Consolidated B-24 Liberator
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Masivní vylepšení) |
||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
|název = Consolidated B-24 Liberator | |název = Consolidated B-24 Liberator | ||
|typ = [[Bombardér|bombardovací letadlo]] | |typ = [[Bombardér|bombardovací letadlo]] | ||
- | |výrobce = | + | |výrobce = Consolidated Aircraft Corporation |
- | |image = | + | |image = [[File:B-24M-20-CO USAAF.jpg|250px]] |
- | |text = Consolidated B- | + | |text = Consolidated B-24M-20-CO Liberator |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[29. prosinec|29. prosince]] [[1939 v letectví|1939]] | |první let = [[29. prosinec|29. prosince]] [[1939 v letectví|1939]] | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
|vyřazen = | |vyřazen = | ||
|výroba = 1940 - [[1945]] | |výroba = 1940 - [[1945]] | ||
- | |vyrobeno kusů = 18 188 | + | |vyrobeno kusů = 18 188 kusů |
- | |hlavní uživatel = [[USAAF]] | + | |varianty = [[Consolidated PB4Y-2 Privateer]]<br />[[Consolidated C-87 Liberator Express]] |
+ | |hlavní uživatel = [[United States Army Air Forces|USAAF]] | ||
|více uživatelů = [[Royal Air Force|RAF]] | |více uživatelů = [[Royal Air Force|RAF]] | ||
- | }} | + | }}'''Consolidated B-24 Liberator''' (''Osvoboditel'') byl [[Spojené státy americké|americký]] čtyřmotorový [[Bombardér|bombardovací letoun]], který se stal významnou zbraní [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. Na typu létali od května [[1943]] i letci [[311. československá bombardovací peruť RAF|311. československé bombardovací perutě RAF]]. |
- | '''Consolidated B-24 Liberator''' (''Osvoboditel'') | + | |
- | ==Vývoj== | + | == Vývoj == |
- | + | [[Soubor:B-24J-55-CO.jpg|thumb|240px|Consolidated B-24J-55-CO Liberator]] | |
+ | [[Soubor:Pratt and Whitney R1830 Twin Wasp side.jpg|thumb|240px|[[Pratt & Whitney R-1830|R-1830]] používaný v bombardéru B-24 Liberator]] | ||
+ | [[Soubor:B-24.jpg|thumb|240px|B-24 Liberator (1942)]] | ||
+ | Roku [[1935]] byl v [[Spojené státy americké|USA]] zadán vývoj nového čtyřmotorového bombardovacího letounu s velkým doletem. Kalifornská firma Consolidated Aircraft Corporation vypracovala projekt bombardéru, který byl označen jako Model 32. | ||
- | ==Bojové užití== | + | [[Prototyp]] '''XB-24''' vzlétl poprvé [[29. prosinec|29. prosince]] [[1939 v letectví|1939]] z [[letiště]] v [[San Diego|San Diegu]] v [[Kalifornie|Kalifornii]], ale očekávané výkony nepodal. Přesto [[Francie|Francouzi]] a [[Spojené království|Britové]] o tento stroj projevili zájem, avšak dodávkám do Francie zabránila její rychlá porážka nacistickým [[Německo|Německem]]. XB-24 byl poháněn čtyřmi [[hvězdicový motor|hvězdicovými]] [[válec (motor)|čtrnáctiválci]] Pratt & Whitney R-1830-33 Twin Wasp s mechanickými kompresory s maximálním [[výkon]]em 883 [[Watt|kW]]. |
- | + | ||
+ | Americké letectvo brzy objednalo sérii sedmi ověřovacích strojů '''YB-24''', které se od prototypu odlišovaly jen minimálně, a 38 sériových '''B-24A'''. Na jaře roku 1941 bylo do Británie dodáno šest YB-24 s označením '''LB-30A''', které sloužily jako dopravní u Atlantic Return Ferry Service a 19 B-24A, které se jako nevyzbrojené [[dopravní letoun]]y označovaly '''LB-30B''', s výzbrojí u Velitelství pobřežního letectva pak '''Liberator Mk.I'''. | ||
+ | |||
+ | Výroba letounů označených '''LB-30''' s prodlouženým [[trup letadla|trupem]] o 0,79 m, určených po porážce Francie pro Velkou Británii, byla zastavena po dokončení 139 strojů. Z nich Royal Air Force odebralo mezi srpnem [[1941]] a červencem [[1942]] 86 většinou nevyzbrojených Liberatorů, ostatní převzalo americké armádní letectvo. Některé kusy z LB-30 byly ve Velké Británii vyzbrojeny čtyřkulometnými střeleckými věžemi Boulton-Paul dvou typů instalovanými na hřbetě trupu a na zádi a jako takové nesly označení '''Liberator Mk.II'''. | ||
+ | |||
+ | Američané využívali LB-30 a B-24A převážně k dopravním účelům. Ve Velké Británii pak tyto letouny s instalovanými čtyřmi [[letecký kanón|kanóny]] [[ráže]] 20 mm ve výstupku pod přední částí trupu a s [[radar|radiolokátorem]] pro vyhledávání plavidel ASV Mk.I létaly jako '''Liberator GR Mk.I'''. Jeden LB-30 upravený jako salónní dopravní letoun využíval ministerský předseda [[Winston Churchill]]. | ||
+ | |||
+ | Roku 1940 byla testována nová varianta '''XB-24B''' se samosvornými nádržemi, která byla osazena čtyřmi motory [[Pratt & Whitney R-1830|Pratt & Whitney R-1830-41]] (S4C4G) s turbokompresory, které zachovávaly výkon motorů 895 kW (1200 hp) i ve výšce 7 625 metrů. | ||
+ | |||
+ | Z tohoto prototypu byla odvozena verze '''B-24C''', která nesla střeleckou věž Martin těsně za kabinou pilotů a další tři kulomety v přídi a v bocích trupu. V zádi byla instalovaná otočná věž Consolidated A-6. | ||
+ | |||
+ | Počátkem února [[1942]] začaly být dodávány modernizované letouny '''B-24D''', jejichž vybavení se neustále zlepšovalo a zdokonalovalo. Poslední B-24D nesly novou kulovitou střeleckou věž Sperry pod trupem. Z celkové produkce 2 738 kusů odebralo RAF a Coastal Command od dubna 1942 366 exemplářů jako '''Liberator Mk.III'''. Dalších 147 letounů upravených pro [[Námořní hlídkové letadlo|námořní hlídkovou službu]] s označením '''Liberator GR Mk.V''' převzalo [[RCAF]], [[RAAF]] a Coastal Command. | ||
+ | |||
+ | 7. července 1942 podepsal náčelník generálního štábu [[generál]] [[George Catlett Marshall]] dokument uvolňující část sérií Liberatorů pro potřeby amerického námořnictva. Od srpna 1942 tak začlenilo verzi B-24D do své výzbroje také [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]] pod označením '''PB4Y-1 Liberator'''. Byly používány k námořním hlídkovým letům a protiponorkovému boji. Nejstarší stroje poháněla čtveřice motorů Pratt And Whitney R-1830-43 Twin Wasp po 882 kW. Výzbroj tvořil jeden kulomet v přídi a po dvou ve věžích na hřbetě trupu a zádi ráže 12,7 mm. Osádku tvořilo 9 až 10 mužů. Od dalších výrobních bloků byla zaváděna nová příďová věž s dvojkulometem a následně i boční střeliště a pohonné jednotky R-1830-65. Místo spodní kulové věže Sperry armádních B-24 zaujal protilodní radar. První německou ponorku pak PB4Y-1 amerického námořnictva se základnou na Islandu potopil již 5.11.1942. Po zkušenostech s PB4Y-1 si americké námořnictvo vyžádalo novou konstrukci, která vycházela z Liberatoru, s označením [[Consolidated PB4Y-2 Privateer]]. | ||
+ | |||
+ | V průběhu války docházelo k postupným modernizacím, čímž se množství typů letounu B-24 Liberator značně rozšířilo. Kromě bojových letounů bylo vyrobeno také 291 kusů dopravních '''C-87 Liberator Express''' bez střeleckých věží s pumovnicí upravenou k přepravě cestujících a nákladu, cisternové '''C-109''', fotoprůzkumné '''F-7''', námořní dopravní '''RY-1''' a '''RY-2''', [[cvičný letoun|cvičné]] '''TB-24''' a naváděcí '''CB-24'''. S jedinou svislou ocasní plochou byl v roce 1943 postaven prototyp varianty '''XB-24K''' továrnou Ford ve Wilow Run v Michiganu. Poháněly jej motory Pratt and Whitney R-1830-75 Wasp po 992 kW. | ||
+ | |||
+ | Stejný výrobce vyprodukoval i 791 kusů verze '''B-24E''' ('''Liberator Mk.V'''), které se společně s 430 letouny varianty '''B-24G''' od „déčka“ odlišovaly délkou trupu a variantami výzbroje. První otočná věž v přídi prodloužené o 0,25 m se objevila u verze '''B-24G-1'''. | ||
+ | |||
+ | 3 100 letounů '''B-24H''' ('''Liberator Mk.VI''') mělo v upravené přídi instalovánu věž Emerson A-15 nebo Consolidated A-6A. Verze '''B-24J''' ('''Liberator B/GR Mk.V''') byla vyrobena v počtu 6 678 kusů s řadou dílčích úprav. V případě instalace radiolokátoru bylo označení změněno na '''Liberator B/GR Mk.VIII'''. | ||
+ | |||
+ | 1 667 vyrobených '''B-24L''' mělo zlepšené turbokompresory a zjednodušenou střeleckou věž Consolidated M-6A v zádi, 2 593 '''B-24M''' mělo zadní střeliště vybaveno odlehčenou střeleckou věží Motor Product. | ||
+ | |||
+ | Na počátku roku [[1945]] bylo dokončeno sedm tvarově pozměněných '''YB-24N''' s jednou svislou ocasní plochou, následně však byla 31. května 1945 výroba Liberatorů ukončena. | ||
+ | |||
+ | == Bojové užití == | ||
+ | [[Soubor:B-24 hit by Flak.jpg|thumb|240px|B-24 Liberator zasažen Flakem]] | ||
+ | První Liberatory Mk.I, dodané v rámci [[zákon o půjčce a pronájmu|smlouvy o půjčce a pronájmu]] z USA do Velké Británie, převzala v září 1941 120. squadrona RAF dislokovaná u [[Belfast]]u. Operovaly jako protiponorkové ve středních oblastech Atlantiku. | ||
+ | |||
+ | V srpnu 1943 předalo USAAF US Navy všech svých 20 squadron vyzbrojených B-24D i s technickým vybavením a částí personálu, výměnou za shodný počet Liberatorů novějších verzí dodávaných z výroby ve standardní bombardovací podobě. Koncem léta pak USAAF své protiponorkové velitelství rozpustilo úplně. Čtyři z předaných squadron byly vybaveny upravenými fotoprůzkumnými '''PB4Y-1P''' s kamerami v pumovnicích. PB4Y-1 US Navy byly umístěny také ve Velké Británii u squadron VB-103, VB-105, VB-110 a krátce také VB-114 s reflektorovými letouny. Společně s RAF operovaly i v [[Biskajský záliv|Biskajském zálivu]]. | ||
+ | |||
+ | Letoun B-24 se díky svému dlouhému [[dolet letadla|doletu]] stal významným strojem na tichomořském bojišti, v [[Evropa|Evropě]] se spolu s [[Boeing B-17 Flying Fortress|Boeingem B-17]] stalo hlavním strojem amerického strategického letectva při bombardování [[Nacistické Německo|Říše]]. Nálety na cíle v samotném Německu zahájila [[Osmá letecká armáda|8. letecká armáda]] startující z britských základen 27. ledna 1943 vysláním 27 strojů B-24 a 64 B-17 nad [[přístav]] [[Wilhelmshaven]] a muniční sklad v blízkém Mariensielu. | ||
+ | |||
+ | Byl používaný i britskou RAF pří hlídkování nad [[Atlantský oceán|Atlantským oceánem]], byla jimi vyzbrojena i 311. čs. bombardovací peruť v rámci [[Československé perutě v RAF|československých jednotek v RAF]]. Ta během působení u Pobřežního velitelství potopila jednu velkou nákladní loď ([[Alsterufer]]), poškodila 4 hladinová plavidla a několik menších. Dále zaútočila na 35 [[Ponorka|ponorek]], z nichž 4 potopila a vyřadila z boje přibližně 17 nepřátelských stíhačů. Z celkového počtu 212 ponorek zničených Coastal Command připadlo do kapitulace Německa na posádky Liberatorů 71 zničených a 27 vážně poškozených ponorek. | ||
O významu B-24 svědčí i počet vyrobených kusů, který do roku [[1945]] dosáhl úctyhodných 18 188. | O významu B-24 svědčí i počet vyrobených kusů, který do roku [[1945]] dosáhl úctyhodných 18 188. | ||
- | ==Specifikace== | + | == Specifikace == |
- | [[ | + | [[Soubor:RPM12 B-24 LIBERATOR.jpg|thumb|280px|Americká vojenská obrazová příručka (1943)]] |
- | ===Technické údaje=== | + | === Technické údaje === |
* '''Posádka:''' obvykle 10 mužů | * '''Posádka:''' obvykle 10 mužů | ||
* '''Délka:''' 20,47 m | * '''Délka:''' 20,47 m | ||
* '''Rozpětí:''' 33,52 m | * '''Rozpětí:''' 33,52 m | ||
* '''Výška:''' 5,49 m | * '''Výška:''' 5,49 m | ||
- | * '''Plocha křídel:''' 97,36 m | + | * '''Plocha křídel:''' 97,36 m<sup>2</sup> |
- | * '''Prázdná hmotnost:''' cca | + | * '''Prázdná hmotnost:''' cca 16 783 kg |
- | * '''Vzletová hmotnost :''' cca | + | * '''Vzletová hmotnost :''' cca 29 484 kg |
- | * '''Pohonná jednotka:''' | + | * '''Pohonná jednotka:''' 4× dvouhvězdicový čtrnáctiválec [[Pratt & Whitney R-1830|Pratt & Whitney R-1830-65 Twin Wasp]] s turbokompresorem, každý o výkonu 895 kW (1200 hp) při vzletu |
- | ===Výkony=== | + | === Výkony === |
* '''Maximální rychlost:''' 467 km/h | * '''Maximální rychlost:''' 467 km/h | ||
- | * '''Dolet:''' | + | * '''Dolet:''' 3 540 – 6 000 km |
* '''Dostup:''' 8 534 m | * '''Dostup:''' 8 534 m | ||
* '''Stoupavost:''' 274 m/min | * '''Stoupavost:''' 274 m/min | ||
- | ===Výzbroj=== | + | === Výzbroj === |
- | * | + | * 10× [[kulomet]] [[M2 Browning|Browning]] ráže [[.50 BMG|12,7 mm]] (8 umístěno v párech v motoricky ovládaných střeleckých věžích typu Consolidated/Motor Product nebo Emerson v přídi, typu Martin na hřbetu trupu, v kulovité spodní věži typu Briggs-Sperry a ve věži Consolidated/Motor Product na zádi, 2 kulomety ručně ovládané střelci v bocích přední části trupu) |
- | * 2 pumovnice pro až | + | * 2 pumovnice pro až 3629 kg [[Bomba|pum]], 2 pumy o hmotnosti až 2980 kg mohly být podvěšeny pod křídlo namísto interního nákladu pum |
+ | |||
+ | === Výrobci === | ||
+ | * Consolidated Aircraft Corporation, San Diego, [[Kalifornie]], [[Spojené státy americké|USA]], vyráběn také u Douglas v Tulse, Ford Motor Company a North American Aviation. | ||
- | == | + | == Související články == |
- | *[[Consolidated | + | * [[Consolidated PB4Y-2 Privateer]] |
+ | * [[Consolidated R2Y]] | ||
+ | * [[Consolidated C-87 Liberator Express]] | ||
+ | == Reference == | ||
+ | <references /> | ||
+ | == Literatura == | ||
+ | * {{Citace monografie | příjmení = Genf | jméno = S. A. | příjmení2 = | jméno2 = | příjmení3 = | jméno3 = | rok = 1998 | vydání = 1 | titul = Encyklopedie letadel | vydavatel = Slovo | místo = Ivanka pri Dunaji | isbn = 80-85711-35-4 | strany = 14, 38, 184 a 191}} | ||
+ | * {{Citace monografie | příjmení = Gunston | jméno = Bill | příjmení2 = | jméno2 = | příjmení3 = | jméno3 = | rok = 2006 | vydání = | titul = Bojová letadla druhé světové války | vydavatel = Svojtka & Co. | místo = Praha | isbn = 80-7237-203-3 | strany = 362 až 364}} | ||
+ | * {{Citace monografie | příjmení = Green | jméno = William | příjmení2 = Swanborough | jméno2 = Gordon | příjmení3 = | jméno3 = | rok = 2001 | vydání = 1 | titul = Kamufláže Vojenská letadla | vydavatel = Svojtka & Co. | místo = Praha | isbn = 80-7237-438-9 | strany = 134 a 135}} | ||
+ | * {{citace monografie | jméno = Riccardo | příjmení = Niccoli | odkaz na autora = | titul = Letadla, Nejvýznamnější současné i historické typy | url = | vydavatel = Knižní klub | místo = Praha | rok = 2001 | počet stran = 224 | kapitola = Junkers Ju 52 | strany = 60 | isbn = 80-242-0651-x | jazyk = česky}} | ||
+ | * {{Citace monografie | příjmení = Schmid | jméno = Jaroslav | odkaz na autora = | příjmení2 = | jméno2 = | odkaz na autora2 = | titul = Stíhací a bombardovací letadla USA | vydavatel = Fraus | místo = Plzeň | rok = 1998 | počet stran = 131 | isbn = 80-7238-022-2}} | ||
+ | * {{Citace monografie | příjmení = Šorel | jméno = Václav | odkaz na autora = | příjmení2 = Velc | jméno2 = Jaroslav | odkaz na autora2 = | titul = Letadla československých pilotů I | vydavatel = Albatros | místo = Praha | rok = 1979 | počet stran = 430 | isbn =}} | ||
+ | * {{Citace monografie | příjmení = Šorel | jméno = Václav | příjmení2 = | jméno2 = | příjmení3 = | jméno3 = | rok = 1993 | vydání =1. | titul = Češi a Slováci v oblacích | vydavatel = Mustang | místo = Plzeň | isbn = 80-85831-02-3 | strany = 82 až 84, 90}} | ||
- | ==Externí odkazy== | + | == Externí odkazy (anglicky)== |
- | * [http:// | + | * [https://web.archive.org/web/20070124062840/http://www.nationalmuseum.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=494 Consolidated B-24D page, USAF National Museum] |
+ | * [http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/SP-468/ch5-3.htm SP-468 Quest for Performance: The Evolution of Modern Aircraft, NASA] | ||
+ | * [http://www.warbirdsresourcegroup.org/URG/b24liberator.html Warbirds Resource Group USAAF Resource Center – B-24 Liberator] | ||
+ | * [http://www.warbirdregistry.org/b24registry/b24registry.html Warbird Registry – B-24 Liberator – the history of those B-24s that survived military service] | ||
+ | * [http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1942/1942%20-%201797.html Liberator II ''Flight'' 1942] | ||
+ | * [https://books.google.com/books?id=vSYDAAAAMBAJ&pg=PA86&dq=popular+science+june+1941&hl=en&ei=cT2TTNqUB9Ofnwfn49ywCA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5&ved=0CEAQ6AEwBA#v=onepage&q&f=true "The Liberator," ''Popular Science'', 1943 – photos, drawings, etc. on the B-24] | ||
+ | * [https://books.google.com/books?id=vSYDAAAAMBAJ&pg=PA78&dq=popular+science+june+1941&hl=en&ei=cT2TTNqUB9Ofnwfn49ywCA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5&ved=0CEAQ6AEwBA#v=onepage&q&f=true "Look Out Hitler, Here Comes The Flood," ''Popular Science'', 1943 – very large and detailed article on the manufacturing of the B-24] | ||
+ | * [http://i-ota.net/B-24Witchcraft/J/ A spherical panoramic look inside a B-24J: 'Witchcraft'] | ||
- | {{Americké vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|B-24+Liberator}}{{Commonscat|B-24 Liberator}}{{Americké vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Americké bombardéry]] | [[Kategorie:Americké bombardéry]] | ||
[[Kategorie:Letadla Consolidated|B-24 Liberator]] | [[Kategorie:Letadla Consolidated|B-24 Liberator]] |
Aktuální verze z 16. 9. 2017, 11:40
Consolidated B-24 Liberator | ||
Consolidated B-24M-20-CO Liberator | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | bombardovací letadlo | |
Výrobce | Consolidated Aircraft Corporation | |
Konstruktér | ||
První let | 29. prosince 1939 | |
Zařazen | 1941 | |
Vyřazen | ||
Výroba | 1940 - 1945 | |
Vyrobeno | 18 188 kusů | |
Varianty | Consolidated PB4Y-2 Privateer Consolidated C-87 Liberator Express | |
Uživatel | USAAF | |
RAF |
Consolidated B-24 Liberator (Osvoboditel) byl americký čtyřmotorový bombardovací letoun, který se stal významnou zbraní druhé světové války. Na typu létali od května 1943 i letci 311. československé bombardovací perutě RAF.
Obsah |
Vývoj
Roku 1935 byl v USA zadán vývoj nového čtyřmotorového bombardovacího letounu s velkým doletem. Kalifornská firma Consolidated Aircraft Corporation vypracovala projekt bombardéru, který byl označen jako Model 32.
Prototyp XB-24 vzlétl poprvé 29. prosince 1939 z letiště v San Diegu v Kalifornii, ale očekávané výkony nepodal. Přesto Francouzi a Britové o tento stroj projevili zájem, avšak dodávkám do Francie zabránila její rychlá porážka nacistickým Německem. XB-24 byl poháněn čtyřmi hvězdicovými čtrnáctiválci Pratt & Whitney R-1830-33 Twin Wasp s mechanickými kompresory s maximálním výkonem 883 kW.
Americké letectvo brzy objednalo sérii sedmi ověřovacích strojů YB-24, které se od prototypu odlišovaly jen minimálně, a 38 sériových B-24A. Na jaře roku 1941 bylo do Británie dodáno šest YB-24 s označením LB-30A, které sloužily jako dopravní u Atlantic Return Ferry Service a 19 B-24A, které se jako nevyzbrojené dopravní letouny označovaly LB-30B, s výzbrojí u Velitelství pobřežního letectva pak Liberator Mk.I.
Výroba letounů označených LB-30 s prodlouženým trupem o 0,79 m, určených po porážce Francie pro Velkou Británii, byla zastavena po dokončení 139 strojů. Z nich Royal Air Force odebralo mezi srpnem 1941 a červencem 1942 86 většinou nevyzbrojených Liberatorů, ostatní převzalo americké armádní letectvo. Některé kusy z LB-30 byly ve Velké Británii vyzbrojeny čtyřkulometnými střeleckými věžemi Boulton-Paul dvou typů instalovanými na hřbetě trupu a na zádi a jako takové nesly označení Liberator Mk.II.
Američané využívali LB-30 a B-24A převážně k dopravním účelům. Ve Velké Británii pak tyto letouny s instalovanými čtyřmi kanóny ráže 20 mm ve výstupku pod přední částí trupu a s radiolokátorem pro vyhledávání plavidel ASV Mk.I létaly jako Liberator GR Mk.I. Jeden LB-30 upravený jako salónní dopravní letoun využíval ministerský předseda Winston Churchill.
Roku 1940 byla testována nová varianta XB-24B se samosvornými nádržemi, která byla osazena čtyřmi motory Pratt & Whitney R-1830-41 (S4C4G) s turbokompresory, které zachovávaly výkon motorů 895 kW (1200 hp) i ve výšce 7 625 metrů.
Z tohoto prototypu byla odvozena verze B-24C, která nesla střeleckou věž Martin těsně za kabinou pilotů a další tři kulomety v přídi a v bocích trupu. V zádi byla instalovaná otočná věž Consolidated A-6.
Počátkem února 1942 začaly být dodávány modernizované letouny B-24D, jejichž vybavení se neustále zlepšovalo a zdokonalovalo. Poslední B-24D nesly novou kulovitou střeleckou věž Sperry pod trupem. Z celkové produkce 2 738 kusů odebralo RAF a Coastal Command od dubna 1942 366 exemplářů jako Liberator Mk.III. Dalších 147 letounů upravených pro námořní hlídkovou službu s označením Liberator GR Mk.V převzalo RCAF, RAAF a Coastal Command.
7. července 1942 podepsal náčelník generálního štábu generál George Catlett Marshall dokument uvolňující část sérií Liberatorů pro potřeby amerického námořnictva. Od srpna 1942 tak začlenilo verzi B-24D do své výzbroje také US Navy pod označením PB4Y-1 Liberator. Byly používány k námořním hlídkovým letům a protiponorkovému boji. Nejstarší stroje poháněla čtveřice motorů Pratt And Whitney R-1830-43 Twin Wasp po 882 kW. Výzbroj tvořil jeden kulomet v přídi a po dvou ve věžích na hřbetě trupu a zádi ráže 12,7 mm. Osádku tvořilo 9 až 10 mužů. Od dalších výrobních bloků byla zaváděna nová příďová věž s dvojkulometem a následně i boční střeliště a pohonné jednotky R-1830-65. Místo spodní kulové věže Sperry armádních B-24 zaujal protilodní radar. První německou ponorku pak PB4Y-1 amerického námořnictva se základnou na Islandu potopil již 5.11.1942. Po zkušenostech s PB4Y-1 si americké námořnictvo vyžádalo novou konstrukci, která vycházela z Liberatoru, s označením Consolidated PB4Y-2 Privateer.
V průběhu války docházelo k postupným modernizacím, čímž se množství typů letounu B-24 Liberator značně rozšířilo. Kromě bojových letounů bylo vyrobeno také 291 kusů dopravních C-87 Liberator Express bez střeleckých věží s pumovnicí upravenou k přepravě cestujících a nákladu, cisternové C-109, fotoprůzkumné F-7, námořní dopravní RY-1 a RY-2, cvičné TB-24 a naváděcí CB-24. S jedinou svislou ocasní plochou byl v roce 1943 postaven prototyp varianty XB-24K továrnou Ford ve Wilow Run v Michiganu. Poháněly jej motory Pratt and Whitney R-1830-75 Wasp po 992 kW.
Stejný výrobce vyprodukoval i 791 kusů verze B-24E (Liberator Mk.V), které se společně s 430 letouny varianty B-24G od „déčka“ odlišovaly délkou trupu a variantami výzbroje. První otočná věž v přídi prodloužené o 0,25 m se objevila u verze B-24G-1.
3 100 letounů B-24H (Liberator Mk.VI) mělo v upravené přídi instalovánu věž Emerson A-15 nebo Consolidated A-6A. Verze B-24J (Liberator B/GR Mk.V) byla vyrobena v počtu 6 678 kusů s řadou dílčích úprav. V případě instalace radiolokátoru bylo označení změněno na Liberator B/GR Mk.VIII.
1 667 vyrobených B-24L mělo zlepšené turbokompresory a zjednodušenou střeleckou věž Consolidated M-6A v zádi, 2 593 B-24M mělo zadní střeliště vybaveno odlehčenou střeleckou věží Motor Product.
Na počátku roku 1945 bylo dokončeno sedm tvarově pozměněných YB-24N s jednou svislou ocasní plochou, následně však byla 31. května 1945 výroba Liberatorů ukončena.
Bojové užití
První Liberatory Mk.I, dodané v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu z USA do Velké Británie, převzala v září 1941 120. squadrona RAF dislokovaná u Belfastu. Operovaly jako protiponorkové ve středních oblastech Atlantiku.
V srpnu 1943 předalo USAAF US Navy všech svých 20 squadron vyzbrojených B-24D i s technickým vybavením a částí personálu, výměnou za shodný počet Liberatorů novějších verzí dodávaných z výroby ve standardní bombardovací podobě. Koncem léta pak USAAF své protiponorkové velitelství rozpustilo úplně. Čtyři z předaných squadron byly vybaveny upravenými fotoprůzkumnými PB4Y-1P s kamerami v pumovnicích. PB4Y-1 US Navy byly umístěny také ve Velké Británii u squadron VB-103, VB-105, VB-110 a krátce také VB-114 s reflektorovými letouny. Společně s RAF operovaly i v Biskajském zálivu.
Letoun B-24 se díky svému dlouhému doletu stal významným strojem na tichomořském bojišti, v Evropě se spolu s Boeingem B-17 stalo hlavním strojem amerického strategického letectva při bombardování Říše. Nálety na cíle v samotném Německu zahájila 8. letecká armáda startující z britských základen 27. ledna 1943 vysláním 27 strojů B-24 a 64 B-17 nad přístav Wilhelmshaven a muniční sklad v blízkém Mariensielu.
Byl používaný i britskou RAF pří hlídkování nad Atlantským oceánem, byla jimi vyzbrojena i 311. čs. bombardovací peruť v rámci československých jednotek v RAF. Ta během působení u Pobřežního velitelství potopila jednu velkou nákladní loď (Alsterufer), poškodila 4 hladinová plavidla a několik menších. Dále zaútočila na 35 ponorek, z nichž 4 potopila a vyřadila z boje přibližně 17 nepřátelských stíhačů. Z celkového počtu 212 ponorek zničených Coastal Command připadlo do kapitulace Německa na posádky Liberatorů 71 zničených a 27 vážně poškozených ponorek.
O významu B-24 svědčí i počet vyrobených kusů, který do roku 1945 dosáhl úctyhodných 18 188.
Specifikace
Technické údaje
- Posádka: obvykle 10 mužů
- Délka: 20,47 m
- Rozpětí: 33,52 m
- Výška: 5,49 m
- Plocha křídel: 97,36 m2
- Prázdná hmotnost: cca 16 783 kg
- Vzletová hmotnost : cca 29 484 kg
- Pohonná jednotka: 4× dvouhvězdicový čtrnáctiválec Pratt & Whitney R-1830-65 Twin Wasp s turbokompresorem, každý o výkonu 895 kW (1200 hp) při vzletu
Výkony
- Maximální rychlost: 467 km/h
- Dolet: 3 540 – 6 000 km
- Dostup: 8 534 m
- Stoupavost: 274 m/min
Výzbroj
- 10× kulomet Browning ráže 12,7 mm (8 umístěno v párech v motoricky ovládaných střeleckých věžích typu Consolidated/Motor Product nebo Emerson v přídi, typu Martin na hřbetu trupu, v kulovité spodní věži typu Briggs-Sperry a ve věži Consolidated/Motor Product na zádi, 2 kulomety ručně ovládané střelci v bocích přední části trupu)
- 2 pumovnice pro až 3629 kg pum, 2 pumy o hmotnosti až 2980 kg mohly být podvěšeny pod křídlo namísto interního nákladu pum
Výrobci
- Consolidated Aircraft Corporation, San Diego, Kalifornie, USA, vyráběn také u Douglas v Tulse, Ford Motor Company a North American Aviation.
Související články
Reference
Literatura
- GENF, S. A.. Encyklopedie letadel. 1. vyd. Ivanka pri Dunaji : Slovo, 1998. ISBN 80-85711-35-4. S. 14, 38, 184 a 191.
- GUNSTON, Bill. Bojová letadla druhé světové války. Praha : Svojtka & Co., 2006. ISBN 80-7237-203-3. S. 362 až 364.
- GREEN, William; SWANBOROUGH, Gordon. Kamufláže Vojenská letadla. 1. vyd. Praha : Svojtka & Co., 2001. ISBN 80-7237-438-9. S. 134 a 135.
- NICCOLI, Riccardo. Letadla, Nejvýznamnější současné i historické typy. Praha : Knižní klub, 2001. 224 s. ISBN 80-242-0651-x. Kapitola Junkers Ju 52, s. 60. (česky)
- SCHMID, Jaroslav. Stíhací a bombardovací letadla USA. Plzeň : Fraus, 1998. 131 s. ISBN 80-7238-022-2.
- ŠOREL, Václav; VELC, Jaroslav. Letadla československých pilotů I. Praha : Albatros, 1979. 430 s.
- ŠOREL, Václav. Češi a Slováci v oblacích. 1.. vyd. Plzeň : Mustang, 1993. ISBN 80-85831-02-3. S. 82 až 84, 90.
Externí odkazy (anglicky)
- Consolidated B-24D page, USAF National Museum
- SP-468 Quest for Performance: The Evolution of Modern Aircraft, NASA
- Warbirds Resource Group USAAF Resource Center – B-24 Liberator
- Warbird Registry – B-24 Liberator – the history of those B-24s that survived military service
- Liberator II Flight 1942
- "The Liberator," Popular Science, 1943 – photos, drawings, etc. on the B-24
- "Look Out Hitler, Here Comes The Flood," Popular Science, 1943 – very large and detailed article on the manufacturing of the B-24
- A spherical panoramic look inside a B-24J: 'Witchcraft'
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |