V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Pneumatika

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[File:Studless_tire_2.jpg|thumb|obrázek pneumatiky]]
+
[[Soubor:Airbus A318 Landing Gear (8604009277).jpg|thumb|240px|Letecké pneumatiky letadla [[Airbus A320|Airbus A318]].]]
 +
[[Soubor:A bicycle wheel.jpg|thumb|240px|Pneumatika pro [[jízdní kolo]] (2016)]]
'''Pneumatika''' je vzduchem plněná pružná součást kol dopravních prostředků. Má obvykle tvar [[toroid]]u a je nasazena na vnějším obvodu kola. Zajišťuje přenos sil mezi koly a vozovkou a působí také jako primární odpružení. Uvnitř pneumatiky bývá [[vzdušnice (část pneumatiky)|vzdušnice]] (lidově nazývaná ''duše''), ale často se používají i [[bezdušová pneumatika|bezdušové pneumatiky]]. U cyklistické pneumatiky se vnější díl nazývá plášť. Nejběžnějším materiálem pro výrobu pneumatik je [[vulkanizovaná guma]].
'''Pneumatika''' je vzduchem plněná pružná součást kol dopravních prostředků. Má obvykle tvar [[toroid]]u a je nasazena na vnějším obvodu kola. Zajišťuje přenos sil mezi koly a vozovkou a působí také jako primární odpružení. Uvnitř pneumatiky bývá [[vzdušnice (část pneumatiky)|vzdušnice]] (lidově nazývaná ''duše''), ale často se používají i [[bezdušová pneumatika|bezdušové pneumatiky]]. U cyklistické pneumatiky se vnější díl nazývá plášť. Nejběžnějším materiálem pro výrobu pneumatik je [[vulkanizovaná guma]].
== Historie ==
== Historie ==
-
[[Patent]] na moderní vzduchem plněnou pneumatiku získal [[John Boyd Dunlop]] v roce 1888. Vynalezl ji o rok dříve, když ji vyrobil ze zahradní hadice, aby zlepšil jízdní vlastnosti [[tříkolka|tříkolky]] svého syna. Nebyl ale první. Už v roce 1845 získal podobný patent [[Robert William Thomson]]. Vzhledem k tomu, že v té době nebyla vhodná vozidla, pro něž by se pneumatika hodila, vynález zapadl. V době, kdy Dunlop pneumatiku vynalezl znovu, byla již ve velkém vyráběna [[jízdní kolo|jízdní kola]], u nichž se vynález uplatnil.
+
[[Patent]] na moderní vzduchem plněnou pneumatiku získal John Boyd Dunlop v roce 1888. Vynalezl ji o rok dříve, když ji vyrobil ze zahradní hadice, aby zlepšil jízdní vlastnosti [[tříkolka|tříkolky]] svého syna. Nebyl ale první. Už v roce 1845 získal podobný patent Robert William Thomson. Vzhledem k tomu, že v té době nebyla vhodná vozidla, pro něž by se pneumatika hodila, vynález zapadl. V době, kdy Dunlop pneumatiku vynalezl znovu, byla již ve velkém vyráběna [[jízdní kolo|jízdní kola]], u nichž se vynález uplatnil.
== Rozměry pneumatik ==
== Rozměry pneumatik ==
Jedná se o základní informaci, kterou je třeba zjistit při výběru nové pneumatiky. Udává se ve formátu např. „205/55 R16“ a tento rozměr máte uveden v TP.
Jedná se o základní informaci, kterou je třeba zjistit při výběru nové pneumatiky. Udává se ve formátu např. „205/55 R16“ a tento rozměr máte uveden v TP.
Číslo 205 udává šířku pneumatiky a tato hodnota je uvedena v milimetrech.
Číslo 205 udává šířku pneumatiky a tato hodnota je uvedena v milimetrech.
-
Hodnota 55 udává profil pneumatiky, jedná se o percentuální vyjadření výšky bočnice pneumatiky, tedy o hodnotu 55 % ze 205 mm což je asi 113 mm.
+
Hodnota 55 udává profil pneumatiky, jedná se o percentuální vyjádření výšky bočnice pneumatiky, tedy o hodnotu 55 % ze 205 mm což je asi 113 mm.
Písmeno R značí radiální konstrukci pneumatiky a hodnota 16 udává vnitřní průměr pneumatiky, ten vždy musí být shodný s průměrem ráfku. Jedná se o hodnotu v palcích (1“ = 2,54 cm). Na jedné nápravě by vždy měly být pneumatiky stejné značky, rozměru, konstrukce, atd.
Písmeno R značí radiální konstrukci pneumatiky a hodnota 16 udává vnitřní průměr pneumatiky, ten vždy musí být shodný s průměrem ráfku. Jedná se o hodnotu v palcích (1“ = 2,54 cm). Na jedné nápravě by vždy měly být pneumatiky stejné značky, rozměru, konstrukce, atd.
== Značení ==
== Značení ==
Řádka 212: Řádka 213:
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Tires}}{{Commonscat|Tires}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Pneumatiky| ]]
[[Kategorie:Pneumatiky| ]]
[[Kategorie:Konstrukce vozidel]]
[[Kategorie:Konstrukce vozidel]]

Aktuální verze z 27. 9. 2017, 08:54

Letecké pneumatiky letadla Airbus A318.
Pneumatika pro jízdní kolo (2016)

Pneumatika je vzduchem plněná pružná součást kol dopravních prostředků. Má obvykle tvar toroidu a je nasazena na vnějším obvodu kola. Zajišťuje přenos sil mezi koly a vozovkou a působí také jako primární odpružení. Uvnitř pneumatiky bývá vzdušnice (lidově nazývaná duše), ale často se používají i bezdušové pneumatiky. U cyklistické pneumatiky se vnější díl nazývá plášť. Nejběžnějším materiálem pro výrobu pneumatik je vulkanizovaná guma.

Obsah

Historie

Patent na moderní vzduchem plněnou pneumatiku získal John Boyd Dunlop v roce 1888. Vynalezl ji o rok dříve, když ji vyrobil ze zahradní hadice, aby zlepšil jízdní vlastnosti tříkolky svého syna. Nebyl ale první. Už v roce 1845 získal podobný patent Robert William Thomson. Vzhledem k tomu, že v té době nebyla vhodná vozidla, pro něž by se pneumatika hodila, vynález zapadl. V době, kdy Dunlop pneumatiku vynalezl znovu, byla již ve velkém vyráběna jízdní kola, u nichž se vynález uplatnil.

Rozměry pneumatik

Jedná se o základní informaci, kterou je třeba zjistit při výběru nové pneumatiky. Udává se ve formátu např. „205/55 R16“ a tento rozměr máte uveden v TP. Číslo 205 udává šířku pneumatiky a tato hodnota je uvedena v milimetrech. Hodnota 55 udává profil pneumatiky, jedná se o percentuální vyjádření výšky bočnice pneumatiky, tedy o hodnotu 55 % ze 205 mm což je asi 113 mm. Písmeno R značí radiální konstrukci pneumatiky a hodnota 16 udává vnitřní průměr pneumatiky, ten vždy musí být shodný s průměrem ráfku. Jedná se o hodnotu v palcích (1“ = 2,54 cm). Na jedné nápravě by vždy měly být pneumatiky stejné značky, rozměru, konstrukce, atd.

Značení

Následující obrázek popisuje jednotlivé označení používané výrobcem (číslice označují šířku, profil, průměr a zátěžový index pneumatiky). Standardní rozměry jsou teoretické hodnoty platné pro novou pneumatiku. Tires mark.gif

               205    /    55     R      16      91 W

205 - nominální šířka pneumatiky v milimetrech (205 mm) 55 - poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech R - typ konstrukce kostry („R“ radiální, „D“ diagonální, „B“ bias belted) 16 - nominální průměr příslušného disku v palcích - vnitřní průměr pneu 91 - index nosnosti (numerický kód "91" = 615kg) dle tabulky (viz příloha) W - index rychlosti (kód abecedy "W" = 270km/h) dle tabulky (viz příloha) Dále jsou na pneumatikách vyznačovány texty označující specifické vlastnosti: TUBELESS - bezdušová / TUBETYPE = dušová M+S, MUD+SNOW - (bláto+sníh) pneu určená pro zimní provoz RF , XL, C REINFORCED - zesílená kostra pro dodávky DOT 24 1 týden a rok výroby pneumatiky (dvacátý čtvrtý týden, rok 2001) OUTSIDE, INSIDE – vnitřní a venkovní bočnice ROTATION – směr otáčení

Nosnostní index

Nosnostní index pneumatiky je udáván za rozměrem, např. ve tvaru "195/656 R15 95H", kdy hodnota nosnostního, nebo také hmotnostního indexu, je 95 = 690 kg na jednu pneumatiku. Pokud nevíte jakou hodnotu Ni máte na svém voze mít, podívejte se do velkého technického průkazu, nikdy nepoužívejte nižší hmotnostní index, než je zde uveden. Vyšší Ni použít můžete, pneumatika ovšem bude mít tužší bočnici a jízda s takovouto pneumatikou může být méně komfortní.

Zdroj: Pneumatiky.cz

Rychlostní indexy pneumatik

Kód z jednoho až dvou písmen indikuje maximální rychlost, kterou pneumatika dokáže vydržet po dobu 10 minut aniž by vzniklo nebezpečí.

Rychlostní indexy pneumatik
kód mph km/h Code mph km/h
A1 3 5 L 75 120
A2 6 10 M 81 130
A3 9 15 N 87 140
A4 12 20 P 94 150
A5 16 25 Q 100 160
A6 19 30 R 106 170
A7 22 35 S 112 180
A8 25 40 T 118 190
B 31 50 U 124 200
C 37 60 H 130 210
D 40 65 VR přes 130 přes 210
E 43 70 V 149 240
F 50 80 W 168 270
G 56 90 Y 186 300
J 62 100 ZR přes 186 přes 300
K 68 110

Výměna letních pneumatik za zimní a naopak

Obecně lze říci, že pokud dlouhodobě poklesne teplota pod +7 °C, měly by se nasadit zimní pneumatiky. Naopak, pokud je průměrná teplota vyšší jak +7 °C, zimní pneumatiky se kvůli svému složení rychleji sjíždějí a opotřebovávají, proto je vhodné opět nasadit letní pneumatiky. Kromě zimních a letních pneumatik existují také pneumatiky pro celoroční použití, které není třeba přezouvat, ale nevýhodou je to, že nemohou dosahovat takových jízdních vlastností jako pneumatiky specializované.

Typy dezénů

Rozlišujeme několik základních typů dezénů a to symetrický, asymetrický a směrový. Symetrický - symetrickou pneumatiku je možno umístit na vozidle na libovolnou pozici. Asymetrický - vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiku, pouze má vždy označenou vnější a vnitřní stranu (outside, inside), kterou je třeba při montáži dodržet. Směrový (šípový) - každá pneumatika má šipkou označen směr otáčení.

Tabulka typů dezénů

Dále se můžeme setkat např. s typem asymetrická směrová, která se používá na supersporty.

Označení DOT

První dvě čísla znamenají kalendářní týden a poslední dvě označení roku, ve kterém byla pneumatika vyrobena (např. 0609 – vyrobeno šestý týden roku 2009). Doporučujeme nepoužívat pneumatiky, které jsou na vozidle více jak 5 let. Pneumatiky zimní se vyrábí v létě a naopak, berte tedy prosím na vědomí, že pneumatika stará půl roku je prakticky nová. Pneumatika nově vyrobená je skladována v tmavých a suchých skladech, kde nehrozí riziko poškození pneumatiky UV zářením. Je třeba si uvědomit, že DOT nemá vliv na homogennost pneumatiky nebo na její rozdílné jízdní vlastnosti. Pneumatika se začne reálně opotřebovávat až samotnou jízdou. Vliv na její opotřebení mají zejména faktory jako je UV záření, kvalita komunikace, stav podvozku vozu, nesprávné nahuštění pneu (zde je nutná pravidelná kontrola) a také styl jízdy řidiče.

Zdroj: Pneumatiky.cz

Země původu: V této problematice je důležité si uvědomit, že země původu pneumatiky není faktorem projevujícím se v její kvalitě. Výrobce zachovává všechny technologie a postupy ve všech svých závodech, tudíž jediný rozdíl spočívá v obsluze výrobní linky, která je samozřejmě všude obstarávána odborníky. Pokud se k Vám dostala nějaká informace, že pneumatiky stejného výrobce z určité země původu jsou lepší nebo horší, je to pouze fáma.

Dojezdové pneumatiky

Speciální konstrukce na dojezdových (tzv. run-flat) pneumatikách, spočívající v zesílené bočnici, vám umožní s těmito pneumatikami i jízdu s defektem. S takto poškozenou pneumatikou můžete jet až do vzdálenosti 80km a to rychlostí max. 80km/h. Poškozenou run-flat pneumatiku je třeba vyměnit, její oprava není možná. Lze montovat pouze na vozy s kontrolou tlaku v pneumatikách, v opačném případě byste nemuseli poznat, že máte defekt. Existuje několik kódů pro označení run-flat pneumatik, podle výrobce: - Michelin - ZP - Pirelli - RFT - Continental - SSR, CSR - Dunlop - DSST - Bridgestone - RFT - GoodYear - ROF

Související články

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Pneumatika
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Pneumatika