Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Bugatti Veyron
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Masivní vylepšení, 2 x VIDEO) |
||
Řádka 15: | Řádka 15: | ||
| objemnadrze = | | objemnadrze = | ||
}} | }} | ||
- | '''Bugatti Veyron 16,4''' byl nejvýkonnější sériově vyráběný [[automobil]] na světě. V roce [[2005]] vytvořil světový rychlostní rekord o hodnotě 407,16 km/h. Akceleruje z 0 na 100 za 2,5 sekundy a z 0 na 300 za 17 sekund. Délka | + | '''Bugatti Veyron 16,4''' byl nejvýkonnější sériově vyráběný [[automobil]] na světě. V roce [[2005]] vytvořil světový rychlostní rekord o hodnotě 407,16 km/h. Akceleruje z 0 na 100 za 2,5 sekundy a z 0 na 300 za 17 sekund. Délka 4 465 mm, šířka 2 000 mm, rozvor 2 710 mm, vysoký 1 204 mm a pohotovostní hmotnost je 1 888 kg. Na podzim roku [[2007]] byl rychlostní rekord překonán vozem [[SSC Ultimate Aero TT]], který dosáhl rychlosti 412,23 km/h a následně [[Barabus TKR]], který dosahuje rychlosti 435 km/h. Jeho design vytvořil a odpovídal za něj designér slovenského původu [[Jozef Kabaň]].<ref>{{Citace elektronického periodika |
+ | | autor = JP | ||
+ | | titul = Jozef Kaban je nový šéfdesignér Škody Auto: od Bugatti Veyron k novým škodovkám | ||
+ | | periodikum = Auto.cz | ||
+ | | datum vydání = 28.5.2009 | ||
+ | | datum přístupu = 10.8.2009 | ||
+ | | url = http://news.auto.cz/design/jozef-kaban-je-novy-sefdesigner-skody-auto-od-bugatti-veyron-k-novym-skodovkam.html | ||
+ | }}</ref> Od roku [[2008]] se vyrábí i verze Grand Sport, což je Veyron s odnímatelnou střechou. | ||
- | Za velkými koly se ukrývají unikátní keramické [[brzda|brzdy]]. Při sešlápnutí brzdového pedálu pomáhá [[ABS]] a při rychlosti vyšší 200km/h se vysouvá přítlačné křídlo na zádi, díky čemuž dokáže Veyron zabrzdit z | + | Za velkými koly se ukrývají unikátní keramické [[brzda|brzdy]]. Při sešlápnutí brzdového pedálu pomáhá [[ABS]] a při rychlosti vyšší 200km/h se vysouvá přítlačné křídlo na zádi, díky čemuž dokáže Veyron zabrzdit z 400 km/h za necelých 10 sekund. Motor je vidlicový šestnáctiválec do W, má zdvihový objem 7993 cm3, dosahuje 736 kW (tj. 1001 [[koňská síla|koní]]) při 6000 ot./min a nejvyšší [[kroutící moment|točivý moment]] 1 250 Nm je k dispozici mezi 2 200 a 5 500 ot./min. [[automatická převodovka DSG|Převodovka DSG]] byla vyvíjena společně s firmou Ricardo a má sedm rychlostních stupňů. Pohon všech kol je zajišťován pomocí mezinápravové spojky Haldex umístěné u přední nápravy. |
Rekordní hodnoty se týkají také [[Spotřeba automobilu|spotřeby]] a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4 l/100 km, mimo město 14,7 l/100 km, kombinovaná spotřeba činí 24,1 l/100 km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise [[CO2]] 960 g/km ve městě, 350 g/km mimo město a 574 g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400 km, v praxi to však bude asi ještě méně. | Rekordní hodnoty se týkají také [[Spotřeba automobilu|spotřeby]] a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4 l/100 km, mimo město 14,7 l/100 km, kombinovaná spotřeba činí 24,1 l/100 km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise [[CO2]] 960 g/km ve městě, 350 g/km mimo město a 574 g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400 km, v praxi to však bude asi ještě méně. | ||
- | Přesto, že cena vozu je více než jeden milion eur, je o automobil velký zájem. Těchto vozů se vyrábí pouze 75 ročně<ref>{{Citace elektronického periodika | + | Přesto, že cena vozu je více než jeden milion eur, je o automobil velký zájem. Těchto vozů se vyrábí pouze 75 ročně,<ref>{{Citace elektronického periodika |
| autor = DR | | autor = DR | ||
| titul = Bugatti bude vyrábět více Veyronů | | titul = Bugatti bude vyrábět více Veyronů | ||
Řádka 28: | Řádka 35: | ||
| datum přístupu = 10.8.2009 | | datum přístupu = 10.8.2009 | ||
| url = http://news.auto.cz/aktuality/bugatti-bude-vyrabet-vice-veyronu.html | | url = http://news.auto.cz/aktuality/bugatti-bude-vyrabet-vice-veyronu.html | ||
- | }}</ref> | + | }}</ref> a proto je čekací doba velmi dlouhá. Vůz vlastní i 2 češi.<ref name=idnes>{{Citace elektronického periodika |
- | + | ||
| příjmení = Kinkor | | příjmení = Kinkor | ||
| jméno = Ondřej | | jméno = Ondřej | ||
Řádka 38: | Řádka 44: | ||
| url = http://auto.idnes.cz/svezeni-s-bugatti-veyron-raketove-zrychleni-za-37-milionu-pmg-/auto_testy.asp?c=A070717_124431_auto_testy_fdv}}</ref> | | url = http://auto.idnes.cz/svezeni-s-bugatti-veyron-raketove-zrychleni-za-37-milionu-pmg-/auto_testy.asp?c=A070717_124431_auto_testy_fdv}}</ref> | ||
- | Z důvodů exkluzivity vozu bude vyrobeno pouze 300 | + | Z důvodů exkluzivity vozu bude vyrobeno pouze 300 kusů, což znamená, že kvůli velkým problémům a průtahům při vývoji vozu (problémy s přítlakem přední nápravy, vůz se při vyšších rychlostech nedokázal udržet na silnici) na výrobě Bugatti nevydělá ani euro, jeden vůz totiž stojí cca 1 000 000[[britská libra|£]], výroba ale stojí pětkrát tolik. Jedná se o jeden z nejztrátovějších projektů supersportovních vozů.<ref>{{Citace elektronického periodika |
| příjmení = Zezulka | | příjmení = Zezulka | ||
| jméno = Libor | | jméno = Libor | ||
Řádka 53: | Řádka 59: | ||
V pořadu [[Top Gear]] byl Veyron nejprve prohlášen za Auto roku 2005 a Auto snů roku 2005<ref>http://www.bugatti.com/en/home/news.html?newsId=9</ref> a na konci roku 2009 byl vyhlášen automobilem desetiletí (2000–2009). | V pořadu [[Top Gear]] byl Veyron nejprve prohlášen za Auto roku 2005 a Auto snů roku 2005<ref>http://www.bugatti.com/en/home/news.html?newsId=9</ref> a na konci roku 2009 byl vyhlášen automobilem desetiletí (2000–2009). | ||
- | Od roku 2010 se vyrábí i verze Super Sport, s maximální rychlostí až 431 km/h (elektronicky omezena na 415 km/h, jelikož neexistují pneumatiky, které by vydržely delší jízdu při tak vysoké rychlosti), která byla vyrobena v 30 kusech. | + | Od roku [[2010]] se vyrábí i verze Super Sport, s maximální rychlostí až 431 km/h (elektronicky omezena na 415 km/h, jelikož neexistují pneumatiky, které by vydržely delší jízdu při tak vysoké rychlosti), která byla vyrobena v 30 kusech. |
== Technická data == | == Technická data == | ||
Řádka 61: | Řádka 67: | ||
* Zrychlení: 0–100 km/h: 2,5 s, 0–200 km/h: 7,3 s, 0–300 km/h: 16,7 s (Super Sport: 2,5 s, 6,7 s a 14,6 s) | * Zrychlení: 0–100 km/h: 2,5 s, 0–200 km/h: 7,3 s, 0–300 km/h: 16,7 s (Super Sport: 2,5 s, 6,7 s a 14,6 s) | ||
* 407–0 km/h: 10 s podle výrobce | * 407–0 km/h: 10 s podle výrobce | ||
+ | |||
+ | == YouTube == | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=vCSyflSV42Q}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse<br />Jay Leno's Garage [HD]''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=2cXzWpShaHA}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''RIDE in Bugatti Veyron Vitesse WRC Edition !! [HD]''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
== Reference == | == Reference == | ||
Řádka 73: | Řádka 92: | ||
[[Kategorie:Francouzské automobily]] | [[Kategorie:Francouzské automobily]] | ||
[[Kategorie:Supersportovní automobily]] | [[Kategorie:Supersportovní automobily]] | ||
+ | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Verze z 4. 2. 2015, 00:46
Bugatti Veyron | ||
Bugatti Veyron (autosalon Tokio) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Výrobce | ||
Koncern | ||
Produkce | ||
Vyrobeno | ||
Místa výroby | ||
Karoserie | ||
Designér | ||
Třída | ||
Technické údaje | ||
Délka | 4 462 | |
Šířka | 1 998 | |
Výška | 1 204 | |
Rozvor | 2 710 | |
Hmotnost | 1 888 | |
Objem nádrže | ||
Motor a převodovka | ||
Motor | benzínový motor 8,0 l (736 kW) | |
Objem | ||
Počet válců | ||
Výkon | ||
Převodovka | šestistupňová |
Bugatti Veyron 16,4 byl nejvýkonnější sériově vyráběný automobil na světě. V roce 2005 vytvořil světový rychlostní rekord o hodnotě 407,16 km/h. Akceleruje z 0 na 100 za 2,5 sekundy a z 0 na 300 za 17 sekund. Délka 4 465 mm, šířka 2 000 mm, rozvor 2 710 mm, vysoký 1 204 mm a pohotovostní hmotnost je 1 888 kg. Na podzim roku 2007 byl rychlostní rekord překonán vozem SSC Ultimate Aero TT, který dosáhl rychlosti 412,23 km/h a následně Barabus TKR, který dosahuje rychlosti 435 km/h. Jeho design vytvořil a odpovídal za něj designér slovenského původu Jozef Kabaň.[1] Od roku 2008 se vyrábí i verze Grand Sport, což je Veyron s odnímatelnou střechou.
Za velkými koly se ukrývají unikátní keramické brzdy. Při sešlápnutí brzdového pedálu pomáhá ABS a při rychlosti vyšší 200km/h se vysouvá přítlačné křídlo na zádi, díky čemuž dokáže Veyron zabrzdit z 400 km/h za necelých 10 sekund. Motor je vidlicový šestnáctiválec do W, má zdvihový objem 7993 cm3, dosahuje 736 kW (tj. 1001 koní) při 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 1 250 Nm je k dispozici mezi 2 200 a 5 500 ot./min. Převodovka DSG byla vyvíjena společně s firmou Ricardo a má sedm rychlostních stupňů. Pohon všech kol je zajišťován pomocí mezinápravové spojky Haldex umístěné u přední nápravy.
Rekordní hodnoty se týkají také spotřeby a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4 l/100 km, mimo město 14,7 l/100 km, kombinovaná spotřeba činí 24,1 l/100 km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise CO2 960 g/km ve městě, 350 g/km mimo město a 574 g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400 km, v praxi to však bude asi ještě méně.
Přesto, že cena vozu je více než jeden milion eur, je o automobil velký zájem. Těchto vozů se vyrábí pouze 75 ročně,[2] a proto je čekací doba velmi dlouhá. Vůz vlastní i 2 češi.[3]
Z důvodů exkluzivity vozu bude vyrobeno pouze 300 kusů, což znamená, že kvůli velkým problémům a průtahům při vývoji vozu (problémy s přítlakem přední nápravy, vůz se při vyšších rychlostech nedokázal udržet na silnici) na výrobě Bugatti nevydělá ani euro, jeden vůz totiž stojí cca 1 000 000£, výroba ale stojí pětkrát tolik. Jedná se o jeden z nejztrátovějších projektů supersportovních vozů.[4][3]
V pořadu Top Gear byl Veyron nejprve prohlášen za Auto roku 2005 a Auto snů roku 2005[5] a na konci roku 2009 byl vyhlášen automobilem desetiletí (2000–2009).
Od roku 2010 se vyrábí i verze Super Sport, s maximální rychlostí až 431 km/h (elektronicky omezena na 415 km/h, jelikož neexistují pneumatiky, které by vydržely delší jízdu při tak vysoké rychlosti), která byla vyrobena v 30 kusech.
Obsah |
Technická data
- Výkon: 736 kW – 1 001 koní při 6 000 ot./min. (Super Sport: 882 kW – 1 200 k při 6 400 ot./min.)
- Max. rychlost: 407,5 km/h (Super Sport: 431 km/h)
- Max. točivý moment: 1 250 Nm od 2 200 do 5 500 ot./min. (Super Sport: 1 500 Nm od 3 000 do 5 000 ot./min.)
- Zrychlení: 0–100 km/h: 2,5 s, 0–200 km/h: 7,3 s, 0–300 km/h: 16,7 s (Super Sport: 2,5 s, 6,7 s a 14,6 s)
- 407–0 km/h: 10 s podle výrobce
YouTube
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse Jay Leno's Garage [HD] |
RIDE in Bugatti Veyron Vitesse WRC Edition !! [HD] |
Reference
- ↑ JP. Jozef Kaban je nový šéfdesignér Škody Auto: od Bugatti Veyron k novým škodovkám. Auto.cz [online]. 28.5.2009 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.
- ↑ DR. Bugatti bude vyrábět více Veyronů. Auto.cz [online]. 13.7.2007 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.
- ↑ 3,0 3,1 KINKOR, Ondřej. Svezení s Bugatti Veyron: raketové zrychlení za 37 milionů. iDnes.cz [online]. 18.7.2007 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.
- ↑ ZEZULKA, Libor. Bugatti Veyron: propadák za milion eur?. Auto.cz [online]. , 16.. 11. 2004 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.
- ↑ http://www.bugatti.com/en/home/news.html?newsId=9
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |