Iljušin Il-28
Z Multimediaexpo.cz
Iljušin Il-28 | ||
Iljušin Il-28R v pražském muzeu Kbely | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | Proudový bombardovací letoun | |
Výrobce | Iljušin | |
Konstruktér | ||
První let | 8. července 1948 | |
Zařazen | 1949 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 6 316 | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
ČLR, ČSSR, Polsko |
Iljušin Il-28 byl sovětský proudový bombardovací letoun, který byl licenčně vyráběn i v Československu a užíván Československou lidovou armádou.
Obsah |
Vývoj
Počátky vývoje sahají do roku 1947, konstrukční práce byly zahájeny v roce následujícím. První prototyp vzlétl již 8. července 1948 a byl poháněn motory Rolls Royce. Dne 30. prosince 1948 započaly tovární zkoušky se sériovými tuzemskými motory RD-45F, což byla licence již zmíněných britských motorů. Další vývoj pokračoval a nový vylepšený prototyp vzlétl 8. srpna 1949.
Ihned započala výroba a stroj byl postupně k dispozici sovětským ozbrojeným silám.
Popis letounu
Il-28 měl dva proudové motory a pro zkrácení vzletu bylo možno instalovat pomocné raketové motory, které se po použití odhazovaly. Letoun byl vybaven autopilotem, radiokompasem, radiovýškoměrem a systémem přistávání na slepo. V zadní části letounu byla umístěna střelecká věž, ve které byly umístěny dva kanóny ráže 23 mm (dvojče). Posadku tvořili pilot, navigátor-bombometčík a střelec-radista. Stroj mohl nést klasické bomby, byl však určen i k možnému jadernému bombardování. Il-28 se vyráběl nejen v Sovětském svazu, ale licenčně též v Československu a v Číně, kde slouží některé stroje dodnes.
Verze letounu
- Il-28 – standardníkonvenční bombardér
- Il-28U – cvičný letoun
- Il-28R – pro taktický průzkum
- Il-28T – nosič torpéd
- Il-28 PL – protilodní
- Il-28 Š – bitevní
- Il-28 LL – létající laboratoř
- Il-28 ZA – letoun pro výzkum atmosféry.
- Il-28 P (Il-20) – poštovní
- Il-28 S – prototypová verze se šípovým křídlem
- Il-28 A – nosič atomové bomby
- Il-28 – vlečení střeleckých terčů
- Il-28 – bezpilotní terč
Licenční verze
- Československo:
- Avia B-228 - shodný s typem Il-28.
- Avia CB-228 - shodný s typem Il-28U
- Čína:
- Harbin H-5 - shodný s typem Il-28.
- Harbin HJ-5 - shodný s typem Il-28U
- Harbin HZ-5 - shodný s typem Il-28R
Ostatní uživatelé
- Afghánistán, Bulharsko, Maďarsko, Vietnam, NDR, Egypt, Finsko, Indonésie, Irák, Jemen, Čína, KLDR, Maroko, Nigérie, Polsko, Rumunsko, Sýrie, Somálsko, Československo.
Technické údaje
- Pohonná jednotka: dva proudové motory Klimov VK-1A, každý o tahu 2700 kp (26,478 kN)
- Rozpětí: 21,45 m
- Délka: 17,65 m
- Výška: 6,70 m
- Nosná plocha: 60,80 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 12 890 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 23 200 kg
- Rychlost: 906 km/h (ve výšce 4 500 m)
- Dostup: 12 500 m
- Dolet: 1135 km
- Maximální dolet: 3070 km
- Vzletová dráha: 875 až 965 m
- Dojezdová dráha: 960 až 1170 m
- Výzbroj: 4× 23mm kanón, z toho dva pevné v přídi a dva v otočné věži na zádi, až 3 000 kg pum (v trupové pumovnici)
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |