Iljušin Il-28

Z Multimediaexpo.cz

Iljušin Il-28
Muzeum-Kbely-066.jpg
Iljušin Il-28R v pražském muzeu Kbely
Základní charakteristika
Určení Proudový bombardovací letoun
Výrobce Iljušin
Konstruktér
První let 8. července 1948
Zařazen 1949
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 6 316
Varianty
Uživatel SSSR
ČLR, ČSSR, Polsko

Iljušin Il-28 byl sovětský proudový bombardovací letoun, který byl licenčně vyráběn i v Československu a užíván Československou lidovou armádou.

Obsah

Vývoj

Počátky vývoje sahají do roku 1947, konstrukční práce byly zahájeny v roce následujícím. První prototyp vzlétl již 8. července 1948 a byl poháněn motory Rolls Royce. Dne 30. prosince 1948 započaly tovární zkoušky se sériovými tuzemskými motory RD-45F, což byla licence již zmíněných britských motorů. Další vývoj pokračoval a nový vylepšený prototyp vzlétl 8. srpna 1949.

Ihned započala výroba a stroj byl postupně k dispozici sovětským ozbrojeným silám.

Popis letounu

Il-28 měl dva proudové motory a pro zkrácení vzletu bylo možno instalovat pomocné raketové motory, které se po použití odhazovaly. Letoun byl vybaven autopilotem, radiokompasem, radiovýškoměrem a systémem přistávání na slepo. V zadní části letounu byla umístěna střelecká věž, ve které byly umístěny dva kanóny ráže 23 mm (dvojče). Posadku tvořili pilot, navigátor-bombometčík a střelec-radista. Stroj mohl nést klasické bomby, byl však určen i k možnému jadernému bombardování. Il-28 se vyráběl nejen v Sovětském svazu, ale licenčně též v Československu a v Číně, kde slouží některé stroje dodnes.

Verze letounu

Zadní střelecká věž Il-28
Il-28 v Iráku
  • Il-28 – standardníkonvenční bombardér
  • Il-28U – cvičný letoun
  • Il-28R – pro taktický průzkum
  • Il-28T – nosič torpéd
  • Il-28 PL – protilodní
  • Il-28 Š – bitevní
  • Il-28 LL – létající laboratoř
  • Il-28 ZA – letoun pro výzkum atmosféry.
  • Il-28 P (Il-20) – poštovní
  • Il-28 S – prototypová verze se šípovým křídlem
  • Il-28 A – nosič atomové bomby
  • Il-28 – vlečení střeleckých terčů
  • Il-28 – bezpilotní terč

Licenční verze

  • Československo:
    • Avia B-228 - shodný s typem Il-28.
    • Avia CB-228 - shodný s typem Il-28U
  • Čína:
    • Harbin H-5 - shodný s typem Il-28.
    • Harbin HJ-5 - shodný s typem Il-28U
    • Harbin HZ-5 - shodný s typem Il-28R

Ostatní uživatelé

  • Afghánistán, Bulharsko, Maďarsko, Vietnam, NDR, Egypt, Finsko, Indonésie, Irák, Jemen, Čína, KLDR, Maroko, Nigérie, Polsko, Rumunsko, Sýrie, Somálsko, Československo.

Technické údaje

Iljusin Il-28.png
  • Pohonná jednotka: dva proudové motory Klimov VK-1A, každý o tahu 2700 kp (26,478 kN)
  • Rozpětí: 21,45 m
  • Délka: 17,65 m
  • Výška: 6,70 m
  • Nosná plocha: 60,80 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 12 890 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 23 200 kg
  • Rychlost: 906 km/h (ve výšce 4 500 m)
  • Dostup: 12 500 m
  • Dolet: 1135 km
  • Maximální dolet: 3070 km
  • Vzletová dráha: 875 až 965 m
  • Dojezdová dráha: 960 až 1170 m
  • Výzbroj: 4× 23mm kanón, z toho dva pevné v přídi a dva v otočné věži na zádi, až 3 000 kg pum (v trupové pumovnici)

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Iljušin Il-28
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Iljušin Il-28