V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

OT-90

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 6. 12. 2013, 09:08; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
OT-90
The 10th International Rally of Historical Army Vehicles in Darlowo (14).JPG
Základní charakteristika
Posádka 3 + 8
Délka 6,7 m
Výška 2,1 m
Šířka 2,9 m
Hmotnost 12,4 tun
Pancéřování a výzbroj
Pancéřování do 20 mm
Hlavní zbraň 1x kulomet KPVT ráže 14,5 mm
Sekundární zbraň 1x kulomet SGMT
nebo PKT ráže 7,62 mm
Pohon a pohyb
Pohon UTD-20
220 kW
Odpružení
Poměr výkonu 17,7 kW/t
Dojezd 750 km

OT-90 je československý, resp. český obrněný transportér, který vznikl úpravou bojového vozidla pěchoty BVP-1. Dle Smlouvy o konvenčních ozbrojených silách v Evropě, přijaté účastnickými státy 19. listopadu 1990 v Paříži, a Dohody o maximálních úrovních konvenčních zbraní a techniky, se tehdejší Československo zavázalo snížit stavy obrněné techniky. Vzhledem k tomu, že BVP-1 byly opatřeny kanónem ráže 73 mm a patřily ke kategorii bojových vozidel s těžkou výzbrojí, jejichž počet byl dle smlouvy omezený, bylo přistoupeno k přestavbám vozu podle těchto nových dohod. Z BVP-1 byla sejmuta bojová věž vybavená 73 mm kanónem vz. 71, spřaženým 7,62 mm kulometem PKT a odpalovacím zařízením pro PTŘS 9K11 MALJUTKA. Ta byla nahrazena věží z OT-64, která byla vyzbrojená velkorážním kulometem KPVT ráže 14,5 mm a spřaženým kulometem SGMT vz. 43/66 ráže 7,62 mm. Touto úpravou se kvůli posunutí těžiště zhoršily jízdní a plavební vlastnosti vozidla, ve věži byl omezený prostor a neotáčela se s ní podlaha střelce. Vnitřní interkom střelci ztěžoval činnost a nebyl vyřešen odvod plodin střelby, prostor nabíječe byl malý, byl omezen počet munice. Věž byla oproti vozu méně odolná a byla mechanicky otáčena, což zpomalovalo efektivitu střelby. Tato přestavba byla oficiálně nazvána jako OT–90, neoficiálně se tomuto obrněnému transportéru přezdívalo „Havlův tygr“.

V roce 1992 vznikl ve firmě VOP Šternberk prototyp modernizované verze OT-90 M1, na kterém došlo k odstranění závažných nedostatků. Roku 1993 došlo k další modernizaci, stroj dostal označení OT-90 M2. Věž byla dodatečně opancéřována, byly provedeny další modernizace a úpravy, které z vozidla udělaly moderní stroj odpovídající svému zaměření.