V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Šablona:Článek dne/2013/29

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Zamyká „Multimediaexpo.cz:Článek dne/2013/29“: Prevence...svůj požadavek můžete vložit na diskusní stránku ([edit=sysop] (do odvolání) [move=sysop] (do odvolání)))
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
-
[[Soubor:Budvar-mug.JPG|right|160px|Půllitr českého piva (2005)]]
+
[[Soubor:Strv 103c a.jpg|right|160px|Švédský bojový tank (2005)]]
-
'''[[Pivo]]''' je kvašený slabě alkoholický nápoj vyráběný v [[pivovar]]u z [[Obilniny|obilného]] sladu, [[Voda|vody]] a chmele pomocí pivovarských&nbsp;kvasinek (''Saccharomyces cerevisiae ssp.''), který se těší značné oblibě v [[Česká republika|Česku]] i v zahraničí. Na území Česka se jedná o nejkonzumovanější alkoholický nápoj. Pivo je považováno za jeden z českých symbolů a od roku 2008 je název '''české&nbsp;pivo''' chráněno jako zeměpisné označení.
+
'''[[Strv 103|Stridsvagn&nbsp;103]]''' byl v 60.&nbsp;a&nbsp;70.&nbsp;letech minulého století hlavním bojovým [[tank]]em švédské armády. Je znám především svou nekonvenční bezvěžou konstrukcí. Absence standardní věže proto vždy vyžadovala pohybovat celým tankem při míření jeho hlavní zbraní&nbsp;&ndash;&nbsp;105&nbsp;mm dělem. Výhodou ale byla velmi nízká silueta tanku, vhodná především k obraně. Strv&nbsp;103 tvořily hlavní část švédských obrněných jednotek, ale dnes již patří do historie.
-
Pivo je vařeno již od nepaměti a je nemožné určit místo, kde bylo uvařeno první pivo. Jako země původu se uvádí Mezopotámie a to přibližně již v 7.&nbsp;tisíciletí&nbsp;př.n.l. Pivo je staroslověnské slovo, které označovalo „nápoj nejobyčejnější a nejrozšířenější“.
+
Švédská armáda si byla kvalitou celé konstrukce naprosto jistá. Proto již v roce [[1960]] objednala v předstihu 10 předsériových tanků, ačkoliv finální prototyp Strv&nbsp;103 byl hotov až o rok později. Kompletní vývoj celého revolučního tanku stál 45&nbsp;miliónů švédských korun.
-
V současnosti je pivo konzumováno prakticky na celém světě. K roku [[2008]] drží obyvatelé Česka přední pozici v průměrné spotřebě piva na osobu, která dosahuje v průměru 160 litrů na hlavu za rok.  
+
Strv 103 byl první (a&nbsp;jediný) sériově vyráběný [[hlavní bojový tank]], jehož [[Tankový kanón|kanón]] nebyl uložen v plně otočné pohyblivé věži. Místo věže bylo použito [[kasematové uspořádání]]&nbsp;&ndash;&nbsp;kanón byl pevně uložen přímo do korby vozidla. Tato převratná koncepce přinesla řadu velkých výhod a dvě výrazné nevýhody.
-
Pivo je tradičním a populárním [[nápoj]]em, který má na území Česka dlouhou tradici. Je sice nápojem alkoholickým,  ale kromě alkoholu pivo také obsahuje přibližně 2&nbsp;000 dalších látek. Obsahuje významné množství velmi kvalitní [[Voda|vody]], takže se jedná o výrazně zavodňující nápoj, dále obsahuje také [[sacharidy]] v podobě tzv. „rychlých kalorií“, [[bílkovina|bílkoviny]], hořké látky chmele, polyfenolické sloučeniny, [[oxid uhličitý]], [[vitamín]]y a [[minerál|minerální látky]].
+
Tank vynikal mimořádně nízkou siluetou, která znesnadňovala jeho objevení a zasažení nepřítelem (zejména pokud tank stál na odvrácené straně kopce). Kvůli nepřítomnosti velké silně pancéřované věže byl také výrazně lehčí a se svou hmotností kolem 42 tun patřil k nejlehčím moderním tankům. Díky tomu může normálně plavat, zatímco všechny ostatní tanky ztrácejí čas hledáním vhodného [[most]]u či brodu.
-
Kombinace těchto složek dává fyziologicky vyrovnaný roztok, který je v rovnováze s&nbsp;osmotickým tlakem krve. Významné je zastoupení minerálů v pivu, kde nacházíme kromě [[draslík]]u a [[sodík]]u, které jsou zde v příznivém poměru, také [[chloridy]], [[vápník]], [[fosfor]], [[hořčík]] a [[křemík]]. Z vitamínů obsažených v pivu jsou nejvýznamnější vitaminy skupiny B – [[thiamin]] (3&nbsp;% denní spotřeby v jednom litru piva), [[riboflavin]] (20&nbsp;%), [[pyridoxin]] (31&nbsp;%), [[niacin]] (45&nbsp;%) a [[kyselina listová]] (52&nbsp;%). Vitaminy skupiny B jsou důležité pro řadu [[metabolismus|metabolických procesů]] (metabolismus sacharidů, lipidů aminokyselin), funkci nervového systému a&nbsp;další. Jeden litr piva obsahuje přibližně 400–500 kilokalorií představující přibližně 10&nbsp;% denní&nbsp;spotřeby.
+
Strv 103 byl prvním tankem na světě s plně automatickým nabíjením kanónu, což umožnilo redukci posádky na 3 muže. Jeho hlavní zbraní je 105 mm kanón L74 s&nbsp;drážkovým vývrtem hlavně, jehož nabíjení zajišťuje výkonný automat se zásobníkem na 50 různých nábojů.
-
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
+
 
 +
Strv 103 byl prvním tankem na světě s plně [[hydropneumatické odpružení|hydropneumatickým odpružením]] podvozku řízeným [[servomotor]]y. To umožňovalo snadno nastavovat [[náměr]] pevně uloženého kanónu, který se mohl podélně naklánět v rozsahu od -12 do +12 stupnů. [[Odměr]] kanónu se prováděl natočením celého tanku do požadovaného směru.
 +
 
 +
Strv 103 byl také prvním tankem na světě, který byl poháněn plynovou spalovací [[Turbína|turbínou]]. Celý pohonný systém však byl kombinovaný. Tank byl poháněn plynovou turbínou Boeing&nbsp;553 a vznětovým vícepalivovým osmiválcovým [[motor]]em Rolls&nbsp;Royce K60. Přitom obě pohonné jednotky mohly pracovat jednotlivě nebo zároveň podle aktuální situace. Na silnici a v lehkém terénu stačil vznětový motor. V boji nebo obtížném terénu se zapínala turbína, která okamžitě výrazně zvýšila výkon a hbitost celého stroje.  
 +
<noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 10. 1. 2018, 22:39

Švédský bojový tank (2005)

Stridsvagn 103 byl v 60. a 70. letech minulého století hlavním bojovým tankem švédské armády. Je znám především svou nekonvenční bezvěžou konstrukcí. Absence standardní věže proto vždy vyžadovala pohybovat celým tankem při míření jeho hlavní zbraní – 105 mm dělem. Výhodou ale byla velmi nízká silueta tanku, vhodná především k obraně. Strv 103 tvořily hlavní část švédských obrněných jednotek, ale dnes již patří do historie.

Švédská armáda si byla kvalitou celé konstrukce naprosto jistá. Proto již v roce 1960 objednala v předstihu 10 předsériových tanků, ačkoliv finální prototyp Strv 103 byl hotov až o rok později. Kompletní vývoj celého revolučního tanku stál 45 miliónů švédských korun.

Strv 103 byl první (a jediný) sériově vyráběný hlavní bojový tank, jehož kanón nebyl uložen v plně otočné pohyblivé věži. Místo věže bylo použito kasematové uspořádání – kanón byl pevně uložen přímo do korby vozidla. Tato převratná koncepce přinesla řadu velkých výhod a dvě výrazné nevýhody.

Tank vynikal mimořádně nízkou siluetou, která znesnadňovala jeho objevení a zasažení nepřítelem (zejména pokud tank stál na odvrácené straně kopce). Kvůli nepřítomnosti velké silně pancéřované věže byl také výrazně lehčí a se svou hmotností kolem 42 tun patřil k nejlehčím moderním tankům. Díky tomu může normálně plavat, zatímco všechny ostatní tanky ztrácejí čas hledáním vhodného mostu či brodu.

Strv 103 byl prvním tankem na světě s plně automatickým nabíjením kanónu, což umožnilo redukci posádky na 3 muže. Jeho hlavní zbraní je 105 mm kanón L74 s drážkovým vývrtem hlavně, jehož nabíjení zajišťuje výkonný automat se zásobníkem na 50 různých nábojů.

Strv 103 byl prvním tankem na světě s plně hydropneumatickým odpružením podvozku řízeným servomotory. To umožňovalo snadno nastavovat náměr pevně uloženého kanónu, který se mohl podélně naklánět v rozsahu od -12 do +12 stupnů. Odměr kanónu se prováděl natočením celého tanku do požadovaného směru.

Strv 103 byl také prvním tankem na světě, který byl poháněn plynovou spalovací turbínou. Celý pohonný systém však byl kombinovaný. Tank byl poháněn plynovou turbínou Boeing 553 a vznětovým vícepalivovým osmiválcovým motorem Rolls Royce K60. Přitom obě pohonné jednotky mohly pracovat jednotlivě nebo zároveň podle aktuální situace. Na silnici a v lehkém terénu stačil vznětový motor. V boji nebo obtížném terénu se zapínala turbína, která okamžitě výrazně zvýšila výkon a hbitost celého stroje.