V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Fiat Panda

Z Multimediaexpo.cz

Fiat Panda je malý automobil výrobce Fiat. První generace Fiatu Panda, někdy nazývána též jako „stará Panda“, byla vyráběna v letech 1998-2003 a druhá generace, nazývána jako „nová Panda“ se vyrábí od roku 2003 až do současnosti.

Nová Panda se stala Evropským autem roku 2004.

Fiat Panda

Obsah

Stará Panda (1980-2003)

Panda byla navržena jako„ moderní selské auto“ : levná, jednoduchá a zároveň nenáročná na údržbu a používání. Vůz byl považován za odpověď na odpověď na další jednoduché malé automobily jako byly třeba Citroën 2CV a Renault 4. Jeho krabicový tvar se stal inspirací pro většinu Fiatů 80. let.

Fiat Panda

Mechanicky byla původní Panda zastaralá, protože využívala díly od jiných starších Fiatů. Motor a převodovka byly převzaty z Fiatu 127. Úsilí o mechanicky jednoduché auto bylo tak zřejmé, že zadního u odpružení byla použita u listová pera. Pozdější verze přidaly různé mechanické zlepšení, ale tento duch robustní jednoduchosti byl dodržen po celou dobu produkce modelu.

Mnoho detailů prozrazuje, že Panda zastane práci užitkového vozidla: zadní sedadla byla nastavitelná v 7 polohách - dala se i vyjmout, sedačky byly dobře omyvatelné a všechny skleněné plochy byly úplně ploché - kvůli levné a nenáročné výrobě. To všechno dělalo z původní pandy ideálního společníka i do náročnějších pomínek, ale ani ostatní lidé nebyli ochuzeni - Panda se vyráběla i se skládací střechou.

Panda se setkala s velkým úspěchem v celé Evropě (včetně druhého místa za Fordem Escort v anketě Evropské auto roku) a produkce pokračovala v některých regionech až do května 2003.

Panda 1.generace: 1980-1986

První Pandy byly vybaveny buď vzduchem chlazeným dvouválcem o objemu 652ccm (Panda 30), nebo vodou chlazeným čtyřválcem o objemu 903ccm (Panda 45). V září 1982 Fiat přidal do nabídky další motor - vodou chlazený motor o objemu 843ccm (Panda 34) původem z Fiatu 850.

V roce 1982 se začal prodávat Fiat Panda 45 Super - od ostatních verzí se lišil speciálním čalouněním, pětistupňovou převodovkou a novou mřížkou chladiče skládající se z pěti „tyček“. Ostatní modely se nové mřížky dočkaly až při dalších úpravách vzhledu. Podobný Fiatu Panda 45 Super byl Fiat 30 Super - představen byl v únoru roku 1983 a nabízel také jiné čalounění, ale slabší motor.

Brzy byla zahájena produkce Fiatu Panda 4×4. Představil se v červnu roku 1983 a poháněl ho motor o objemu 965 ccm s výkonem 48 k (36 kW), který byl odvozen od automobilu Autobianchi A112. Ve své době byl revoluční - žádné tak malé auto ještě nikdy nemělo pohon na všechna čtyři kola. Součástky jako je spojka, diferenciál, převodovka a brzdy dodávala rakouská firma Steyr-Puch. Konečná montáž probíhala v závodě v italském městě Termini Imerese. Model také dostal zesílený podvozek.

Fiat Panda 2.generace: 1986-2003

V lednu roku 1986 se Fiat Panda dočkal mnoha mechanických vylepšení. Motor o objemu 652ccm byl nahrazen výkonnějším motorem o objemu 769 ccm (34k) a motor o objemu 903 ccm byl nahrazem motorem o objemu 999ccm (45 nebo 55k - verze 4×4). Oba agregáty byly součástí nové řady motorů FIRE. Upraveno bylo také zadní odpružení - zadní listové pružiny byly nahrazeny modernějším nezávislým odpružením přes tuhou zadní nápravu (známé jako 'Omega' nápravy). U verze 4×4 byly listová pera zachovány, patrně proto, aby se nemusel celý podvozek předělávat.

Zlepšení se rovněž dočkal interiér a karoserie. „Kastle“ byla nyní pozinkovaná a lépe tak odolávala rzi. Avšak na spodním lemu dveří si nová verze nepolešila - rez se zde objevovala i nadále.

Duben 1986 byl svědkem uvedení nového vznětového motoru o objemu 1301ccm a výkonu 37k standardně dodávaného s pětistupňovou převodovkou. Představen byl také dodávkový van, dodávaný jak se zážehovými, tak se vznětovými motory. Zadní okna byla nahrazena černým plastem a standardně se montovaly zadní dveře otvírající se vpravo. Na trzích, kde se jezdilo vpravo, nebyl van prodáván.

V roce 1987 se začala prodávat nová verze Panda Young. Její motor OHV o objemu 769ccm měl stejný výkon 34k (25kw) jako sofistikovanější 769 ccm FIRE jednotka. Nedlouho poté se představil Fiat Panda 4×4 Sisley, který byl založen na standardním Fiatu Panda 4×4, navíc však přidával metalický lak, sklonoměr, posuvnou střechu, bílou barvu kol, střešní nosič, stírače světlometů a nové čalounění.

V roce 1987 se Sisley díky své popularitě stal stálým modelem. Dvousedadlová Elettra, představená roku 1990, byla kompletně poháněna elektrickou enrgií. Baterie nahradily zadní sedadla a motorový prostor obsadil elektromotor o výkonu 18k (13kw). Převodovka a spojka zůstaly nezměněny. Všechny úpravy si však vyžádaly značné zvýšení hmotnosti až na 1150 kg, proto byly instalovány tvdší tlumiče a účinnější brzdy. V roce 1992 se výkon zvětšil na 28,8 k a snížila se váha, ale Elettra byla ve srovnání se základní Pandou pořád výrazně težší.

Fiat Panda van

V roce 1991 se 2. generace Pandy dočkala faceliftu (nejviditelnější změna byla nová mřížka chladiče), nového čalounění a specifikace. Nové zákazníky uspokojila verze „Selecta“ s plynule měnitelnými převody a elektromagnetickou spojkou, dostupná buď s běžným 999ccm FIRE motorem (jednobodové vstřikování paliva a katalyzátorem) nebo s novým motorem 1108 FIRE (elektronické vstřikování paliva s třípásmovým katalyzátorem a výkonem 51 k (38 kW). Dále následovala verze CLIX přinášející nové čalounění a standardně dodávanou pěistupňovou manuální převodovku.

Fiat Panda 4×4

Nabídka se nyní skládala z verzí 750 Young (769 ccm ohv), 750 a 750 CLIX (oba 769 ccm FIRE sohc), 900 Dance (903 ccm ohv), 1000 Shopping, CLIX, CL Selecta a S (všechny s 999 ccm sohc, které byly k dispozici s nebo bez SPI a katalyzátoru v závislosti na trhu), 1100 CL Selecta (1108 ccm sohc s SPI) a 4x4 Trekking (999 ccm). Panda Elettra se už dále neprodávala.

Fiat Panda

Panda Elettra

Fiat Panda Elettra se v roce 1990 představil jako první komerčně vyráběný elektromobil. Jednalo se o jednoduchý dvoumístný automobil se dvěma bočními dveřmi a výklopnou zadní stěnou. S rozměry 3380x1460x1445 mm se zařadil mezi nejmenší automobily sériově vyráběné v Evropě. Pandu Elettru poháněl trakční elektromotor o výkonu 9,2 kW, s nimž dokázal jet až k rychlostní hranici 70 km/h a dojet 70-100 km při rychlosti 50 km/h. Akumulátory byly uloženy za předními sedadly namísto za zadními. Protože automobil vážil 1150 kg, v roce 1992 proběhla modernizace, při které byla snížena hmotnost o 50 kg a nepatrně zvýšen výkon elektromotoru. Automobil stál 125 000 franků.

Od ukončení výroby do současnosti

Od roku 1996 byla Panda v důsledku zpřísněných bezpečnostních předpisů a velkým emisím postupně stahována z Evropských trhu, v Itálie se však prodávala až do roku 2003. Celková doba prodeje 23 let učinila z Pandy jedno z nejdéle prodávaných aut. Vštšina ait 1.generace již nejezdí, protože podlehla rzi, avšak 2.generace se v Evropě pořád těší relativně velké oblibě, především v Itálii a Velké Británii. I když Panda nikdy nebyla tak populární jako kultovní VW Beetle a Citroën 2 CV, našla si spousty majitelů kvůli své robustnosti, dostupnosti, jednoduchosti a také nízké ceně.

Panda II

Panda II

Nová panda používá stejnou podvozkovou platformu jako Fiat Nuova 500 a vyrábí se ve stejném městě - Tychy v Polsku. Stejně jako on získala i Panda titul Auto roku v roce 2004. V nabídce je jako pětidvéřový hatchback s pohonem předních kol. Už v roce 2007 slavila automobilka milion vyrobených vozů. Byla koncipována jako auto do města, proto má malý poloměr otáčení, pouze 4,75 m. Prodává se i sportovní Panda 100HP s trdším, podvozkem a vyšším výkonem a crossover Panda Cross s pohonem 4x4.

Motory

Benzínové motory

  • 1.1i 8v, řadový čtyřválec, 40 kW / 54 koní, 88 Nm
  • 1.2i 8v, řadový čtyřválec, 44 kW / 60 koní, 102 Nm
  • 100 HP 1.4 16v, řadový čtyřválec, 74 kW/100 koní, 131 Nm

Naftové motory

  • 1.3 Multijet 16v, řadový čtyřválec, 51 kW / 70 koní, 145 Nm

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Fiat Panda