Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Scharnhorst (1935)
Z Multimediaexpo.cz
(+ Vylepšení) |
(+ Vylepšení) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox Válečná loď | {{Infobox Válečná loď | ||
- | | | + | | typ = [[bitevní křižník]] |
- | | | + | | třída =[[Třída Scharnhorst (1936)|třída Scharnhorst]] |
| číslo trupu = | | číslo trupu = | ||
| jméno podle = Gerhard von Scharnhorst | | jméno podle = Gerhard von Scharnhorst | ||
- | | | + | | obrázek = Bundesarchiv DVM 10 Bild-23-63-12, Schlachtschiff "Scharnhorst".jpg |
- | | | + | | vlajka =War_Ensign_of_Germany_1938-1945.png |
- | | | + | | popis = |
- | | | + | | objednána =25. ledna [[1934]] |
| zahájení stavby =15. června [[1935]] | | zahájení stavby =15. června [[1935]] | ||
- | | spuštěna na vodu =3. října [[1936]] | + | | spuštěna na vodu =3. října [[1936]] |
- | |uvedena do služby =7. ledna [[1939]] | + | | uvedena do služby =7. ledna [[1939]] |
- | | | + | | osud =potopen 26. prosince [[1943]] |
- | | | + | | cena = |
- | | | + | | poznámka = |
- | | | + | | výtlak =31 552 tun (standardní)<br />38 900 tun (plný) |
- | | | + | | délka =229,8 m (753,9 stopy) na čáře ponoru<br />235.4 m (772,3 stop) celkem |
- | | | + | | šířka =30 m (98,4 stopy) |
- | | | + | | ponor =9,93 m (32,5 stopy) 38 100 tun |
- | | | + | | pohon =3 parní turbíny Brown-Boveri s převodem;<br /> 3 třílisté lodní šrouby, 4,8 m (15,75 stop) v průměru; |
- | | | + | | výkon pohonu =161 164 shp (120,18 MW) |
- | | | + | | palivo = |
- | | | + | | rychlost =33 uzlů |
- | | | + | | dosah =10 100 [[Námořní míle|nm]] při 19 uzlech (18 700 km při 35 km/h) |
- | | | + | | posádka =1 968 námořníků |
- | | | + | | pancíř = |
- | | | + | | výzbroj =9 x 280 mm (11 palců) (3x3)<br /> 12 x 150 mm (5,9 palce) (4x2, 4x1)<br /> 14 x 105 mm (4,1 palce) AA (7x2)<br /> 16 x 37 mm AA (8x2)<br /> 10 x 20 mm AA (později 38)<br /> 6 x 533 mm (21 palců) torpédomety |
| letadla =3 x Arado Ar196A-3, 2 katapulty | | letadla =3 x Arado Ar196A-3, 2 katapulty | ||
}} | }} | ||
'''Scharnhorst''' byl [[bitevní křižník]] sloužící v [[Německo|německé]] [[Kriegsmarine]]. Pojmenován byl podle pruského generála [[Gerhard von Scharnhorst|Gerharda von Scharnhorst]]. Sesterskou lodí byla [[Gneisenau (1935)|Gneisenau]]. V polovině roku [[1939]] byl přestavěn (hlavní [[stěžeň]] byl posunut více dozadu a příď byla prodloužena). | '''Scharnhorst''' byl [[bitevní křižník]] sloužící v [[Německo|německé]] [[Kriegsmarine]]. Pojmenován byl podle pruského generála [[Gerhard von Scharnhorst|Gerharda von Scharnhorst]]. Sesterskou lodí byla [[Gneisenau (1935)|Gneisenau]]. V polovině roku [[1939]] byl přestavěn (hlavní [[stěžeň]] byl posunut více dozadu a příď byla prodloužena). | ||
- | Od [[22. leden|22. ledna]] do [[22. březen|22. března]] [[1941]] ''Scharnhorst'' a ''Gneisenau'' operovaly v [[Atlantský oceán|Atlantiku]] a potopily několik lodí a dále ohrožovaly britské [[konvoj]]e. Poté byly zakotveny v [[Brest (Francie)|Brestu]] ve [[Francie|Francii]], kde se staly terčem opakovaných leteckých útoků. Díky škodám byly mimo službu až do konce roku 1941. V dubnu [[1943]] se ''Scharnhorst'' vydal na sever, kde se k němu připojil [[Tirpitz ( | + | Od [[22. leden|22. ledna]] do [[22. březen|22. března]] [[1941]] ''Scharnhorst'' a ''Gneisenau'' operovaly v [[Atlantský oceán|Atlantiku]] a potopily několik lodí a dále ohrožovaly britské [[konvoj]]e. Poté byly zakotveny v [[Brest (Francie)|Brestu]] ve [[Francie|Francii]], kde se staly terčem opakovaných leteckých útoků. Díky škodám byly mimo službu až do konce roku 1941. V dubnu [[1943]] se ''Scharnhorst'' vydal na sever, kde se k němu připojil [[Tirpitz (1939)|Tirpitz]], měly za úkol útočit na konvoje mířící do [[Sovětský svaz|SSSR]]. |
- | [[8. září]] [[1943]] provedly útok na spojeneckou základnu na [[Špicberky|Špicberkách]]. Poté byl ''Scharnhorst'' zakotven v [[Norsko|norských]] [[fjord]]ech. [[25. prosinec|25. prosince]] byla loď vyslána proti spojeneckému konvoji, byla však dekódována a Britové proti ní poslali silnou skupinu válečných lodí. Lodě ''[[HMS Belfast|Belfast]]'', ''Norfolk'', a ''Sheffield'' dorazily před hlavními silami a držely Scharnhorst od konvoje. Poté se ''Scharnhorst'' vydal zpět na základnu, byl však odříznut bitevní lodí [[HMS Duke of York (17)|''Duke of York'']] s jejími torpédoborci a křižníky. Po třech hodinách byl ''Scharnhorst'' v [[bitva u Severního mysu|bitvě u Severního mysu]] potopen. Přežilo jen 36 námořníků. | + | [[8. září]] [[1943]] provedly útok na spojeneckou základnu na [[Špicberky|Špicberkách]]. Poté byl ''Scharnhorst'' zakotven v [[Norsko|norských]] [[fjord]]ech. [[25. prosinec|25. prosince]] byla loď vyslána proti spojeneckému konvoji, byla však dekódována a Britové proti ní poslali silnou skupinu válečných lodí. Lodě ''[[HMS Belfast|Belfast]]'', ''Norfolk'', a ''Sheffield'' dorazily před hlavními silami a držely Scharnhorst od konvoje. Poté se ''Scharnhorst'' vydal zpět na základnu, byl však odříznut bitevní lodí [[HMS Duke of York (17)|''Duke of York'']] s jejími torpédoborci a křižníky. Po třech hodinách byl ''Scharnhorst'' v [[bitva u Severního mysu|bitvě u Severního mysu]] potopen. Přežilo jen 36 námořníků. |
+ | |||
+ | V [[září]] [[2000]] byl potopený Scharnhorst objeven norskou expedicí. | ||
== Galerie == | == Galerie == | ||
- | + | <gallery widths="200px" heights="200px" perrow="2"> | |
- | <gallery> | + | Soubor:Scharnhorst1.jpg|Ještě před přestavbou |
- | + | Soubor:Bundesarchiv DVM 10 Bild-23-63-46, Schlachtschiff "Scharnhorst".jpg|Po přestavbě (1939) | |
- | Soubor:Bundesarchiv DVM 10 Bild-23-63-46, Schlachtschiff | + | |
Soubor:Scharnhorst1943.png|Scharnhorst 1943 | Soubor:Scharnhorst1943.png|Scharnhorst 1943 | ||
Soubor:Scharnhorst-1-A503-FM30-50.jpg|Identifikační kniha US Navy | Soubor:Scharnhorst-1-A503-FM30-50.jpg|Identifikační kniha US Navy | ||
</gallery> | </gallery> | ||
- | |||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == |
Aktuální verze z 18. 4. 2017, 12:38
Základní údaje | |
---|---|
Typ: | bitevní křižník |
Třída: | třída Scharnhorst |
Číslo trupu: | |
Jméno podle: | Gerhard von Scharnhorst |
Objednána: | 25. ledna 1934 |
Zahájení stavby: | 15. června 1935 |
Spuštěna na vodu: | 3. října 1936 |
Uvedena do služby: | 7. ledna 1939 |
Osud: | potopen 26. prosince 1943 |
Poloha vraku: | |
Cena: | |
Předchůdce: | |
Následovník: | |
Poznámka: | |
Takticko-technická data | |
Výtlak: | 31 552 tun (standardní) 38 900 tun (plný) |
Délka: | 229,8 m (753,9 stopy) na čáře ponoru 235.4 m (772,3 stop) celkem |
Šířka: | 30 m (98,4 stopy) |
Ponor: | 9,93 m (32,5 stopy) 38 100 tun |
Pohon: | 3 parní turbíny Brown-Boveri s převodem; 3 třílisté lodní šrouby, 4,8 m (15,75 stop) v průměru; 161 164 shp (120,18 MW) |
Palivo: | |
Rychlost: | 33 uzlů |
Dosah: | 10 100 nm při 19 uzlech (18 700 km při 35 km/h) |
Posádka: | 1 968 námořníků |
Pancíř: | |
Výzbroj: | 9 x 280 mm (11 palců) (3x3) 12 x 150 mm (5,9 palce) (4x2, 4x1) 14 x 105 mm (4,1 palce) AA (7x2) 16 x 37 mm AA (8x2) 10 x 20 mm AA (později 38) 6 x 533 mm (21 palců) torpédomety |
Elektronika: | |
Letadla: | 3 x Arado Ar196A-3, 2 katapulty |
Ostatní: |
Scharnhorst byl bitevní křižník sloužící v německé Kriegsmarine. Pojmenován byl podle pruského generála Gerharda von Scharnhorst. Sesterskou lodí byla Gneisenau. V polovině roku 1939 byl přestavěn (hlavní stěžeň byl posunut více dozadu a příď byla prodloužena).
Od 22. ledna do 22. března 1941 Scharnhorst a Gneisenau operovaly v Atlantiku a potopily několik lodí a dále ohrožovaly britské konvoje. Poté byly zakotveny v Brestu ve Francii, kde se staly terčem opakovaných leteckých útoků. Díky škodám byly mimo službu až do konce roku 1941. V dubnu 1943 se Scharnhorst vydal na sever, kde se k němu připojil Tirpitz, měly za úkol útočit na konvoje mířící do SSSR.
8. září 1943 provedly útok na spojeneckou základnu na Špicberkách. Poté byl Scharnhorst zakotven v norských fjordech. 25. prosince byla loď vyslána proti spojeneckému konvoji, byla však dekódována a Britové proti ní poslali silnou skupinu válečných lodí. Lodě Belfast, Norfolk, a Sheffield dorazily před hlavními silami a držely Scharnhorst od konvoje. Poté se Scharnhorst vydal zpět na základnu, byl však odříznut bitevní lodí Duke of York s jejími torpédoborci a křižníky. Po třech hodinách byl Scharnhorst v bitvě u Severního mysu potopen. Přežilo jen 36 námořníků.
V září 2000 byl potopený Scharnhorst objeven norskou expedicí.
Galerie
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |