Iljušin Il-28
Z Multimediaexpo.cz
(+ Výrazné vylepšení) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = Proudový [[Bombardér|bombardovací letoun]] | |typ = Proudový [[Bombardér|bombardovací letoun]] | ||
|výrobce = [[Iljušin]] | |výrobce = [[Iljušin]] | ||
- | |image = [[Soubor: | + | |image = [[Soubor:Muzeum-Kbely-066.jpg|250px]] |
- | |text = Iljušin Il- | + | |text = Iljušin Il-28R v pražském muzeu Kbely |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[8. červenec|8. července]] [[1948 v letectví|1948]] | |první let = [[8. červenec|8. července]] [[1948 v letectví|1948]] | ||
Řádka 16: | Řádka 16: | ||
|hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]] | |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]] | ||
|více uživatelů = [[Čínská lidová republika|ČLR]], [[Československá socialistická republika|ČSSR]], [[Polsko]] | |více uživatelů = [[Čínská lidová republika|ČLR]], [[Československá socialistická republika|ČSSR]], [[Polsko]] | ||
- | }} | + | }}'''Iljušin Il-28''' byl sovětský proudový [[Bombardér|bombardovací letoun]], který byl licenčně vyráběn i v [[Československo|Československu]] a užíván [[Československá lidová armáda|Československou lidovou armádou]]. |
- | '''Iljušin Il-28''' byl sovětský proudový [[bombardovací letoun]], který byl licenčně vyráběn i v [[Československo|Československu]] a užíván [[ | + | |
== Vývoj == | == Vývoj == | ||
Řádka 28: | Řádka 27: | ||
== Verze letounu == | == Verze letounu == | ||
- | [[ | + | [[Soubor:Muzeum-Kbely-064.jpg|thumb|230px|Zadní střelecká věž Il-28]] |
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:II-28 Beagle Iraq 2.jpeg|thumb|230px|Il-28 v Iráku]] |
- | *Il-28 | + | *Il-28 – standardníkonvenční bombardér |
- | *Il-28U | + | *Il-28U – cvičný letoun |
- | *Il-28R | + | *Il-28R – pro taktický průzkum |
- | *Il-28T | + | *Il-28T – nosič torpéd |
- | *Il-28 PL | + | *Il-28 PL – protilodní |
- | *Il-28 Š | + | *Il-28 Š – bitevní |
- | *Il-28 LL | + | *Il-28 LL – létající laboratoř |
- | *Il-28 ZA | + | *Il-28 ZA – letoun pro výzkum atmosféry. |
- | *Il-28 P (Il-20) | + | *Il-28 P (Il-20) – poštovní |
- | *Il-28 S | + | *Il-28 S – prototypová verze se šípovým křídlem |
- | *Il-28 A | + | *Il-28 A – nosič atomové bomby |
- | *Il-28 | + | *Il-28 – vlečení střeleckých terčů |
- | *Il-28 | + | *Il-28 – bezpilotní terč |
== Licenční verze == | == Licenční verze == | ||
- | *[[Československo]]: | + | * [[Československo]]: |
**Avia B-228 - shodný s typem Il-28. | **Avia B-228 - shodný s typem Il-28. | ||
**Avia CB-228 - shodný s typem Il-28U | **Avia CB-228 - shodný s typem Il-28U | ||
Řádka 57: | Řádka 56: | ||
== Technické údaje == | == Technické údaje == | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Iljusin Il-28.png|thumb|300px]] |
*Pohonná jednotka: dva proudové motory [[Klimov VK-1|Klimov VK-1A]], každý o tahu 2700 kp (26,478 kN) | *Pohonná jednotka: dva proudové motory [[Klimov VK-1|Klimov VK-1A]], každý o tahu 2700 kp (26,478 kN) | ||
*Rozpětí: 21,45 m | *Rozpětí: 21,45 m | ||
Řádka 73: | Řádka 72: | ||
*Výzbroj: 4× 23mm kanón, z toho dva pevné v přídi a dva v otočné věži na zádi, až 3 000 kg pum (v trupové pumovnici) | *Výzbroj: 4× 23mm kanón, z toho dva pevné v přídi a dva v otočné věži na zádi, až 3 000 kg pum (v trupové pumovnici) | ||
+ | == Externí odkazy == | ||
+ | * [http://www.csla.cz/technika/letouny/il28.htm Československá lidová armáda – Iljušin Il-28] | ||
- | {{commonscat|Ilyushin Il-28}}{{Článek z Wikipedie}} | + | |
+ | {{Flickr|Ilyushin+Il-28}}{{commonscat|Ilyushin Il-28}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Sovětské a ruské bombardéry]] | [[Kategorie:Sovětské a ruské bombardéry]] | ||
[[Kategorie:Letadla Iljušin]] | [[Kategorie:Letadla Iljušin]] |
Aktuální verze z 17. 9. 2016, 07:46
Iljušin Il-28 | ||
Iljušin Il-28R v pražském muzeu Kbely | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | Proudový bombardovací letoun | |
Výrobce | Iljušin | |
Konstruktér | ||
První let | 8. července 1948 | |
Zařazen | 1949 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 6 316 | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
ČLR, ČSSR, Polsko |
Iljušin Il-28 byl sovětský proudový bombardovací letoun, který byl licenčně vyráběn i v Československu a užíván Československou lidovou armádou.
Obsah |
Vývoj
Počátky vývoje sahají do roku 1947, konstrukční práce byly zahájeny v roce následujícím. První prototyp vzlétl již 8. července 1948 a byl poháněn motory Rolls Royce. Dne 30. prosince 1948 započaly tovární zkoušky se sériovými tuzemskými motory RD-45F, což byla licence již zmíněných britských motorů. Další vývoj pokračoval a nový vylepšený prototyp vzlétl 8. srpna 1949.
Ihned započala výroba a stroj byl postupně k dispozici sovětským ozbrojeným silám.
Popis letounu
Il-28 měl dva proudové motory a pro zkrácení vzletu bylo možno instalovat pomocné raketové motory, které se po použití odhazovaly. Letoun byl vybaven autopilotem, radiokompasem, radiovýškoměrem a systémem přistávání na slepo. V zadní části letounu byla umístěna střelecká věž, ve které byly umístěny dva kanóny ráže 23 mm (dvojče). Posadku tvořili pilot, navigátor-bombometčík a střelec-radista. Stroj mohl nést klasické bomby, byl však určen i k možnému jadernému bombardování. Il-28 se vyráběl nejen v Sovětském svazu, ale licenčně též v Československu a v Číně, kde slouží některé stroje dodnes.
Verze letounu
- Il-28 – standardníkonvenční bombardér
- Il-28U – cvičný letoun
- Il-28R – pro taktický průzkum
- Il-28T – nosič torpéd
- Il-28 PL – protilodní
- Il-28 Š – bitevní
- Il-28 LL – létající laboratoř
- Il-28 ZA – letoun pro výzkum atmosféry.
- Il-28 P (Il-20) – poštovní
- Il-28 S – prototypová verze se šípovým křídlem
- Il-28 A – nosič atomové bomby
- Il-28 – vlečení střeleckých terčů
- Il-28 – bezpilotní terč
Licenční verze
- Československo:
- Avia B-228 - shodný s typem Il-28.
- Avia CB-228 - shodný s typem Il-28U
- Čína:
- Harbin H-5 - shodný s typem Il-28.
- Harbin HJ-5 - shodný s typem Il-28U
- Harbin HZ-5 - shodný s typem Il-28R
Ostatní uživatelé
- Afghánistán, Bulharsko, Maďarsko, Vietnam, NDR, Egypt, Finsko, Indonésie, Irák, Jemen, Čína, KLDR, Maroko, Nigérie, Polsko, Rumunsko, Sýrie, Somálsko, Československo.
Technické údaje
- Pohonná jednotka: dva proudové motory Klimov VK-1A, každý o tahu 2700 kp (26,478 kN)
- Rozpětí: 21,45 m
- Délka: 17,65 m
- Výška: 6,70 m
- Nosná plocha: 60,80 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 12 890 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 23 200 kg
- Rychlost: 906 km/h (ve výšce 4 500 m)
- Dostup: 12 500 m
- Dolet: 1135 km
- Maximální dolet: 3070 km
- Vzletová dráha: 875 až 965 m
- Dojezdová dráha: 960 až 1170 m
- Výzbroj: 4× 23mm kanón, z toho dva pevné v přídi a dva v otočné věži na zádi, až 3 000 kg pum (v trupové pumovnici)
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |