V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Návěs

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Fotografie)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Scania 124L-Transmet (B)-2003..jpg|thumb|Běžná evropská souprava tahače [[Scania]] 124L a návěsu]]
+
[[Soubor:Scania 114L-TTS (B)-2003.jpg|thumb|240px|Běžná evropská souprava tahače Scania 114L a návěsu]]
-
[[Soubor:Road Train2.jpg|thumb|Australský silniční vlak (road train) vzniklý spojením tahače Volvo a několika návěsů]]
+
[[Soubor:00 4603 Australien - Road Train.jpg|thumb|240px|Australský silniční vlak (road train) vzniklý spojením tahače a několika návěsů]]
-
[[Soubor:Praha, Holešovice, Výstaviště, Návěs NO 80 II.JPG|thumb|Prototyp autobusového návěsu [[Karosa NO 80]] z roku 1960]]
+
[[Soubor:Praha, Holešovice, Výstaviště, Návěs NO 80 II.JPG|thumb|240px|Prototyp autobusového návěsu [[Karosa NO 80]] z roku 1960]]
'''Návěs''' je [[přípojné vozidlo|přípojné]] [[nemotorové vozidlo]], u kterého je část [[celková hmotnost|celkové hmotnosti]] přenášena na [[tahač návěsů]]. Dnes se návěsy velmi používají v nákladní silniční dopravě, protože nabízejí velkou [[ložná plocha|ložnou plochu]] a velkou [[užitečná hmotnost|užitečnou hmotnost]]. Po připojení návěsu k tahači se z vozidel stane [[jízdní souprava]].  
'''Návěs''' je [[přípojné vozidlo|přípojné]] [[nemotorové vozidlo]], u kterého je část [[celková hmotnost|celkové hmotnosti]] přenášena na [[tahač návěsů]]. Dnes se návěsy velmi používají v nákladní silniční dopravě, protože nabízejí velkou [[ložná plocha|ložnou plochu]] a velkou [[užitečná hmotnost|užitečnou hmotnost]]. Po připojení návěsu k tahači se z vozidel stane [[jízdní souprava]].  
-
Rozdíl mezi obvyklou evropskou soupravou a americkou soupravou je v rozložení [[náprava|náprav]]. Zatímco v běžné evropské soupravě má [[tahač]] dvě nápravy (přední řízenou a zadní poháněnou, na které je podstatná část váhy návěsu, což ale neplatí ve [[Spojené království|Spojeném království]], [[Švédsko]], [[Norsko]], [[Finsko]], [[Nizozemsko|Nizozemí]]) a návěs tři nápravy, tak v běžné americké soupravě má tahač tři nápravy (jednu přední a dvě zadní) a návěs dvě. O výhodách a nevýhodách obou rozložení panují spory. V některých zemích ([[Austrálie]], [[Spojené státy americké|USA]], [[Argentina]]) je povoleno zapojení několika návěsů za jeden nebo i dva tahače. Vznikají tak [[silniční vlak]]y, jejich [[brzdná dráha]] může činit i dva [[kilometr]]y.
+
Rozdíl mezi obvyklou evropskou soupravou a americkou soupravou je v rozložení [[náprava|náprav]]. Zatímco v běžné evropské soupravě má [[tahač]] dvě nápravy (přední řízenou a zadní poháněnou, na které je podstatná část váhy návěsu, což ale neplatí ve [[Spojené království|Spojeném království]], [[Švédsko]], [[Norsko]], [[Finsko]], [[Nizozemsko|Nizozemí]]) a návěs tři nápravy, tak v běžné americké soupravě má tahač tři nápravy (jednu přední a dvě zadní) a návěs dvě. O výhodách a nevýhodách obou rozložení panují spory.  
 +
 
 +
V některých zemích ([[Austrálie]], [[Spojené státy americké|USA]], [[Argentina]]) je povoleno zapojení několika návěsů za jeden nebo i dva tahače. Vznikají tak [[silniční vlak]]y, jejich brzdná dráha může činit i dva [[kilometr]]y.
== Související články ==
== Související články ==
* [[Kamion]]
* [[Kamion]]

Aktuální verze z 16. 9. 2018, 11:02

Běžná evropská souprava tahače Scania 114L a návěsu
Australský silniční vlak (road train) vzniklý spojením tahače a několika návěsů
Prototyp autobusového návěsu Karosa NO 80 z roku 1960

Návěs je přípojné nemotorové vozidlo, u kterého je část celkové hmotnosti přenášena na tahač návěsů. Dnes se návěsy velmi používají v nákladní silniční dopravě, protože nabízejí velkou ložnou plochu a velkou užitečnou hmotnost. Po připojení návěsu k tahači se z vozidel stane jízdní souprava. Rozdíl mezi obvyklou evropskou soupravou a americkou soupravou je v rozložení náprav. Zatímco v běžné evropské soupravě má tahač dvě nápravy (přední řízenou a zadní poháněnou, na které je podstatná část váhy návěsu, což ale neplatí ve Spojeném království, Švédsko, Norsko, Finsko, Nizozemí) a návěs tři nápravy, tak v běžné americké soupravě má tahač tři nápravy (jednu přední a dvě zadní) a návěs dvě. O výhodách a nevýhodách obou rozložení panují spory.

V některých zemích (Austrálie, USA, Argentina) je povoleno zapojení několika návěsů za jeden nebo i dva tahače. Vznikají tak silniční vlaky, jejich brzdná dráha může činit i dva kilometry.

Související články


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Návěs