V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Avro Lancaster

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Výrazné vylepšení)
(+ Výrazné vylepšení)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.)
Řádka 2: Řádka 2:
  |název = Avro Lancaster
  |název = Avro Lancaster
  |typ = Těžký bombardér
  |typ = Těžký bombardér
-
  |výrobce = [[Avro]]
+
  |výrobce = Avro
-
  |image = Soubor:Avro Lancaster B I PA474.jpg
+
  |image = [[Soubor:Avro Lancaster B I PA474.jpg|250px]]
  |text = Lancaster během výročí [[Bitva o Británii|bitvy o Británii]]
  |text = Lancaster během výročí [[Bitva o Británii|bitvy o Británii]]
  |konstruktér = [[Roy Chadwick]]
  |konstruktér = [[Roy Chadwick]]
Řádka 21: Řádka 21:
Konstrukce Lancasteru vycházela z dvoumotorového bombardéru [[Avro Manchester|Avro 679 Manchester I]], který byl handicapován nevyzrálými a nedostatečně výkonnými motory Vulture, ale protože stroj jinak měl dobré vlastnosti bylo rozhodnuto letoun přepracovat pro jiné pohonné jednotky. U stroje bylo použito zvětšené křídlo (na původní centroplán byly připojeny zvětšené vnější části) a stroj dostal čtyři motory [[Rolls-Royce Merlin]] (první prototyp poháněly motory Merlin X). Nový typ, který nesl tovární označení Type 683, zprvu nesl jméno Manchester III, to bylo později změněno na Lancaster Mk.I.
Konstrukce Lancasteru vycházela z dvoumotorového bombardéru [[Avro Manchester|Avro 679 Manchester I]], který byl handicapován nevyzrálými a nedostatečně výkonnými motory Vulture, ale protože stroj jinak měl dobré vlastnosti bylo rozhodnuto letoun přepracovat pro jiné pohonné jednotky. U stroje bylo použito zvětšené křídlo (na původní centroplán byly připojeny zvětšené vnější části) a stroj dostal čtyři motory [[Rolls-Royce Merlin]] (první prototyp poháněly motory Merlin X). Nový typ, který nesl tovární označení Type 683, zprvu nesl jméno Manchester III, to bylo později změněno na Lancaster Mk.I.
-
Letouny stavěly i firmy [[Vickers]] a [[Armstrong Whitworth]] a na konci války je vyráběla i firma [[Austin Motor Company|Austin]] v [[Birmingham|Birminghamu]]. 300 letounů veze '''Mk II''' bylo vyrobeno s [[Hvězdicový motor|dvouhvězdicovými vzduchem chlazenými motory]] [[Bristol Hercules|Bristol Hercules VI]] (později vyrobené stroje dostaly motory Hercules XVI). V Kanadě se vyráběla verze '''Mk X''' s motory Merlin 28 (pozdější dostaly motory Merlin 38 nebo Merlin 224), které v licenci vyráběla automobilka [[Packard]].
+
Letouny stavěly i firmy Vickers a Armstrong Whitworth a na konci války je vyráběla i firma Austin v [[Birmingham|Birminghamu]]. 300 letounů veze '''Mk II''' bylo vyrobeno s [[Hvězdicový motor|dvouhvězdicovými vzduchem chlazenými motory]] [[Bristol Hercules|Bristol Hercules VI]] (později vyrobené stroje dostaly motory Hercules XVI). V Kanadě se vyráběla verze '''Mk X''' s motory Merlin 28 (pozdější dostaly motory Merlin 38 nebo Merlin 224), které v licenci vyráběla automobilka Packard.
-
 
+
-
[[Soubor:Lancaster I NG128 Dropping Load - Duisburg - Oct 14 - 1944.jpg|right|thumb|300px|Lancaster roku [[1944]] svrhuje pumy na [[Duisburg]]]]
+
 +
[[Soubor:Lancaster B MkI 44 Sqn RAF in flight 1942.jpg|thumb|300px|Formace tří letadel Avro Lancaster v roce 1942]]
 +
[[Soubor:Lancaster I NG128 Dropping Load - Duisburg - Oct 14 - 1944.jpg|thumb|300px|Lancaster roku [[1944]] svrhuje pumy na [[Duisburg]]]]
Lancastery v letech 1942-1945 provedly přes 156 000 operačních letů a svrhly okolo 608 000 anglických tun (angl. tuna je 2240 liber, tedy cca 1016 kg) pum. 3249 Lancasterů bylo ztraceno v boji. Alespoň 34 nebo 35 strojům se podařilo dokončit 100 a více operačních letů! (Což je velice ojedinělý výkon — kupř. pouze tři Halifaxy dosáhly „stovky“.) Jeden stroj dosáhl dokonce počtu 140 operačních letů a přežil válku, ale roku [[1947]] byl sešrotován (ze „stovkových“ Lancasterů se ovšem jeden zachoval až do dnešních dnů — je exponátem britského RAF Museum v Hendonu, na okraji Londýna).
Lancastery v letech 1942-1945 provedly přes 156 000 operačních letů a svrhly okolo 608 000 anglických tun (angl. tuna je 2240 liber, tedy cca 1016 kg) pum. 3249 Lancasterů bylo ztraceno v boji. Alespoň 34 nebo 35 strojům se podařilo dokončit 100 a více operačních letů! (Což je velice ojedinělý výkon — kupř. pouze tři Halifaxy dosáhly „stovky“.) Jeden stroj dosáhl dokonce počtu 140 operačních letů a přežil válku, ale roku [[1947]] byl sešrotován (ze „stovkových“ Lancasterů se ovšem jeden zachoval až do dnešních dnů — je exponátem britského RAF Museum v Hendonu, na okraji Londýna).
-
Mezi nejslavnější akce Lancasteru patří [[Operace Chastise]], kdy byly prolomeny dvě přehrady v [[Ruhr|Porúří]], nebo potopení [[bitevní loď|bitevní lodi]] [[Tirpitz (bitevní loď)|Tirpitz]]. Na sklonku války se počítalo s jejich bojovým nasazením v Pacifiku (v rámci tzv. Tiger Force), ale k tomu již pro rychlý konec války v Pacifiku nedošlo.
+
Mezi nejslavnější akce Lancasteru patří [[Operace Chastise]], kdy byly prolomeny dvě přehrady v [[Rúr|Porúří]], nebo potopení [[bitevní loď|bitevní lodi]] [[Tirpitz (1939)|Tirpitz]]. Na sklonku války se počítalo s jejich bojovým nasazením v Pacifiku (v rámci tzv. Tiger Force), ale k tomu již pro rychlý konec války v Pacifiku nedošlo.
Dnes existují dva letuschopné Lancastery
Dnes existují dva letuschopné Lancastery
Řádka 49: Řádka 49:
* Rozpětí: 31,11 m
* Rozpětí: 31,11 m
* Délka: 25,25 m
* Délka: 25,25 m
-
* Nosná plocha: 120,50
+
* Nosná plocha: 120,50 m<sup>2</sup>
* Hmotnost prázdného letounu: 14&nbsp;500 kg
* Hmotnost prázdného letounu: 14&nbsp;500 kg
* Maximální vzletová hmotnost: 31&nbsp;900 kg
* Maximální vzletová hmotnost: 31&nbsp;900 kg
Řádka 55: Řádka 55:
* Dostup: 7&nbsp;500 m
* Dostup: 7&nbsp;500 m
* Čas výstupu do výšky 6&nbsp;100 m: 41,6 minuty
* Čas výstupu do výšky 6&nbsp;100 m: 41,6 minuty
-
* Dolet: 2650-4200 km
+
* Dolet: 2 650 – 4 200 km
==== Výzbroj ====
==== Výzbroj ====
* 8 (resp. 10) [[kulomet|kulometů]] Browning ráže 7,7 mm, ve třech (resp. čtyřech) motoricky ovládaných střeleckých věžích
* 8 (resp. 10) [[kulomet|kulometů]] Browning ráže 7,7 mm, ve třech (resp. čtyřech) motoricky ovládaných střeleckých věžích
-
* maximálně 6400 kg pum
+
* maximálně 6 400 kg pum
==== Pohonné jednotky ====
==== Pohonné jednotky ====
* čtyři kapalinou chlazené vidlicové dvanáctiválce [[Rolls-Royce Merlin|Rolls-Royce Merlin XX]]
* čtyři kapalinou chlazené vidlicové dvanáctiválce [[Rolls-Royce Merlin|Rolls-Royce Merlin XX]]
* každý o výkonu 1280/1460 hp (954,4/1088,7 [[watt|kW]])
* každý o výkonu 1280/1460 hp (954,4/1088,7 [[watt|kW]])
 +
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=f9Y546imIJM}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Interior Tour Of Avro Lancaster MK.VII NX611'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="right"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=gpS42dw-TM8}}
 +
|- align="center"
 +
| '''AVRO Lancaster, BBMF, Nice Departure at Eindhoven'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
== Prameny ==
== Prameny ==
* Václav Němeček: ''Vojenská letadla (3)'', Naše vojsko, Praha, 1992 (vydání 3., upravené a doplněné), ISBN 80-206-0117-1
* Václav Němeček: ''Vojenská letadla (3)'', Naše vojsko, Praha, 1992 (vydání 3., upravené a doplněné), ISBN 80-206-0117-1
 +
* SCHMID, Jaroslav. ''Stíhací a bombardovací letadla Velké Británie 1939-45''. Plzeň : Fraus, 1995. 68 s. ISBN 80-85784-37-8.
 +
* NICCOLI, Riccardo. ''Letadla Nejvýznamnější současné i historické typy''. Praha : Ikar, 2001. 224 s. ISBN 80-242-0651-x.
 +
* GENF, S. A.. ''Encyklopedie letadel''. 1. vyd. Ivanka pri Dunaji : Slovo, 1998. ISBN 80-85711-35-4. S. 36, 56, 170 a 241.
 +
* GUNSTON, Bill. ''Bojová letadla II. světové války''. Praha : Svojtka&Co., 2006. 479 s. ISBN 80-7237-203-3.
 +
* TUBBS, D.. ''Bombardér Lancaster''. Praha : Naše vojsko, 1994. 89 s. ISBN 80-206-0188-0.
 +
* GREEN, William; SWANBOROUGH, Gordon. ''Kamufláže Vojenská letadla''. Praha : Svojtka&Co., 2001. 208 s. ISBN 80-7237-438-9.
== Reference ==
== Reference ==
Řádka 72: Řádka 91:
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
-
{{Flickr|Avro+Lancaster}}{{Commons|Avro Lancaster}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Avro+Lancaster}}{{Commons|Avro Lancaster}}{{Britské vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
-
{{Britské vojenské letouny druhé světové války}}
+
[[Kategorie:Britské bombardéry]]
[[Kategorie:Britské bombardéry]]
[[Kategorie:Letadla Avro|Avro 683 Lancaster]]
[[Kategorie:Letadla Avro|Avro 683 Lancaster]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 15. 10. 2016, 23:02

Avro Lancaster
Avro Lancaster B I PA474.jpg
Lancaster během výročí bitvy o Británii
Základní charakteristika
Určení Těžký bombardér
Výrobce Avro
Konstruktér Roy Chadwick
První let 9. ledna 1941
Zařazen 1942
Vyřazen 1963 (Kanada)
Výroba
Vyrobeno 7377 kusů
Varianty Avro Lancastrian
Uživatel Royal Air Force

Avro 683 Lancaster byl čtyřmotorový bombardér používaný během druhé světové války britským Královským letectvem. Byl jedním nejvýznamnějších typů, které během války sloužily v RAF, a tvořil páteř britského Bomber Command v druhé polovině války (dá se říci, že v této pozici nahradil typ Vickers Wellington). Poprvé byl bojově nasazen roku 1942, až jako poslední z trojice britských těžkých čtyřmotorových bombardérů sloužících v Bomber Command (vedle typů Short Stirling a Handley Page Halifax). Během války byl nasazen takřka výhradně jako těžký bombardér, v rámci Bomber Command (za války nebyl nikdy bojově použit mimo Britské ostrovy, zůstal pouze ve výzbroji Bomber Command, jednoho z Home Commands, tedy tzv. „Domácích velitelství“).

Konstrukce Lancasteru vycházela z dvoumotorového bombardéru Avro 679 Manchester I, který byl handicapován nevyzrálými a nedostatečně výkonnými motory Vulture, ale protože stroj jinak měl dobré vlastnosti bylo rozhodnuto letoun přepracovat pro jiné pohonné jednotky. U stroje bylo použito zvětšené křídlo (na původní centroplán byly připojeny zvětšené vnější části) a stroj dostal čtyři motory Rolls-Royce Merlin (první prototyp poháněly motory Merlin X). Nový typ, který nesl tovární označení Type 683, zprvu nesl jméno Manchester III, to bylo později změněno na Lancaster Mk.I.

Letouny stavěly i firmy Vickers a Armstrong Whitworth a na konci války je vyráběla i firma Austin v Birminghamu. 300 letounů veze Mk II bylo vyrobeno s dvouhvězdicovými vzduchem chlazenými motory Bristol Hercules VI (později vyrobené stroje dostaly motory Hercules XVI). V Kanadě se vyráběla verze Mk X s motory Merlin 28 (pozdější dostaly motory Merlin 38 nebo Merlin 224), které v licenci vyráběla automobilka Packard.

Formace tří letadel Avro Lancaster v roce 1942
Lancaster roku 1944 svrhuje pumy na Duisburg

Lancastery v letech 1942-1945 provedly přes 156 000 operačních letů a svrhly okolo 608 000 anglických tun (angl. tuna je 2240 liber, tedy cca 1016 kg) pum. 3249 Lancasterů bylo ztraceno v boji. Alespoň 34 nebo 35 strojům se podařilo dokončit 100 a více operačních letů! (Což je velice ojedinělý výkon — kupř. pouze tři Halifaxy dosáhly „stovky“.) Jeden stroj dosáhl dokonce počtu 140 operačních letů a přežil válku, ale roku 1947 byl sešrotován (ze „stovkových“ Lancasterů se ovšem jeden zachoval až do dnešních dnů — je exponátem britského RAF Museum v Hendonu, na okraji Londýna).

Mezi nejslavnější akce Lancasteru patří Operace Chastise, kdy byly prolomeny dvě přehrady v Porúří, nebo potopení bitevní lodi Tirpitz. Na sklonku války se počítalo s jejich bojovým nasazením v Pacifiku (v rámci tzv. Tiger Force), ale k tomu již pro rychlý konec války v Pacifiku nedošlo.

Dnes existují dva letuschopné Lancastery

Obsah

Verze

  • Mk I
  • Mk I Special
  • Mk II
  • Mk III
  • Mk III Mod. 464
  • Mk IV
  • Mk V
  • Mk VI
  • Mk VII
  • Mk X

Hlavní technické údaje

Data podle: Němeček [1]

Lancaster B Mk.I

  • Osádka: 7 mužů
  • Rozpětí: 31,11 m
  • Délka: 25,25 m
  • Nosná plocha: 120,50 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 14 500 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 31 900 kg
  • Maximální rychlost: 455 km/h
  • Dostup: 7 500 m
  • Čas výstupu do výšky 6 100 m: 41,6 minuty
  • Dolet: 2 650 – 4 200 km

Výzbroj

  • 8 (resp. 10) kulometů Browning ráže 7,7 mm, ve třech (resp. čtyřech) motoricky ovládaných střeleckých věžích
  • maximálně 6 400 kg pum

Pohonné jednotky

  • čtyři kapalinou chlazené vidlicové dvanáctiválce Rolls-Royce Merlin XX
  • každý o výkonu 1280/1460 hp (954,4/1088,7 kW)

YouTube

Interior Tour Of Avro Lancaster MK.VII NX611
AVRO Lancaster, BBMF, Nice Departure at Eindhoven


Prameny

  • Václav Němeček: Vojenská letadla (3), Naše vojsko, Praha, 1992 (vydání 3., upravené a doplněné), ISBN 80-206-0117-1
  • SCHMID, Jaroslav. Stíhací a bombardovací letadla Velké Británie 1939-45. Plzeň : Fraus, 1995. 68 s. ISBN 80-85784-37-8.
  • NICCOLI, Riccardo. Letadla Nejvýznamnější současné i historické typy. Praha : Ikar, 2001. 224 s. ISBN 80-242-0651-x.
  • GENF, S. A.. Encyklopedie letadel. 1. vyd. Ivanka pri Dunaji : Slovo, 1998. ISBN 80-85711-35-4. S. 36, 56, 170 a 241.
  • GUNSTON, Bill. Bojová letadla II. světové války. Praha : Svojtka&Co., 2006. 479 s. ISBN 80-7237-203-3.
  • TUBBS, D.. Bombardér Lancaster. Praha : Naše vojsko, 1994. 89 s. ISBN 80-206-0188-0.
  • GREEN, William; SWANBOROUGH, Gordon. Kamufláže Vojenská letadla. Praha : Svojtka&Co., 2001. 208 s. ISBN 80-7237-438-9.

Reference

  1. NĚMEČEK, Václav. Vojenská letadla (3). 3. vyd. Praha : Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0117-1. S. 312-313.

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Avro Lancaster
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Avro Lancaster