAP]] | ||
+ | |- | ||
+ | | 2010 | ||
+ | | [[Mike Rockenfeller|M. Rockenfeller]] {{Flagicon|GER}} / [[Timo Bernhard|T. Bernhard]] {{Flagicon|GER}} / [[Romain Dumas|R. Dumas]] {{Flagicon|FRA}} | ||
+ | | Audi R15 TDI plus | ||
+ | |- | ||
+ | | 2011 | ||
+ | | [[Marcel Fässler|M. Fässler]] {{Flagicon|Švýcarsko}} / [[André Lotterer|A. Lotterer]] {{Flagicon|Německo}} / [[Benoît Tréluyer|B. Tréluyer]] {{Flagicon|Francie}} | ||
+ | | Audi R18 TDI | ||
+ | |- | ||
+ | | 2012 | ||
+ | | M. Fässler {{Flagicon|Švýcarsko}} / A. Lotterer {{Flagicon|Německo}} / B. Tréluyer {{Flagicon|Francie}} | ||
+ | | Audi R18 e-tron quattro | ||
+ | |- | ||
+ | | 2013 | ||
+ | | T. Kristensen {{Flagicon|Dánsko}} / A. McNish {{Flagicon|Velká Británie}} / [[Loïc Duval|L. Duval]] {{Flagicon|Francie}} | ||
+ | | Audi R18 e-tron quattro | ||
+ | |- | ||
+ | | 2014 | ||
+ | | M. Fässler {{Flagicon|Švýcarsko}} / A. Lotterer {{Flagicon|Německo}} / B. Tréluyer {{Flagicon|Francie}} | ||
+ | | Audi R18 e-tron quattro | ||
+ | |- | ||
+ | | 2015 | ||
+ | | N. Hülkenberg {{Flagicon|Německo}} / E. Bamber {{Flagicon|Nový Zéland}} / N. Tandy {{Flagicon|Velká Británie}} | ||
+ | | Porsche 919 Hybrid | ||
+ | |- | ||
+ | | 2016 | ||
+ | | [[Marc Lieb]] {{Flagicon|Německo}} / [[Romain Dumas]] {{Flagicon|Francie}} / [[Neel Jani]] {{Flagicon|Švýcarsko}} | ||
+ | | Porsche 919 Hybrid | ||
+ | |- | ||
+ | | 2017 | ||
+ | | [[Timo Bernhard]] {{Flagicon|Německo}} / [[Brendon Hartley]] {{Flagicon|Nový Zéland}} / [[Earl Bamber]] {{Flagicon|Nový Zéland}} | ||
+ | | Porsche 919 Hybrid | ||
|} | |} | ||
+ | |||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* [http://www.lemans.org/ Oficiální strana Le Mans] | * [http://www.lemans.org/ Oficiální strana Le Mans] | ||
Řádka 345: | Řádka 386: | ||
* [http://digiarena.zive.cz/Kultura/S-analogem-v-Le-Mans/sc-27-sr-1-a-3925/default.aspx Příběh fotografa Adolfa Ziky, který fotografoval závod 24 hodin Le Mans] | * [http://digiarena.zive.cz/Kultura/S-analogem-v-Le-Mans/sc-27-sr-1-a-3925/default.aspx Příběh fotografa Adolfa Ziky, který fotografoval závod 24 hodin Le Mans] | ||
- | {{ | + | |
+ | {{Flickr|24+Hours+Le+Mans}}{{Commonscat|24 Hours of Le Mans}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Motoristické závody]] | [[Kategorie:Motoristické závody]] |
Aktuální verze z 8. 12. 2018, 09:27
24 hodin Le Mans (francouzsky 24 Heures du Mans) je slavný vytrvalostní závod sportovních prototypů a GT vozů konaný každoročně od roku 1923 (s výjimkou válečných let) poblíž města Le Mans ve Francii na okruhu de la Sarthe. Je pořádán Automobile Club de I'Ouest (ACO). Tento závod se jezdí na trati skládající se z uzavřených veřejných silnic a nebyl míněn jen jako test schopností vozů a posádek být rychlí, ale také vydržet nasazení trvající 24 hodin.
Obsah |
Záměr
V době, kdy se v Evropě konaly automobilové velké ceny, představil závod v Le Mans poněkud odlišný test tehdejšího automobilového průmyslu. Místo, aby vedl snažení automobilek k výrobě co možná nejrychlejších stojů současnosti, se chtělo Le Mans zaměřit na schopnosti výrobců tvořit spolehlivé vozy. To mohlo být hnací silou inovací nejen ve spolehlivosti a vytrvalosti, ale také v oblasti růstu výkonu paliv vozidel. Od té doby vyžaduje povaha vytrvalostních závodů trávit v boxech jen tolik času, kolik je nezbytně nutné. V této době začla být pozornost při navrhování závodních vozů upřena na zlepšování aerodynamiky a stability vozů, aby bylo dosahováno vyšších rychlostí. Oproti závodním tratím, které vznikaly v tehdejší Evropě, se však Le Mans výrazně lišilo. Zatímco většina ostatních tratí vznikala jako čistě závodní, okruh de la Sarthe je složen převážně z veřejných silnic, zejména potom dlouhé rovinky Mulsanne. Fakt, že okruh tvoří běžné silnice může za to, že není tak dokonale udržován jako permanentní okruhy. To způsobuje větší opotřebovávání mechanických součástí a tedy větší důraz na jejich spolehlivost. Na začátku 70. let minulého století vedl celosvětový požadavek na úsporu paliva závodní série k přijetí palivově hospodárných vozů, známých jako skupina C, pro kterou byl vývoj motorů omezován spotřebou. Ačkoliv bylo upuštěno od skupiny C v momentě, kdy byly týmy schopny zvládnout palivové předpisy, hospodárnost paliva je stále důležitá, protože se při vytrvalostních závodech úzce váže na čas ztrávený v boxech. Tyto závody však nejsou samoúčelné. Mnohé z pokročilých technologií použitých a závodních vozem nalezlo o několik let pozdějí své uplatnění při výrobě sériových vozů. Tento závod také vede výrobce ke snaze vyvíjet stále pokročilejší vozy, což se také přenáší do sériové výroby.
Závod
Vozy
Startovní pole je obvykle složeno většinou z několika desítek vozů, které se dělí do několika skupin. Na konci se vyhlašuje jak celkové pořadí, tak pořadí jednotlivých skupin. Rozdělení skupin a jejich technické specifikece se s léty měnily. V současné době jsou vypisovány čtyři kategorie: LM P1, LM P2, LM GT1 a LM GT2. Ovšem od roku 2011 bude pouze jedna kategorie LM GT a její technické předpisy nevyhovují pro GT2. První dvě jsou kategorie prototypů (LM P - Le Mans Prototypes), zhotovovaných kusově výhradně pro závodní účely. Tyto kategorie se vzájemně liší hmotností vozu, výkonem motoru atd. Druhé dvě jsou kategorie vozů GT (Grand Tourismo), které jsou odvozené ze sériových typů. Také se dělí na "slabší" a "silnější".
Jezdci
Původně nebyla stanovena žádná pravidla ohledně toho, kolik jezdců může obsahovat posádka jednoho vozu a kolik toho mohou jezdci odjezdit. Ačkoliv v prvních desetiletích prakticky všechny týmy využívaly dvou jezdců, někteří jezdci se pokoušeli o zdolání celého závodu sami v nadějí, že ušetří čas, který jiní potřebují na střídání jezdců v boxech. Jednočlenné posádky však byly brzy zakázány. Dvoučlenné posádky se hojně vyskytovaly až do konce osmdesátých let, kdy se podle změny v pravidlech musela každá posádka sestávat minimálně ze tří jedců. Další změny v pravidlech přinesla devadesátá léta. Díky vyšší rychlosti vozů a tím většího zatížení jedců bylo rozhodnuto, že žádný z jedců nemůže souvisle řídit více než čtyři hodiny a více než čtrnáct hodin celkově. To vše ve snaze ulehčit posádkám již tak náročný závod.
Vítězové Le Mans
Rok | Posádka | Vůz |
---|---|---|
1923 | A. Lagache / R. Leonard | Chenard-Walcker |
1924 | J. Duff / F. Clement | Bentley 3.0 |
1925 | G. de Courcelles / A. Rossignol | La Lorraine |
1926 | R. Bloch / A. Rossignol | La Lorraine |
1927 | D. Benjafield / S. Davis | Bentley 3.0 |
1928 | W. Barnato / B. Rubin | Bentley 4.4 |
1929 | W. Barnato / Sir Birkin | Bentley 6.6 |
1930 | W. Barnato / G. Kidston | Bentley 6.6 |
1931 | Earl Howe / Sir Birkin | Alfa Romeo 8C |
1932 | R. Sommer / L. Chinetti | Alfa Romeo 8C |
1933 | R. Sommer / T. Nuvolari | Alfa Romeo 8C |
1934 | L. Chinetti / P. Étancelin | Alfa Romeo 8C |
1935 | J.S. Hindmarsh / L. Fontes | Lagonda M45R |
1936 | závod se nekonal | |
1937 | J.P. Wimille / R. Benoist | Bugatti 57 GSC |
1938 | E. Chaboud / J. Tremoulet | Delahaye 135M |
1939 | J.P. Wimille / P. Veyron | Bugatti 57 GSC |
1940-48 | závody se nekonaly | |
1949 | L. Chinetti / Lord Selsdon | Ferrari 166 MM |
1950 | L. Rosier / J.-L. Rosier | Talbot Lago |
1951 | P. Walker / P. Whitehead | Jaguar XK 120C |
1952 | H. Lang / F. Riess | Mercedes 300 SL |
1953 | T. Rolt / D. Hamilton | Jaguar XK 120C |
1954 | J. F. González / M. Trintignant | Ferrari 375 |
1955 | M. Hawthorn / I. Bueb | Jaguar D-Type |
1956 | R. Flockhart / N. Sanderson | Jaguar D-Type |
1957 | R. Flockhart / I. Bueb | Jaguar D-Type |
1958 | O. Gendebien / P. Hill | Ferrari 250TR58 |
1959 | C. Shelby / R. Salvadori | Aston Martin DBR1 |
1960 | O. Gendebien / P. Frère | Ferrari 250TR60 |
1961 | O. Gendebien / P. Hill | Ferrari 250TR61 |
1962 | O. Gendebien / P. Hill | Ferrari 330LM |
1963 | L. Scarfiotti / L. Bandini | Ferrari 275P |
1964 | J. Guichet / N. Vaccarella | Ferrari 275P |
1965 | J. Rindt / M. Gregory | Ferrari 275ML |
1966 | B. McLaren / C. Amon | Ford GT40 |
1967 | D. Gurney / A.J. Foyt | Ford GT40 |
1968 | P. Rodriguez / L. Bianchi | Ford GT40 |
1969 | J. Ickx / J. Oliver | Ford GT40 |
1970 | H. Herrmann / R. Attwood | Porsche 917 |
1971 | H. Marko / G. v. Lennep | Porsche 917 |
1972 | H. Pescarolo / G. Hill | Matra Simca MS670 |
1973 | H. Pescarolo / G. Larrousse | Matra Simca MS670 B |
1974 | H. Pescarolo / G. Larrousse | Matra Simca MS670 B |
1975 | J. Ickx / D. Bell | Mirage Ford M 8 |
1976 | J. Ickx / G. v. Lennep | Porsche 936 |
1977 | J. Ickx / J. Barth / H. Haywood | Porsche 936 |
1978 | J.-P. Jaussaud / D. Pironi | Renault Alpine A442 |
1979 | K. Ludwig / B.Whittington / D. Whittington | Porsche 935 |
1980 | J.-P. Jaussaud / J. Rondeau | Rondeau Ford M379 B |
1981 | J. Ickx / D. Bell | Porsche 936 |
1982 | J. Ickx / D. Bell | Porsche 956 |
1983 | V. Schuppan / H. Haywood / A. Holbert | Porsche 956 |
1984 | K. Ludwig / H. Pescarolo | Joest-Porsche 956 |
1985 | K. Ludwig / P. Barilla / J. Winter | Joest-Porsche 956 |
1986 | D. Bell / H.-J. Stuck / A. Holbert | Porsche 962 C |
1987 | D. Bell / H.-J. Stuck / A. Holbert | Porsche 962 C |
1988 | J. Dumfries / A. Wallace / J. Lammers | Jaguar XJR-9LM |
1989 | J. Mass / M. Reuter / S. Dickens | Sauber Mercedes C9 |
1990 | M. Brundle / J. Nielsen / P.Cobb | Jaguar XJR 12 |
1991 | J. Herbert / B. Gachot / V. Weidler | Mazda 787B |
1992 | D. Warwick / M. Blundell / Y. Dalmas | Peugeot 905 |
1993 | G. Brabham / E. Hélary / C. Bouchut | Peugeot 905 |
1994 | Y. Dalmas / H. Haywood / M. Baldi | Dauer-Porsche 962LM |
1995 | Y. Dalmas / JJ Lehto / M. Sekiya | McLaren F1 GTR BMW-V12 |
1996 | M. Reuter / D. Jones / A. Wurz | Joest TWR-Porsche WSC |
1997 | M. Alboreto / S. Johansson / T. Kristensen | Joest TWR-Porsche WSC |
1998 | S. Ortelli / L. Aiello / A. McNish | Porsche 911 GT1 |
1999 | P. Martini / Y. Dalmas / J. Winkelhock | BMW V12 LMR |
2000 | F. Biela / T. Kristensen /E. Pirro | Audi R8 |
2001 | F. Biela / T. Kristensen /E. Pirro | Audi R8 |
2002 | F. Biela / T. Kristensen /E. Pirro | Audi R8 |
2003 | R. Capello / T. Kristensen / G. Smith | Bentley Speed 8 GT |
2004 | S. Ara / R. Capello / T. Kristensen | Audi R8 |
2005 | T. Kristensen / M. Werner / JJ Lehto | Audi R8 |
2006 | Frank Biela / Emanuel Pirro / M. Werner | Audi R10 TDI |
2007 | Frank Biela / Emanuel Pirro / M. Werner | Audi R10 TDI |
2008 | T. Kristensen / A. McNish / R. Capello | Audi R10 TDI |
2009 | D. Brabham / M. Gené / A. Wurz | Peugeot 908 HDi FAP |
2010 | M. Rockenfeller / T. Bernhard / R. Dumas | Audi R15 TDI plus |
2011 | M. Fässler / A. Lotterer / B. Tréluyer | Audi R18 TDI |
2012 | M. Fässler / A. Lotterer / B. Tréluyer | Audi R18 e-tron quattro |
2013 | T. Kristensen / A. McNish / L. Duval | Audi R18 e-tron quattro |
2014 | M. Fässler / A. Lotterer / B. Tréluyer | Audi R18 e-tron quattro |
2015 | N. Hülkenberg / E. Bamber / N. Tandy | Porsche 919 Hybrid |
2016 | Marc Lieb / Romain Dumas / Neel Jani | Porsche 919 Hybrid |
2017 | Timo Bernhard / Brendon Hartley / Earl Bamber | Porsche 919 Hybrid |
Externí odkazy
- Oficiální strana Le Mans
- 24 hodin Le Mans
- Příběh fotografa Adolfa Ziky, který fotografoval závod 24 hodin Le Mans
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |