Boeing B-52 Stratofortress je americký strategický bombardér dlouhého doletu. Vyvíjen byl od roku 1948 a v roce 1952 vzlétl první prototyp. Do služby byl zařazen v roce 1955, aby postupně nahradil stroje Convair B-36 a B-47 Stratojet. Úkolem B-52 bylo pronikat na nepřátelské území ve velkým výškách, to se však díky rozvoji střel země-vzduch stalo velmi riskantní; v 60. letech se jejich nasazení změnilo na průniky v malých výškách. Stroje byly původně navrženy s šípovým křídlem pod úhlem 20° a turbovrtulovými motory, nakonec však dostaly křídlo pod úhlem 35°, osm proudových motorů a zařízení pro tankování za letu. Konstrukce B-52 se považovala za provizorní a počítalo se, že stroje budou během 60. let nahrazeny, prošly však rozsáhlou modernizací a ve službě mají být až do roku 2045.
NB-52A – 1 stroj přestavěn na létající základnu pro pokusný stroj X-15
B-52B – 50 kusů
NB-52B – 1 stroj upraven pro vypouštění experimentálního letounu X-15
RB-52B – 27 strojů bylo přestavěno na průzkumné. Dva 20 mm kanóny v zadní střelecké věži byly vyměněny za 4 kulomety ráže 12,7 mm. Původní označení bylo XR-16.
B-52C – 35
B-52D – 170
B-52E – 100
B-52F – 89
B-52G – 193
B-52H – 102
Celkem vyrobeno – 744 letadel
Specifikace (B-52H)
Boeing B-52H s celou kompletní výzbrojí
Technické údaje
Posádka: 5 (pilot, druhý pilot, bombometčík, navigátor a důstojník pro elektronický boj; původně byla posádka šestičlená, ale stroje, které nyní zůstávají ve službě, mají osádku pětičlennou - z letounů byl odstraněn kanón)
Rozpětí: 56,39 m
Délka: 48,56 m
Výška: 12,29 m
Nosná plocha křídla: 371,61 m2
Max. plošné zatížení: 595,6 kg/m2
Profil křídla: NACA 63A219.3 mod (u kořene), NACA 65A209.5 (na koncích)
[zobrazit]Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010